5-7 sept.
2008:
Rivning av
spår vid CV
(Centralverkstaden) i Örebro
Föreningen
Gotlandståget har
fått en större mängd
räls (27 kg/m) i
gåva av ägaren till
CV,
JERNHUSEN.
Jernhusen
är det företag som
äger, förvaltar och
utvecklar det
fastighetsbestånd
som består av
stationer, kontor
och verkstäder längs
den svenska
järnvägen.
På Centralverkstaden
som tidigare drevs
av SJ renoverades
många av SJs lok och
vagnar förr. En hel
del smalspårsånglok,
Z4p samt Tp-lok har
varit på stora
revisioner på CV.
Idag bedriver
underhållsföretaget
EuroMaint bland andra
verksamhet på
området.
Gåvan av räls gäller
de spår inne på
området där det
under 2009 skall
byggas en allmän
väg. Dessa spår var
av förhållandevis
låg rälsvikt
beroende på att de
användes till att
för hand på trallor
rulla virke till
vagnverkstaden på
området.
Under helgen 5-7
sept. var tio av
föreningens aktiva i
Örebro och rev upp
en del av dessa
spår. Trots dåligt
väder med ihållande
regn under hela
lördagen hade vi
gott humör!
Under 2009 kommer
föreningen att riva
ytterligare räls på
området. Välkomna
åter då!
Föreningen är mycket
tacksamma för gåvan
från
JERNHUSEN
samt
för den ovärderliga
hjälp som vår
kontakt i Örebro,
Mats Runedahl har
bistått med!

Den
pampiga porten
till området.
|
|

Fredag.
Det spårområde som
skulle rivas mot
väster. På bilden
hade redan Rasmus
röjt en hel del
sly men mycket
återstod! På
bilden syns två
järnvägsspår! |

Spårområdet
sett österut. Här
var det ett spår
som skulle rivas. |
|

Från
denna vinkel syns
de två spåren
västerut bättre |

Inne
i detta förråd
lagrades förr
virke uppallat på
järnvägsräls som
låg på de
betongplintar som
syns på bilden. |
|

Det
var inte bara
journalister som
var nyfikna på vad
vi höll på med
utan även detta
rådjur och dennes
två kamrater! |

Den
första rälsskarven
lossas med
elektrisk
mutterdragare.
Johnny och Ukka
tog i. |
|

De
två första
rälslängderna vid
den enkla
vägövergången har
här lossats. |

Lördag:
Mats Runedahl
(till vänster) med
fru bjöd oss som
övernattade hemma
hos honom på en
härlig frukost! |
|

Vi
fick utmärkt hjälp
att lyfta och dra
rälerna med denna
frontlastare.
Foto: Rasmus
Axelsson
|

Rasmus
kämpade med
motorsågen för att
få loss bevärliga
trädstubbar som
hade klamrat sig
fast i en av
rälerna!
|
|

Frontlastaren
drog loss en av
rälerna.
|

Här
dras den mot
upplagsplatsen.
Här syns det lite
bättre att det var
dubbelspår på
platsen! |
|

Många
skarvbultar
räddades till
framtida nytta vid
GHJ! |

Det östra spåret.
Foto: Rasmus
Axelsson |
|

En
del bultar måste
tyvärr skäras
loss. Ukka skar av
dem. Foto: Rasmus
Axelsson |

Det
östra spåret var
rivet sent på
lördag
eftermiddag. Foto:
Anders Svensson.
|
|

Vi
hämtade även en
större mängd
signalmateriel som
föreningen har
fått i en generös
gåva av
WFJ (Wadstena-Fogelsta
Järnväg)
Foto: Anders
Svensson. |

Söndag:
På söndagen
lossade vi de
räler som var
längst västerut.
Foto: Anders
Svensson. |
|

Rälerna
som låg i
virkesförrådet
bars fram av
frontlastaren till
vår upplagsplats.
Foto: Anders
Svensson. |
29 april
2008:
Arbete vid CV
i Örebro
Rasmus Axelsson
sågade ned
resterande skog och
sly samt lyfte bort
sly och stammar
under drygt fem
timmar på CV i
Örebro den 29 april
2008.
Innan man kan riva
spåret måste man
flytta bort drygt
ett 30-tal meter av
grenar och stammar,
gräva fram
rälsspikar och
skarvjärn samt
eventuellt riva
delar av ett enkelt
trädäck som har
utgjort en överfart.
För att riva spår
behövs det minst
spadar, krattor,
vanlig kofot, kofot
för rälsspik, fasta
nycklar och/eller
mutterdragare samt
gärna en såg vid
behov.

Morgonsol
kl 6.40. Den
21 april
röjdes träden
som ligger över
spåren närmast
kameran och fram
till där
skogen börjar
igen. |

Morgonsol kl
9.10. Alla träd
har fallit på
den sträcka som
GHJ hittills
blivit lovad.
|

Det röjda spåret
mot öster kl
11.30. |

Det delvis röjda
spåret mot
väster kl 11.30. |

Spåret mot öster
med förrådet i
bakgrunden. För
Rasmus väntade
nu drygt 7.5
timme tågtjänst
på normalspår. |
|
16-17 april
2008:
Arbeten vid CV
i Örebro
Peter Doolk och Rasmus Axelsson arbetade på CV
(Centralverkstaden) i Örebro 16-17 april 2008.
Dem röjde sly och träd på en sträcka av drygt 70 meter och drog ur rälsspikar på en sträcka av 50 meter.
Peter jobbade mest med spade och spikutdragare.
Rasmus sågade mest för hand och använde bara motorsåg för större träd.
Mindre sly och grenar lades på högar på södra sidan av spåret medan grövre sly och trä lades i högar under tak på den norra sidan för hämtning av Mats Runedahl.
Det är inga problem att få upp rälsspikarna men en korp kan vara bra att ta med.
Skarvjärnsbultarna kräver förbehandling med 5-56, eller liknande, för att kunna lossas.
För vidare röjning skulle det vara bra om någon kunde gå före med en röjsåg innan man tar ner träden med motorsåg.
Ungefär lika många spårmeter röjning och rälsspikar återstår medan alla skarvjärn sitter på plats.
Lunchrestaurang finns på området.

Peter framför skogen i spåret, innan arbetet började...
|

Peter gräver fram rälsspikar för att kunna dra upp dem.
|

En tävling: hitta rälsspiken!
|

Skog efter röjning.
|

Skog innan röjning.
|

Skog efter gallring.
|