INTE LIKA AKTUELLT I HESSELBY JUNI-DECEMBER 2014
(För att se äldre händelser klicka på denna länk jan- maj 2014)
 
 


Aktuella bildlänkar: Länk till fler bild/videolänkar från GHJ

 
Uppdateringar på hemsidan
Här kan ni ta del av alla uppdateringar som har gjorts på hemsidan
 
 
Banutbyggnad etapp III-IV
Allt om banbygget 2012-2015 Tule station - Roma finns samlat på en särskild sida
 
 
Kambshagtorp - Roma
Sträckan byggs söder om Tule stn till Roma
 
 
 
Roma station
En sida om stationen i Roma.
 
 
 
Karta över banbygget Eken- Roma
Klicka för att se kartan i fullstorlek
Tack till Gotlands Allehanda/Per Leino

27 december 2014. Tomtetåget 2014

Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 december 1982 har det hunnit bli 33 tomtetågsdagar. I år var det andra gången som Tomtetågen gick till Tule station. I år med nyheten att det gick att åka rälsbuss mellan Roma kungsgårds station och Tule.


Även om du inte är med i Facebook, så kan du se vårt bildspel (60 bilder!) via länken ovan (klicka på bilden!).

För 33:e året så kördes Tomtetåget. I år var det första gången som det även gick att åka från Roma kungsgård till Tomtarna i Tule. Rälsbussen som vi har lånat från Västervik gick som en pendel däremellan.
Från Hesselby gick två lokdragna tåg i skytteltrafik. Det kom lagom mycket snö under natten så Tomtetåget fick en härlig inramning i snö och någon minusgrad!
Som vanligt bjöds barnen på godis av Tomtefar och hans bror. Tomtemor och nissarna serverade den närproducerade äppelglögg som Halfvede musteri i Dalhem även i år sponsrade oss med.

Ungefär 2 000 reste med våra 30 dubbelturer. Vid Tule station möttes våra resenärer av Tomtefar. De som hade varit hos tomtarna klev på tåget som sedan efter rundgång direkt tillbaka till Hesselby. Vi hade avgångar från Roma kungsgård och Hesselby var 28:e minut. Hela arrangemanget gick som på räls. Trafikupplägget fungerade mycket väl. Varje gång ett tåg kom in till perrongen i Hesselby så fylldes det omgående med förväntansfulla resenärer. Alla tåg fram till 1630-tiden var fullsatta.
En av våra konduktörer berättade om att när han kom in i en fullsatt vagn hade fyra små barn placerats sittandes på en av bagagehyllorna . De verkade alla fyra vara nöjda med resan!

Nästa år kör vi det 34:e Tomtetåget den 27 december 2015 och då från Roma och Hesselby stationer till Tule! Varmt välkomna tillbaka då och vid invigningen under Kristihimmelfärdshelgen och vid vår sommartrafik!

Ett stort tack till alla som gjorde denna dag möjlig! Till alla funktionärer i trafiken, korvförsäljningen samt till tomtarna vid Tule, till Vicktoria med medarbetare och musiker i caféet samt till våra sponsor: Halfvede Musteri

Länk till HelaGotlands reportage: http://www.helagotland.se/familj/bilder-manga-tog-plats-pa-tomtetaget-10553870.aspx

Här kommer fyra av de bästa bilderna från igår:

Ångtåget på väg in på Tule station.Tule station. Ångtåget ska avgå mot Hesselby
Chefstomten Jan-Otto och tågklareraren i Tule, Ante Fotostopp vid Kambshagtorp hållplats. Vilken känsla av slutet på 50-talet.
Roma kungsgårds station och kanal från rälsbussen. Roma kungsgårds station med rälsbuss
I väntan på tåget tillbaka från Tule station Skymningen föll, här ångtåget i väntan på avgång från Hesselby

Några av våra vänners bilder:

YBo5p 900 står klar för avgång från Hesselby på sin första resa mot Roma Kungsgård. Foto: Peter Heller Dagens sista resande skyndar till rälsbussen från Tule mot Hesselby. Foto: Henrik Birath
   
   

22 december 2014. Bilder från stationerna på GHJ

In i det sista inför julen så pågår arbeten vid GHJ. På Roma kungsgård station har nu elekticitet dragits in. Semaforen och stationen lyser det nu fint om i mörkret. Tjänstgörande tågklarerare har nu även värme i stationshuset.
Vid Roma station har nu pardörren till expeditionen monterats.

Roma kungsgårds station i skymningen. Semafor- och gavellyktorna lyser fint. Foto: Anders Svensson Vy norrut från Roma kungsgårds statoin. Foto: Anders Svensson

Stengårds el har utfört elinstallationerna. Foto: Anders Svensson En stallykta pryder nu sin plats inne i väntsalen.. Foto: Anders Svensson
Vid Roma station höll Kenth och Leif på med pardörrens dörrfoder.  
Pardörren i expeditionen sedd inifrån. Leif och Kenth tillpassar ett döärrfoder. Innertaket är nu grundmålat.
På den södra gaveln har nu porslinsisolatorer satts upp i de gamla hålen för sådana. Vy från blivande spår 2
Växlar till stationen har köpts från AGJ i Västergötland Även räls har köpts från AGJ
Vy mot stationsområdet i Roma Solnedgångsbild från Hesselby.

22 december 2014. MÅJ XC 10 på plats i Hesselby

Vagnskorgen MÅJ XC 10 lossades i Hesselby från Bosse Åkares trailer. Vagnen har nu en spännande framtid hos GHJ!

MÅJ XC 10 sedd från ena gaveln. Vy från den andra gaveln.
Invändig vy där platsen för kaminen syns tydligt. Denna del av vagnen har nu betonggolv som ska tas bort. Invändig vy åt andra hållet, där Wc-utrymmet syns till vänster.
 
Den gamla klosetten med trälock finns kvar!  

21 december 2014. Gotlandståget inledde Lasse Kronérs julstök på SVT1

Ikväll visade SVT1 Lasse Kronérs resa från Hesselby till Roma kungsgård. Följ med på Lasses resa på GHJ via SVTPlay:
http://www.svtplay.se/video/2549234/julstok-med-lasse-kroner/avsnitt-2

Lasse Kronér i väntan på tåget mot Roma kungsgård. Bild från SVT

17 december 2014. Hämtning av MÅJ XC 10 från Gottåsa till Gotland

Den unika vagnen har idag hämtats med hjälp av Bosse Åkare och kranfirman Växjö Elementmontage. Koordinator på plats var Christer Ahlberg.
Vill du se ännu fler bilder: https://www.dropbox.com/sh/ssljpjwdo1tb1o5/AAC88uMjk8kgENUqxRdENkuJa?dl=0#/ Foto: Daniel Bergqvist.

I Gottåsa stod vagnen i en sluttning. En rejäl mobilkran krävdes för att kunna lyfta vagnen. Under vagnen hade efter utgrävning och lyft med domkraft, två I-balkar för lyftet kunnat monteras.
Motiv av vagnskorgen innan lyftet .
Lyftet påbörjades När vagnen lyftes syntes tydligt det betonggolv som gjutits i vagnskorgen
På plats på Bosse Åkares trailer Klart för transport mot Gotland

16 december 2014. Några bilder från Roma, Roma kungsgård och Hesselby.

Arbetet pågår in i det sista inför julen både vid Roma station och vid spårbygget som nu har kommit in i kurvan mot Roma. Vid Hesselby har träperrongen byggts om då trappsteget blev för kort, för att förebygga fallskador.

Stationen i Roma. Arbete pågår med att måla under skärmtaket.

 
Margona höll på med att grundmåla innertaket till skärmtaket.

Kenth höll på med att måla panelbräder och har gjutit en grund för skortstensstocken.
Vändskivan grävdes för några år sedan igenom för en optoledning. Nu har Bara mark grävt ett ledningsdike så den hamnar utanför.

Spårbygget har kommit in i kurvan in mot Roma. Vy söderut.
Spårbygget har hunnit in i kurvan mot Roma. Vy söderut.

Vy mot Roma kungsgård stations bangård, sedd söderifrån. Enrisruskor har nu satts upp för att markera hinder mellan rälerna.
Bangården vid Roma kungsgård sedd norrifrån

Roma kungsgård station. En försäljningsbod har ställts upp inför Tomtetåget.
Stationen vid Roma kungsgård sedd norrifrån.

Motiv från Hesselby där träperrongen har förbättrats.
Hesselby station. Vy med träperrongen.

På Hesselby har varmkorvgubbarna fått en större försäljningslokal.


6-7 december 2014. Filmer från Julmarknadståget till Roma kungsgård

Olof Söderberg filmade ångloket på väg mot Roma kungsgård med en GoProkamera den 6 dec. Den lilla kameran står själv och filmar mellan rälerna. Inget spårspring!
Han har även filmat en "vanlig" film den 7 dec. Tack för att vi fick använda de här på hemsidan.

[image]
 . Foto från Olof Söderbergs film
 
[image]
 . Foto från Olof Söderbergs film
 

4 december 2014. Lossning av rälsbussen SJ YBo5p 900 på Hesselby

Solen sken (för en gångs skull) på morgonen den 4 december. Tartorns dragbil och trailer var på plats vid nio-tiden på morgonen. Som när ölandsvagnen lossades, så gränslade fordonet spår 1 och rampen monterades. Sedan var det bara att rulla av rälsbussen. På Tomtetåget den 27 december rullar rälsbussen mellan Roma kungsgård station och tomtarna i Tule.

[image]
 Trailer med rälsbussen rullade av Gotlandsfärjan natten till den 4 december. Foton: Per Törner
 
[image]
 

     
[image]
 Vy mot Tartons trailer med rälsbussen innan lossningen.
 
[image]
 Under transporten är den bakre rampen uppfälld. Foto: Anders Svensson

     
[image]
 Imponerande vägfordon och rälsbuss!
 
[image]
 Trailerns ska här fällas ut.
     
[image]
 Färgschemat som den här typen av rälsbussar lackades i var ju mycket mer färgglatt än tidigare. De första versionerna var cremegula/gröna.
 Foto: Anders Svensson
 
[image]
 Första boggin på gotländsk mark. Foto: Anders Svensson
 Gotlandsbuss modernare buss skymtar i bakgrunden!
     
[image]
 Helt på gotländsk mark. Foto: Anders Svensson
 
[image]
 Med hjälp av en adapter i kopplet kunde lokomotorn växla rälsbussen. Foto: Anders Svensson
     

3 december 2014. Lastning av SJ YBo5p 900 - ett lån från Västervik (TJF)

Till invigningshelgen 14-17 maj 2015 får vi låna en rälsbuss från Tjustbygdens Järnvägsförening. Rälsbussen är av den modell från mitten av 50-talet som SJ beställde till sina smalspårsbanor. Typen har aldrig rullat på Gotland, men om den gotländska järnvägen hade varit kvar även under 60-talet, då hade de rullat även på Gotland. Bättre sent än aldrig kommer den nu till Gotland, för att redan under Tomtetåget delta i trafiken mellan Roma kungsgård och Tule. Efter invigningshelgen i maj skall den återlämnas för sommarens trafikuppgifter på det småländska smalspåret.
Idag har den lastats av Tarton i Västervik och i morgon förmiddag kommer den att lastas av på Hesselby station.

[image]
 SJ YBo5p upplastad på Tartons trailer. Foto: Daniel Niklasson TJF
 
 

2 december 2014. Avlastning av ÖJ Co 22 - 5-årslån från Skara (SKlJ)

För att klara av den förhoppningsvis ökade trafiken har föreningen från museijärnvägen i Skara (SKlJ) fått låna en gotländsk ölandsvagn! Vi får låna den i fem år mot att vi gör vissa renoveringsarbeten på den. Vi ska se över taket i konduktörskupén och plåtar på ena långsidan. Detta före Tomtetåget. Sen ska vi se över taket i stort och renovera plåtar mm. Plus måla om vagnen in- och utvändigt. Allt i samråd med SkLJ.
Vagnen har fraktats över med hjälp av Tartons specialtrailer. Trailern är byggd i Belgien och används bland annat till när Roslagsbanans vagnar körs till Malmö för ombyggnad. Men även för normal- och bredspåriga transporter. Vagnen rullade nästan av sig själv av trailern. Den var då åter på Gotland efter 108 års frånvaro!
Vagnen byggdes av Fole mekaniska verkstad 1906 och skeppades över till beställaren Borgholm – Böda Järnväg som BBJ Co 201. Efter sammanslagningen av BBJ och Södra Ölands Järnväg till ÖJ (Ölands Järnväg) 1927 blev den ÖJ Co 22.
SJ tog över även de öländska järnvägarna och den fick en ny vagnskorg och nya boggier på Kalmar verkstad i slutet av 40-talet (SJ Bop 743).
Vagnen rullade efter Öland på småländska 891-banor och hamnade till slut på Roslagsbanan där den stod avställd när nuvarande SKlJ fann den i slutet av sextiotalet.
Invändigt ser vagnen ut som synes ut som ett mellan ting mellan GJ Co 8 och SJ Bop 876.

[image]
 Natten till den 2 december rullade Tartons trailer av Gotlandsfärjan i Visby. Foton: Per Törner
 
[image]
 
     
[image]
 Spår 1 hade av våra rallare grusats över så att trailern kunde gränsla spåret.
 
[image]
 Trailerns ramp fälldes ut.
     
[image]
 Den rejäla dragbilen med sin trailer
 
[image]
 
     
[image]
 Vagnens båda långsidor innan avlastningen
 
[image]
 
     
[image]
 Rampen monterades, med rör som håller ihop spårvidden
 
[image]
 Innan avrullningen
     
[image]
 Här har avrullningen påbörjats
 
[image]
 
     
[image]
 På gotländsk mark efter 108 år!
 
[image]
Ena boggin på GHJ
     
[image]
 Hela vagnen på GHJ! Förberedelser för buffertbyte påbörjades.
 
[image]
 SJ Z4p 397 drog fram vagnen till perrongen
     
[image]
 Vagnen invändigt med acetylengasbelysning och kaminrör till vänster vid mittenväggen
 
[image]
 Invändig vy åt andra hållet
     
[image]
 En härlig tågklosett, bara titta! Inte använda!
 
[image]
 Mittemot toaletten finns konduktörskupén
 
[image]
 Sexan saknas i tillverkningsåret
 

2 december 2014. Bygge av träperrong mellan spår 1 och 2 på Hesselby

För ett år sedan fick föreningen ett bidrag till att bygga en träperrong på Hesselby. En sådan fanns på femtiotalet på Hesselby då rälsbussarna använde huvudspåret.
Inför Tomtetåget har perrongen byggts. Perrongen har ett trappsteg i hela dess längd en lösning som bland annat fanns på Fidenäs station. Att vi har valt den lösningen är för att enkelt kunna tömma ett tåg som kommit in på spår 1 när det avgående tåget har lämnat mot Roma från spår 1. Det finns ramper i varje ände av perrongen om båda tågen står inne. Perrongen är 40 meter lång, vilket är längre än granitperrongen.

[image]
 Två kapade slipers är underlag för 2/6 tumsplankorna.
 
[image]
 Under tiden monterades Tartons trailers ramp ihop.
     
[image]
 Den första rampen till perrongen skruvades ihop.
 
[image]
 Dags för lunchpaus
     
[image]
 Under tiden växlades SJ Bop 876 om. ÖJ Co 22 stod på spår 1 i väntan på att ställas in i vagnhall 1.
 
[image]
Perrongen är klar. Det som återstod var att skruva en del av de 310 skruvarna
     
[image]
 Här syns tydligt det längsta trappsteget på ön?
 
[image]
 Perrongen med trappa från andra hållet.
     

2 december 2014. Första ångloksskylten vid GHJ - på Tomtevägen

Nybergs har satt upp varningsskyltar för vägövergången på Tomtevägen. Föreningen har tillsammans med Nybergs finansierat skyltarna.

[image]
 Motiv i riktning västerut på Tomtevägen
 
[image]
 Motiv i riktning österut på Tomtevägen
     
[image]
 Vacker skylt på Tomtevägen
 

     

2 december 2014. Skärmtaksbygget i Roma går vidare och banbygget in mot Roma

Kent Klasén med flera jobbar vidare med skärmtaket vid stationshuset i Roma. Takstolar med profilerade taktassar har satts upp. Idag satte de upp fin pärlspont som underlag för takpappen som läggs i morgon den 3 december.
Vårt rallarlag är nu på väg in mot kurvan mot Roma station. På Hesselby har skarvjärn och underläggsplattor plockats fram ur våra gömmor.

[image]
 
Vy över Roma stationsområde sett söderifrån
 
[image]
 Leif och Kent satte fast de sista pärlspontsbrädorna som underlag för takpappen.
     
[image]
 Stationshuset norrifrån.
 
[image]
 Detalj av de fina snickeriarbetena på stationshusets skärmtak
     
[image]
 Motiv från rallarlaget vid banbygget. Vy norrut.
 
[image]
 Spikning med spikmaskinen pågick, vy söderut.
     

30 november 2014. Ny vagnskorg GJ AC 23 hämtad från Burgsvik

Föreningen har från en privatperson fått överta en av de Landskronabyggda personvagnskorgarna från 1878. Från början trodde vi det var en tredjeklassvagn men när den påspikade ytterväggen revs visade det sig att det var en av de tre kombinerade första- och tredjeklassvagnarna GJ AC 23. Det är det underredet som finns under GJ C 42. Så nu gäller det att renovera ett passande underrede till GJ C 42 och sedan flytta GJ AC 23 riktiga underrede till GJ AC 23 då renoverade vagnskorg.
För flytten har Hasses grävtjänst ännu en gång hjälpt oss.

[image]
 GJ AC 23 i Burgsvik. Kenneth river bort den påbyggda ytterpanelen. Foto: Gösta Hammarberg.
 
[image]
 GJ AC 23 under en presenning på Hesselby.
     

28 november 2014. Arbeten vid Roma och Hesselby samt semafor och signalanläggning uppsatt vid Roma kungsgård station

Vid Roma station är arbetas det på skärmtaket med trägolv. Vid Roma Kungsgårds station har semaforen rests. En del av signalanläggningen monterades under senaste helgen under ledning av Anders Johansson.
Semaforen har förnämligt renoverats främst av Curth Bjurlingh, Stefan Krafft, Kjell Stengård och Håkan Borg. Inne i stationshuset finns nu en kamin som Bengt Nilsson monterar.
På Hesselby station pågår storstädning i verkstaden . KlRJ F 307 har nu fått takstolarna monterade.

[image]
 Stationen i Roma. Arbete pågår med stöttepelarna till skärmtaket. Sliprar har lagts ut.
 
[image]
 Vy norrifrån över de utlagda granitstenarna till perrongen.
     
[image]
  Avträdets grund har nu gjutits. Avträdet byggs inomhus unser vintern. Det blir en kopia av Klintehamns avträde.
 
[image]
 Stationshuset vid Roma är nu nymålat.
     
[image]
  Peter Doolk har ordnat denna fina nytillverkade snickarglädje
 
[image]
 Under Kent Klaséns ledning har skärmtakets golv byggts.
     
[image]
 Här har den sista överliggaren kommit upp.
 
[image]
 Vy norrut från stationsområdet i Roma.
     
[image]
 Vy från en av allérna mot Roma Kungsgård i riktning söderut mot Roma station och Äldreboende.
 
[image]
 Roma kungsgårds station med den nyuppsatta semaforen och ljuslyktor till signalanläggningen.
     
[image]
 Roma kungsgård station med stationshuset.
 
[image]
 Vy söderut över den nygrusade bangården vid Roma kungsgård.
     
[image]
 Vy norrut vid Roma kungsgård station. Perrongen kommer under vintern/våren att förlängas 12 meter.
 
[image]
Vy mot den södra växeln vid Roma kungsgårds station i riktning söderut.
 
[image]
 Vy från Roma kungsgårds stations södra växel i riktning norrut.
 
[image]
 Vy från den norra hinderpålen mot Roma kungsgårds station.
     
[image]
 Vyer från den norra växeln i riktning norrut mot Roma kungsgårds stationshus och semafor
 
[image]
 
     
[image]
 Detalj av semaforens vevar och låsanordningar
 
[image]
 Inne i stationshuset har en kamin med skyddande plåtar monterats. Rökgången i plåt saknas ännu.
     
[image]
 Verkstaden med målarboden i Hesselby har genomgått en nödvändig storstädning
 
[image]
 Den tidigare skadade snöplogen till SJ Z4p 397 har nu riktats och målats. Passar bra inför Tomtetåget.
     
[image]
 KlRJ F 307. Takstolarna har monterats. Renoveringen fortsätter.
 

     

18 november 2014. Arbeten vid Roma

Vid Roma station är nu anläggningsarbetena i princip färdiga. Vändskivegropen har grävts ur. En grund till toalettbyggnaden har anlagts. Plattformarna av granit är nu klara. Utvändigt pågår målning av stationshuset. Staketstolpar mot Sockerbrukets området intill har nu satts upp.
Vid Roma kungsgård pågår arbetet med att färdigställa sidospåret.

[image]
Vy över stationsområdet i Roma.
 
[image]
Söder om stationshuset har jord planerats ut.
     
[image]
Staketstolparna har nu satts upp bakom stationshuset
 
[image]
Grunden är anlagd till toalettbyggnaden norr om stationshuset. Vy söderut,
     
[image]
Plattformen mellan spår 1 och 2 är nu färdigbyggd. Vy söderut
 
[image]
 
     
[image]
Vändskivekransen har nu frilagts. Pivåplattan i betong i mitten syns tydligt.
 
[image]
Vy från vändskivan över det blivande spårområdet norrut.
     
[image]
Vy mot stationsområdet vid Roma Kungsgård station. Snart är sidospåret klart.
 

     

9 november 2014. Föreningens höstmöte

För första gången fanns det till höstmötet anslutande tåg, så att Romabor och andra kunde kliva på vid Roma kungsgårds station och åka med tåget till och från höstmötet i Dalhem. Även Gotlandsbuss linje 11 passade bra från Visby till Roma!
Till höstmötet hade Leif Elgh bjudits in. Leif berättade med bilder initierat om trefotsbanan Falkenbergs järnväg. Vi var nog många som inte visste att Ullared varit en järnvägsknut med en trefotsbana till Falkenberg och en normalspårig till Varberg. Men det var före Gekås tid. Stationshuset ligger idag kvar mitt i köptemplet. Det var intressant att följa med på resan från 1894 till 1959. 52 medlemmar och andra intresserade besökte höstmötet, och det är rekord!

[image]
Vy mot stationsområdet i Roma. Härifrån får man ännu gå till Roma kungsgårds station.
 
[image]
Persontåget från Hesselby har just kommit in från Hesselby till Roma kungsgårds station.
     
[image]
 

 
[image]
Avgång snart mot Hesselby kl. 13.38.
    
[image]
Ombord i personvagnen GJ Co 8 var kaminen varm och go.
 
[image]
Tågklarerare Svensson vinkade stopp för tåget vid Hesselby station.
    
[image]
 
 
 
[image]
Motiv från Ullared 1959. Sista personförande rälsbuss mot Falkenberg.Stationshuset finns ännu kvar mitt i köptempelområdet i Ullared. Motorvagnen främst var ursprungligen  GJ:s motorvagn nr 4. Några år tidigare hade den målats om till cremegul.
 
[image]
Staffan Beijer, föreningens ordförande presenterade föredragshållaren Leif Elgh.
 
[image]
Fullsatt i Hesselbysalen var det!
    
[image]
Klockan 16.00 skulle persontåget mot Roma kungsgårds station avgå.
 

    

7 november 2014. Roma stationsområde börjar ta form

Med tre trailers anlände Bosse åkare med drygt 100 meter perrongsten i huggen granit den 6 november. Granitstenarna kommer från Korsberga station på den nedlagda banan Vetlanda- Åseda. Stenarna har vi fått från Trafikverket.
En maskinfirma i Korsberga grävde fram stenarna och lastade de på lastpallar/trailers. Tanken från början var att använda gjutna betong L-block. Men när möjligheten dök upp att förvärva granitkantstenarna, så var det två flugor i en smäll.
Lägre kostnad och ett äldre patinerat utseende. Mossan följde med från Småland. Direkt kunde Bara mark AB börja att köra fram och montera kantstenarna.
På Hesselby har spårrensaren rullats ut ur verkstaden. Den är nu nära färdigrenoverad. Kenneth som har ansvarat för renoveringen har gjort ett jättejobb!

[image]
Vy mot stationsområdet från Klostervägen
 
[image]
Montering av granitkantstenar pågick mot spår 2.
    
[image]
Här syns tydligt hur väl huggna och inpassade perrongkanten blir
 
[image]
Motiv från vändskivekransen mot stationshuset och perrongbygget.
    
[image]
Huggna och märkta granitkantstenar på lastpallar
 
[image]
Vy norrifrån över stationsområdet. Anläggningsarbetena börjar nu lida mot sitt slut.
    
[image]
Med gripklon på Bara marks grävmaskin flyttades och justerades kantstenarna lätt.
 
[image]
Rakt blir det under ledning av Leif.
    
[image]
Vy mot stationshus och stationsområdet österifrån.
 
[image]
Invändigt har all masonite satts upp på väggarna. Vy mot expeditionsluckan.
    
[image]
Inne i expeditionen höll innertaket på att målas i orginalkulören, ljust grönt.
 
[image]
Inne i väntsalen. Taket har målats i orginalkulören ljust grått.
    
[image]
Senare på eftermiddagen hade även kantstenarna mot spår 1 börjat att sättas ut. Foto: Anders Svensson.
 
[image]
Bra att grävmaskinen gick att köra emellan kantstenarna. Foto: Anders Svensson.
    
[image]
Vy från stationshuset mot perrongen. Foto: Anders Svensson.
 
[image]
Vid allén från Roma kungsgård station har Fastighetsverket och Skogsstyrelsen på ett föredömligt sätt röjt i allén.
    
[image]
På Hesselby stod spårrensaren nu ute och blänkte. Den är nära färdigrenoverad nu.
 
[image]
 

     

3 november 2014. Roma stationsområde börjar ta form

På Roma station sker förändringarna nu snabbt. Roma grus kör dit makadam och Bara mark markplanerar. Vändskivekransen syns nu tydligt och gräsytorna omkring har planerats. Ersättningsvägen är nu färdig.
Inne i stationshuset pågår arbetet för fullt. Väggen med expeditionsluckan är snart färdig. På de övre väggpartierna håller masonite på att sättas upp. Utvändigt har stationshuset kompletterats med fönsterfoder och andra lister.
Kommande vecka kommer perrongkanterna i granit till Roma från Småland.
Banbygget börjar närma sig Roma. Rallarlaget har inte långt kvar till där den stora kurvan in mot stationen, börjar.

[image]
Roma grus har just lämnat ett lass makadam


[image]
Grävmaskinen står på blivande spår 2. Hjullastaren på spår 1.
    
[image]
Vy mot stationshuset. Lister och fönsterfoder har kompletterats.
 
[image]
Leif och Lars-Åke H. lägger ned mycket tid på stationshuset.
    
[image]
Vår projektledare Anders Svensson dök upp vid den blivande biljettluckan.
 
[image]
Vy mot biljettexpeditionen. I mitten ska en murstock muras upp.
    
[image]
Vy norrut från stationshuset.
 
[image]
Vy mot söder, från stationsområdets norra del.
    
[image]
Vy från vändskivan. Grusning har gjorts för anslutningsspåret.
 
[image]
Vy över vändskivan.
    
[image]
Vy mot stationshuset och Roma äldreboende.
 
[image]
Vy norrut med ersättningsvägen till vänster. Här syns var den första växeln kommer att ligga.
    
[image]
Vy söderut mot stationsområdet.
 
[image]
Vy med Roma kungsgårds stationshus och bangården i riktning söderut mot Roma.
    
[image]
Den södra växeln vid Roma kungsgård börjar nu att bli klar.
 
[image]
Vy över den södra växeln i riktning söderut mot Roma.
    
[image]
Vy från där rallarlaget är just nu. Roma kungsgårds station kan knappt urskiljas.
 
[image]
Vy från spårslutet mot Roma. Kurvan är nära nu.
    

Oktober 2014. Vårt rallarlag och fastlandsmedlemmar bröt rälsspik

I början av oktober reste tre av våra rallare till Örebro. en bit därifrån har vi fått överta ett stickspår. Ett gäng fastlandsboende medlemmar har även gjort storverk där. Utan dessa insatser hade vi inte kunnat bygga vidare in mot Roma. Tack!!
Meningen är att vi i ett senare skede ska ta hand om skarvjärn och räls. Foto: Håkan Borg.

[image]
Som synes var det några år sedan som tåg rullade här.
 
[image]
En del räler låg djupt i mull.
   

19 oktober 2014. Hösttåg avgick söndag den 19 oktober

I samband med arkeologidagarna på Roma kungsgård körde vi en trafikdag mellan Hesselby och Roma kungsgård. Tre dubbelturer kördes. Dalhem fick komma ut och lufta sig.
Denna dag åkte knappt 100 resande med våra tåg, vilket vi är nöjda med. Det var kul att köra hösttåg, väl mött 9 november. Länk till tidtabell:  Foton: Anders Svensson AS/ Benny Jannesson BJ.

[image]
I väntan på persontågen från Hesselby och Tule väntade SJ Z4p 320 på spår 1 vid Roma kungsgård. AS
 
[image]
En hel del attiraljer som behövs för att kunna stinsa på Roma Kungsgård station. AS
  
[image]
Vy mot stationshuset vid Roma kungsgård station. AS
 
[image]
Vy mot bron över Roma kanal. AS
    
[image]
I väntan på dagens sista tåg från Hesselby och Tule. AS
 
[image]
Dalhem kör framåt för att gå in på spår 2. AS
    
[image]
BJ.
 
[image]
Persontåget på spår 1. BJ
   
[image]
BJ
 
[image]
BJ
   
[image]
Lokomotorn drar fram tågsetet. AS
 
[image]
Efter växling avgick sista tåget (P6) mot Hesselby avgick kl. 14.28. AS
   
[image]
Hesselby station i väntan på ankommande tåg. BJ
 
[image]
Ankommande tåg på Hesselby station. BJ
   
[image]
Motiv från Hesselby station. BJ
 
 

17 oktober 2014. Bilder från stationerna

Under fredag förmiddag såg Kenth, Leif och Lars-Åke H. till att med hjälp av domkrafter sänka ned Roma stationshus på dess grund.
Arbetena med fortsatt renovering av stationshuset har redan påbörjats. Det finns fortfarande många pappspikar att dra ut, som ett exempel.
Järnvägsbygget fortsätter allt närmare Roma. Vid Roma station har vi nu en container som vår medlem Klasse har ordnat åt oss. Den är utmärkt till att förvara alla våra verktyg under bygget av Roma station.
På Hesselby håller vårt skogsgäng på med att göra i ordning lokved till kommande sommar. Kenneth håller på med att måla plogar mm på spårrensaren. Motortrallan MTR 1678 från JTJ står nu vid vagnhall 2.

[image]
Foton med Roma station och i bakgrunden pumpstationen.
 
[image]
En hel del utfyllnad kommer att behövas för spårområdet. Perrongen till spår 2 kommer att gå rakt framför stationshuset där grusbädden slutar
  
[image]
 Vy från söder.
 
[image]
Roma stationshus med Roma äldreboende i bakgrunden
   
[image]
Hesselby station med SJ Z4p 397
 
[image]
Tule station. Vy norrut
   
[image]
Roma kungsgård station. Vy norrut.
 
[image]
Banbyggarlaget i arbete. Vy söderut mot Roma
  
[image]
Jerry avvaktar med att skjuta fram trallan med räls
 
[image]
Rälerna fixeras i sidled.
  
[image]
Sliprarna har lagts ut mot Roma
 
[image]
Vy från den sist utlagda slipern mot Roma kungsgård station
  
[image]
MTR 1678 vid  Hesselby
 
[image]
Tekniska data för MTR 1678
  
[image]
Spårrensaren blir allt finare i verkstaden på Hesselby
 
[image]
Vårt skogsarbetslag producerar lokved vid Hesselby
  
[image]
Föreningens nya container/verktygsbod vid Roma station.
 

  

16 oktober 2014. Roma station flyttades från Dalhem till Roma

Samma transportör som flyttat ett helt förfallet gammalt stationshus från Norrlandaskogen till Hesselby den 5 maj 2013, flyttade idag det till stora delar renoverade stationshuset, från Hesselby till Roma nya stationsområde.
Transporten gick bra. Endast några ledningar behövde lyftas. Nu står huset uppallat på sin nya grund och väntar på att sänkas ned. Foton: Anders Svensson.

[image]
Foton under lastningen på bangården i Hesselby
 
[image]
Roma stationshus på rull och passerar här över den fd. järnvägsövergången i Hesselby.
  
[image]
Transporten gick förbi Tule gård i Halla
 
[image]
Roma stationshus på väg nedför Björkstigen. Romas nya äldreboende till vänster.
  
[image]
 
 
[image]
 
  
[image]
Trailern backade upp på den anlagda ytan för stationshuset
 
[image]
Foto från norr genom allén
  
[image]
Nästan på plats ovanför grunden
 
[image]
Roma stationshus är på rätt plats i längd och sida. Ännu lite för högt i höjd. Det ska åtgärdas i dagarna.
  

13 oktober 2014. GHJ hämtar motortralla i Jädraås

Ukka och Erik hämtar en normalspårig motortralla i Jädraås. Trallan, en gåva från JTJ, ska plockas på delar till vår motorvagn MÅJ XC 10. Tack JTJ för detta!
Tack också till Allan Båtelsson på Byggman i Hemse för hjälp med lastbil! Foto: Erik Tofftén
Motortrallan har littera MTR 1678. Tidigare ägare Banverket, Södertälje bandistrikt. Modell: Jölemo 2000 BT-B

[image]
Foton under lastningen på bangården i Jädraås. Deras fina vattentorn i bakgrunden.
 
[image]
Detalj med motortrallan.
  

10 oktober 2014. Arbetet mot Roma

Några bilder från Roma station, där grunden nu ska gjutas. Roma kungsgårds station vars papptak håller på att färdigställas samt från banbygget mot Roma. Bara mark AB håller på att anlägga banvallen samt ersättningsvägen in mot Roma station.
Byggnadsställningen till bron över Roma kanal, har sponsrats av Hallgrens bygg AB i Roma. Då den inte längre behövs har den nu tagits bort av dem. Tack! Bron framträder nu i sin prakt.
Banvallen har nu krattats och jämnats till längs med hela sträckan Kambshagtorp- Roma kungsgård station. Bra jobbat alla aktiva och rallare!

[image]
Dags för gjutning av grunden för Roma stationshus
 
[image]
Roma kungsgårds stationshus. Den norra delen av taket är nästan klar.
  
[image]
Vy från infarten till Roma station, sedd norrut.
 
[image]
Så långt hade Bara mark AB kommit i anläggningen av banvallen och ersättningsvägen. vy norrut.
  
[image]
Vy norrut halvvägs mot Roma kungsgård
 
[image]
Vy söderut halvvägs mot Roma kungsgård
  
[image]
Här pågår banbygget
 
[image]
Vy från Roma kunsgårds södra växel söderut
  
[image]
Motiv från Roma kungsgårds station, vy norrut.
 
[image]
Vy mot kryssmärkena och bron över Roma kanal.
  
[image]
Bron över Roma kanal sedd österifrån, utan byggnadsställning
 
[image]
Bron över Roma kanal sedd västerifrån, utan byggnadsställning
  
[image]
Vy norrut från Roma kungsgårds station mot bron över Roma kanal.
 
[image]
Banvallen har nu i sin helhet krattats jämn och fin. Vy norrut efter Roma kanalbron.
  
[image]
Vy söderut vis solnedgången.
 

  

3 oktober 2014. Arbetet på Hesselby och mot Roma

Några bilder från dagens arbete med Vagnhall 1 och bangården på Hesselby samt några bilder från bygget av banvallen in mot Roma.
Vagnhall 1 fick en ny gaveldörr mot vändskivan. Dörren med ett fint överljus har skänkts av Rolf och Eivor Buskas. Tack!
Bara mark AB har nu börjat anlägga banvallen in mot Roma. På norrsidan av den anläggs en gång- och cykelväg som även är till för jordbrukets transporter. Ett rör för optokabel samt en täckdikning har även gjorts.

[image]
De första höstfärgerna börjar framträda denna mulna dag. Hesselby station.
 
[image]
Bangården finjusterades kring de sliprar som byttes under arbetshelgen.
  
[image]
Gösta, Klasse och Bengt jobbade med att fästa lösa plåtar på Vagnhallens bakre gavel.
 
[image]
Den nya dörren har nu kommit på plats. Gösta drar fast lösa plåtskruvar.
  
[image]
Den södra växeln börjar nu bli klar. Vy mot Roma
 
[image]
Vy mot Roma kungsgård söderifrån, från det nuvarande spårslutet.
  
[image]
Bara mark har härifrån fortsatt med anläggandet av banvall, till vänster och brukningsväg till höger.
 
[image]
Nivåskillnaden mellan banvall och brukningsväg syns tydligt.
  
[image]
Vy från kurvan in mot Roma
 
[image]
Stationsområdet i Roma skyms tillfälligtvis.
  
[image]
Vårt rallarlag jobbar även med färdigställandet av banvallen. Det arbetslag som finjusterar makadam är nu vid skogen efter stubbhögen.
Från skarvjärnen syns tydligt den banvall som är klart. Hitåt är den ännu ojusterad.
 
 

23 september 2014. Arbetet med södra växeln vid Roma kungsgårdgår vidare

Några bilder från dagens arbete med södra växeln vid Roma kungsgård station samt att krattade/skyfflande av banvallen norr om bron över Roma kanal har kommit igång.

[image]
Vårt rallarlag jobbar med södra växeln
 
[image]
Stefan fäster hjärtstycket i södra växeln
  
[image]
Våra rallare har krattat från Roma kungsgård upp till övergången mot Halla bygdegård. De fortsätter sedan norrut
 
[image]
Några av oss aktiva har krattat från norr och har nu nästan kommit fram till skogsbrynet efter kurvan söder om Kambshagtorp
  

20-21 september 2014. Arbetshelg med slipersbyten mm

Under helgen har vi jobbat med slipersbyten längs med den gamla banan till Eken. På lördagen byttes tio slipers på linjen. På söndagen spikades de och ytterligare 10 slipers byttes på bangården i Hesselby. Bra jobbat ni som var med!
Vi har även flyttat om vagnar i vagnhall 2. Signalanläggningen vid Roma station har projekterats och inventering av signaler till Roma station har skett.

Kommande arbetslördagar är 4 och 18 okt, 15 nov och 13 dec. Varmt välkomna då, eller alla vardagar när vi bygger ut järnvägen.

[image]
En av sliprarna vill inte släppa taget och bli utdragen
 
[image]
Efter att ha kört in grodorna och höjt rälsen lite grann, gick den att dra ut.
  
[image]
Slipersbytaren rullat bakåt och lämnade den utbytta slipern
 
[image]
Efteråt stoppades sliprarna och sedan återstod att snygga till och återställa. En hel del ogräs rök all världens väg med.
  
[image]
På söndagen byttes sliprar på bangården i Hesselby. Här på spår 1. Foto: Torbjörn Andersson.
 
[image]
Spårrensaren ställdes in i verkstaden för att kunna renovera taket under kommande vecka.
  
[image]
Kvällsvy norrut över Roma kungsgårds station den 20 sept.
 
[image]
Vid infarten till Roma station har våra skogsröjare frilagt dikena från sly, så nu kommer både spår och traktorväg få plats.
 

16 september 2014. Arbetet går vidare

Några bilder Roma kungsgårds station och vad som har hänt där sedan sist. Foton: Anders Svensson

[image]
Bron över Roma kanal har nu tjärats. Återstår gör att montera plank mellan spåren.
 
[image]
Räläkuren är nu målad. Geabs elskåp är på plats på gaveln. Kuren kommer från fd NKlJ i Värmland
  
[image]
Växeldelar till södra växeln kördes ned med vår kranvagn
 
[image]
Kent Klasén har nytillverkat den lilla låda som saknas till biljettluckan. Den kommer ursprungligen från nu rivna Hogrän station på KlRJ
  

10 september 2014. Arbetet går vidare

Några bilder från dagens krattade och skyfflade av grus. Idag var vi fem som jobbade. Vi har nu åtgärdat 240 meter. I morgon torsdag jobbar tre av oss vidare. På Hesselby börjar spårrensaren bli färdigmålad. Och vackert var det ikväll

[image]
Vy mot bron över Roma kanal mot Roma kungsgårds station
 
[image]
Hållplatsens namn är nu påmålat snyggt där det förr stod BOGE
  
[image]
Två bilder från bangården vid Roma kungsgårds station
 
[image]
 

  
[image]
Arbetet med den södra växeln har påbörjats
 
[image]
Växelkrysset till den södra växeln kördes idag ned till Kungsgården
  
[image]
Paus i arbetet
 
[image]
En hel del grus har skottats upp från kanterna av banvallen
  
[image]
Spårrensaren är nu allt mer tjänstevagnsgrå
 
[image]
Från andra hållet
  
[image]
Solnedgångsvy från Hesselby cirka klockan 1830
 

  

31 augusti 2014. Museijärnvägens dag - första trafiktåget till Roma kungsgård

I fredags blev trafiktillståndet klart. Under lördagen finslipades de sista åtgärderna på banan. Klockan 11.02 rullade det första persontåget från Hesselby station via Tule till Roma kungsgård!
Under dagen reste drygt 500 resenärer med våra åtta tågavgångar från Hesselby. De flesta var nästan fullsatta. Längs med banan dök de upp människor som vinkade eller klev på.
Till Hesselby styrde Vetranbilsklubbens medlemmar, med många fina klenoder och med flera deltagare i tidstypisk klädsel.

Anders Svensson skrev:

Det var onekligen en rätt häftig upplevelse! Tvåtågstrafik med tågmöten i Tule och så en helt ny bansträcka! Spårläget söder om Kambshagtorp är fantastiskt! Vi hade cirka 500 betalande på åtta tågpar, alla tåg var rätt välbesatta. Tidtabellen höll faktiskt och tågmötena gick bra. Det var ju första gången vi hade trafik mellan tre regelrätta stationer. Som tkl i Tule kan jag säga det kändes häftigt att för första gången få ropa ut Roma kungsgård...

Vi kunde också nöjt konstatera att Roma kungsgård fungerade som station. Det gick bra att lotsa resande till och från perrong till stationshus och vice versa. Stationshuset ligger ju en bit norr om bangård och plattform. Så det var en skara trötta men nöjda GHJ:are som åt den traditionella middagen efter avslutad trafikdag.

Nu vidtar en period av att bygga färdigt stationen och åtgärda en del vi inte hunnit med längs banan. För den intresserade kan noteras att GHJ idag är 5.6 km lång och att det återstår mindre än en km in till spårslut i Roma.
 


 Även om du inte är med i Facebook, så kan du se vårt bildspel (197 bilder!) via länken ovan (klicka på bilden!).


 Tidtabellen vi körde efter. Den var oprövad, men höll väl.

[image]
Första trafiktåget passerade Kambshagtorps hållplats och gav sig ut på den nya banan klockan 11.24
 
[image]
SJ Z4p 397 med blandat tåg. Inväntar ankommande persontåg söderifrån vid Tule station
  
[image]
Persontåget med SlRJ 3 Dalhem passerade över bron över Roma kanal.
 
[image]
Med hjälp av lokomotor växlades tågen vid Roma kungsgård, en tillfällig Munkeboslösning
  

29 augusti 2014. Bilder från arbetena vid Roma kungsgård station

Arbetet med bygget av bangården vid Roma kungsgård gick idag in i slutskedet inför Museijärmvägen dag på söndag den 31 augusti. Vi fick idag även vårt trafiktillstånd av Transportstyrelsen, förutsättningen att kunna bedriva tågtrafik på söndag.


Vy söderut över bron mot Roma kungsgård station
 

SJ Z4p 397 med grusvagn. Grusning av bangården pågick
  

Sidotippning pågår
 

 
  

20 augusti 2014. Bilder från arbetena vid Roma kungsgård station

Arbetet med bygget av bangården vid Roma kungsgård går vidare. På Hesselby station har spårrensarens dörrar kommit på plats. Grundmålningen är nu färdig. Foton: Anders Svensson


Vy norrut över bangården vid Roma kungsgård
 

Spikmaskinen på väg för att spika
  

Gary målar stationshuset
 

Bron över Roma kanal har fått sidostöd
  

Spårrensaren SJ 812 under renovering
 

SJ 812 i Vetlanda den 20 maj 1972. Foto: Sven Karlsson
  

12 augusti 2014. Bilder från Roma kungsgård station

Arbetet med bygget av Roma kungsgård station går vidare. Målning av stationshuset pågår. Foton: Anders Svensson


Våra rallare lastar räls.
 

Bron över Roma kanal blir alltmer komplett
  

Trallan med räls rullas iväg.
 

Vår spårrensares renovering i Hesselby går vidare. Snart är den tjänstevagnsgrå.
  

1 augusti 2014. Bilder från banbygget vid Roma kungsgård station

Bygge av växlar och bangården vid Roma kungsgård har utförts. Foton: Anders Svensson


Vy från norr mot bron och stationen
 

Rallargänget arbetade med växeln
  

SJ Z4p 397 och vår kranvagn vid Roma kungsgård stationshus.
Z4p 397 var den sista lokomotorn i Roma 1963 och är den första att komma tillbaka 51 år senare...
 

 
  
 

Spikmaskinen vid Roma kungsgårds norra växel.
 

Växelklot till stationens växlar
  

Kent arbetade med brons träräcken. Vy mot norr.
 

Vy mot söder och stationen
  

18 juli 2014. Bilder från flytten av fd. Boge hållplatshus till sin nya roll som Roma kungsgårds stationshus

Idag var det dags för flytt av Boge hållplatshus med järnvägstransport till Roma kungsgård station. Det var också premiär för SlRJ 3 Dalhem att passera bron, för första gången sedan 1950-talet. Inför det hade bron kompletterats med 80 träkilar, för att kunna bära större vikt. Som synes på bilderna så gick flytten utan problem. Tack till alla som deltog i flytten och till Roma Grus AB för lånet av hjullastaren. Foton: Erik Jannesson


Med hjälp av hjullastare från Roma grus kunde stationshuset lyftas från sin plats vid Tule station.
 

och lastas på flakvagnen vid lastkajen i Tule. Där Dalhem stod och pyste.
  

Lastat och klart för transport
 

 
  

Transporten passerade mitt emellan Kambshagtorp och Roma kanal
 

 
  

Försiktig passage över Roma kanalbron.
 

 
  

Passagen sedd från väster.
 

Vy från bron mot Roma kungsgård station
  

Med hjälp av Roma grus hjullastare kunde stationshuset lätt lyftas av vagnen
 

Vändning pågick
  

Avlastad
 

och lyftas på plats på grundstenarna
  

Finjustering
 

Roma kungsgård stationshus på sin nya plats. Nu ska byggnaden renoveras färdig och målas
  

14 juli 2014. Bilder från banbygget

Idag har våra rallare jobbat vidare vid bron. Stenar har satts på plats vid brofästena. Grusning samt montering av moträl har skett. I morgon monteras den andra av dem på södra sidan. Våra rallare jobbar måndag-fredag och du som har möjlighet kan gärna hjälpa till. Vid Kambshagtorp har 70 meter banvall gjorts i ordning. Ni som har möjlighet, hjälp gärna till där, kratta och spade är allt som behövs.


Med hjälp av vår kranvagn kunde de stora granitstenarna lyftas upp och sättas på plats igen.
 

SJ Z4p 397 på bron över Roma kanal
  

På bilden har tre stora granitstenar lagts tillbaka på plats. De har nog knuffats ned när bron byggdes om till vägbro.
 

En av moträlerna har monterats. Det ska sedan grusats mellan dem.
  

Vy norrut. Där de extra moträlerna är placerade ska övergång till Roma kungsgårds stationshus lilla parkering anläggas.
 

Söder om Kambshagtorp har 70 meter av banvallen färdigställts.
  

11 juli 2014. Bilder från banbygget

Trädäcket på bron är nu på plats. Reläkuren har byggts till och grundstenar till stationshuset har placerats ut.


Grusning har skett med grusvagnen, men som synes ska ytterligare grus påföras. Vy norrut. Foto: Anders Svensson
 

Reläkuren med det nya elskåpet.  Foto: Anders Svensson
  

Grusning har skett med grusvagnen. Vy söderut. Foto: Anders Svensson
 

Grundstenar för stationshuset vid Roma kungsgård har lagts på plats. Foto: Benny Jannesson
  

9 juli 2014. Bilder från banbygget

Bygge av plankdäcket på bron pågick. Det första loket rullade över bron sedan 1958! SJ Z4p 397 som också drog rivningståget genom Roma på gamla GJ 1963. Foton: Bertil Bergström


Grusning norr om bron
 

Grusning norr om bron
  

Grusning norr om bron
 

Till höger om lokomotorn syns bygget av plankdäcket
  

7 juli 2014. Bilder från banbygget

Trots nära 30-gradig värme så stretar våra rallare på. Spåret hade nått fram till signalkuren. Grusning pågick med lastning av grus vid Tule. Även den gamla bansträckan ses över. Vårt röjarlag har röjt dikeskanterna mellan Hesselby och Munkebos från gäs och sly. Denna dags togs allt torrt material bort från sträckan Eken-Munkebos.


Våra rallare höll på och fäste rälsspiken
 

En annan vy från söder.
  

Vy norrifrån över bron mot Roma kungsgård
 

Vy norrut från det norra brofästet
  

I Tule lastades grus, för att kunna stoppa rälsskarvarna över åkrarna som har satt sig.
 

Gruståget på väg till åkrarna där varje skenskarv påfördes grus för stoppning dagen efter.
  

Vy från Munkebos gamla hållplats mot bron över Dalhemsån vid Eken. Dikena har röjts från gräs och sly.
 

En mängd gräshögar togs bort från diket mot Karbyvägen..
  

1-3 juli 2014. Bilder från banbygget

Spårbygget över bron pågår nu för fullt. Grusningen pågår. De sista grävarbetena vid Roma kungsgård har avslutats.


En provsträcka. Överskottsgruset har här krattats ut till precis lagom mängd. Ta gärna med en kratta och fixa till några meter!
 

Vägkorsningen vid Roma kungsgård har breddats så att jordbruksmaskiner enkelt kommer runt kurvan. Arbetet har utförts av Bara mark AB.
  

Plåtar har satts upp på båda sidor av bron för att hindra makadam att rasa ned vid ändarna. Foto från norra sidan
 

Foto från norra landfästet
  

Kvällsjobb vid norra landfästet. Ett par aktiva jämnade ut underlaget och bar ut slipers.
 

3 juli 2014:
Spåret har nu nått till Roma socken. Foto: Anders Svensson
  

25 juni 2014. Banbygget

Grusningen av banan har nu påbörjats från Kambshagtorp. Även bygget av vägskyddet har påbörjats. Vid bron har de sista grävningarna skett inför spårbygget.


Grusningen påbörjas från Kambshagtorp och sedan söderut
 

Motiv från mitt i kurvan, söder om Kambshagtorp
  

Fram till mitt i skogen hade det grusats
 

Vid fd Salixskogen syns knappt spåret för alla blommor
  

Spåret hade ytterligare byggts mot bron.
 

Räls har lagts ut på bron. Vid landfästena har betong grävs bort.
  

Vy från bron mot Roma kungsgårds station med det nya vägskyddet
 

Vägskyddet kommer från Olsäter södra vid fd NKlJ i Värmland
  

Servicevänligt vägskydd med luckor på båda sidor.
 

  

25 juni 2014. Bilder från en trafikdag vid Hesselby

Det var första gången vi körde fyradagarstrafik under veckan efter midsommar. Tre extra trafikdagar gav cirka 450 ytterligare resenärer!


Rundgång i Hesselby
 

Gammalt och nytt. DHL levererade säsongens tågleksaker till butiken
 

Tule station var bemannad och Stins Ante gjorde honnör
 

Efter att tåget lämnat Tule rullade gruståget in på sidospåret.
  

Dagens sista tåg stannade vid Ekens hållplats
 

Tågbefälhavaren berättade anekdoter om den gamla eken.
  

19 juni 2014. Bilder från Roma kanal och Tule

Rallarna har byggt ytterligare tre spårspann. Bara mark AB har påbörjat utjämning av underlag inför banbygget över bron. På Tule har nu de första hyresgästerna flyttat in och stationen pryddes med björkar till midsommaren.


Vy över Roma kanal mot norr.
 

Motiv från bron över Roma kanal
  

Gary har målat i bokstäverna i brons tillverkningsskylt
 

Rallarlaget spikade spår vid bron.
  

 Vy mot norr från övergången "Halla bygdegård"

 

Midsommarfin Tule station
  

13 juni 2014. Hjälp med bygge av plankövergångar till bron över Roma kanal behövs

För att göra bron över Roma kanal körbar för landsvägsfordon behövs 40-50 meter plankövergångar. Dessa placeras på båda sidor av bron och de tillverkas i längder på cirka 4,2 m. Om du skulle kunna tänka dig att skruva ihop en eller ett par plankövergångar är du välkommen att höra av dig till sekr@gotlandstaget.se 

Ritningen måste kompletteras efter aktuell rälshöjd och att utrymme för skyddsrälerna måste finnas. Så börja inte bygg direkt efter denna ritning Plankövergångarna behöver vara klara senast i början av juli. En bra lösning är att montera dem på en släpkärra och sedan köra dem till byggplatsen, där kranvagnen kan lyfta dem på plats.


Foto från ULJ. Bygge av plankövergång vid ULJ. På bilden syns tydligt hur den konstrueras i tre lager.
 

Ritning på plankövergång från ULJ. Den ska förändras då vi ska skyddsräler på bron.
  

11 juni 2014. Bilder från bron och chartertåg från Tule

Arbetena med bron är nu klara. Så snart som lantbrukaren är färdig med skörden fortsätter dem med spårläggning. Målning pågår av Hesselby stationshus pågick. Renovering av ljussignalerna till bron pågår i en av Vagnhalarna.
Vår medlem Christer Ahlberg har renoverat ytterligare två cykeldressiner. Tack! Dessa finns nu att hyra på Hesselby station.
Vi körde två chartertåg under dagen. Ett gäng från Lelleträffen kom till Tule station på Mc och ATV. De gjorde sedan en resa i tiden med oss och åt lunch på Jernvägscaféet. Under tiden han vi köra en annan grupp till Tule och tillbaka.


Vy mot norr över bron. Våra skogsröjare håller på att ta bort den tidigare så ogenomträngliga växtligheten till vänster.
 

Provisoriskt planklagd bro över Roma kanal mot norr
  

Provisoriskt planklagdbro över Roma kanal mot söder
 

På Hesselby pågår renovering av ljussignaler till Roma kungsgårdsbron
   

Chartertåg avgick från Hesselby station.
 

Vid Tule station lämnades våra resenärer av. De fortsatte sin tur på mc och ATV. Tåget gick sedan tomt! tillbaka till Hesselby. Kändes ovant :-)

Vår medlem Christer Ahlberg har renoverat ytterligare två cykeldressiner. Tack! Dessa finns nu att hyra på Hesselby station.
 

Vår spårrensares renovering går sakta framåt. Fönsterna är nu efter renovering åter på plats. Välkommen att hjälpa till.
  

7 juni 2014. Brobygget över Roma kanal

Under lördagen fortsatte bygget av brons överbyggnad. Alla broslipers hanns med att monteras. På måndagen monterades plank som möjliggör för lantbrukaren att ta sig över med sina maskiner så att han kan skörda även på den östra sidan av bron.


Foto från förmiddagen.
 

På eftermiddagen monterades den sista broslipern.
  

6 juni 2014. Bygge av överbyggnaden till bron över Roma kanal

Med flaggan i topp kämpade fyra av våra aktiva under nationaldagen med att montera underliggande virke till brosliprarna. Foton: Anders Svensson


Virke och tjärpappa monterades för att utjämna nivåskillnader pga nitskallar mm samt för att få upp sliprarna i nivå med brobalkarnas överkant. Foto: Torbjörn Andersson.
 

Arbete med tillsågningen av virket..
  
 

Tjärstruket och första broslipern på plats vid arbetsdagens slut.
 

Vid Kambshagtorp har kryssmärken satts upp. Dessa ska kompletteras med bättre reflexmaterial. Nu saknas bara staket och namnskylt.
  

5 juni 2014. Förberedelser inför brobygget över Roma kanal

För att kunna bygga brons överbyggnad krävs många förberedelser som att ta fram rätt beslag, hakbultar och annat och beställa rätt dimensioner av virke och broslipers (som är 20 cm höga).
Under tiden har killarna i verkstaden även bytt toppplockspackningen på SJ Z4p 397!


På kranvagnen pågår renovering av växlar till Roma kungsgård station
 

Hakbultarna. Den tredje från vänster var den enda som då var komplett.
  

Byglar till bron målade med påsvetsade gängstavar.
 

Materialvagnen lastad på Hesselby station innan färd mot bron.
  

Materialvagnen sköts ned av SJ Z4p 320. Foto: Anders Svensson
 

Först lade vi tjärpapp, därefter reglar för att utjämna ojämnheterna (nitskallar mm) så att sliprarna hamnar i nivå med balkarnas överkant
Foto: Anders Svensson 

   

Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat anges.



"Gamla" bilder och gamla nyheter från Hesselby
 

2014: Länk till inte lika aktuellt 2014a (jan-maj) -

2013: Länk till inte lika aktuellt 2013a (jan-maj) - Länk till inte lika aktuellt 2013b (juni-dec)

2012: Länk till inte lika aktuellt 2012a (jan-maj) - Länk till inte lika aktuellt 2012b (juni-dec)

2011: Länk till inte lika aktuellt 2011a (jan-maj) - Länk till inte lika aktuellt 2011b (juni-dec)

2010: Länk till inte lika aktuellt 2010a (jan-maj) - Länk till inte lika aktuellt 2010b (juni-dec)

2009: Länk till inte lika aktuellt 2009c (sept-dec) - Länk till inte lika aktuellt 2009b (juni-aug) - Länk till inte lika aktuellt 2009a (jan-maj)

2008: Länk till inte lika aktuellt 2008c (aug-dec) - Länk inte lika aktuellt 2008b (maj-juli) - Länk till inte lika aktuellt 2008 (jan-april)

Länk till inte lika aktuellt 2007.

Länk till inte lika aktuellt 2006.

Länk till inte lika aktuellt 2005.

Länk till inte lika aktuellt 2004.

Länk till inte lika aktuellt 2003.


Klicka här för att komma upp överst på denna sida!

Åter till startsidan