28 dec. 2013.
Tomtetågen hade 2 309 resenärer, nytt rekord!.
Bildspel
och videofilm, se
nedan:
Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget
började den 28 dec.1982 har det hunnit bli 32 tomtetågsdagar. I år var det
första gången som Tomtetågen gick till Tule station.

Vy från Tule station. Resandeutbyte pågår.
|
|
För sjunde gången så rullade Tomtetågen förbi
Eken. Men den här gången fortsatte Tomtetågen ända till Tule station för första
gången!
Där klev passagerarna av och möttes av Tomtefar. De som hade varit hos tomtarna
klev på tåget. Tåget
rullade sedan direkt tillbaka till Hesselby. Det innebar en omloppstid på cirka
25 minuter och att vi hade planerade avgångar var 35:e minut. Trafikupplägget
fungerade mycket väl.
Hela arrangemanget gick som på räls. Varje gång ett tåg kom in till
perrongen i Hesselby så fylldes det omgående med förväntansfulla resenärer.
Förutom resan ingick även i biljettpriset att vid Tule station få en påse godis
(för de små) av Tomtefar eller hans bror och Tomtemor delade ut Äppelglögg med pepparkakor åt de lite större! Även i år
sponsrade Halfvede Musteri föreningen med 200 liter närproducerad Äppel-glögg.
All glögg gick åt.
Alla aktiva hade en svettig dag i positiv bemärkelse, men tack och lov slapp vi
all snöskottning i år. Men givetvis hade ett mycket tunt snötäcke givit mer
stämning!
Det var svag vind och ett par plusgrader på termometrarna. Perfekt väder för att att mycket folk
skulle kunna ta sig till Tomtetåget!
Som sagt 2 309 resenärer mot 1 678 (29 dec. 2012), 1 552
(2 jan 2012) och 1 488 (2011), det är vi mycket mycket nöjda med! Men till nästa gång (27 december 2014)
så kör vi Tomtetågen till Tule både från Roma Kungsgård och ifrån Hesselby!
Föreningen vill rikta ett stort tack till alla som har gjort den här dagen
möjlig!
Till alla funktionärer i trafiken, korvförsäljningen samt till tomtarna vid Tule,
till Vicktoria med medarbetare och musiker i caféet samt till våra sponsorer:
Halfvede Musteri och Privab
Bildspel:
Om ni inte kan se bildspelet (iPhone/iPad) använd denna länk:
Länk till film på YouTube från Tomtetåget 28 dec:
Filmat vid Tule station av Helene och Ulrich Kittlaus Thulesius, tack!
Klicka på bilden för att se filmen!

Vy från Tule station. Det första tåget för dagen har just anlänt till Tule
station. Från filmen.
|
|
11 dec. 2013.
Bilder från idag
Banbygget fortsätter. Banbygget är nu mitt i skogspartiet. Stormen i helgen
följdes av snö, som följdes av tö. Idag 5 grader varmt och bra spårbyggarväder
:-)

Skarvjärn monterades
|

Vy från södra skogsbrynet norrut
|

Vy från skogsbrynet söderut
|

Motiv från vagnhallspåren i Hesselby
|

Ässjan var igång. Vår smed Kjell var också igång.
|

Per gängade bult. En nog så viktig uppgift så att banbygget går som smort!
|

Dalhem står nu inne i verkstaden inför Tomtetåget
|

Injektorerna är nedplockade
|
4 dec. 2013.
Bilder från GHJ
Banbygget fortsätter, 630 meter spår har nu lagts ut. På Hesselby jobbas det
vidare på KlRJ F 307 och med spårrensaren. Regulatorn till Dalhem har renoverats
av bröderna Rising. Tack!

Spårrensaren utanför verkstaden
|

Golvet ska bytas till stor del på den här sidan. En balk under golvet har
renoverats. Mycket målningsarbeten har utförts
|

KlRJ F 307
|

Från andra gaveln
|

Det arbetades med spikmaskinen idag
|

Vy mot Roma sockerbruk och sockersilon. Målet är i sikte (kraftigt
tele)
|

|

En av rallarna låg före och monterade skarvjärn
|

Arbetsdagen var slut. Personaltransport med spikmaskinen
|

Vy söderut från Kambshagtorp
|
2 dec. 2013.
Banbygget har går vidare
Banbygget fortsätter i riktning mot Roma. Här några bilder från dagens
arbete.

Vy norrut.
|

Vilken sida är sliten?
|

Tony lyfter den på plats
|

Den inre rälen lyftes på plats.
|

Ett annat arbetslag justerade rälerna
|

Spikmaskinen och kurvan upp mot Kambshagtorp
|
26 nov. 2013.
Banbygget har kommit ur kurvan
Banbygget går märkbart framåt. 390 meter spår har hittills byggts. När vi nu
återigen kan lyfta in rälsen från ersättningsvägen, så räknar vi med att kunna
hålla en bra byggtakt söderut. Det återstår 1700 meter till Roma kanal.
Foton: Anders Svensson

Vy norrut mot kurvan
|

Vy åt söder mot kurvan
|

Med timmerkranen kan rälerna läggas enkelt på plats
|

Rälsen har börjat att läggas ut på raksträckans början
|

En gammal vägövergång gediget byggd i granit.
|

Thomas Nilsson grävmaskin hjälpte till med att lägga ut paket med slipers
|

Vy söderut från banvallen mot Roma
|

Där skogen börjar slutar utförslöpan från Tule station. Därefter går banan
flackt mot Roma
|
19 nov. 2013.
Banvallen är nu grusad till Roma kanal!
Thomas Nilsson och Bara grus har nu grusat banvallen ända bort till Roma
kanal. På bilden tippas det sista lasset grus. Foto: Anders Svensson
16 nov. 2013.
Arbetslördag
Tiotalet medlemmar samlades på lördagen till gemensamt arbete vid
musiejärnvägen. Vädret var fantastiskt för november, åtta plusgrader och sol :-)
Vi arbetade med spårrensaren, inventerade åtgärder på infartsväxeln, åtgärdade
belysningen i Tules semafor och mycket mera.
En multisportare lånade en cykeldressin för att cykla från Kambshagtorp till
Hesselby. Från Hesselby fortsatte han med militärcykel för att sedan springa ut
i skogen...
En spårviddsökning har upptäckts i infartsväxeln till spår 1 i Hesselby (växel
2). Kommande vecka ska den åtgärdas temporärt. I vår kommer hela växeln att
renoveras.
Den preliminära planen är att montera isär växeln vid arbetslördagen den 5 april
och att därefter schakta ur grus och lägga in makadam under växeln för bättre
bärighet och dränering.
Vid arbetshelgen som samarrangeras med tågsläppet 26-27 april kommer växeln att
åter byggas upp.

Bansyn och transport av cykeldressinen till Kambshagtorp. Vy mot Tomtevägen
och Munkebos hpl
|

Vy åt norr mot Tomtevägen och Munkebos hpl
|

Vy av växeln in mot grusgropsspåret, i riktning mot Tule
|

Ukkasinen på väg mot signalarbeten vid Tule
|

FTobbe var försedd med säkerhetssele högst upp i semaforen.
Mörkerbelysningen ska nu fungera
|

Motiv från Tule
|

Vy från Kambshagtorp söderut
|

Vy från dagens spårslut
mot Kambshagtorp norrut
|

Telefoto mot Roma
|

Infartsväxeln i Hesselby
|
13 nov. 2013.
Bilder från banbygget vid Kambshagtorp
Banbygget fortsätter. Vi har nu börjat att lägga ut Kumlarälsen (34 kilo).På
Hesselby jobbas det på med Spårrensaren, KlRJ F 307 och Österport/Roma
stationshus

Föreningen har lånat en traktordragen timmerkran som kan lägga ut rälsen på
banvallen från ersättningsvägen intill
|

Banbyggets järnvägsfordon, spikmaskinen och Ukkasinen
|

Från Kambshagtorp fortsätter nu spåret söderut mot Roma
|

Plankövergången är på plats och grusad. I dagarna ska kryssmärkena sättas
upp
|

Temporärt spårslut
|

Vy söderut från spårslutet mot Roma.
|

Övergångsräler mellan 27 och 34 räls är bra att ha.
|

Spårrensarens renovering går framåt. Arbete pågår med underredet och
plogarna har fått grundfärg
|

Österport station som är på väg att bli Roma station
|

Invändigt har golvet återuppbyggts
|

KlRJ F 307. Monteringen av virke går vidare
|

|

GJ C 42 står blank och fin nu i Vagnhall 2
|
|
5 nov. 2013.
Banbygget går
vidare vid Kambshagtorp
Banbygget har nu kommit igång. Den här gången använder vi en baklastare som
med bom och saxjigg lätt lyfter rälsen på platsen. På Tule station börjar kökets
renovering nu bli klart.
Foton: Anders Svensson

Baxning av rälsen
|

Vy norrut mot Kambshagtorp hpl
|

Bom och saxjigg i arbete
|

Spikmaskinen används både till transporter och spikning. Här som första
spårgående fordon söder om Kambshagtorp
|

Vy
söderut från Kambshagtorp
|

Motiv från köket vid Tule station
|
21 okt. 2013.
Arbeten vid GHJ.
Banvallen över åkrarna är färdig
Den smala banvallen över södra delen av åkrarna har nu täckdikats på en
sträcka av cirka 150 meter. Därefter har den smala bankroppen breddats med
jordmassor från Tulehögen. Avslutningsvis har bergkross spridits.
Vid Kambshagtorp har spåret som byggdes på arbetslördagen grusats. Förberedelser
för att montera en plankövergång har gjorts. Kryssmärkena ska grävas ned inom
kort.
Vår spårrensare har tagits in i verkstaden och håller nu på att renoveras, så
att den kan användas för snöplogning i vinter.
Inne i fd Österport station håller alla pappspikar nu på att tas bort.

Den täckdikade och breddade bankroppen vid södra delen av åkrarna, vy
söderut
|

Den täckdikade och breddade bankroppen vid södra delen av åkrarna, vy norrut
|

Det första spårspannet sett norrifrån. Kryssmärkena har monterats.
|

Spårspannen sedda söderifrån vid Kambshagtorp
|

Vy från Kambshagtorp i riktning mot den nygrusade banvallen söderut.
|

Plankövergången ska
monteras i morgon tisdag.
|

Spårrensaren inne i verkstaden
|

Österport (Roma station) Renoveringen fortskrider
|

Motiv innifrån Österport/Roma station
|

|
19 okt. 2013.
Arbetslördag
Arbetslördag avklarad idag. Bengt och Rolf har dragit spik och tagit bort
masonit ur Österport. Ahti har renoverat spårrensare, Tony och Erik har
renoverat läcka i Z4p 397. Vi har jobbat med spår söder om Kambshagtorp och
dessutom grusat bana över åkrarna. Bertil har mätt upp Roma stationsområde.
Foton: Anders Svensson

Det första spårspannet spikades på plats vid Kambshagtorp.
|

På den här platsen ska en plankövergång anläggas i dagarna
|

Kryssmärkesstolpar till övergången ligger redo
|

Spåret baxades lite i sidled
|
16 okt. 2013.
Thomas Nilsson har börjat grusa banvallen
Vid Kambshagtorp har Thomas Nilsson börjat att grusa banvallen. Den obevakade
järnvägsövergången vid Kambshagtorp kan nu byggas och därefter spåret vidare mot
Roma kungsgård station.
Foton: Anders Svensson

De första rälerna har körts ned, kryssmärkesstolpar ligger redo
|

Grusningen har nått längre ned för kurvan...
|
16 okt. 2013.
Rälsen från Kumla har lastats och är på väg
I Kumla har en hjullastare hjälpt Mats och Bengt-Åke att dra ihop all räls
som har lossats. Bosse åkare har fått sin trailer lastad och är på väg till
Gotland.
Vi planerar att ordna en till expedition till Kumla, förhoppningsvis i slutet av
oktober eller början av november. Om du kan medverka helg eller vardag, maila
till info@gotlandstaget.se
Foton: Mats Runedahl

Rälsen drogs ihop med hjullastaren och staplades i en hög.
|

Rälsen har här dragits färdigt. I väntan på lastning.
|
14 okt. 2013.
Österport, Hesselby, Tule, Boge och banbygget
Kent Klasén jobbar vidare på att renovera fd Österport stationshus (snart
Roma station). På Tule håller Gary på och grundmålar Boge hållplatshus (snart
Roma Kungsgård station)
Bprtanför Kamshagtorp har Väg- och byggnadsgrus gjort färdigt ersättningsvägarna
mot Roma kanal.

Österport fd stationshus
|

Österport fd stationshus
|

Österport fd stationshus, invändigt
|

Boge hållplatshus är nu grundmålat
|

Jordhögen vid Tule har krympt avsevärt. Den har körts ut och tippats i
dikena vid banvallen över åkrarna.
|

Motiv från Tule med Ukkasinen
|

Vy mot Kambshagtorp. Ersättningsvägen har byggts till vänster.
|

Vy mot Roma norr om fd Salixskogen
|
7-12 okt. 2013.
Rälsrivning i Kumlatrakten har utförts
Under sex dagar har cirka 110 rälslängder om cirka 10 meter per styck lossats
från sidospåret i trakterna av Kumla. Ett gäng rallare och ett gäng aktiva har
jobbat under veckan på plats.
Vår medlem på plats Mats Runedahl har varit en förnämlig värd som har upplåtit
sitt hus med sängplatser och mat till oss. Ett stort tack till Mats!
Rälerna kommer under kommande vecka att dras ihop av hjullastare och lastas på
en av Bosse åkares trailers.
Vi har kunnat ta reda på de flesta rälsspikar, skarvjärn och skarvjärnsbultar.
Spåret kommer att läggas in söder om kurvan efter Kambshagtorp. Det är 34 kg
räls som skall kompletteras med underläggsplattor.
På vägen till Örebro stannade webbmastern vid Läggesta nedre där Östra
Södermanlands järnväg just nu bygger en vagnhall. En intressant konstruktion där
begagnade betongslipers utgör grunden för vagnhallen. Precis som i Hesselby är
det kombinerade vägg- och takstolar som används.
Det är en intressant miljö vid Läggesta, den gamla stationen på fd. Norra
Södermanlands Järnväg (NrSlJ) i skarp kontrast med Svealandsbanans moderna
dubbelspåriga betongbro ovanför!

10 okt. 2013. Arbetståg och lastmaskin vid vagnhallsbygget vid
Läggesta nedre
|

Vy mot bygget av vagnhallen och Svealandsbanans bro
|

11 okt. 2013.
Vi arbetade nära det vältrafikerade dubbelspåret. Det var viktigt att
tydligt visa att vi observerade det annalkande tåget
|

Med fasta nycklar lossades rälsbultarna. Ibland fick förlängningsrör
användas.
|

SJs tvåvåningståg X40 passerade i upp till 130 km/t. Gott med kassler och
potatissallad under vår lunchpaus.
|

Ett övergångsskarvjärn mellan 1899 och 1874 års räls. Blå markering var för
kärvande rälsskarvbultar
|

Vackra höstfärger och ett fantastiskt väder. Vi jobbade till nära mörkrets
inbrott.
|

12 okt. 2013.
Ulf vid de sista rälerna som vi rev på lördagen.
|
7 okt. 2013.
Rälsrivning i Kumlatrakten
Idag, måndag åkte tre av våra rallare från Gotland till Kumla för att lossa
skarvjärn och ta bort sly. De är där till på onsdag em. På torsdag åker vi två
aktiva från Gotland för att ta loss kvarvarande skarvjärn och rälsspik. På plats
ansluter fem aktiva från fastlandet. Går allt bra är vi klara på fredag em. Men
vi har lördagen som reservdag. Kommande vecka kommer en hjullastare dra bort all
räls till trailer för transport till Gotland.
Rälsen vi tar hand om är tyngre än tidigare, 34 kg/meter räl. Vi har en ganska
stor mängd underläggsplattor i upplag på Hesselby. Dessa kommer väl till plats.
4 okt. 2013.
Händer i Hesselby i oktober
Några bilder från vår verksamhet under början av oktober.

På senaste arbetslördagen skrapades stationshusets norra gavel
|

Vy mot norra delen av bangården
|

Kent Klasén jobbar på med Österport/Roma stationshus
|

|

Rälshögen från Leksand som har hämtats hem i år
|

Inne i Österport har en mängd spik dragits ur.
|

Arbetet med KlRJ F 307 går vidare.
|

Spårrensaren är höstens renoveringsobjekt. Fönsterbågarna har tagits ur.
|

Den höga banken vid Åkerkanten södra har täckdikats och breddats. En stor
mängd jord har tippats.
|

Jorden kommer i dagarna att plogas ut.
|

Tule station i höstskrud
|

Boge/Roma kungsgårds stationshus i nyrenoverad form.
|

Interiörbilder från Roma Kungsgårds stationshus.
|

|

Jordhögen har krympt avsevärt i storlek på Tule stations åker.
|

Motiv från Kambshagtorp, vy mot järnvägen
|

På denna punkt kan man se genom kurvan.
|

Den nybyggda ersättningsvägen är nu färdig. Den har byggts av Väg- och
byggnadsgrus AB
|
26 sept. 2013.
Förstärkning av banvallen vid södra åkerkanten
Vid ibruktagandebesiktningen i våras ansågs banvallen närmast åkerkanten
södra vara för hög och smal. Detta åtgärdades temporärt under sommaren med
slipersankare och sänkt fart.
Nu i september har en längre sträcka av dikena täckdikats. Genom att basen för
banvallen därmed har breddats, har utrymme skapats för att kunna sidtippa först
makadam och sedan jord från jordhögen i Tule.
Roma Kungsgårds stationshus har nu renoverats färdigt av Kent Klasén. Det har
sedan Boge har strukits med linolja och är nu klart för grundmålning.
Foton: Anders Svensson

Jordhögen töms på material
|

En inlånad baklastare lastar jord i grusvagnen.
|

Jordtåget på väg genom Tuleskogen
|

Vid Åkerkanten södra
|

Först tippades det ena flaket
|

Sen var det dags att tippa det andra flaket.
|

|

Roma kungsgård stationshus, som tidigare var hållplatshus i Boge har nu
renoverats färdigt.
|
1 sept. 2013.
Museijärnvägens dag - första trafikdagen till Tule med tvåtågstrafik!
På grund av Webbmasterns flytt och kontaktproblem med Internet, så har
bilderna från Museijärnvägens dag dröjt, men här kommer dem!
Museijärnvägens dag är sommarens säsongsavslutning. Vi kör med tvåtågstrafik och
i år var det första gången som det var tvåtågstrafik till Tule station. Vid två
tillfällen blev det även tågmöten på Tule. Dagen var även ett samarrangemang med
Veteranbilsklubben. Dem körde Augustisvängen med mål vid Hesselby station. Dagen
avslutades med gemensam middag för våra aktiva i Jernvägscaféet, gott! Tack
Vicktoria!
Följ med på en resa med hjälp av Sven Karlssons och Peter Wigrens (bildspelet)
fina bilder!

Tåg på väg in till Tule station. Foto: Sven Karlsson
|

Rundgång. Foto: Sven Karlsson
|

Framåt. Brandbevakningsukkasinen väntar utanför stationsområdet. Foto: Sven
Karlsson
|

Den här gången provade ångtåget att gå in på stationsspåret. Foto: Sven
Karlsson
|

Ukkasinen skötte om brandbevakningen. Brandutrustningen på trallan behövde
dock inte användas. Foto: Sven Karlsson
|

Långt tåg sent på eftermiddagen. Dalhems smältplugg löste ut och SJ Z4p 397
fick dra tillbaka två tåg till Hy. Foto: Sven Karlsson
|
27-28 aug. 2013.
Vecka 35 - fler bilder
Trots att det var en sen trafikdag på säsongen så hade vi 100 resenärer den
25 augusti. Våra rallare har använt stoppmaskinen för att lyfta skenskarvarna på
banan över åkrarna. Sommarens tågtrafik har gjort att varje skenskarv måste
stoppas. På trafikdagen i söndags kändes den del av banan som hade stoppats,
mycket behagligare att åka över.
Mellan Kambshagtorp och Roma kanal pågår bygget av ersättningsvägar för fullt.
Vägkroppen är färdigbyggd. Nu håller Väg- och Byggnadsgrus på att sprida ut
bergkross som ytmateriel. Det blir god standard på vägen även för cyklister.
28 aug.
Boge hållplatshus håller på att förvandlas till Roma Kungsgårds station. Kent
Klasén gör ett mycket fint snickarjobb. Banan till Kambshagtorp håller på att
grusas. Kanske går något tåg ned dit på söndag!?

Dessa bekväma bänkar i väntsalsdelen av stationen har Kent byggd efter den
lilla del som fanns kvar
|

Grusning pågick söder om Tule
|

Vid väten har makadam just spridits.
|

Trots släden som fördelar makadammen, behöver det ändå justeras med kratta
och spade
|

Roma Kungsgårds station. Snart återstår bara målning av den
|

Den lilla expeditionen har återuppbyggts med träbänk och biljettlucka från
Hogräns station |
27 aug.

Vid Kambshagtorp hållplats har grusning skett upp mot Tule
|

Om man vänder sig helt om, ser det ut så här nu. Ersättningsvägen till
höger.
|

Foto vid stubbhögen söderut
|

Vy från Salixodlingen norrut. Till vänster har trummor lagts i ett stort
dike som sedan har fyllts igen för ersättningsvägen.
|

Närbild på trummorna och fyllningen
|

Vänder man sig helt om från trummorna, syns den gamla granitbyggda trumman
från 1902.
|

Vy mot Bron över Roma kanal söderut. Till höger syns hur man bygger med
markduk och olika dimensioner av bergkross
|

Vy norrut från Roma kanal. Här syns hur sikten mot kanalen har blivit mycket
bättre. En stor sandhög har använts som fyllnadsmassor för vägen.
|
16 aug. 2013.
Vecka 33
På två trafikdagar denna vecka har vi haft drygt 300 passagerare. Det är bra
för att vara eftersäsong och trots soligt väder. Här följer några bilder från
torsdagens trafik.
Vi fortsätter att köra med motorlok då Dalhems regulator läcker vatten. Vi har
beställt en speciell sorts gjutjärn som ska användas vid reparationen.
Längs med banan Kambshagtorp-Roma kungsgård pågår röjningsarbete med skördare
för att den parallella ersättningsvägen ska kunna byggas. I projektet ingår att
bygga ny skogsväg för det rörliga friluftslivet samt för markägarnas möjligheter
att kunna tillse och köra ut sin skog. Det är
Väg- och Byggnadsgrus
tillsammans med sina underentreprenörer som utför arbetet.
Viadukten vid Stora Vede på fd. GJ i Follingbo är en plats som efter markägarens
skogsröjning har blivit mycket tillgängligare än tidigare. Vid fd hållplatsen
St. Vede finns Gotlands enda bevarade viadukt över järnvägen.
För övrigt är Stora Vedes hållplatshus bevarat och finns renoverat på plats vid
Kambshagtorps hållplats.

SJ Z4p 397 på ingång till spår 1 på Hesselby station.
|

|

|

Passagerarutväxling vid Hesselby station. Klockan var 13.00
|
Renoveringen av Roma Kungsgårds stationshus (fd Boge) pågår vid Tule samt
röjningsarbetena Kambshagtorp- Roma Kungsgård.
Mer information om banbygget finns på:
http://forening.gotlandstaget.se/banbygget2012.htm och
http://forening.gotlandstaget.se/nybanaroma.htm

Blivande Boge stationshus. Invändigt har återuppbyggnaden av stinsens lilla
rum kommit långt.
|
|

Vy norrut mot Kambshagtorp. Ersättningsvägen kommer att gå till vänster om
banvallen.
|

De två stora skördarna är mycket effektiva. Tack vare att det är så torrt
blir skadorna på marken mycket små.
|

Vy söderut mitt emellan Kambshagtorp och Roma Kungsgård
|

Väg- och Byggnadsgrus grävmaskin fungerade som en stor gräsklippare för sly!
Vy norrut från fd Salixodlingen.
|
Viadukten vid Stora Vede i Follingbo: Fler bilder finns på:
http://forening.gotlandstaget.se/historia/stnbilder/stnbilder.htm

Vy mot Visby från viadukten
|

Vy från banvallen mot viadukten och Visby. Till vänster syns Stora Vedes
hållplatskant
|
8 aug. 2013.
Bra trafikdagar mitt under Medeltidsveckan
Onsdag och torsdag denna vecka hade vi en bit över 500 resenärer med våra två
tåg. Det är riktigt bra för att vara en bit in i augusti. På torsdagen skulle vi
köra med ånglok, men en smältplugg i pannan gick, så det blev motorlok istället.
Vi siktar på att få Dalhem i trafik till Museijärnvägens dag den 1 september.

Tobbe fick köra SJ Z4p 397 istället för Dalhem. Här på ingående till
Hesselby station.
|

Stinsen Bengt gav stoppflagg till tåget.
|
1 aug. 2013.
Flygbild över åkrarna
Vi hade 350 resenärer den 31 juli som var en gråmulen dag. Den 1 aug. sken
solen mer. Trots det var det 262 resenärer då. Ovanför tågen hängde Gunnar
Britse ut med sin kamera från flygplanet. Han dokumenterade våra tåg med
fina bilder. Idag visar vi en av dem. Tack Gunnar! Se hans hemsida:
http://www.windpowerphotos.com/

Tåget på väg söderut mot Tule station den 1 aug. Foto: Gunnar Britse.
|
|
24 juli 2013.
Resanderekord vid Gotlands Hesselby Jernväg!
Denna trafikdag med gråmulet väder lockade så många som 461 resenärer som
åkte med vår järnväg. Det är rekord på en dag! Vi har kollat tillbaka till 2004. Då
räknas givetvis inte Tomtetågen med.
Men egentligen var det fler denna dag, då en grupp anlände för sent, så ordnade
vi ett extratåg för dem. Dessa 13 personer bokfördes dagen efter i
resandestatistiken.
Så egentligen var det 474 resenärer som åkte med oss den 24 juli :-)
Vi hade förberett oss genom att sätta in även SJ Bop 876 i tågen. Den vagnen
behövdes verkligen. Foton: Sven Karlsson.

På grund av torkan körde vi lokomotordragna tåg. Här passeras norra växeln
på Tule.
|

Vy i riktning mot grusgropsspåret norrut.
|
18 juli 2013.
En vanlig trafikdag vid Gotlands Hesselby Jernväg
Denna trafikdag sken solen för fullt över Gotland. I Visby var det
Stockholmsveckan (vecka 29) men trots det kom 165 resenärer som reste med våra
tåg.
En hel del nya fotomotiv har tillkommit!
Klicka på länken för att komma till sidan
"En vanlig trafikdag på
Hesselby" där bildspelet visas.

Dags för avgång från Hesselby station, vars framsida var nymålad
|

Tågsetet passerade Tomtevägen mot Tule.
|

Framme i Tule. Dags för rundgång för Dalhem. Guidning sker vid Tule station
|

På väg tillbaka mot Hesselby passerades grusgropsspårets skivsignal och kur.
|
16 juli 2013.
Dikes- och schaktningsarbetena mellan Kambshagtorp och Roma kanal har nu
avslutats
Dikes- och schaktningsarbetena som har utförts av
Bara Mark De har nu avslutats. När
ersättningsvägarna har byggts i höst, kommer banvallen att grusas och spår
läggas ut.
Nu finns det bilder tagna den 16 juli som visar hela den nya bansträckan. De
finns på en särskild sida om banutbyggnaden Etapp III/IV:
http://forening.gotlandstaget.se/nybanaroma.htm
På den här sidan får ni se fyra av bilderna.

16 juli 2013.
Banvallen söderut mitt i Kambshagtorpskurvan
|

16 juli 2013.
Banvallen söderut. Stubbar har lagrats upp på hygget till vänster. Foto norr
om fd Salixodlingen.
|

16 juli 2013.
Banvallen norrut sedd från bron över Roma kanal
|

16 juli 2013.
Banvallen söderut med bron över Roma kanal
|
5-8 juli 2013.
Nygamla cykeldressiner till Hesselby, räls från Leksand mm
Från Wadstena-Fågelsta Järnväg har vi fått ett antal cykeldressiner. Två av
dem har renoverats av vår medlem Christer Ahlberg. Nu kan vår dressinuthyrning
fördubblas!
50 längder räls har levererats från Leksand. Gunnar Johnsson har ordnat att det
kunde hämtas. Bosse Åkare skötte om transporten.

Två av de "nya" dressinerna jämte de gamla. De nya är nummer två och fyra från
vänster.
|

Hesselby station 45 minuter före första avgångstid kl. 11.02.
|

Dalhem har fått en kusin till lekparken, nr 3!
|

En kolbrygga har byggts till vattenhästen. Kolbryggan användes som plattform
under Almedalsveckan.
|

Banfinkan, SJ Gsp 300411 målades upp inför Almedalsveckan.
|

Kvarvarande Leksandsräls har i dagarna anlänt till Hesselby och travats upp
snyggt vid Vagnhall 2
|
3-5 juli 2013.
Gotlandståget river spår i Örebrotrakten
Vår medlem Mats Runedahl har ordnat ett stickspår som Gotlandståget ska riva.
Tre av våra anställda åkte dit under ett par dagar och drog ut rälsspik. En
större expedition dit planeras till i höst.
Foton: Jan-Åke Andersson

De två sidospåren har inte använts på länge. Spikutdragning sker samtidigt som
Hectorrails ellok passerar
|

|

Gammalt och nytt spår, sida vid sida. 130 gäller nog inte spåren till höger.
|

Paus under spikutdragningen
|

En del spikar satt djupt under lager av grus... Jerry tar fram en till
|

Denna spik kommer att komma väl till användning mot Roma :-)
|
28 juni- 4 juli 2013.
Almedalen 2013 ur ett järnvägsmusealt perspektiv
För tredje året i rad deltog Föreningen Gotlandståget tillsammans med MRO
(Museibanornas riksorganisation) och JHRF (Järnvägshistoriska riksförbundet) i
Almedalsveckan. Som vanligt användes vår banfinka
SJ Gsp 300411.
Dagarna innan så renoverades vagnen.
Länk till
den folder som togs fram för veckan:
Anders Svensson/JHRF skrev i sin dagbok om veckan:
Fredag 28 juni: Skrivaren av dessa rader anländer Hesselby em – vagnens
korg då redan målad rödbrun utvändigt och gråvit invändigt – och sätts i arbete
med stålborste och skrapa på ramen, följt av rostskyddsmålning.
Lördag 29 juni: Målning av vagnens ram rödbrun, vissa delar svart.
Söndag 30 juni: Avslutade målning, bygge av nya fotsteg och förberedelse för
bygge av ramp. Då kommer lastbilen, 1,5 timme tidigare än väntat, så rampbygget
får avbrytas och allt material tas med i eller invid vagnen. När vagnen är på
plats fortsätter rampbygget och blir klart efter kl 21 på kvällen. Under detta
kommer folk från SVT och talar om att komma förbi nästa dag.
Måndag 1 juli: Jobb med att få vagnen klar inför seminarium:
städning, installation av ström (leverans från elfirma försenad p g a div
missförstånd) m m. Jonas Svartlok, Ragnar Hellborg och Robert Sjöö var på
seminariet Vem tar ansvar för kulturarvet med bl a riksantikvarien Lars Amréus –
detta seminarium var mycket intressant. Seminarium kl 11:15 (efter lite strul
med bl a projektor) med ca 14 deltagare och viss debatt, se minnesanteckningar.
Inför och under seminariet dyker Karin Hübinette med TV-team som tar lite bilder
och intervjuar Åke Paulsson utanför vagnen som leder till inslag på SVT Play.
Nästa seminarium kl 13:05 samlar ca 16 deltagare och leder till lite mer debatt,
se minnesanteckningar. Kl 14:30 har MHRF seminarium Kulturarv och miljö på sin
plats med tre politiker, Lotta Finstorp (M), Leif (S) och (KD). En del besök
under dagen och en del broschyrer gick åt.
Tisdag 2 juli: Kompletterar utrustningen något. På morgonen kort
besök av Leif Jakobsson (S). Martin Nilsson, AB, dök upp på ERTMS-seminariet som
samlade tillsammans 11 personer – som mest. Anders Johansson och Jonas Svartlok
träffade Transportstyrelsens GD Staffan Widlert på och framförallt efter ett
seminarium och hade ett halvtimmeslångt snack med honom om bl a att JTF ska
skrivas av operatörerna samt tack för utvecklingen kring avgifterna. Anders
Svensson träffar riksantikvarien, Visit Swedens VD och Riksförbundet Sveriges
Museers generalsekreterare och lämnar över material till dem och bjuder dem till
vagnen. Martin Nilsson återkommer med en AB-fotograf som tar en del bilder på
oss invid/i vagnen – leder till artikel på aftonbladet.se! På kvällen gemensam
middag på Wisby Hof med 25 närvarande från ArbetSam, BHRF, JHRF, MHRF, MRO och
SÅF – umgänge och snack över organisationsgränserna!
Onsdag 3 juli: Artikel över mer än en halvsida (inkl stor bild) i
onsdagens tryckta Aftonbladet enligt ovan! Ett nytt seminarium om Handens
kunskap kl 11—12 i vagnen med (för våra förhållanden) stor närvaro – 20 personer
(som mest) – se minnesanteckningar. Ytterligare ett seminarium om Lagfäst
kulturarvsskydd för det rörliga kulturarvet med Rutger Palmstierna, BHRF, som
talare och en något mindre åhörarskara, ca 11 st. MHRF följde upp detta
seminarium med en baksätesdebatt med tre politiker från (S), (C) och (M) där
även denna fråga var uppe och fick (visst) stöd av politikerna. Platsen besöktes
av Magnus Persson, generalsekreterare för Riksförbundet Sveriges Museer och
ärkebiskopen Anders Wejryd. Anders Johansson och Jonas Svartlok träffade och
talade med såväl järnvägsorganisationsutredningens Gunnar Alexandersson som
Trafikverkets GD Gunnar Malm ”ute på stan” i samband med Tågoperatörernas
seminariedag. Förhållandevis mycket allmänhet besökte vagnen.
Torsdag 4 juli: Fåtal besökare före lunch p g a regn, mera under
eftermiddagen. Seminariet Att bygga ett kulturarv kl 11—12 samlar ca 10 åhörare.
Därefter besök av riksantikvarien Lars Amréus. Vagnen städas ur och körs hem
till Hesselby på eftermiddagen (kl 18) – vagnen åter på spår strax efter kl 19!.
Fredag 5 juli: Tömning och återställning av vagnen, förrådsläggning
av Almedalsutrustningen inför nästa år!

Vagnen med nybyggd ramp, som kommer att användas som kolbrygga i Hesselby. Foto:
Åke Paulsson
|

Seminarium Handens Kunskap, Ragnar Hellborg. Foto: Åke Paulsson
|

Hasse Wistrand ombesörjde transporterna av vagnen till och från Holmen. Foto:
Åke Paulsson
|
|
14 juni 2013.
Arbeten i Hesselby och på Tule under juni
Under slutet av maj och början av juni så har en hel del gjorts. På KlRJ F
307 har golv och väggar börjat monteras. I Vagnhall 1 har renoveringen av Roma
Kungsgårds semafor kommit en bit på vägen. Curth har även hunnit med att
tillverka två plåtstinsar (till Munkebos och Nygårds hållplatser). I verkstaden
fortsätter uppfräschningen av GJ C 42. Nu återstår 3 klass att märkas på
sidorna. Ommålningen av stationshuset har äntligen påbörjats. Det blir orginal
SlRJ.
På Tule har renoveringen av Roma Kungsgård (Boge) kommit igång igen. Idag
monterades den gamla biljettluckan från Hogräns station. Uppe på vinden av Tule
är nu sovloftet klart för att kunna provisoriskt användas i sommar. Väggar och
tak finns nu. Saknas gör de två gavlarna. Dessa kommer att byggas i höst.
Plankövergångarna på Tule har justerats då de var något för höga. Idag kördes
vattentunnor ut längs med linjen. De fylldes även med vatten.

KlRJ F 307 i Vagnhall 2
|

Semaforen för Roma Kungsgård under renovering i Vagnhall 1. De gröna är
nytillverkade plåtstinsar modell Ä.
|

GJ C 42 snyggt ommålad och
uppfräschad i verkstaden
|

Två tredjedelar av framsidan har målats inför trafiksäsongen.
|

Tule station med den nya
semaforen.
|

Sovloftet på Tule. Där kommer snart två sängar att ställas in.
|
2 juni 2013.
Sommarens första trafikdag - Stinsen på Tule berättar
Söndagen den 2 juni var det premiär för sommartrafiken med avgångar mellan
11.02 till 15.45. Anders Svensson tjänstgjorde som stins vid Tule och berättar
här vad tjänstgöringen innebär:
Dagen började med att jag med bantelefonen anmälde att
jag var på plats så att Tågklareraren (tkl) i Hesselby fick reda på att Tule är bevakad.
Semaforen låstes upp med K16-nyckel och ställdes i ”stopp”. Därpå tog jag
ut K14-nyckeln som reglerar hur semaforen manövreras vid bevakad station. Allt
var
klart.
Sen ringde jag till tkl Hy och meddelade att linjen var klar för nästa tåg.
Efter en stund blir jag uppringd av Hesselby som meddelade att tåget avgått.
Då kunde jag knalla ut och ställa semaforen på ”klart” från Hesselby. När
tåget kom in flaggade jag stopp för detsamma och ställde semaforen i
”stopp”. K1-nycklarna togs ut och lämnas till eldaren för växling. Som stins
anmälde jag "tåg in i rätt tid" och frotterade mig sedan med de resande. Snart hade
loket gjort rundgång. Eldaren kom sättande med K1-nycklarna som låses in
i ställbock. Tågbefälhavaren berättade för de resande om järnvägshistorien
samtidigt som jag som stins lyssnade om telefonen skulle ringa. Efter en stund ringde Hesselby
och meddelade att det var klart för tåg på linjen. Jag anlade min bästa myndighetston och meddelade att resande skulle ta plats på tåg mot Hesselby.
Jag ringde i klockan också. De resande gick ombord. Tågbefälhavaren och jag
utbytte tecken om ”klart för avgång” och
lokpersonalen avvaktade att signalspaden skulle åka upp i luften. Jag gav
avgång med spaden och loket tutade ”uppfattat”. Tåget rullade sedan norrut ut från Tule och
friden sänkte sig över den lilla stationen. Sedan var det dags för mig att knalla in
på expeditionen och ringa till Hesselby och anmäla ”tåg ut”. Tre enkla
biljetter sålde jag under dagen!
Text & foton: Anders Svensson

Tule station med den nya
semaforen. I riktning söderut
|

Stinsutrustning modell ä på Tule. Allt är i gammal stil, utom vad?
|

Ångtåget kom in från Hesselby. Det var +27 grader varmt denna dag.
|

Rundgång pågår samt den berättande guidningen av Tågbefälhavaren.
|

Dalhem växlar vid den norra växeln.
|

|

Ihopkoppling
|

Dalhem sett från stationen
|
Vy med semafor och stationshus
|

Lokföraren Tobbe har just kollat fyren.
|
Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat
anges.