På självaste Norges nationaldag så körde vi en abonnerad tur till Tule med
ånglok. Som synes har vi vänt ångloket så det går med framänden till Tule. Detta
har vi gjort för att banan lutar. Ångpannan gillar bättre att ha nuvarande
lutning på vattnet. Foto: Benny Jannesson
Dalhem med tåget på väg in på Tule station
Tåget har precis stannat vid perrongen vid Tule
Dags för rundgång.
Tågbefälhavare Beijer berättade om järnvägen, banutbyggnaden och om Tule
station. På återvägen stannade vi vid Eken.
13 maj 2013.
Österport stationshus från Norrlanda till Hesselby
Österports fd stationshus har nu flyttats från sin undanskymda tillvaro som
jaktstuga i Norrlanda till renoveringsplatsen bakom muséet på Hesselby.
Välkommen att hjälpa till med renoveringen!
Om två år kommer stationshuset att pryda sin plats vid Roma station. Tills dess
så står det uppallat så att det efter renoveringen kan flyttas till Roma. Foton:
Benny Jannesson
5 maj 2013.
Gotlands Landshövding invigde Tulebanan på GHJ
Gotlands Landshövding Cecilia
Schelin Seidegård invigde Tulebanan i ett fantastiskt väder. Invigningståget
avgick klockan 1500 från Hesselby station. Det drogs av SlRJ 3 Dalhem med fyra
personvagnar och resgodsvagn. Vid Munkebos gjordes ett uppehåll. Landshövdingen
höll tal och klippte sedan av bandet som hindrade tåget från att rulla ut på den
återuppbyggda järnvägen över åkrarna mot Tule. Vid Tule var nära ett hundratal
människor som mötte upp tåget. En sockenbo nämnde att det var på en månad när 60
år sedan i år som den sista rälsbussen stannade i Tule. Vid Tule bjöds det på
förfriskningar. Staffan Beijer höll ett tal där han tackade till alla som har
gjort detta stora steg för föreningen möjligt. Mitt under talet kom Tomtefar ut
från jordkällaren vid Tule. Tomtefar var yrvaken och undrade vad som stod på.
Tomtefar samtalade med Landshövdingen och lär ha frågat om hon varit snäll.
Svaret behöll Tomtefar dock för sig själv. Därefter var det dags för återfärd
till Hesselby. Hedersgästerna bjöds på smörgåstårta i vagnhallen. Ett stort mål
har nåtts och det firade vi med en härlig invigningsdag :-)
Foto taget från ånglokshyttens tak. Bandet har just klippts av. Banan är invigd!
Tule station. Föreningens ordförande Staffan Beijer höll tal.
Bildspel från
invigningståget den 5 maj
5 maj 2013.
Roma station har påbörjat sin resa från skogen i Norrlanda
Det blivande stationshuset i Roma
har lyfts upp från den plats det har stått på sedan femtiotalet. Huset var från
början Österports stationshus i Visby. När ett modernare stationshus med
pressbyråkiosk anskaffades på femtiotalet så degraderades det gamla
stationshuset till jaktstuga i Norrlanda. Stationshuset har nu stadgats upp och
lyfts upp på en trailer som ska köra det till Hesselby station. Där ska huset
renoveras och bli Roma station.
2015 kommer stationshuset pryda stationsområdet i Roma. Foton: Sten Bergström
2-3 maj
2013.
Fortsatta förberedelser inför invigningen
En mängd mindre jobb har utförts
under dagarna före invigningen den 5 maj. Grusning med markduk har skett utanför
Tule station. På Tules vind fortsätter inredningen av sovloftet. På Tomtevägen
har de två mötesplatserna som även fungerar som nedfarter till åkrarna
färdigställts. Ett fint grusmaterial har lagts ovanför den grova bergkrossen.
Nästa steg vid Tomtevägen är att bygga den nya hållplatsen Munkebos.
Våra anställda arbetade med växelrenovering vid Tule
Projektledaren Ante inspekterade växeln vid grusgropsspåret. Växeln är nu
försedd med växeltungslås och är i hopkopplad med skivsignalen intill.
Grusning har skett framför stationshuset i Tule mot spåren
På kvällen ser det ut så här. Elen till lamporna som ska lysa genom
semaforerna är ännu inte inkopplad.
Vid Tomtevägen planerades fint väggrus ut på mötesplatserna.
Den östra väggen är nu i princip klar. Arbetet fortsätter härnäst med den
västra väggen.
30 april 2013.
Tule station blev med semafor!
Under ett års tid har våra
anställde Curth renoverat en semafor för Tule station. Curth har förvandlat ett
stycke metallskrot till en fullt fungerande semafor. Bland många andra bragder i
föreningen s historia är det här ytterligare en!
Skivsignalen vid Tule grusgrop monterades även den idag.
Semaforen har monterats i sitt fastgjutna stativ
Det är många detaljer som har renoverats till toppskick!
Bara traktorn räckte inte. Vi fick staga upp med plank
På väg upp!
Uppe! Snabbt i med bultarna.
Stiligt!
Åtta bultar monterades
Vy från söder. Tule station ser annorlunda ut!
På norra sidan har semaforen en "stege" fast monterad
Curths semafor!
Utsikten från stationens allrum är annorlunda!
Vy norrut med station och bangård
Vy söderut med nyuppsatt lutningsvisare och semafor!
Skivsignalen vid grusgropsspåret är nu ihopmonterad med växeln. Här visar den
kör på rakspår
Stubbrytningen söder om Kambshagtorp fortsätter mot Roma. Här vid fd
Salixodlingen
27-28 april 2013.
Arbetshelg på GHJ
Vårens arbetshelg var fokuserad på
banarbeten och förberedelser inför invigningen. En mängd skyltar och
lutningsvisare sattes upp längs med banan. I dagarna har även Dalhem besiktats, bantelefon
installerats på Tule. Stativen till semaforen vid Tule och skivsignalen vid Tue
grusgrops har gjutits fast med mobilbetong från Roma grus. Arbetshelgen innehöll
även trevligt samkväm och övernattning för dem som ville. Vi hade besök från
fastlandet, fem aktiva där tre av dem firade 10 år sedan de var här vid valborg
2003. Som synes på en av bilderna så har landskapet förändrats!
Dalhem besiktades dagarna före. Cylindrarna pysslades om.
En spårviddsökning vid Lammhagen åtgärdades med byte av elva slipers och
inspikning av övriga.
Dags för gemensam lunch
Staffan hade lagat en god pytt i panna till deltagarna
Efter lunch begav sig spikmaskinen, Ukkasinen och Slipersbytaren iväg
Ukkasinen och spikmaskinen på väg till Tule med lutningsvisare och växelklot
Arbetet med slipersbytet och inspikningen vid Lammhagen fortsatte efter lunch
Spikning med spikmaskinen
Denna och några andra slipers i god kondition kommer återanvändas i perrongen
till Munkebos nya hållplats.
Uppsättningen av fyrkantiga lystringsmärken och lutningsvisare var färdig och
Ukkasinen återvände mot Hesselby.
Den 1 maj 2003 såg det ut så här från Munkebos i riktning söderut mot Tule.
2013: Före middagen stod en provkörning av banan på agendan. Vy från gamla
Munkebos med ett nyuppsatt lystringsmärke för Tomtevägen.
Där gruset ligger till vänster ska hållplatsen (nya) Munkebos perrong byggas
Det södra nyuppsatta lystringsmärket för Tomtevägen
Motiv från åkerkanten södra mot Tule
Vid Tule står en prydlig lutningsvisare nu på plats. Växelklotet med stativ och
växeltungslås monterades dagarna före.
Tåget stannade på spår 2 vid Tule station
På Tule har bantelefon monterats och ett hål för stativet till semaforen grävs.
Mobilbetong från Roma grus har fyllts i.
Roma Kungsgårds hållplatshus (fd. Boge) har nu fått nyrenoverade fönster på
plats.
Vy av baksidan mot bangården.
Vackert vy med stationen och tågsetet
En fotokörning utfördes
Platsvakten var redan på plats när tåget anlände till Kambshagtorp
Söderut från Kambshagtorp har nu stubbgrävning påbörjats.
Vy söderifrån med en tredubbel tallstubbe mot Kambshagtorp
Längre söderut såg det ut så här.
Samspråk vid Kambshagtorp
Ombord på GJ C 44
Fotokörning vid Munkebos
Tillbaka vid Hesselby station
Efter en god gemensam middag tittade vi på bilder från arbetshelgen 2003.
21 april 2013.
Öppethusdagen Tågsläppet
De flesta järnvägsmuseiföreningar i Sverige håller sina verkstäder öppna för
allmänheten denna dag. Totalt kom det 65 besökare till Hesselby. De visades runt
på stationen och bjöds på kaffe och kaka.
Dalhem förbereddes inför besiktning. Vatten fylldes på. En spårviddsökning
åtgärdades med fyra bytta sliprar och inspikning. På spår 4 utanför vagnhall 1
byttes tre sliprar. Dessa har legat där sedan vagnhallen byggdes 1982, dvs. i
31 år. Vi beräknar att tryckimpregnerade sliprar håller i cirka 30 år. Om dessa
var tryckta vet vi inte. GJ C 42 tvättades ren och en sida hann målas.
Hastighetstavlor till Tule gjordes i ordning. På Tule station drogs bantelefonen
in i stinsexpeditionen.
Vackert väder med vårluft, cirka 12 grader var det.
Hesselby station
På spår 1 byttes fyra sliprar
Spikning med spikmaskinen
Efteråt snyggt och prydligt, välstoppat med elkobran
Stora stenar (8-10 cm) i gruset utanför Vagnhall 1 försvårade slipersbytet
Halva sträckan är åtgärdad. Den 27 april byts ytterligare tre sliprar närmare
portarna.
Vy över stationsområdet från norr
Målning av sidan på GJ C 42
GJ C 42 inställd i verkstaden. Den 133-åriga vagnen kommer att bli som ny.
Många av besökarna var intresserade av vår nyaste maskin, slipersbytaren från
1990.
19 april 2013.
Banbesiktning och grusning
Den 18 april besiktades den gamla banan. Idag besiktades den nya banan. Det
är Sven Andersson från Uppsala som säkerhetsbesiktar den gamla banan och gör en
ibruktagarbesiktning av den nya banan.
På köpet har vi fått vår bana uppmätt på metern när.
Banan Kambshagtorp-Hesselby är godkänd för trafik. Men vi har fått ett antal
anmärkningar som ska åtgärdas efter grad. Redan på söndag under Tågsläppet kommer ett antal sliprar att bytas där vi har större
spårviddsökningar.
Kom gärna och hjälp till. Det mesta av de tunga jobbet görs med slipersbytaren
och spikmaskinen :-)
Grusningen fortsatte. Roma grus levererade ytterligare 40 ton som kördes ut
under dagen. Nu återstår mest finlir på banvallen över åkrarna.
GJ C 42: Våra vagnsrenoverare målade underredet svart på vagnen från 1878.
Sven besiktar banan med hjälp av en mättralla som både mäter spårvidd och
sträcka.
Anmärkningar noterades i blocket
Roma grusbilen lossade först släpet med 10-20 makadam
Därefter kunde föraren manövrera bil och släp så han kunde tippa dragbilens
last utan att koppla loss släpet :-)
Besiktning på den höga banvallsdelen över åkrarna
Gränsen mellan den gamla och den nya banan vid fd Munkebos hållplats.
På den gamla banan har vi en större spårviddsökning vid fårhagen. Den är tydligt
markerad och åtgärdas på söndag
Gruståg på väg mot Tule
Nymålat underrede. En halv vagn får plats på bild!
16 april 2013.
Grusningen av banvallen fortsätter
Efter att ett av tippflaken hade reparerats under gårdagen, kunde grusningen
fortsätta idag. Åtta gruståg kördes. Vid Tomtevägen grusades och justerades
övergången.
På Hesselby fortsätter arbeten i verkstäderna. GJ C 42 har tagits in i
verkstaden för komplettering av vagnen samt främst utvändig målning. Vagnen är
135 år gammal!
I morgon onsdag fortsätter grusningen från lunchtid.
GJ C 42 är något svårfotograferad i verkstaden.
Att renovera ett gammalt biljettskåp görs inte på en kafferast. Vår
finsnickare Salla fixare det.
Den högra semaforen för Tule
har Curth renoverat färdigt. De svarta lyktorna hör till den.
Grusning påbörjades från Tomtevägen och söderut.
Det bakre tippflaket har tömts.
Övergången vid Tomtevägen har kompletterats med grus på ömsom sidor av den.
Våra rallare grusade från Tomtevägen åt norr.
Dagens sista och åttonde gruståg avgick norrut mot åkrarna
12 april 2013.
Grusningen av banvallen över åkrarna har påbörjats
Nu har grusningen av banan över åkrarna påbörjats. Roma Grus har lossat
makadam på lastkajen i Tule. Grusvagnen lastades med baklastare. Efter tre
vändor med spridning av makadammen så brast ett fäste ovanför en av
lyftkolvarna. Det ska repareras på måndag. Grusningen fortsätter därför på
tisdag. Den 11 april riktades spåret vid södra åkerkanten av våra rallare.
Första gruståget lämnar Tule
Baklastaren lastade effektivare än vår traktor
Gruståget på väg norrut från Tule station
Spridningen har påbörjats med tippflaket. Samtidigt kör tåget söderut och
släden fördelar makadammen jämnt
Släden som fördelar makadammen
Det andra tippflaket har just tömts.
10 april 2013.
Bilder från Tule med omnejd
Från lastkajen i Tule lastades grusvagnen med makadam som skall spridas ut på
banan över åkrarna. Grusvagnen som är byggd för Roslagsbanans 200 cm långa
sliprar har fått avsmalnande kilar vid tippflakens ändar. Detta eftersom våra
sliprar är 180 cm långa. Vid Tule grusgrop höll våra rallare på med att montera
ett växeltungslås.
Lastning av grusvagnen
På bilden syns hyr makadammen sprids smalare
Vid grusgropsspårets växel pågick arbeten med att montera ett växeltungslås.
En sinnrik konstruktion. Till höger om diket kommer skivsignalen att stå.
9 april 2013.
Arbeten vid Hesselby i april
I april har banan över åkrarna riktats. Den 10 april kommer Roma grus att
påbörja leverans av bergkross till banan. Vår grusvagn har fått avsmalnade
tippflak för att inte sprida så brett.
I verkstaden har två växeltungslås färdigställts. Ett återstår att färdigställa.
Arbetet med semaforen i Tule går in i sitt slutskede. Från verkstaden har KlRJ F
307 flyttats till Vagnhall 2.
Där fortsätter arbetet med den. In i verkstaden har nu GJ C 42 från 1878
växlats. Den ska målas om och kompletteras med nya handtag mm. I vagnhall 3
pågår även renoveringen av biljettskåpet till Tule. Ett riktigt finlir´.
Växeltungslåset färdiställt
SJ Z4p 320 drog in Dalhem och Klintehamn för att kunna växla ut GJ C 42.
GJ C 42 inför ommålning och komplettering
I vagnhall 2 finns nu KlRJ F 307. Biljettskåpet renoveras på bordet till
höger.
7 april 2013.
Årsmötet med arbetståg till Tule och Kambshagtorp
Före årsmötet provkörde vi banan till Tule. Inför grusningen kommande vecka
var det bra att belasta banan. Därefter hölls årsmötet i Hesselbysalen.38
medlemmar var närvarande.
Hela styrelsen fick förnyat förtroende. Anders Svensson berättade om vad som
händer i projektet framöver. Vicktoria hade ordnat fika och två lotterier
såldes.
Inför avgång kl. 1300
Karbyvägen passerades
Fotokörning vid Tomtevägen
Passage av Tomtevägen
Avstigning för dem med kameror
På väg över åkrarna
Foto vid åkerkanten södra
Växeln och kuren vid grusgropsspåret
På väg in till Tule station
Den nya perrongen syns tydligt.
Backen ned mot Kambshagtorps hållplats
Vi gjorde ett kort uppehåll vid Kambshagtorp.
På väg uppför backen mot Tule
Uppehåll vid Tule
Alla gick av vid Tule
En nytillverkad lykta i gammal stil, sattes upp på stationen
Dags för återfärd mot Hesselby station
Passage över bron vid Dalhemsån
Vägbomen vid Karbyvägen på väg upp efter passage
Tio minuter efter avgång från Tule kom vi fram till Hesselby station
Årsmötet med lotterivinster närmast
5 april 2013.
Röjningen med skördare/skotare är avslutad
Sträckan Kambshagtorp-Roma har nu röjts färdigt med skördare. En skotare har
sedan kört allt timmer/ris till respektive markägares upplagsplats.
Banvallen syns nu mycket tydligare än hur det var tidigare. Vägen är framkomlig
med bil, men kräver en rejäl tvätt efteråt fick fotografen erfara :-)
Ett tjugotal bilder från olika fastställda punkter kan ni nu se på:
http://forening.gotlandstaget.se/nybanaroma.htm
5 april 2013: Vy mot kurvan söder om Kambshagtorp.
5 april 2013: Vy intill Kambshagtorps hållplats söderut
5 april 2013: Upplag av ris och timmer intill Kambshagtorp. Det blir
stora mängder bara från banvallens slänter!
5 april 2013: Vy från Kambshagtorp söderut
5 april 2013: Vy mittemellan Kamshagtorp och Roma kanal söderut. Bilden
är tagen vid från gränsen mellan det nya hygget till vänster och åkern
5 april 2013: Vy mittemellan Kamshagtorp och Roma kanal norrut. Bilden är
tagen från gränsen mellan det nya hygget till höger och åkern
Video från sommaren
2012
Ën trevlig videofilm från sommaren 2012 som beskriver vår järnväg väl har vi
bäddat in. Filmat av Glen Beadon. (från YouTube) Tack Glen för att vi
får visa den!
Videon finns även permanent på vår
miljösida.
16 mars 2013.
Arbetslördag
Natten till lördagen var väldigt kall, med temperaturer på -15/20 grader. Det
gjorde att mängden arbetsuppgifter denna arbetslördag minskade radikalt. Vi
provkörde banan och perrongen i Tule. Avstånden till perrongen stämde.
På Tule fortsatte bygget av sovloftet.
Provkörning vid
Tules nygamla perrong med SJ Z4p 320, GJ C 44 och SlRJ F 7. Foto: Torbjörn
Andersson
Motiv från Hesselby i ett fantasiskt solljus
15 mars 2013.
Perrongen vid Tule station är nu färdigbyggd
Våra anställda har vid Tule station spikat i den sista spiken i perrongen.
Dess ramper är nu också klara. Återstår gör det att tjära den när spåren efter
det kraftiga snöfallet i dag har tinat bort.
Tules nygamla perrong
Motiv med perrongen mot söder
12 mars 2013.
Arbeten vid Tule station
Vid Tule går arbetet med perrongen vidare. Bara fyra meter återstår att bygga
samt de sluttande ramperna. På vinden har den östra väggen isolerats. Panel ska
närmast sättas upp.
Längs med banan mot Roma kungsgård har nu en skördare börjat fälla de träd som
har vuxit upp innanför tunen sedan 1958.
Tules nygamla perrong
Motiv från vinden på Tule, där det blivande sovloftet byggs.
Skördaren i arbete. Foto: Anders Svensson
En skotare kommer sedan att köra ihop respektive markägares stockar och ris.
Foto: Anders Svensson
6 mars 2013.
Arbeten i mars
Under februari så har en mängd mindre arbeten utförts. Ett biljettskåp till
Tule håller på att renoveras. Växeltungslås till Tule och Tule grusgrop håller
på att renoveras.
Arbeten med att ta isär räls har skett. Samtliga rälsbultar på banan över
åkrarna har nu monterats.
KlRJ F 307: Spännstag samt genomgående tryckluftsbromsledning har monterats.
Roma Kungsgårds semafor har riktats och målats. Tule stations semafor är snart
klar för montering i Tule.
I Tule pågår perrongbygget. Våra anställda bygger en rejäl perrong i trä mellan
spåren.
Den 16 mars har vi nästa arbetslördag. Välkomna då från 0900!
Den 5 maj kommer Gotlands landshövding Cecilia Schelin Seidegård att inviga
Tulebanan kl. 15.00. Skriv upp datumet i almanackan!
Hogräns gamla biljettskåp under pågående renovering.Foto: Anders Svensson
Ett ännu orenoverat växeltungslås. Foto: Anders Svensson
KlRJ F 307. Spännstag har monterats under vagnen på båda sidor. Foto: Anders
Svensson
KlRJ F 307: Tryckluftsledning i ena vagnsänden. Hålet har redan lagats sedan
bilden togs. Foto: Anders Svensson
Svänghjulet till Roma Kungsgårds stations semafor nymålat. Foto: Anders Svensson
De två semaformasterna i är nu båda målade. Foto: Anders Svensson
Tule stations bangård sedd från söder. Perrongbygget pågår mellan spåren
Perrongbygget i Tule.
10 feb. 2013.
Arbeten i februari
Efter spårbyggets färdigställande har lugnet åter lägrat sig över Hesselby.
Men en hel del saker händer ändå!
KlRJ F 307. Gavelväggen har börjat byggas upp. Bromsen är nästan klar och
buffertarna håller på att monteras.
Räls: En hel del av vår räls är kapade längder där skarvjärnen sitter mitt på
rälerna. Dessa skarvjärn lossas nu inför kommande ihopsvetsning.
Roma kungsgårds semafor: Semaformasten har riktats och grundmålats.
Kilometertavlor: Ett antal har renoverats (km 1-5) Dessa kommer från Dalby -
Harlösa järnväg i Skåne.
Tule: Sovloftet på vinden har börjat byggas.
KlRJ F 307. Bromsen har monterats vid plattformsänden. Bufferten är på plats.
De två semaformasterna i olika stadier av renovering. Kilometertavlor för
sträckan Roma- Tule har renoverats.
Reglar för den östra väggen har satts upp på Tules vind.
På sovloftet kommer det bli plats för två sängar.
19 jan. 2013.
Arbetståg och högtidlig sammanbindning av banorna vid Åkerkanten södra
:-)
När snart 41 år har gått sedan föreningen bildades hade vi nu nått ett mycket
viktigt etappmål - sammanbindningen av Tulebanan med banan Hesselby - åkrarna.
Äntligen kunde guldspiken slås i! GHJ:s två banhalvor sitter nu ihop och vi
har nu 3.5 km sammanhängande bana Hesselby - Kambshagtorp! Gotlands längsta
järnväg! Ett arbetståg med inbjudna gick ned till skarven och en liten ceremoni
förrättades innan tåget rullade vidare till Tule station. Där beskådades dels
tåget inne på stationen, dels Boge anhalt under renovering. Därefter gick tåget
ned till Kambshagtorps hållplats där en förvånad jägare tittade på oss... Efter
en kort paus återgick tåget till Hesselby där speciell tårta som hade skänkts av
Espegards bageri i
Ljugarn (Tack!) avnjöts och alla log ikapp. Detta var stort och mången tår föll
idag...
Text och de flesta foton: Anders Svensson
Samling inför avången kl. 1000 från Hesselby station
Foto vid passagen över Tomtevägen
En längre paus togs på banvallen vid Åkerkanten södra
Vy från öster. Samling vid Skenskarven med stort "S"
Arbetståget SJ Z4p 320 och GJ Co 8
Skarvjärnen drogs åt
De näst sista rälsspikarna slogs i på traditionellt vis. Ukka med släggan. Foto:
Benny Jannesson
Guldspiken slog i och därefter kunde banan provköras!
Första tåget med personvagn rullade in på Tule station sedan 1958. Då var
personvagnen nog med som värmestuga för dem som rev banan...
Uppehåll vid Tule station.
Vy från stationen mot åttan
Dags att fortsätta provkörningen söderut mot Kambshagtorp. Foto: Benny Jannesson
Vy bakåt mot lastkajen vid Tule station
Foto mot väten söder om Tule
Den något förvånade jägaren som upptäckte ett större villebråd än han hade
räknat med!
Tule genom fönstret från åttan
Grusgropspåret med dess växelkur passerades
Vy från banan vid Nygårds, sett norrut
Efter sammanbindningen blev det tårta som hade skänkts av Espegards bageri i
Ljugarn. Nästan för fin att äta upp!
18 jan. 2013.Banorna är nu
sammanbundna vid Åkerkanten södra!
Några bilder dagen före vår lilla cermoni när en speciell spik slås i skarven mellan Tulebanan och banan över åkrarna.
Lördagen den 19 jan. kl. 10.00 avgår ett arbetståg från Hesselby station till
platsen. Välkomna!
Foto från täckdikningen mot söder
Halvvägs mellan täckdikningen och åkerkanten södra
Vy mot Tulebanan. Där skylten sitter ska återstående spikar slås i.
Vy norrut från Åkerkanten södra. Skenskarven förbinder Tulebanan med banan över
åkrarna.
18 jan. 2013.Roma Kungsgårds
stationshus
renovering har nått halvvägs
Roma kungsgårds stationshus
(tidigare Boge hållplats) renovering har inneburit att nya golvbjälkar har
monterats. En hel del panel har bytts nedtill i väggarna och uppe vid taket.
Allt trävike i taket har bytts ut. Ny takpapp har lagts.
Nu tar renoveringen en paus i väntan på varmare väder så trägolvet kan läggas in
och fönster och dörrar monteras.
Vy mot Tulebanan. Där skylten sitter ska återstående spikar slås i.
Vy norrut från Åkerkanten södra. Skenskarven förbinder Tulebanan med banan över
åkrarna.
Vy mot Tulebanan. Där skylten sitter ska återstående spikar slås i.
Vy norrut från Åkerkanten södra. Skenskarven förbinder Tulebanan med banan över
åkrarna.
Vy mot Tulebanan. Där skylten sitter ska återstående spikar slås i.
Vy norrut från Åkerkanten södra. Skenskarven förbinder Tulebanan med banan över
åkrarna.
9 jan. 2013.Boge hållplatshus
renovering har påbörjats
För övrigt har också renoveringen
av Boge hållplatshus påbörjats. Husets skick är minst sagt varierande. Golvet
var så dåligt att det föll ur när huset rätades upp i tisdags. En bjälke var i
sådant skick att den möjligen kunde behållas, övriga var totalt slut. Golvet
byts alltså till 100%. Men högre upp är huset betydligt bättre. Panelen är
riktigt bra och behöver inte bytas nämnvärt och taket verkar vara OK. Huset är
angripet av husbock men vi ska se till att de tas av daga. Nya fönster har
beställts och invändigt ska väggarna till den lila expeditionen återuppbyggas.
Här ska biljettluckan från Hogräns hållplats användas. Just nu håller snickaren
på att ersätta dåliga bjälkar i botten och bygga det nya golvet. Placering vid
Roma kungsgård sker någon gång framöver.
Text och foto: Anders Svensson
9 jan. 2013.
Banbygget är igång igen
Fyra spårspann lades den 9 jan.
ut av
våra rallare, varvid ytterligare 40 m spår lagts ut. C:a 55 m återstår till
åkerkanten södra. Spikning av kvarvarande spann pågick. Vid leverans fick vi
skarvjärn för 27 kg:s räls, men eftersom vi tidigare använt räls av exakt
samma typ och ursprung som rälsen från Brösarp (Östra Skånes Järnväg 1900)
så hade vi tillräcklig mängd skarvjärn i lager. De felaktiga järnen var
således inga problem. Ihopkopplingen av våra två banhalvor beräknas ske de
närmaste dagarna.
Till Roma kungsgård byggs även
T-semaforen. Masten ska rätas och renovering av delar till semaforen pågår.
Just nu arbetar Curth med ställbocken som manövrerar vingarna.
Text: Anders Svensson
All snö har smält bort efter Tomtetåget
Sj Z4p 320 körde iväg med kranvagnen som var lastad med två spårspann
Samtidigt byggde våra rallare vidare på nästa spårspann. Två ligger klara i
bakgrunden
Vy från åkerkanten södra. Inte långt kvar!
Det första spårspannet lades på plats
Rälerna sammanfogades med skarvjärn, så att kranvagnen kan köra ut på det nyss
lagda spårspannet.
Vy från loket söderut. På väg att åka norrut.
Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat
anges.