Aktuella
bildlänkar:
Länk till fler
bild/videolänkar
från GHJ
Våra kurser i
vinter/vår i samarbete med Vuxenskolan
I vinter/vår kommer vi att arrangera ett antal
utbildningar för ny och redan aktiv personal.
Kurserna Allmän Introduktionskurs A och Trafikutbildning I (T1) riktar
sig till dig som är ny och vill vara med i vår trafik.
Trafikutbildning III (T3) riktar sig till dig som redan är aktiv i
trafiken och som vill lära dig tågklarering, dvs tjänstgöra som stins.
Vi kommer även ha andra kurser: Att renovera vår SJ-buss från 1964. Lära
sig att renovera en personvagn. Vi arbetar med GJ C 42 från 1878.
Är detta något för dig?
Vill du veta mer? Klicka på länken!
29 dec. 2012.
Tomtetågen hade 1 678 resenärer.
Bildspel, se
nedan:
Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget
började den 28 dec.1982 har det hunnit bli 31 tomtetågsdagar.

Vy från Hesselby station vid halvfyratiden när det var nästan mörkt.
|
|
För sjätte gången så rullade Tomtetågen förbi Eken till Munkebos hållplats. Det
var femte gången sedan 1991 som SlRJ 3 Dalhem användes i Tomtetåget, och här
kom hon verkligen till sin rätt. Vid Munkebos växlade SJ Z4p 397, så stoppet i Munkebos blev bara några minuter, innan tåget kunde rulla österut till Ekens hpl.
Där klev passagerarna av och de som hade varit vid Tomtarna klev på. Tåget
rullade sedan direkt tillbaka till Hesselby. Det innebar en omloppstid på cirka
20 minuter och att vi hade planerade avgångar var 18:e minut, tidtabellen höll
utmärkt. Trafikupplägget fungerade mycket väl, alla fick åka med ångloket
under en av resorna.
Hela arrangemanget gick som på räls. Varje gång ett tåg kom in till
perrongen i Hesselby så fylldes det omgående med förväntansfulla resenärer.
Förutom resan ingick även i biljettpriset att vid Eken få en påse godis av
tomten (för de små) och Äppel-glögg med pepparkakor åt de lite större! Även i år
sponsrade Halfvede Musteri föreningen med 150 liter närproducerad Äppel-glögg.
All glögg gick åt, och i år gillade även många barn glöggen.
Alla aktiva hade en svettig dag i positiv bemärkelse, men tack och lov slapp vi
all snöskottning i år. Men givetvis hade ett mycket tunt snötäcke givit mer
stämning!
Det var svag vind och runt nollan på termometrarna, och som synes på bilderna dök
skymtar av solen upp ibland under dagen. Perfekt väder för att att mycket folk
skulle kunna ta sig till Tomtetåget!
Alla inköp räckte i år, tack och lov! Som sagt 1 678 resenärer mot 1 552
(2 jan 2012) och 1 488 2011, det är vi mycket mycket nöjda med! Men till nästa gång (28 december 2013)
så kör vi Tomtetågen till Tule!
Föreningen vill rikta ett stort tack till alla som har gjort den här dagen
möjlig!
Till alla funktionärer i trafiken, korvförsäljningen samt till tomtarna vid Eken,
till Vicktoria med medarbetare och musiker i caféet samt till våra sponsorer:
Halfvede Musteri och Privab
28 dec. 2012.
Förberedelser för
Tomtetåget
Decembers vackraste dag inföll dagen före Tomtetåget. Vi var ett större gäng
som samlades för att göra de sista förberedelserna inför Tomtetåget. Tack och
lov hade mycket av snön töat bort så det var bara spår 1 vid stationen som
behövde skottas samt att växlarna behövdes rengöras från snö. En bansyn gjordes
längs med hela banan och inga avvikelser upptäcktes.

Vy norrut på bangården i Hesselby
|

De kvarvarande plogvallarna vid Karbyvägen skottades bort. Gaturälerna var redan
isfria.
|

Vy söderut från bomanläggningen
|

Vy norrut från bomanläggningen
|

Dalhemsån var breddfylld som en vårflod. Vy från järnvägsbron.
|

Vy från Munkebos över byggspåret söderut.
|

Vy från lammhagen norrut
|

Vy från lammhagen söderut.
|

Vy från diket väster om lammhagen. Vi slyröjde där för ett par år sedan för
bättre sikt.
|

Gösta hackade bort is i övergångarna framför vagnhall 1 medelst korp.
|

Sven kom med sin traktor och sandade, det var mycket välbehövligt.
|

Sven hyvlade även vår parkering jämn och fin
|

SJ Bop 876 backades in på spår 1
|

Vår spikmaskin flyttades.
|

Mycket vatten var det norr om GLC-magasinet. Här kommer inga kunna parkera på
ett tag.
|
|
19 dec. 2012.
Bilder från Hesselby och
Eken
Snön ligger kvar på ön. 100 meter spår återstår att bygga. Vi valde att
skaffa mer 24,8 kg räls från Skånska järnvägar i Brösarp istället för att
använda tyngre räls. Rälsen från Brösarp kommer förhoppningsvis till Hesselby
före årsskiftet. Det innebär att vi bygger den felande länken efter
trettonhelgen (om vädret tillåter)
Idag bjöds våra anställda på jultallrik. Förberedelser för Tomtetåget utfördes
som att flytta in loket Dalhem i verkstaden. KlRJ F 307 har fått sin bromsratt
monterad och står nu i Vagnhall 1.
Vid Eken monterades skivsignalens stora skiva. Arbeten pågår med semaforen som
skall stå vid Roma Kungsgårds station. Den har rätats och reparerats på många
ställen.
Varmt välkomna på sedvanligt Tomtetåg lördagen den 29 dec. Tågen avgår
1130-1700. Se tidtabellen.

SJ Z4p 397 puttade in SlRJ 3 Dalhem, i verkstaden
|

Semaforen till vänster som ska stå i Tule är i princip färdig. Nu arbetas det på
Roma Kungsgårds semafor till höger.
|

Motiv från Tomtevägen mot norr
|

Bromsratten har monterats på KlRJ F 307
|

Motiv från Karbyvägen från norr mot järnvägsövergången
|

Skivsignalen vid Eken är nu komplett. Någon vill gå på ett ankommande tåg från
Hesselby.
|

När tåg från Hesselby ska stanna vid Eken, ser det ut så här från Tulehållet
|

Vy från järnvägsövergången söderut
|
3 dec. 2012.
Vintern har kommit till
Gotland. Banbygget går vidare. Boge hållplatshus
Under helgen kom det en hel del snö på Gotland. Höga banvallar har fördelen
att snön inte samlas där. Idag skottades det bort den snö som kommit från
återstående 160 meter banvall. På Hesselby fortsatte bygget av spårspann.
I Tule finns numera Boge fd hållplatshus. Det har hämtats hem från Hellvi där
det stått sedan 60-talet (?) Boge kommun ville inte bidra till bygget av SlRJ.
Istället för att få ett stationshus av Hesselby/Bäls storlek fick de en
enrummare. Boge hållplatshus har nu hamnat på Tule där huset ska renoveras.
Därefter kommer det att bli stationshus vid Roma Kungsgård station.

Motiv från Tomtevägen mot norr
|

Banbygget sett söderut från Tomtevägen
|

Motiv från Tomtevägen mot söder
|

I Tule har grushögarna flyttats till Kambshagtorp. Boge hållplatshus syns till
höger på bilden.
|

Ovanför originaldörren syns namnet "Boge"
|

En liten väntsal ska ha en bänk och en liten del av de väggfasta bänkarna finns
kvar!
|

Boge/ snart Roma Kungsgård stationshus
|

Kambshagtorp hållplats i skymning och bilhelljus.
|
24 nov. 2012.
Två spårspann utlagda.
GHJ med på två (h)julmarknader
Vi hade extra arbetslördag. Våra ideella lade ut de två spårspann som fanns
spikade. Därefter spikade de nya spårspann.
Vi deltog även på Hushållningssällskapets julmarknad på Wisby strand (23-25
nov.) och i Stockholm (24 nov.) på den traditionsenliga Hjulmarknaden på
Frihamnen.
Vi visade ett bildspel på båda julmarknaderna som beskrev banbygget och
projektets utveckling. Det lockade till sig många intresserade.

Hjulmarknaden hålls sedan flera år i Frihamnshallen.
|

Vi hade en bra placering vid korvståndet.
|

Bild från julmarknaden på Wisby strand den 23-25 nov.
|
|
23 nov. 2012.
Banbygget fortsatte även
idag :-)
Våra anställda lade ut och monterade fyra spårspann idag före lunch. På
stationen bygger ett annat arbetslag ytterligare spårspann. Det går framåt. 3/4
av stäckningen är nu på plats.
I morgon lördag 24 nov fortsätter banbygget. Alla är välkomna att hjälpa till
från 0900!

Motiv från elledningen söderut
|

Motiv norrut mot elledningen och Tomtevägen. Spikning vid skarvjärnen pågår
|

Detta spårspann ska monteras efter lunch!
|

Motiv från elledningen söderut
|
20 nov. 2012.
Banbygget pågår inte
bara på lördagar utan även på alla vardagar
Länk till den
specialsida som följer bygget över åkrarna, där finns fler bilder
På tisdagen lades ytterligare nio spårspann ut av våra duktiga anställda, cirka
80 meter. Vi har nu passerat elledningen och kommit ungefär 2/3 av
sträckan!

Motiv från järnvägsövergången vid Tomtevägen söderut
|

Motiv från elledningen mot Tomtevägen norrut
|
17 nov. 2012.
Arbetslördag
Länk till den
specialsida som följer bygget över åkrarna
Vi var tolv aktiva som hade samlats till den ordinarie arbetslördagen i
november. Tio av oss höll på med banbygge söder om Tomtevägen. På förmiddagen
lyftes fyra spårspann på plats. Dessa kompletterades med två slipers vid varje
skarv. Skarvjärn med rälsbult monterades. De två sliprarna spikades med vår
el-kobra. Sedan var det dags att backa ut ett spårspann till och lyfta nästa
spårspann på plats osv. osv.
Två aktiva med gummistövlar ägnade sig åt rensning och utjämning av dikena.
Efter fyra spårspann var det lunch och målsättningen med eftermiddagen var
ytterligare fem spårspann. Totalt lade vi ut cirka 80 meter idag. Åkerkanten
södra kommer allt närmare!
Extra arbetslördag med spårbygge den 24 november från 09.00. Välkomna! Tobbe
är kranskötare och arbetsansvarig.

Pålastning vid Hesselby av spårspann
|

Motiv från järnvägsövergången vid Tomtevägen
|

Spårbyggnadståget kom backandes
|

Passage över Tomtevägen. Flaggvakt för säkerhets skull.
|

1958 drog en lokomotor rivningståget åt andra hållet...
|

Lokomotor och kranvagn på plats. Snart dags för dagens första lyft.
|

Dagens första spårspann lyftes på plats. Med kranen justeras det lätt på rätt
plats.
|

|

Skarvjärnen drogs åt.
|

Efter fyra spårspann så var det dags att åka tillbaka till Hesselby för lunch
och för att hämta fler.
|
13 nov. 2012.
Järnvägsövergången på Tomtevägen monterades på plats
Med hjälp av en grävmaskin från Bara mark så grävdes vägbanan på Tomtevägen
bort. Ett spårspann lyftes på plats och därefter lyftes de prefabricerade
elementen i trä till järnvägsövergången på plats.
Dessa har byggts enligt en ritning som vi har fått från ULJ. PÅ eftermiddagen
var även två av kryssmärkena monterade och anslutningen till plankövergången
grusad och klar.
Nu bygger vi vidare mot Åkerkanten södra!

Här har vägbanan just grävts bort, planering av grus pågår. Foto: Anders
Svensson.
|

Plankövergången monterades med 24 cm långa franska träskruvar. Foto: Anders
Svensson.
|
10 nov. 2012.
Extra arbetslördag
Våra aktiva lade ut fem spårspann och nådde fram till Tomtevägen. Tisdagen
den 13 nov. gräver Bara mark genom Tomtevägen. Spårspannet läggs på plats och
plankövergången skruvas sen på plats.
Bilder kommer att finnas på vår Facebooksida. På hemsidan först till helgen...
Efter att ha byggt järnvägsövergången bygger vi vidare mot åkerkanten södra :-)

Vy från Tomtevägen norrut. Foto: 12 nov.
|

Tre spårspann som skall läggas över Tomtevägen den 13 nov, dessa är som synes på
plats.
|
7 nov. 2012.
Schaktarbetena och planeringen av den nya banvallen är nu klar
Länk till den
specialsida som följer bygget över åkrarna
Bara mark avslutade schaktarbetena.
Jordmassorna har planats ut, utom söder om Tomtevägen, där de på markägarens
begäran ligger kvar till efter skörden 2013.
Nu kan spårläggning ske på hela sträckan! En järnvägsövergång i trä har byggt
och körts till Tomtevägen.
I verkstäderna fortsätter arbetena på KlRJ F 307. Just nu pågår målning av
metallkonstruktionen. Tules semafor är i det närmaste färdig. Vajrarna har
monterats. Spårspann spikas mellan vagnhallarna.

Vy från Tomtevägen söderut.
|

Vy från åkerkanten södra norrut
|

Semaforen i Vagnhall 1
|

Detalj med vevarna och k-nycklar
|

Bygge av spårspann i den speciella jigg som har byggts.
|
|
3 nov. 2012.
Den första av tre arbetslördagar i november
Länk till den
specialsida som följer bygget över åkrarna
Åtta aktiva medverkade vid dagens "extra" banbygge. Två spårspann
lades ut. Efter lunch spikades skarvarna och spåret grovriktades.
Kryssmärken till Tomtevägen monterades. Även en del nedfallna löv hann vi ta hand
om.
Välkomna åter den 10 och 17 nov. samt måndag-torsdag varje vecka.

Spikning och riktning av de två skarvarna mellan spårspannen.
|

Vy över banbygget från Lokomotorhytten. Nu har elva spårspann lagts ut från
Munkebos (cirka 100 meter)
|
2 nov. 2012.
Bara mark arbetar vidare
Länk till den
specialsida som följer bygget över åkrarna
Banbygget går vidare. Bara mark arbetade med att lägga ut den sista finare
makadamen på plats. På tisdag eftermiddag tror de att de är klara. Då är
banvallarna klara för spårbygge och de flesta jordmassor är då utplanerade :-)

Söder om Tomtevägen. Grävmaskinen har lagt ut all finare makadam
|

Med hjälp av en traktor med matarband. läggs finare makadam ut framför
grävmaskinen. Traktorvagnen används normalt för att fylla grus i diken som ska
täckdikas!
|

Finlir söder om täckdikningen
|

Vy från åkerkanten södra mot Tomtevägen norrut.
|

Vid bansträckans södra del pågick utjämning av jordmassor från dikena.
|

Vid bansträckans södra del pågick utjämning av jordmassor från dikena.
|

Mer finlir!
|

Mer finlir!
|

Vy över banbygget från Tomtevägens södra del mot Stall Dalhem.
|
1 nov. 2012.
Banbygget pågår, fler spårspann på plats!
Länk till den
specialsida som följer bygget över åkrarna
Banbygget går vidare. Bara mark har gjort klart utläggningen av makadam från
åkerkanten södra till Täckdikningen. Roma grus har levererat stora mängder
makadam.

Söder om Tomtevägen. Grävmaskinen lägger ut makadam på täckdikningen.
|

Roma grus lastbil med släp tippade grov makadam.
|

Vid Åkerkanten södra har en grov trumma lagts ned under banvallen.
|

Vy från åkerkanten södra norrut
|

Ett spårspannståg på väg över bron vid Dalhemsån
|

Dagens första spårspann lades ut
|

I Vagnhall 1 närmar sig Tules semafor sitt färdigställande.
|

I verksatden går arbetet med KlRJ F 307 framåt. Skruvbromsen har monterats och
vagnens bromsdetaljer i underredet håller på att monteras.
|
29 okt. 2012.
Banbygget har påbörjats, det första spårspannet lyftes på plats!
Med den gamla spårrivningslokomotorn SJ Z4p 397 kördes spårspann till Munkebos där det var premiär med att bygga spår med hjälp av färdigbyggda
spårspann!
Länk till den
specialsida som följer bygget över åkrarna

Söder om täckdikningen. Grävmaskinen lade ut makadam på fiberduk. Foto: Anders
Svensson
|

Lokomotorn vid Munkebos.
Foto: Staffan Beijer
|
28 okt. 2012.
Höstmöte och tåg till banbygget vid åkrarna
Höstmötet började klockan 1300 med gemensam tågresa till byggplatsen vid
Munkebos-Tomtevägen. Bertil Bergström berättade där om banbygget och
schaktningsarbetena på åkrarna.
Vid Jernvägscaféet hade Vicktoria ordnat fika. 35 medlemmar lyssnade på Kenneth
Landgrens föredrag om sin bok Med Nynäsbanan till Gotland. Resan i bilder
handlade om tåg, båt, tåg och lite om buss.

Persontåget från Munkebos hade just kommit in på Hesselby
|

Vackert höstväder med ett soligt mejeri/rökeri
|

Staffan hälsade Kenneth välkommen
|

Kenneth visade bildspel som han initierat kommenterade.
|
27 okt. 2012.
Information om arbetena
Under denna vecka har dikena har grävts hela vägen till åkerkanten södra. All
matjord har grävts bort från banvallen. Grusningen mellan Munkebos och
Tomtevägen är färdig.
Nedläggning av kabelrör har gjorts till täckdikningen. Täckdikningen är färdig.
Länk till den
specialsida som följer bygget över åkrarna

Vy mot Munkebos söderut.
|

Vy norrut från åkerkanten södra.
|
20 okt. 2012.
Äntligen måndag
och full fart vid Tomtevägen samt höstfärger
Matjorden på banvallen har nu grävs bort fram till Tomtevägen. En trumma har
lagts under Tomtevägen. Höstfärger på träden innebär massor av löv att ta hand
om för våra anställda.
I verkstaden på Hesselby har bromsdetaljer till KlRJ F 307 börjat att monteras. Länk till den
specialsida som följer bygget över åkrarna

Vy mot Tomtevägen norrut mot Munkebos. Trumman under vägen har just lagts ned.
|

Vy söderut från stoppbocken vid Munkebos.
|

Höstfärger vid Ekens hållplats med Karbyvägen |

Vy från järnvägsbron över Dalhemsån norrut.
|

Vy mot Munkebos från Karbyvägen.
|

Vy från Hesselby station norrut
|

Bromsdetaljer har nu hängts upp på KlRJ F 307
|

Sjumeters spårspann spikas med 27 kilos räls för järnvägsövergången vid
Tomtevägen.
|
20 okt. 2012.
Arbetslördag med
schaktarbeten
På Hesselby samlades medlemmar till arbetslördag.
En hel del målningarbeten utfördes på växelklot/stativ. Vid Eken grävdes ett hål
för skivsignalen.
Här följer även några bilder från lördagens schaktningsarbeten på Tomtevägen.
Länk till den
specialsida som följer bygget över åkrarna
Ett par bilder från veckans arbeten med KlRJ F 307 samt Tules semafor
finns här med.

Vy norrut från Tomtevägen mot Munkebos.
|

Vy söderut mitt på åkern mot Tomtevägen.
|

KlRJ F 307 har fått plattformen påsvetsad
|

Plattformen kommer från fd GJ G 231 som har skrotats, och den passade så bra!
|

Hjulupphängningarna är nu kompletta. Arbeten på buffertar och bromsar pågår.
|

Arbeten med Tules semafor och hinderpålar pågår.
|

Växelklotens stativ har målats.
|

Växelkloten har fått ny färg. De skall till Tule och Tule grusgrop.
|
19 okt. 2012.
Schaktarbetena över åkrarna vid Munkebos fortsätter.
Länk till den
specialsida som följer bygget över åkrarna

Vy söderut från stoppbocken vid Munkebos.
|

Vy norrut mot Munkebos från Tomtevägen
|
18 okt. 2012.
Schaktarbetena över åkrarna vid Munkebos har påbörjats
Länk till den
specialsida som följer bygget över åkrarna
Efter att Järnvägsplanen vann laga kraft den 6 oktober 2012, så
påbörjades grävarbetena den 18 okt. Sträckan som byggs är cirka 700
meter lång.
Bara mark AB är den entreprenör som vi har upphandlat markarbetena
av. Bergkross levereras av Roma grus AB

Vy söderut från stoppbocken vid Munkebos. Bara mark AB mäter in banvallen
|

Nylagda rör från tre diken mynnar i det befintliga diket ned mot Dalhemsån
|

Det norra diket grävs söderut från Munkebos
|

Slangar läggs och ger möjlighet till kommande ledningsdragning
|

Vy mot stoppbocken vid Munkebos
|

Grävmaskinen som gräver det norra diket sedd från söder
|

Vy från Tomtevägen norrut
|

Vy mot Tomtevägen söderut
|
6 okt. 2012.
Järnvägsplanen Munkebos - Roma har vunnit laga kraft
Den 6 okt. vann järnvägsplanen för banan Munkebos - Roma laga kraft.
Förberedelserna för banbygget mellan Munkebos och södra åkerkanten pågår
för fullt. Banvallen över åkrarna han inköpts av föreningen och arbetena
med banan vid Tule är i princip avslutade. Nu ska vi snart koppla ihop
våra två banor till en och tågen ska till en början nå Tule station.
På hemsidan kommer vi rapportera kontinuerligt om vad som händer
med banbygget.
6 okt. 2012.
Arbetslördag på Hesselby
På arbetslördagen medverkade tio medlemmar. Vi arbetade framförallt med
växling av vagnar. Från Vagnhall 2 drogs en godsvagn ut och ställdes upp vid
verkstaden. Från den godsvagnen skall vi plocka bromsutrustning till KlRJ F 307.
Sockervagnen ställdes in i Vagnhall 2 för att skyddas mot vintern. Växelklot och
deras stativ målades.
Arbeten pågick även på personvagnarna. GJ C 42 slipades och rengjordes. På GJ CD
43 rengjordes gavlarna från kolsmuts. Stoppmaskinens gripklor justerades.
Välkomna att hjälpa till, på vardagar eller nästa arbetslördag den 20 okt.

SJ Z4p 397 växlade vid
vändskivan
|

in i Vagnhall 2 på spår 8
|

Där är det trångt!
|

Spårrensaren drogs ut. Tanken är att renovera den under vintern.
|

Denna kylvagnskorg upplastad
på ett vagnsunderrede, ställdes längst in i Vagnhall 2.
|

Omväxling för att få ut sockervagnen.
|

Sockervagnen backades in på vändskivan.
|

Stoppmaskinens gripklor justerades.
|

GJ C 42 är nu matt i lacken
inför kommande ommålning.
|

Växelklotens stativ som ska användas i Tule grundmålades.
|

Kranvagnen placerades i
Vagnhall 1. Vi gjorde bättre plats för arbetena med Tules semafor genom att
flytta undan stopp- och spikmaskinerna. Slipersbytaren är lite för bred...
Stångkopplet till höger om den används för att koppla den med lokomotorn.
|

Curth har byggt ett rejält stativ till Tules semafor.
|
28 sept. 2012.
Bilder från Hesselby och Tule
På Hesselby fortsätter arbetet med KlRJ F 307 som sätts på hjul! Den spräckta
lagerboxen har svetsats och kommer att kunna användas till den andra axeln.
På Tule går arbetet vidare. Plankövergångarna vid Tule har monterats.
Grusningen av banvallen är i princip klar. Inne på Tule station händer det
saker. Allt virke till sovloftet har tagits hem. Stinsexpeditionen har börjat
möbleras i 40-tals utförande. I vardagsrummet har Christer Ahlberg och Peter
Doolk ordnat fina tidstypiska möbler. Tack!

Den första axeln på KlRJ F
307 är nästan klar på bilden.
|

Stationsgränstavlan har satts upp norr om Tule station
|

Plankövergångarna vid Tule
station har monterats.
|

Dem skall ligga förskjutna i förhållande till varandra.
|

Även på grusgropsspåret går
arbetet framåt.
|

Plankövergångarna vid grusgropsspåret har monterats. Skivsignalen är på
plats och skall monteras.
|

Stinsexpeditionen på Tule
station
|

Vardagsrummet på Tule station med "nya" möbler.
|
22 sept. 2012.
Abonnerat tåg
Gotlands guideförening besökte Hesselby. Efter att ha ätit lunch på
Jernvägscaféet körde vi ett abonnerat tåg för dem och ytterligare en grupp till
Munkebos. Framme vid Munkebos kunde de blicka ut över en utstakad
järnvägssträcka.

Lokomotorerna och tågsetet
vid Hesselby station
|

|

Uppehåll med guidning vid
Munkebos hållplats
|

Uppehåll vid Ekens hållplats där ytterligare guidning skedde.
|
21 sept. 2012.
Mer saker händer i Hesselby
Signalmasterna till Ekens hållplats och Tule grusgrop är nu klara. Arbetena
fortsätter på semaforen till Tule. Just nu jobbar vi med att göra i ordning
K-låsen. Gp-finkan har fått en välbehövlig ommålning av den sida som vetter mot
stationshuset. Även gavlarna och "baksidan" skall målas om. Lagergafflarna till
KlRJ F 307 är nu färdiga för montering.
Vid Tule har den dubbla övergången vid Tule grusgrop monterats.

Signalmasterna till Tule grusgrop (röd/gul) och Eken (röd/vit)
|

Nymålade och nytillverkade lagergafflar till KlRJ F 307
|

Gp-finkan, nymålad och fin
|

Övergången vid Tule grusgrop. Foto: Anders Svensson
|
17 sept. 2012.
Bussgruppens andra träff
En bussmekargrupp har bildats, för närvarande är vi fyra. Tanken är att vårda
och renovera föreningens SJ-buss från 1964. Måndagskvällen den 17 sept.
träffades vi igen. Efter att ha lastat utrustning och el-aggregat i Hesselby, så
begav vi oss till Vagnhall 3 där bussen står. Vi hade med laddade batterier (24
V) och testade om motorn gick runt, det gjorde den. Vi upptäckte läckage i
kylarvattensystemet och avgassystemet. Rengöring av tak och andra ytor
påbörjades även. Efter ett par timmars jobb så packade vi ihop och alla var
övertygade om att bussen, som i princip är komplett, går att renovera med en
rimlig insats av arbete.
Måndagen den 22 oktober kl. 1800 träffas vi vid Hesselby station (verkstaden)
och jobbar vidare med bussen. Vill du komma i kontakt med oss som gillar bussen
och kanske vara med och meka eller rengöra bussen, så når du oss alla via
mailgruppen buss@gotlandstaget.se
För att läsa mer om vår SJ-buss och om släpet se:
http://forening.gotlandstaget.se/vagn/coj741.htm

Vy framåt i bussen.
Mobilkamerabilder i dålig belysning...
|

Bussens innerbelysning fungerade!
|
15 sept. 2012.
Arbetslördag på Hesselby
Vid arbetslördagen arbetades det med banan. Föreningens tre banarbetsmaskiner
var ute och arbetade. Två växlar på bangården justerades med stoppmaskinen. En
slipers byttes vid Flattaket. Det är den som slipersbytaren håller i.
Banan över åkrarna stakades och vägdes av. KlRJ F 307 har ställts upp utanför
verkstaden. Detaljer till hjulupphängningen har tillverkats så att hjulen snart
kan monteras. Virke till vagnen har tagits hem från Trä-Johan i Ala.

Slipersbytare med en nybytt sliper och spikmaskinen vid Flattaksväxeln
|

Stoppmaskinen justerade spåret
|

KlRJ F 307. Med en av hjulaxlarna som har tagits fram.
|

En nytillverkad Lagergaffel. Just den här kommer inte att användas till den här
vagnen. De gamla avkapade lagergaffelsresterna har här tagits bort.
|

Nytillverkade och nymålade fjädernävar. Fyra av dem skall användas till KlRJ F
307
|

Stefan har smidit dessa öglor för fjäderupphängningen
|

På Tulebanan pågår kompletterande arbeten med grusningen
|

På en del ställen är det för mycket grus. På det här stället för lite... Trallan
och spadar löser det problemet.
|
12 sept. 2012.
Arbeten under september i Hesselby
Under september har mycket gjorts i Hesselby. Detta trots att en del av
arbetslaget justerar grusningen på Tulebanan. Skrapning har påbörjats på
stationshusets framsida. GJ C 42: Korgen har skruvats fast i ramen. Taket har
strukits. Rengöring av ytterväggarna har påbörjats. Handtag och lås ska
kompletteras. Taken till flera av vagnarna har lagats och strukits.

Hesselby station. Förberedelser för ommålning pågår.
|

Samtliga tak har strukits.
|

GJ C 42, skall åter bli en trafikvagn. Ommålning skall ske.
|

Korgen monterades i ramen med filtdistanser. Foto: Anders Svensson
|

Taket till GJ Co 8 har strukits
|

Skylten för Hesselby stations södra stationsgräns har satts upp. Foto: Anders
Svensson
|

Kranvagnen börjar bli färdig. Viss målning och tjärning av plankgolvet återstår.
|

Tule semafor kompletteras.
|
26 aug. 2012.
Museijärnvägens
dag - vår säsongsavslutning
Sommarens sista trafikdag. I samverkan med Veteranbilsklubben arrangerades en
trafikintensiv dag vid Hesselby. Tvåtågstrafik och veteranbilsrally med uppehåll
i Hesselby.
Vi hade 243 resenärer under dagen. Trafikdagen avslutades med gemensam middag i
Jernvägscaféet. Vi passade på att fira föreningens 40-års jubileum!

Munkebos hållplats: Förhoppningsvis, den sista reguljära trafikdagen till
Munkebos. Hållplatsen kommer att flyttas till Tomtevägen.
|
|

Uppehåll vid Eken. Tågbefälhavaren berättar historien om en envis kaplan,
Baltzar Smith.
|

Avgång mot Hesselby. Dagens första persontåg.
|
18 aug. 2012.
Två bilder från slutet av trafikdagen

Dagens sista tåg har ankommit till Hesselby. Lokomotorn skall nu växla in
tågsetet i vagnhallen.
|

|
16 aug. 2012.
Provkörning/lyft av kranvganen
Har du inte fått din tidning? Bring som levererar de medlemstidningar som
skall till fastlandet och distribueras av Posten har glömt att skicka en en
bunt. Den blev kvar hos Bring i Visby. Därför har många av våra medlemmar inte
fått tidningen. Detta är helt ut

Snart dags för provlyft med kranvagnen i verkstaden. Ett spårspann lyftes på med
ett lyftok.
|

Tyvärr var inte
fotografen kvar vid lyftprovet...
|

Inkommande persontåg på spår
1
|

Dalhem gjorde rundgång.
|
14 aug. 2012.
Distributionen av
Spårstumpen på fastlandet har fördröjts
Har du inte fått din tidning? Bring som levererar de medlemstidningar som
skall till fastlandet och distribueras av Posten har glömt att skicka en en
bunt. Den blev kvar hos Bring i Visby. Därför har många av våra medlemmar inte
fått tidningen. Detta är helt utom vår kontroll. Men nu är tidningarna på väg
till er medlemmar. Vi beklagar att detta inträffat!
10 aug. 2012.
Mer av kranvagnen
och regn
Kranvagnen börjar nu ta form. Ett mycket kraftigt trädäck (8 meter långt) har
nu monterats ovanpå rejäla slipers. Målning av kranvagnen pågår. Regnat har det
gjort. Över 50 mm på en dag (9 aug.) gjorde att en vacker sjö bildades.

Curth målar kranvagnen i Banavdelningens gula färg.
|

Sjön vid
GLC-magasinet.
|
3 aug. 2012.
Kranvagnen
provkördes
Den kranvagn som vi har arbetat med under det senaste halvåret, har nu
provkörts med lyckat resultat. Den är byggd på en överföringsvagn och skall nu
kompletteras med ett trädäck. Det kommer vi att bygga under kommande vecka.
Vagnen skall även gulmålas. En dieselmotor har kopplats till en hydraulpump som
driver Foco-kranen. För att skydda motorn har den byggts in.Vår kran kommer att
kunna användas till mycket. Till att börja med ska den användas till att lägga
ut 10 meters spårspann. Vi har även tankar om att kunna sätta på ett
klippaggregat på den för att slå gräs och sly längs med banvallarna.
Har du någon idé om en sådan användning och hur den skall kunna konstrueras, hör
av dig!

1 aug: Kranvagnen i verkstaden. Motorns inbyggnad med bland annat
durkplåt, som skydd syns på bilden.
|

3 aug: Provkörning
med lyft av räls. Det fungerade! Tony provkörde.
|
1 aug. 2012.
Bilder från en trafikdag
Den 1 aug. sken solen för fullt det var + 26 grader. Trots det så hade vi 268
passagerare med våra tåg. Ångloket "Dalhem" hade fått en skada i ena cylindern.
En packning ska nu bytas och ångloket planeras åter för att vara i trafik den 8
aug. Följ med på några bilder från Hesselby station. Tag plats!

Hesselby station kl. 12.45
|

Tåg från Munkebos (P 6) har
just anlänt till Hesselby station. Tågklareraren ger stoppsignal med flagga.
|

|

Det var mycket folk på
Jernvägscaféet
|

Lokomotorn Z4p 397 körde tågen på grund av lokskada på ångloket Dalhem
|

Vår biljettförsäljare Raimo
på stinsexpeditionen
|

Tågklareraren Anders har just gett "avgång" till P 7 mot Munkebos och Eken
|

|

P 7 på väg ut ur stationsområdet
|

Samtal bland personalen på
Hesselby station.
|
2-5 juli 2012.
MRO & JHRF deltog
i Almedalsveckan
Saxat från Järnvägshistoriskt forum:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=110089
Under onsdagen hölls det andra seminariet under veckan. Det var ett "torgmöte"
på hamnplan utanför vagnen. Vårt högtalarljud var så högt så publiken stod på
ett litet avstånd så de kom inte med på min bild.
Presentatör var Ragnar Hellborg och talare var Björn von Sydow, som med
kraftfull stämma förmedlade vårt budskap till framför allt politikerkollegor
från de båda blocken i riksdagen.
Budskapet var: JHRF/MRO har nu medverkat för andra året i Almedalen. Vår insats
var föra året hela Almedalsveckan 8 dagar då vi inte visste bättre, helgerna är
för oss värdelösa. Det finns inga beslutfattare eller andra viktiga personer i
rörelse. I år har vi varit på plats i 4 dagar måndag till torsdag och dessutom
genomfört 2 st seminarier under tiden.
Deltagande personal har varit Ragnar Hellborg, Åke Paulsson, Ante Svensson,
Anders Svensson, Anders Johansson, Jonas Svartlok och undertecknad, under
måndagen deltog även Thomas Lange.
Vårt viktiga budskap till regering och riksdag har varit hotet från
Transportstyrelsen och de avgifter de har föreslagit. Genomförs TS förslag så
kan man räkna med att veterantågen och museibanorna avvecklas, då tillsyns och
tillståndsavgifter kan vara ända upp till 50 procent av ett års biljettintäkter
för förbundens medlemmar.
Alla veterantåg och museitåg kör cirka en tusendel av det sammanlagda
tågkilometertalet i landet, men får bistå med nära en tiondel av den
penningmängd som Transportstyrelsen skall driva in i avgifter per år för att få
sin budget att gå ihop.
Text och foto: Morrgan (JHRF/BJ)

4 juli: Fd Talman Björn von Sydow höll tal vid Gotlandstågets vagn på
Holmen.
|

5 juli: Almedalsveckan var slut för vår del. Hasse Wistrand hämtade vår
vagn på Holmen. Tack Hasse! Foto: Anders Svensson
|
27 juni 2012.
Utdrag ur protokollet från styrelsemötet
Nu kommer utdrag ur styrelsen mötesprotokoll att presenteras på hemsidan.
Klicka här för att
komma till sidan med utdrag ur styrelsens mötesprotokoll:
13 juni - 3 juli 2012.
Bygget av
Kambshagtorps hållplats
Lars-Åke Holmgren har renoverat färdigt hållplatskuren från Stora Vede. Den
pryder nu Kambshagtorps hållplats. Ett stort tack till Lars-Åke!
Perrongkanten som består av tolv L-block i betong (Tillverkade av SKANSKA) har satts på plats. Perrongen förseddes med markduk innan grusning skedde.
Den 27 juni körde Gary från Tule med hållplatshuset på gafflarna och ställde det
på plats!
För att se fler bilder från Kambshagtorp, se denna länk:
http://forening.gotlandstaget.se/banbygget2012.htm

3 juli: Kambshagtorps hållplatshus på plats vid hållplatsen
|

27 juni:
Hållplatsen från norr
|

13 juni: Tule station med Kambshagtorps hållplatshus. Foto: Anders Svensson
|

13 juni. Kambshagtorps hållplats perrong under byggnad. Det sista
betongelementet har just satts på plats.
Foto: Anders Svensson |
5 juni 2012.
Abonnerat tåg för
Visbyskola
Vi körde 90 glada barn tur och retur till Munkebos på förmiddagen den 5 juni.
Det kändes bra att kunna berätta om Eken och om att järnvägen snart går till
Tule!

Persontåget hade just ställts upp på spår 1
|

Dalhem kom från andra hållet och kopplade
|

Glada och förväntansfulla barn med var sin biljett
|

Bra väder för utomhusfika
|

Tågklareraren gav avgångstecken
|

I en inte allt för avlägsen framtid kan lokomotorn fortsätta från Munkebos på
spåret söderut!
|

Uppehåll vid Eken. Tågebefälhavaren och konduktören berättade om banan för var
sin grupp.
|

Stopp vid Hesselby station. "Avstigning för samtliga passagerare"
|

GJ CD 43 och GJ C 44
|
|
5 juni 2012.
Nytt vid Tule och
Kambshagtorp
Vid Tule fortsätter renoveringen av köket som börjar bli färdigt inför
sommaruthyrningen. Lars-Åke jobbar vidare med Kambshagtorps hållplatskur. Vid
Kambshagtorp har hållplatsen börjat byggas upp.

Kambshagtorps hållplatskurs renovering går framåt.
|

Foto från andra sidan.
|
4 juni 2012.
Vi kan bygga ihop
Hesselbybanan och Tulebanan!!
Den
4 juni undertecknades avtalet kring åkrarna vid Munkebos. Föreningen Gotlandståget får
bygga järnväg över de berörda markägarnas åkrar och knyta ihop de två
banhalvorna vid Hesselby och vid Tule. Avtalet har slutits i samförstånd och
bygger på att markägarna genom inbördes markbyten får fält som i stort sett
motsvarar dagens areal. GHJ köper marken för banvallen. Banan som bildas blir
3.4 km lång. Till Roma är det sedan ytterligare 3.2 km.
För oss i GHJ är detta givetvis stort. De första diskussionerna i frågan fördes
1972, samma år som föreningen bildades. Nu kan vi lägga detta till handlingarna
och blicka mot Tule och Roma.
Anders Svensson/GHJ
Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat
anges.
|