28 maj 2014.
Bron över Roma kanal har blästrats och målats
Bron har förra veckan blästrats av Nisse Axell. Idag målades det sista gråa
färglagret på bron. Enligt Nisse har bron aldrig målats om under de 114 år som
har gått sedan den byggdes. Den var även i ett ännu bättre skick än vad vi hade
väntat oss. Rostskadorna är mycket få och påverkar ingen bärighet.
Bronbesiktades av Vägverket Produktion 2005.
Våra rallare är nästan klara med att rikta banan mellan Kambshagtorp- Roma
kanal.
Kommande vecka ska grusning påbörjas samt bygge av brons överbyggnad.

På morgonen lyste ännu
grundfärgslagrena.
|

Vy norrut med verkstadskillarna som åkt ned till banslutet med SJ Z4p 397
|

Vy av bron från östra
sidan.
|

På eftermiddagen var bron färdigmålad.
|

Vy norrut från banslutet, med SJ Z4p 397
|

Kohagen vid Kambshagtorp
|

Riktat och rakt från
övergången mot Halla bygdegård, Vy norrut.
|

Rallarna i arbete med spett för riktning.
|
28 maj 2014.
Bygget av sovloftet på Tule station är nu klart
Under två vintrar har Webbmastern snickrat ett sovloft på Tule. Eftersom
sängar tidigare stod i stinsexpeditionen och i väntsalen, har det varit
angeläget att ordna sovmöjligheter för två personer på stationshusets vind. Det
jobbet är nu klart efter 80 arbetstimmar.

Foton 26 mars 2014. Tule stationshus från söder
|

Vy mot norr på sovloftet
|

Tules sovloft. Trapphuset har byggts in.
|

På vinden har masonite satts up på baksidan av sovloftets gavelvägg
|
14 maj 2014.
Bygge av Roma kungsgårds station med mera
Den 12-13 maj byggde Hallgrens bygg från Roma upp en byggnadsställning kring
bron. Under arbetslördagen samlades ett gäng medlemmar som rev, räcke och brons
träöverbyggnad. Under den fanns de gamla sliprarna med hakbultar kvar.
Bron är nu klar för blästring och målning som kommer påbörjas kommande vecka.
Foton: Anders Svensson

Räckena har just rivits
klart
|

Under brons plankor låg de gamla sliperserna
|

Rivningen pågick i ett
härligt väder
|

Foto när rivningen var klar
|

Bron från öster efter
avslutad rivning
|

|
14 maj 2014.
Bygge av Roma kungsgårds station med mera
Bara mark AB arbetar för fullt med att bygga upp grund till stationshuset,
underlag för sidospåret samt att grusa banvallen mot Roma. På lördag rivs
överbyggnaden på bron över Roma kanal. Den kommer fram till 9 juni vara avstängd
för all trafik.

Vy söderut från bron.
Platsen där stationshuset skall stå är bakom den vita bilen.
|

Vy norrut över bron mot banans temporära slut.
|

Banvallen har breddats
för att ge plats åt stationens sidospår
|

Till höger om bilen, vid grushögen, har grunden till stationshuset anlagts
|

Bara marks grävmaskin
fördelar och jämnar till underlaget för det kommande banbygget mot Toma
|

VVy norrut mot Roma kanal
|

Skyltar har satts upp på
bron som talar om vad som är på gång
|
|

Under tiden fixas
grusvagnen till på Hesselby
|

På Hesselby har renoveringen av vägskyddets ljussignaler påbörjats.
|
7 maj 2014.
Banbygget har nått bron!
Banbygget har nu nått fram till bron. Nu ska riktning ske av sträckan
Kambshagtorp-Roma kanal. På andra sidan av Roma kanal håller Bara Mark AB på att
färdigställer underlaget för Roma kungsgård station, med stationshus och två
spår.
Framöver ska broöverbyggnaden rivas, byggnadsställning byggas och bron blästras
och målas. Därefter kommer bron att spårläggas med plank, så att tåg och
vägfordon kan passera. Den gemensamma bron kommer att förses med
ljud/ljussignaler för hög säkerhet. Under en begränsad tid i maj/juni kommer
bron inte kunna användas för passage över kanalen.
På Hesselby har arbetena slutförts på Dalhem som nu är ihopskruvad. På tisdag
ska proveldning ske. Ångrör har bytts. Sätena till överhettartuberna har
renoverats. Kilbultar har gjorts nya. Ånglådan har varit på bearbetning i
Havdhem.
På lokomotorn SJ Z4p 320 pågår en topplocksrenovering..

Vy norrut där
ersättningsvägen separeras från banvallen, söder om Roma kungsgård
|

Vy söderut, med den nya ersättningsvägen till höger
|

Vid Roma kungsgårds
station pågår arbeten för att skapa utrymme för sidospåret
|

Bygge av sidospåret, vy norrut
|

Ersättningsvägen till
höger. Underlaget för sidospåret anläggs. Vy söderut.
|

Vy söderut över bron över Roma kanal mot Roma Kungsgårds station
|

Vy norrut med bron över
Roma kanal och banan.
|

Ett tillfälligt slut 5,5 km söder om Hesselby station.
|

På Hesselby pågår
skrapning och grundmålning av Roma station
|

|

Fyra cylindrars topplock
håller på att renoveras på SJ Z4p 320
|

Hytten till spårrensaren har grundmålats.
|
23 april 2014.
Banbygget närmar sig bron
Banbygget har nu passerat vägen mot Halla bygdegård. Det är inte långt kvar
till bron.

Spikning pågår med vår
spikmaskin. Vy norrut
|

|

Vy söderut mot bron
|

Arbetet med spikningen sett från ersättningsvägen
|
21 april 2014.
Arbeten på banvallen vid Roma kungsgård station
Thomas Nilsson, Bara Mark AB jobbar med banvallen vid Roma Kungsgård station.
Foton: Anders Svensson

Breddning av banvall för
nytt sidospår har inletts
|

T h om röda bilen byggs också väginfart till nya stationsområdet. Vid
rörstumpen t h hamnar stationshuset.
|

Motljusbild av det
blivande sidospåret
|

Banvallen sedd mot bron och banbygget 250 m bort
|
20 april 2014.
Påsktåget
För första gången körde vi tåg för allmänheten på påsken. Det var på
påskdagen som tre tåg rullade mellan 13.00-15.00. Tågbefälhavaren bjöd på
påskgodis.

Hesselby station
|

Dagarna före Påsktåget åtgärdades växeln vid museet av aktiva och rallare.
Sju sliprar byttes, spikades och stoppades. Orsaken var en spårviddsökning som
upptäcktes vid banbesiktningen.
|

I väntan på passagerarna
|

Lokomotorn SJ Z4p 397 drog tåget mot Tule
|

Dags för avgång
|

I Tule stod stinsen för berättandet
|

Rundgång har gjorts, tag plats!
|

Tågsetet vid Tule station
|

Stinsen gav avgångssignal
|

Uppehåll vid Eken
|

1400-tåget från Hesselby på väg mot Munkebos
|

Inga av- eller påstigande fanns.
|

Passagen över Tomtevägen
|

Över åkrarna
|

Mot Tule station
|
|
15 april 2014.
Bilder från banbygget
Idag körde den första lokomotorn på järnvägen söder om Kambshagtorp. Det var
SJ Z4p 397 som sköt en lastvagn framför sig. Lastvagnen var lastad med räler
till banbygget. Rälerna har körts från Hesselby. I Tule skedde rundgång för att
få flakvagnen närmast banbygget. Foto: Anders Svensson

Lokomotorn vid Tule station
|

Efter rundgången i Tule
|

Foto mot banvallen söder
om Kambshagtorp.
|

På väg mot banbygget. Foto över kohagen söder om Kambshagtorp.
|
12 april 2014.
Bilder från banbygget
Benny Jannesson tog några bilder som visar hur bygget av banan samt banvallen
Roma kungsgård - Roma går framåt.

Diket vid Roma kungsgård är nu klart
|

Vy mot norr och bron
|

Vy söderut mot bron över Roma kanal
|

Banbygget har nu kommit fram till vägkorsningen med vägen till Halla
bygdegård. Under några dagar är korsningen avstängd för biltrafik.
|
11-12 april 2014.
Banbesiktning
Vi har haft god hjälp av Sven Andersson, SA banteknik för att göra den årliga
besiktningen av banan. Besiktningen tog två dagar. En spårviddsökning upptäcktes
i växeln mellan spår 2 och 3 på Hesselby station.
Denna åtgärdades av Torbjörn Andersson med flera redan under söndagen, då fem
slipers byttes.

Med hjälp av detta förnämliga multivattenpass går besiktningen som en dans!
|

I Hesselby stod denna lastvagn lastad med mer räls till banbygget
|
9 april 2014.
Banbygget går vidare. Banvallen görs i ordning Roma Kungsgård- Roma
station
Våra rallare körde ut mer räls och nu var banbygget nästan framme vid
vägkorsningen mot Halla bygdegård. På andra sidan bron över Roma kanal har nu
Thomas Nilsson, Bara Mark AB börjat bearbeta diken och banvall. Bara Mark bygger
en ersättningsväg längs med banvallen mot Roma station

Med hjälp av spikmaskinen knuffas Tingstädetrallan långsamt mot byggplatsen
|

Sista biten skjuts trallan framåt. Nu kan rälsen dras av trallan
|

Vy mot Roma från vägkorsningen mot Halla bygdegård
|

Här kommer snart Roma kungsgård station att byggas
|

I kurvan in mot Roma station höll Bara mark på att göra i ordningen dikena
|

|

Vy från mitt i kurvan mot Roma kungsgård
|

Motiv från Roma stationsområde. Det börjar bli lite mer parklikt sedan
röjningsarbeten med motorsåg/röjsåg har påbörjats
|
6 april 2014.
Årsmöte och resa till banbygget
Årsmöteseftermiddagen inleddes kl. 13.05 med att ett tåg åkte iväg med
deltagarna. Vi åkte via Tule till Kambshagtorps hållplats. Där gick vi av,
promenerade och beundrade den nybyggda järnvägen.
Avfärd och backning upp till Tule. Där gjordes rundgång innan det var dags att
åka tillbaka till Hesselby där stinsen Staffan Beijer tog emot tåget.
Vid tvåtiden inleddes årsmötet med kaffe och fikabröd som vår caféarrendator
Vicktoria hade ordnat. 35 medlemmar deltog vid årsmötet.
Hela styrelsen och de andra funktionerna omvaldes. Revisorerna rekommenderade
årsmötet ansvarsfrihet, vilket årsmöte beslutade om.
Vi avslutade eftermiddagen med två lottdragningar. Högvinsten en laddbar
borrmaskin vann föreningen då den skänktes av vinnaren.
Roberth hade förnämligt organiserat och tiggt ihop
två bra lotterier!

Snart dags för avgång
|

|

|

Bara tågbefälhavaren kvar på perrongen
|

I samspråk med
lokföraren innan avgång
|

Vid Munkebos hållplats
invid Tomtevägen väntade ingen.
|

Ombord på GJ Co8
|

Motiv från stall Dalhems fd hagar
|

Kurvan ned mot Kambshagtorp
|

Vid Kambshagtorp väntade Benny
|

Avstigning vid
Kambshagtorp
|

Tussilagon slog rot direkt i det nygrävda diket
|

Promenad längs med banan. Vy mot Kambshagtorp
|

Promenad längs med banan. Vy mot Kambshagtorp
|

Vy mot Roma
|

SlRJ F7 var med som bromsvagn
|

Avgång från Kambshagtorp
|

Tåget backades uppför mot Tule. På bilden vid väten. fd grustag.
|

På väg in till Tule station.
|

|

Vid Tule station låstes växlarna upp och rundgång kunde ske
|

Dags för rundgång
|

Snart avgång mot Hesselby
|

Vy från åttans bakre plattform mot Tule
|

Vy mot bron över Dalhemsån och Munkebosbacken.
|

Ankomst till Hesselby station
|

Dags för fika och årsmöte
|

Sista lottvinsten vann
Kenneth.
|
31 mars 2014.
Styrelsemöte och studiebesök på Gotlands försvarsmuseum i Tingstäde
Roberth Östergren ordnade ett mycket intressant studiebesök för styrelsen och
aktiva medlemmar på Gotlands försvarsmuseum i Tingstäde. Vi började med drakarna
intill skans 4. I flygvapendelen guidade Tor Karlsson oss. Där fanns inte bara
Draken utan Viggen och Bellhelikoptern som mest är känd från Vietnamkriget. Vi
fortsatte sedan till skans 4, som byggdes 1914.
Efter det besöket åkte vi till centrala Tingstäde där huvuddelen av
försvarsmuseet ligger. Rolf Larsson guidade där initierat och berättade om den
gotländska militärhistorien och hur museet kom till och hur det har utvecklats.
Den mest konkreta saken som vi kan lära av dem, är deras snygga och informativa
skyltar. Se bilden av kasernerna 1910 vid det som senare blev P18. Intressant
där är hur järnvägen mot Hallvards (VVJ) gick längs med området.
Efter studiebesöket åt vi en god landgång innan det var dags för styrelsen att
ägna oss åt vårt styrelsemöte. Ett särskilt tack till Rolf Larsson, Tor Karlsson
och Roberth Östergren.

En spaningsvigg och Bellhelikoptern som var räddningshelikopter bland annat
på Gotland.
|

En mindre helikopter. Draken syns till vänster
|

Skans 4
|

En prydlig
informationstavla med plats för andra sevärdheter i Tingstäde.
|

I den röda byggnaden ligger utställningslokalerna. I fonden Tingstäde kyrka.
|

I det gamla spannmålsmagasinet finns flera våningar med fina utställningar.
Roberth tillhör inte museiföremålen.
|

Karta över P18-området 1910 med VVJ sträckning till vänster
|

En utställningslokal med mest luftvärn
|

Även i denna lokal en hel del luftvärn. En radioterrängbil (Valp) och en
militär Volvo PV till väsnter.
|

I den stora utställningshallen fanns flera stridsvagnar, Pbv och Kp-bilar
|
26 mars 2014.
Bilder från banbygget, ersättningsvägar, Roma station, lokrenovering mm
Dalhem håller på att renoveras, flera läckage ska åtgärdas. Överhettartuberna
har tagits ut. SJ Bop 887 håller på att gås igenom. Fönster renoveras mm. Tules
sovloft börjar bli klart, och banbygget rullar på. Nu är det cirka 500 meter
kvar till bron!

Dalhem. Arbete pågick uppe på domen.
|

Överhettartuberna har tagits ut.
|

SJ Bop 887 och KlRJ F
307. Renoveringar pågår
|

Bild inifrån SJ Bop 887
|

Tules sovloft. Trapphuset har byggts in. Det som återstår nu är bygge av två
dörrar samt diverse kompletteringar i sovloft och trapphus.
|

Roma station. Skogsröjning pågår. Gulröda käppen markerar spår 2 närmast
stationshuset som ska stå till höger om käppen.
|

Ersättningsvägen upp mot Karbyvägen åt väster
|

Ersättningsvägen åt andra hållet, österut mot järnvägsbygget
|

Räls kördes ut med
Tingstädetrallan
|

Rälsen monterades med skarvjärn/bult
|

Vy över banbygget norrut
|

Vy från banbygget söderut, mot Roma
|

|

Nya rälsbultar från Vossloh, det gick som smort!
|

Vy söderut mot bron över Roma kanal. Foto från Salixskogsvägen
|

Vy norrut mot banbygget från Salixskogsvägen.
|
15 mars 2014.
Arbetslördag
Under arbetslördagen jobbade vi framförallt med SJ Bop 887, Bautzenvagnen.
Det var storm på Gotland och ett träd föll vid lunchtid över Hesselby stations
sydliga del. När det tagits bort kunde vår Ukkasin ge sig iväg mot Tule.

SJ Bop 887. Det gamla dåliga masonitetaket har tagits bort. Även masonite
från väggarna har demonterats. Vagnens fönster håller på att renoveras. Foto:
Anders Svensson |

Arbete med bromsen pågick. Foto: Anders Svensson
|

Det satt fast! Foto: Anders Svensson
|

Foto: Anders Svensson
|

Trädet som föll över infartsväxeln. Foto: Anders Svensson
|

Ukkasinen på utflykt till Tule. Foto: Torbjörn Andersson
|
12- 13 mars 2014.
Banbygget & Tule sovloft
Banbygget går vidare. Våra rallare har nu lagt ut de nylevererade sliprarna
och ytterligare räls. Rälsbult från Vossloh är på gång.
På Tule uppe på det blivande sovloftet är nu även den södra väggen i stort sett
klar. Det återstår att bygga in trapphuset och vissa kompletterande åtgärder.

12 mars:
Spårslutet och slut på slipers.
|

12 mars:
Vy söderut från skogsbrynet
|

13 mars:
Nya slipers har anlänt och lagts ut. Foto: Anders Svensson
|

13 mars:
Vy söderut med utlagda slipers. Foto: Anders Svensson
|

13 mars:
Motiv från den plats där km 2-skylten kommer att stå (från Roma) Därifrån
har vi byggt ett antal hundra meter till mot Roma.
Foto: Anders Svensson |

12 mars:
Motiv från sovloftet på Tule station, med södra väggen.
|
9 mars 2014.
Om renoveringen av SlRJ 3 Dalhem
Vårt trafiklok Dalhem genomgår reparationer. Under hösten reparerades
regulatorn i syfte att få loket klart till Tomtetåget. Tyvärr uppdagades att
rörledningar inne i pannan hade korrosionsskador som krävt vidare arbeten. För
närvarande är alla tuber urtagna och byte av ett stort rör pågår. Målet är att
loket ska vara tillbaka i trafik senare under våren.
7 mars 2014.
Banbygget går vidare vid fd Salixodlingen
Våra rallare är nu mitt på den öppna sträckan vid fd Sailxodlingen.
Föreningen har numera en egen "byggfutt". Arbetsboden är en fd täckt godsvagn
med bromshytt, som var en av de begagnade vagnar som Sydvästra Gotlands järnväg
(SGJ) köpte inför trafikstarten 1924. Vi har bytt till oss vagnen mot
föreningens mindre svarv. Vagnen är i gott skick med installerad el. Den kommer
nu utmärkt till pass som arbetsbod längs med banbygget.
Vagnen har denna historik. Byggd 1897 vid Landskrona Gjuteri och Mek. Verkstad.
1897 KBJ F 1321, 1923 SGJ F 406, 1927 KlRJ F 308, 1933 KlRJ G 308, 1948 SJ Gmp
300307
Våren har nått Gotland, i år ovanligt tidigt. Idag var det sju grader på
arbetsplatsen.

Vy norrut från södra änden av Salixodlingen
|

Rallarlaget i arbete
|

Personaltransport till Tule för lunch
|

Vy norrut från byggplatsen.
|

SGJ F 406 i sin nuvarande form som arbetsbod på hjul! Till höger syns den
gamla dörren till bromshytten.
|

Arbetsboden från andra sidan.
|

Invändigt är det innertaket som skvallrar om historien.
|

Bild åt andra håller. Bromshyttsdörren är längst till höger.
|

Vårlikt på Hesselby
|

|
28 feb. 2014.
Banbygget går vidare vid fd Salixodlingen
Våra rallare bygger vidare. Nu ungefär till mitten av det öppna fält som
tidigare var Salixodlingen. Vi hade även besök av fyra förhoppningsvis kommande
rallare.

Vy söderut mot Roma
|

Vy norrut med den s.k Tingstädetrallan som används till att köra ut rälsen
med.
|
22 feb. 2014.
Extra arbetslördag samt chartertåg
Lördagen den 22 feb. arbetade vi vidare med SJ
Bop 887. Årets första chartertåg avgick till Tule. Foto: Anders Svensson

SJ Bop 887 drogs ut ur vagnhall 2.
|

Inne i vagnen demonterads fuktskadad masonite
|

Chartertåget avgick tomt mot Tule.
|

I Tule steg passagerarna på och åkte till Hesselby.
|
21 feb. 2014.
Bilder från banbygget och vagnsrenoveringar
Banbygget går vidare, nu på den öppna sträckan.
Den är en del av raksträckan som är 2,4 km! Slipers har lagts ut. Idag kördes
räls fram och lastades på en Tingstädetralla. Rälsen rullas sedan fram och två
räler dras av trallan. När dessa har spikats fast kan trallan rullas ytterligare
en rälslängd osv.
På Hesselby arbetas det med bland annat KlRJ F 307 samt nu även med SJ Bop 887.
Den senare vagnen har renoveringen just påbörjats. Alla bänkar har tagits ur och
nu pågår skrapning av en större mängd lös färg. Målsättningen är att vagnen ska
vara i trafik till Tomtetåget. Foto: Anders Svensson

Vy från spårslutet på morgonen söderut
|

Vy norrut, räls har körts fram
|

Vy från fältet öster om banvallen i Halla
|

Vy norrut med ersättningsvägen och den klart högre banvallen
|

Rälsen lastades på Tingstädetrallan
|

Trallan skjuts framåt. Spikmaskinen puttrar efter.
|

En större mängd stubbar passeras. Stubbarna ska flisas under året
|

Bra och ha verktyg och annat vid banbygget
|

Justering av spårskavens höjdläge
|

Närbild
|

I Hesselby har golvet lagts i KlRJ F 307. Arbete pågår med väggarna. SJ Bop
887 till vänster
|

SJ Bop 887.
|
11 feb. 2014.
Banbygget går vidare
Våra rallare har återupptagit banbygget. Efter
en djupdykning i våra rälshögar hittade vi övergångsräler från 34 till 27 kilos
räls. Dessa är nu på plats och den hittills utlagda rälsen har nu spikats.

Gråmulet Hesselby. Ännu ligger lite snö kvar på bangården.
|

Vid banbygget har all snö tinat bort. Idag bestod rallarlaget av tre
personer.
|

Övergångsrälerna på plats.
|

Vy norrut. Arbetslaget på väg till välbehövlig lunchpaus
|
2-4 feb. 2014.
Tule station - sovloftets byggnation går vidare
I våras blev sovloftet på stationsvinden
halvfärdigt, så att det gick att sova där. Nu i vinter har arbeten påbörjats med
norra och södra väggarna. Målsättningen är att sovloftet ska vara helt färdigt
till sommaruthyrningen i år.

4 feb.
Vy från Tule station norrut
|

Tule station och Roma Kungsgårds stationshus (fd Boge hpl)
|

Vy från Tule söderut i riktning mot Roma
|

Vy norrut mot banan till Hesselby
|

Tule station från norr
|

Tule stations lada. Numera även Tomteverkstad.
|

2 feb: Sovloftet på Tule station. Vindpapp har spänts upp. Reglar höll på
och sattes upp.
|

4 feb.
Reglarna på plats och även isoleringen.
|

4 feb.
Här har fönstersmygarna och väggpanelen kommit på plats. Nu fortsätter
arbetet med den återstående södra väggen.
|
|
17 jan. 2014.
Banbygget har nått halvvägs till Roma kanal
Sedan i oktober har våra rallare byggt en dryg
kilometer. Nu är de framme vid skogsbrynet mot fd Salixskogen. Det är nu cirka
en kilometer spår kvar till Roma kanal. Den första kilometern tog cirka två
månader att bygga. Nu håller vi tummarna att Kung Bore är vänlig mot oss och ger
oss en ljum vinter men ett eventuellt tunt snötäcke.

Vy från Kambshagtorp mot banan emot Roma
|

Banbygget har nu nått fram till det öppna partiet vid fd Salixskogen
|

Spikning pågår
|

Vy norrut
|

Vy söderut mot Roma
|

På kvällen visade Staffan Beijer upp sitt pepparkakshus med Tule station som
förebild. Det smakade mycket gott :-)
|