31 maj 2011. Grusningen av banvallen till
åkerkanten (södra) är nu klar
Tomas Nilsson är klar med grusningen och avjämningen av banvallen Tule-Stall
Dalhem - Åkerkanten södra. Från Tule fortsätter banbygget norrut.
Vy från grusgropsspåret norrut.
Till vänster den nya ersättningsvägen
söderut mot Tule. Till höger är grusningen av banvallen klar.
Banvallen norrut från Stall
Dalhem har grusats.
Vid sträckans norra ände, har banvallen grusats
27 maj 2011.Banbygget
norr om Tule har påbörjats
Norr om Tule har Tomas Nilsson börjat grusa banvallen samt göra i ordning ersättningsvägarna. I en första deletapp
byggs nu sträckan från Tule till Stall Dalhems södra hage.
Norr om Stall Dalhems blivande hållplats håller grävmaskinen på att göra i
ordning diken och banvall. För att se fler bilder gå
till: www.gotlandstaget.se/tulebanbygget2010.htm
Vy från Tule station. Två rälslängder har hittills
lagts ut.
Vid sträckans norra ände, har Tomas
Nilssons grävare rensat dikena och jämnat till banvallen.
27 maj 2011. På Hesselby i slutet av maj
På Hesselby station fortsätter arbetet med vändskivan. Räckets
konstruktion är nu målad. Arbete pågår med att tjära de bärande reglarna samt
gångplanken.
Vändskivan har fått det ena gångbordet försett med gångplank.
Vändskivan från sidan. Gropen ska fyllas med
grus upp till pivotplattans överdel.
GJ C44. Maskering för linjeringsmålningen pågår
GJ C 44. Alla fönster är nu monterade i vagnen. Närmast står
ådringsmålning och inläggning av matta på tur.
Nyrenoverad flaggstång och semafor under renovering
Ångloket SlRJ 3 Dalhem har varit lite sned.
Nu har fjädrarna bytts och ångolket har fått
ordning på hållningen!
Motiv av hur fjädrarna är placerade. De har tillverkats av Rånäs Bilfjädrar AB.
Dalhem i Vagnhall 1
12 maj 2011. Mera Hesselby i maj
På Hesselby station fortsätter arbetet med vändskivan. Räckets
konstruktion är nu målad. Arbete pågår med att tjära de bärande reglarna samt
gångplanken.
Vändskivan sedd från spår 3
Bjälkarna tjärades i Vagnhall II
Flaggstångens stativ har gjutits fast med hjälp
av mobilbetong från Roma grus
Våra rallare har dragit rälsbultar och kontrollerat spikningen längs
med banan och bangården
GJ C 44 med nymonterade fönster
På andra sidan pågick arbetet med att montera fönster.
Invändigt återstår ådring, golvmatta, montering av bänkar och lite till...
Välförtjänt fika!
6 maj 2011. Hesselby i maj
På Hesselby station pågår arbetet med vändskivan. Alla konsoler till
gångborden är nu monterade. Den andra stången för att vrida vändskivan har nu
hittats och monterats. Arbeten med låsen till spåren pågår. Kommande vecka
ska vändskivegropen fyllas med makadam. Därefter
ska konsoler och räcken målas och bjälkar/ plank monteras på gångborden.
Längs med banan mot Eken pågår uppsnyggningsarbeten efter vinterns skogs- och
slyröjning.
Vändskivan den 6 maj.
Vid övergången vid lammhagen mot Eken
Efter spårslutet vid Munkebos syns nu de
stora mängder grus som har lagts upp vid stall Dalhem och
banvallen där!
Vy mot diket norrut. Vitsipporna blommar för
fullt.
Våra rallare på väg till arbetsplatsträff
25 april 2011.Tågsläpp:
öppet hus under arbetsdag
Tågsläpp - Är en landsomfattande öppethus-dag vid landets museijärnvägar. Även
museijärnvägen i Dalhem höll öppet. 15 aktiva deltog i olika arbeten. Vår brandvagn
utrustades med vattentank och brandspruta. En spåviddsökning på spår 4
utanför Vagnhall 1 åtgärdades, en sliper byttes där, flera andra spikades om.
Butiken och museet vårstädades. Det arbetades
vidare med personvagnen GJ C 44, hastighetstavlor målades. Jernvägscaféet höll öppet under hela helgen, och
besökande bjöds där på kaffe. Vi hade cirka 25 besökare under dagen.
Vändskivans konsoler för gångborden har monterats. Räcken håller på att
monteras.
En vattentank för avhärdat ångloksvatten placerades utanför Vagnhall
1. Den skall sedan byggas in.
Arbeten på spår 4 (spåviddsökning) och med brandvagnen
Omspikning av flera slipers utfördes.
Nyrenoverade dörrar till GJ C 44
Hastighetstavlor för Tule station.
10 april 2011. Årsmöte i Hesselbysalen
Troligen var det årsmöte nummer 40 som hölls den 10 april 2011. 33
medlemmar samlades i Hesselbysalen för sedvanliga
årsmötesförhandlingar, lotteri och fika. Vår nya caféarrendator Victoria
Hallgren hade ordnat med fyllda baguetter, kladdkaka och andra kakor! Vi
tittade på Erik Hanssons film från 1960 från de sista rälsbussturerna på ön.
Mia Doolk avtackades som ledamot och Robert Östergren
valdes till ny ledamot. Lars
Flemström nyvaldes till suppleant.
Så snart som protokollet är justerat kommer det att läggas ut på hemsidan.
Hilbert Karlqvist
gick igenom det ekonomiska resultatet, som var +/- 0:-
Kaffebordet med fyllda baguetter och annat gott!
Hesselby station den 10 april
5 april 2011. Mer skogsröjning i Tule
Våra rallare röjer vidare. Slyn från banvallen ned mot Dalhemsån
har nu röjts bort. På bilden nedan till vänster kommer rakbanan vid Stall Dalhem att delvis
gå. Rakbanan ingår i projektet och byggs för att travträning även i
fortsättningen skall kunna ske på området. Även arbetet med att förbereda
banvallen, gräva diken mm går vidare.
Vy från området vid Dalhemsån (Stall Dalhem) mot
banvallens norra ände
Det är mycket tynne och ris som eldas upp.
2 april 2011.Arbetslördag
i Hesselby
I lördags hölls arbetslördag i Hesselby. Det
arbetades med ett antal olika saker: Fastighetsavdelningen målade färdigt isoleringshuset för avhärdaranläggningen i Vagnhall 1.
Banavdelningen besiktade delar av banan och markerade dåliga
slipers för kommande byten i vår.
Signalavdelningen påbörjade renovering av delarna till Tules T-semafor. Ur
gömmorna togs kurvhjul och annat skoj fram och rostknackning inleddes. Under
april månad kommer vi att jobba på semaforen i syfte att få den på plats före
sommaren. Dessutom började vi ta fram ett antal signaltavlor etc till Tule station.
Maskinavdelningen jobbade vidare med GJ C 44. Vagnen är färdiggrundad
invändigt och har fått en första rödbrun strykning utvändigt. I lördags
grundmålades alla sofforna som ska vara i vagnen. Vi fick också hem alla
träribbor till bagagehyllorna som en aktiv tillverkat. Tanken är vagnen nu
ska ådringsmålas inom kort på väggar och soffor.
Därpå ska linoleummatta läggas in innan montering av alla grunkor som f n
ligger överallt kan ske.
Foto och text: Anders
Svensson
Grundmålade nytillverkade träbänkar
Bengt grundmålade bänkarna. Staffan provade ut landskapsvapnet på GJ C 44
Nymålat kurvhjul till Tules T-semafor
Vändskivan. Gångbord och räcken skall nu svetsas
fast.
22 mars 2011. Ritningar och illustrationer till
Järnvägsplanen
Tio medlemmar arbetade under lördagen. I huvudsak arbetades det med vagnen
GJ C 44 som nu står inne i verkstaden. Efter att vår vagnavdelning arbetat
med att snygga till panelen inne i vagnen har nu det andra lagret grundfärg
lagts på. Taket har målats vitt och idag monterades listerna till
lanterninfönstren. Huvuddelen av fönstren är original vilket är kul med tanke
på att vagnen ju stod länge som sommarstuga. Vi håller också på att byta ut
den filt som sitter runt dörrarna till plattformarna och renovera listverken
runt nämnda dörrar. Nästa steg blir att måla vagnen utvändigt innan montering
av fönsterdetaljer kan påbörjas. Schabloner för märkning etc
har plockats fram. Vagnen kommer att målas rödbrun med gul märkning och
linjering. Två gjutna landskapsvapen kommer att pryda långsidorna av vagnen.
Det blir således den målning vagnen hade vid leveransen 1899 och en bit in på
20-talet.
Slipersbytaren och spikmaskinen som vi i vintras
köpte från Infranord (fd
Banverket produktion) ska byggas om till smalspår och de funktionstestades en
sista gång före ombyggnaden. Allt fungerar tillfredställande och vi hoppas
att de kan gå iväg till verkstaden kommande vecka.
Ett antal småarbeten hanns också med, ett antal
nytillverkade lagergafflar grundades och renovering av vår flaggstång.
Vi tittade även till arbetena vid Tule. Där har allt grus till bana och ersättningsvägar körts till upplagsplatsen.
Skogsröjningen börjar närma sig slutet. Bara vätan försvinner i markerna så
kan vi sätta igång med stora arbeten här.
Välkomna åter på arbetslördagarna, 2 och 16
april samt Tågsläppet annandag påsk den 25 april
Text och bilder: Anders
Svensson
Ukka vid spikmaskinen, som enkelt byggs om till 891 mm.
Slipersbytaren. Det högra hjulparet blir oförändrat, det kräver viss ombalansering och ombyggnad av den
GJ C 44. Montering av lister till lanterninfönstren pågick
GJ C 44. Foto åt andra hållet.
3 mars 2011. GJ CD 43 är nu färdigrenoverad,
GJ C 44 finns nu i verkstaden
GJ CD 43: Renoveringen är nu färdig. Skruvbromsen har nu testats både med
vev och tryckluft. Innertaket i
passageraravdelningen har nu helt vitmålats. Utrymmet är nu mycket ljusare.
GJ C 44 står nu i verkstaden. Spackling pågår invändigt. Utvändigt skall plåtarna
slipas och spacklas. Målsättningen är att vagnen skall vara i trafik i
sommar.
GJ CD 43 är nu färdigrenoverad och inställd i Vagnhall 1. Observera skruvbromsen!
GJ C 44 står nu i verkstaden för att renoveras färdigt.
GJ CD 43 innertaket i passageraravdelningen är nu vitmålat
Intrycket är nu mycket ljusare.
1 mars 2011. Utställning av Järnvägsplanen på
Roma Bibliotek
Från den 1 - 18 mars kommer Järnvägsplanen över banbyggetMunkebos - Roma att ställas ut på biblioteket för
allmänheten. Den 28 februari var det pressvisning.
Järnvägsplanen kommer att läggas ut så snart som personuppgifter i den har
tagits bort. ( pgaPersonuppgiftslagen-PUL)
Nedan två bilder är publicerade med tillstånd av Sveriges Radio Gotland.
Fotograf: Lasse Ahnell
Färdig järnvägsplan hos Gotlandståget. Foto Lasse Ahnell
SR/Gotland (Jan de Gysser
arkitekt, Anders
Svensson projektledare och Staffan Beijer
ordförande
Ukka och SJ Z4p 397. Foto Lasse Ahnell SR/Gotland
Foton från utställningen
av Järnvägsplanen på Roma Bibliotek
1-4 mars 2011.Mer
skogsröjning i Tule. Bygge av skogsbilväg
Äntligen har det varit kallt, minus 10, så förra veckan flyttade våra rallare
till Tule igen. Då det frusit i marken kördes timmer ut från Stall Dalhems
rakbanas tillfartsväg. Denna vecka pågår fällning av sly/träd längs med
banvallens sydöstra sida mot åkrarna. Under tiden har Roma grus påbörjat
bygget av en 200 meter
lång skogsbilväg. Den låter vi bygga åt en av markägarna, så att timmer från
dennes skog kan tas ut även i framtiden. För att se
fler bilder gå till: www.gotlandstaget.se/tulebanbygget2010.htm
1 mars. Tippning av sand till rakbanan vid Stall
Dalhem
4 mars. Vy över banvallen från åkrarna vid Tomtevägen
11-18
feb. 2011. Skogsröjning samt arbeten med GJ
CD 43 pågår
Eftersom vintern pågår oförtrutet, så har våra rallare fått andra
arbetsuppgifter. De slyröjer nu skogen längs med
banan mellan Hesselby-Eken. Det innebär att vi
öppnar upp skogen cirka 10
meter från det kommande banstängslet.
Det har bland annat gjort att man ser längs med diket, som går norrut genom
skogen ut mot åkern. Arbetet görs i samarbete med markägaren.
Upplevelsen av resan kommerförbättras
när det inte längre är en grön "vägg" utanför fönstret.
Postvagnen GJ CD43 plattformar har kompletterats och målas nu.
Trappstegskonsolerna som tillverkats av Wickmans smide
i Visby har monterats. Trappsteg i trä samt golvplank på plattformsändarna
har monterats. En bromsvev håller på att monteras.
Inne i vagnen skall innertaket målas vitt. Det kommer gör att vagnens
interiör uppfattas som ljusare.
18 feb.
Slyröjning invid vändskiveområdet
Vy mot Hesselby
11 feb.
Vy strax väster om stationsgränsen i Hesselby
Vy mot Hesselby
Det tidigare helt igenvuxna diket. Ytterligare en
del träd skall tas bort.
GJ CD 43
11 feb. Plattformsändarna och de nytillverkade
trappkonsolerna har fått trappsteg monterade.
18 feb. Målning har skett och bromsveven har monterats.
16 jan. 2011. Nyheter i vår nät-butik
För att veta mer och för att beställa- Klicka på
bilderna så kommer ni till vår nätbutik!
NY BOK! VERKSTADSINDUSTRIN
PÅ GOTLAND
Martin Ragnar
och Christer Ahlbergs nyutkomna bok om verkstadsindustrin på Gotland.
NYA DVD-FILMER!
LENNARTS JÄRNVÄGSFILMER 2
RESAN TILL JENNY
BYVALLA -
LÅNGHYTTANS JÄRNVÄG
21 jan. 2011. Föreningen har köpt ångloket KlRJ 1 Klintehamn och SJ Z4p 320
Från Järnvägsmuseum har föreningen i många år haft KlRJ
1 och SJ Z4p 320 som deposition. Föreningen erbjöds i januari att för 1 000:-
styck köpa loken mot hembud. Föreningen tackade ja och nu tillhör loken
föreningen. SJ Z4p 320 är sedan i många år i trafik. Så snart som Dalhem är
färdigrenoverad påbörjas arbetet med att renovera Klintehamn.
Det var för närvarande inte aktuellt för Järnvägsmuseeum
att sälja GJ 3 Gotland.
Klintehamn vid Museijärnvägens dag
den 30 aug. 2009
SJ Z4p 320 vid Tomtetåget
2011. 2 jan.
20 jan. 2011.Slipersbytaren
hämtades i Örebro
Den slipersbytare som föreningen har köpt från Infranord i Örebro, hämtades
därifrån av Bosse Åkare den 20 januari. Dagen efter
levererades den och spikmaskinen till Hesselby.
Nu börjar arbetet att se hur vi kan bygga om dem från normalspår till 891 mm. Bilderna från Örebro
är tagna av Mats Runedahl som även hjälp oss med
lastning mm.
Slipersbytaren i Örebro innan lastning
Slipersbytaren (fotograferad i höstas i Örebro)
Dags för lastning med mobilkran i Örebro
På väg upp...
...i luften för att placeras på...
Slipersbytaren lastad på Bosse Åkares trailer i
Örebro
2 jan. 2011.Tomtetågen
hade 1488 resenärer. Film och bildspel, se nedan:
Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget
började den 28 dec. 1982 har det hunnit bli 29tomtetågsdagar.
För fjärde gången så rullade Tomtetågen förbi Eken
till Munkebos hållplats. Det var tredje gången
sedan 1991 som SlRJ 3 Dalhem användes i Tomtetåget, och här kom hon verkligen till sin rätt. Vid Munkebos växlade SJ Z4p 397, så stoppet i Munkebos blev bara några minuter, innan tåget kunde rulla
österut till Ekens hpl. Där klev passagerarna av
och de som hade varit vid Tomtarna klev på. Tåget rullade sedan direkt
tillbaka till Hesselby. Det innebar en omloppstid på cirka 20 minuter och att
vi hade planerade avgångar var 18:e minut, tidtabellen höll någorlunda.
Trafikupplägget fungerade mycket väl, alla fick åka med ångloket under en av
resorna.
Hela arrangemanget gick som på räls. I år var det trångt eftersom vi bara
körde med en boggievagn i varje tåg.
Förutom resan ingick även i biljettpriset att vid Eken få en påse godis av
tomten (för de små) och glögg med pepparkakor åt de lite större!
Alla aktiva hade en svettig dag i positiv bemärkelse. Efter flera dagar med
snöfall så hade vi ändå "tur" med vädret, det slutade snöa på
senare delen av natten. Det var svag vind och en grad kallt, och som synes på
bilderna dök skymtar av solen upp på eftermiddagen. Perfekt väder för att att mycket folk skulle ta sig till Tomtetåget!
Alla inköp räckte i år, tack och lov! Som sagt 1 488 resenärer mot 1 587
förra året, det är vi mycket mycket nöjda med! Men
till nästa år (7 jan. 2012) så kommer vi ha ytterligare två välbehövliga
personvagnar i trafik!
Föreningen vill rikta ett stort tack
till alla som har gjort den här dagen möjlig! Till alla funktionärer i trafiken, till Ulla
Lindberg med medarbetare i caféet, korvförsäljningen samt till tomtarna vid
Eken! Vi vill också tacka
Skarphälls Spelmän (24:a året i rad), och våra sponsorer: ICA NÄRA Roma
och Privab