4 juni 2012.Vi kan bygga ihop
Hesselbybanan och Tulebanan!!
Den
4 juni undertecknades avtalet kring åkrarna vid Munkebos. Föreningen Gotlandståget får
bygga järnväg över de berörda markägarnas åkrar och knyta ihop de två
banhalvorna vid Hesselby och vid Tule. Avtalet har slutits i samförstånd och
bygger på att markägarna genom inbördes markbyten får fält som i stort sett
motsvarar dagens areal. GHJ köper marken för banvallen. Banan som bildas blir
3.4 km lång. Till Roma är det sedan ytterligare 3.2 km.
För oss i GHJ är detta givetvis stort. De första diskussionerna i frågan fördes
1972, samma år som föreningen bildades. Nu kan vi lägga detta till handlingarna
och blicka mot Tule och Roma.
Anders Svensson/GHJ
26 maj 2012.Arbetslördag och
säsongens första ångtåg
Vi körde säsongens första ångtåg med 95 glada damer ombord.
Arbetslördagen: Signalavdelningen började renovera växelklot med K-lås till Tule
och stolpar till skivsignaler målades ånyo.
Tunga saker som växelklot med stativ flyttas lättas med vagn
I väntan på årets första ångtåg. Bomanläggning är noggrant servad.
24 maj 2012.Taket på
Kambshagtorps hållplatshus
Lars-Åke Holmgren har nu monterat de två nya takbjälarna samt råspont på
taket. All ytterpanel är även på plats.
Kantstenarna i betong till Kambshagtorps perrongkant har Sven Buskas
hämtat hos Skanska i Träkumla. Tack!
21 maj.
SJ Z4p 397 vid den blivande övergången.
21 maj. Det dammar när man sprider kalkstensmakadam
23 maj 2012.
Utdrag ur protokollet från styrelsemötet
21-23 maj 2012.Grusning av banan
söder om Tule har utförts
Söder om Tule påbörjades grusningen den 21 maj. Vid stationen jobbade Lars-Åke
Holmgren vidare med Kambshagtorps hållplatskur. Taket avlägsnades. På grund av
röta måste två takbjälkar bytas ut.
21 maj. Det dammar när man sprider kalkstensmakadam
23 maj. Grusning pågick vid väten ned mot Kambshagtorp. Foto:
Anders Svensson
21 maj. Lars-Åke hade här avlägsnat taket på Kambshagtorps hållplatskur.
21 maj. Foto norr om Tule vid grusgropsspåret, sett norrut.
21 maj. Nu syns det att det är en banvall och ett spår.
18 maj 2012.
Föreningens bussläp kom till Hesselby med Bosse Åkare. På gotländsk mark
igen!
SJs bussläp I 598 är åter på Gotland för första gången sedan i juli
1967. Bussläpet levererades från Hägglunds till SJ i Visby i april 1967.
Just det här släpet blev inte så långvarigt på Gotland utan rullade
sedan i Västerås med omnejd.
Likadana släp var vanligt förekommande in på åttiotalet på Gotland. Vår
buss COJ 741
finns på bild med ett sådant släp.
Föreningen köpte släpet på auktion utanför Uppsala hösten 2010. Vi har
fått ha det inomhus i Spårvägssällskapets busshall norr om Uppsala sedan
dess. Nu hade Bosse Åkare en körning till Uppsala och plats för ett
bussläp på sin trailer. Med kort varsel kunde Spårvägssällskapets
bussavdelning i Uppsala dra ut släpet och lasta det på Bosses trailer.
Ett stort tack till Spårvägssällskapets bussavdelning i Uppsala för att ni
har förvarat släpet åt oss och till Bosse Åkare för transporten till Hesselby.
EFTERLYSNING: Vi behöver bussintresserade
som vill hjälpa till med renovering och vård av vår buss med släp. Hör av er
till sekr@gotlandstaget.se eller
0730-422939 (Daniel Åhlén)
Tillfällig uppställningsplats blir mellan vagnhallarna, innan vi kan få plats
med det inomhus.
Gott om plats för cyklar och annat.
16 maj 2012.
Renoveringen av Kambshagtorps hållplatskur har påbörjats
Vår nya aktive medlem Lars-Åke Holmgren har i Tule påbörjat renoveringen
av Kambshagtorps hållplatskur. Hela baksidans panel har bytts. Lars-Åke
renoverar även fönstren. Den kommer att pryda sin plats vid Kamshagtorps
hållplats senare i sommar.
Tule station med kuren till höger.
Kamshagtorps kur med Lars-Åke
30 april 2012.
Stora Vede hämtad
Stora Vede hållplatskur är flyttad till Tule för renovering. Idag
genomförde Hasse Vistrand från Hasses Grävtjänst transporten av den
lilla kuren hem till Tule. Inom kort ska den renoveras och ställas på
plats vid Kambshagtorps hållplats. Plattformskant av betong är på gång
och när den är på plats byggs miljön upp. Det blir en idyll! Foton:
Anders Svensson.
Stora Vedes hållplatskur i
Tule
Den väggfasta bänken saknas. Den skall återställas.
29 april 2012.
Hesselby i slutet av april
Trots att grusning och riktning pågår vid Tule, så händer en del även på
Hesselby.
Kolhögen har byggts på med hjälp av en hjullastare.
Fyra spårspann har byggts. Nu väntar vi på beställda slipers.
Det blir inte mycket kvar av
orginalvirket i KlRJ F 307. Det mesta var i dåligt skick...
KlRJ F 307
Vy från fårhagen mot norr. Längs bäcken har våra anställda under vintern röjt
klart, så nu ser man genom skogen när tåget passerar här.
Vy från fårhagen söderut. Vitsipporna blommar för fullt.
Vy från Eken norrut
Ekens hållplats, vägövergången. Vy söderut.
27 april 2012.
Grusning av Tulebanan pågår
På vardagarna körs mycket grus ut på banan. Den 27 april pågick grusning av
den norra bandelen. Foton: Anders Svensson
Grusning pågick vid Nygårds hållplats
Grovgrusat. En hel del arbete med krattor och skovlar behöver utföras.
Från åkeriet Roma Grus AB har föreningen köpt en stor hög med stenkol. Kolet har
förvarats i Svajde. Roma grus har även sorterat den, så allt stybb är borta.
Ett antal trailertransporter blev det till platsen för kolhögen intill Vagnhall
2
Jill Johnsson beskyddar trailerdragaren!
21-22 april 2012.
Arbetshelg med Tågsläpp
Vårens arbetshelg kombinerades med det landsomfattande Tågsläppet.
På lördagen var vi cirka 15 aktiva som arbetade med slipersbyten på spår 3,
renovering av ställbock, målning av skyltar, bearbetning av trästolpar till
signaltavlemaster, renovering av traktorn mm.
Vi prövade även att grusa Tulebanan vid spårslutet mot Åkerkanten södra.
Söndagen inleddes med ett härligt och soligt väder. Aprils varmaste dag var det.
Tågsläppet ifjol lockade 20 besökare. I år verkar det som att det slog igenom.
Till Hesselby kom straxt över 100 besökare som tittade på och deltog i
våra arbeten. Vi bjöd på kaffe och kaka i stationshuset och i Jernvägscaféet
serverade Vicktoria sin goda brunchbuffé.
Vi fortsatte med flera av lördagens arbeten, men även montering av buffertar och
svetsningsarbeten på en växel.
Några åkte till Bro för att hämta bomkuren från Tingstäde som hade renoverats så
fint. Efter järnvägens nedläggning hade kuren blivit en fiskebod i miniatyr.
På spår 3 byttes 30 slipers under de två dagarna. Begränsningen är inte maskinen
utan eftertroppen.
Det tar tid att justera, spika, stoppa och jämna till bangården efter att
slipersbytaren har gjort sitt jobb.
Tobbe tryckte in ännu en sliper under spåret. Standarden på spår 3 höjdes från
avstängt till snart fullt trafikeringsbart!
Elkobran var mycket bra att stoppa gruset runt sliprarna. Närmast vår
spikmaskin.
Vi åkte till Bro och hämtade Tingstädes nyrenoverade bomkur.
Vid Hesselby sken ännu solen på stationshuset och besökarna.
Men vid tre kom regnet som blev ösregn, hagel, åska och blixtar...
Spikmaskinen och slipersbytaren "flydde" in i Vagnhallen och arbetet fick
avbrytas för den här dagen/helgen.
21 april 2012:
Vi började dagen med att vinscha bort de vagnar som stod på spår 3. Vi satte
timmersaxen i bufferten och spelade fram vagnarna!
Vi jobbade oss framåt på spår 3
Stridsbåtsbalett har webbmastern sett, men slipersbytarbalett går inte av för
hackor!
Varför ska man göra rundgång när maskinen kan klättra mellan två spår!
Gripklon används för att skjuta maskinen i sidled!
Med hjulen så rullar den. Men hamnar maskinen snett kan det bli problem...
Staffan gjorde rent ställbocken som skall till Tule. Att göra ren låsen och få
nycklarna att passa var inte enkelt...
Vår traktor kom ut ur sitt garage efter en månads renovering. Framvagnen var som
ny!
På eftermiddagen åkte vi till Tule. Med traktorn lastade vi grusvagnen och körde
den till Åkerkanten södra
Från spårslutet övade vi hur grusningen ska gå till.
Translast mobilkran
och Bosse Åkares två
dragbilar med trailers kom till Hesselby för att flytta lokomotor och grusvagn
till Tule station. Vi gjorde flytten för att kunna grusa den nästan 1,5 km långa
bandelen. Det är viktigt att bli klar med Tulebanan, innan vi sätter igång med
arbetena i Etapp III/IV.
Det var en historisk dag då det var 1958 som en lokomotor med rivningståg, senast
befann sig vid Tule station. Det var nog systermaskinen SJ Z4p 399. Nu var det
SJ Z4p 397 och grusvagnen med släde som kördes över till Tule.
Med historiska lyftanordningar i varje hörn av lokomotorn var det lätt att lyfta 15 ton
lokomotor!
Mobilkranen lyfte upp 11 ton grusvagn på den andra trailern
Bosse åkare på väg mot Tule station
SJ Z4p 397 lyftes
och placerades på spår 1
Kunde vara 1958!
Vid spårslutet Åkkant sö
1 april 2012.
Årsmötet
Vid årsmötet var 38 medlemmar närvarande. Inga förändringar i styrelsen eller
övriga valda skedde.
Staffan inledde med att berätta om en del händelser under föreningens första 40
år. Därefter hölls sedvanliga mötesförhandlingar. Vicktoria hade ordnat en
förnämlig fikabuffé .
Årsmötet avslutades med projektinformation av Anders Svensson. Anders visade
också bilder från Hesselby under järnvägstiden och från föreningens barndom.
31 mars 2012.
Provkörning av slipersbytaren
Vår slipersbytare har sedan den kom hem servats
och den 31 mars provkördes den. Ett tiotal slipers byttes på spår 3 på
bangården. Spåret är verkligen i behov av slipersbyte. I väntan på
slipersbytarens spårviddsbyte har vi därför inte använt spåret, det senaste året
för annat än uppställning av vagnar. Slipersbytaren fungerade alldeles utmärkt.
Ombyggnaden från 1 435 till 891 mm har bibehållit maskinens balans. Foton:
Anders Svensson.
Med
Slipersbytaren GHJ SBp 974 byttes sliprarna.
Med ett stadigt tag om den gamla slipern.
Drogs slipern ut mot spår 2.
Loss. Därefter så kördes den och lades på en hög. En ny sliper hämtades och
trycktes in under spåret. Spika och stoppa återstod.
17 mars 2012.
Arbetslördag på Hesselby
Tio medlemmar arbetade med olika saker på
Hesselby idag. Slipersbytaren kom tillbaka med Hasse Wistrands kranbil. Stort
tack till Hasses grävtjänst för transporten! Slipersbytaren har varit på
verkstaden i Källunge i nära ett år. Den är nu ombyggd till 891 mm spårvidd. Nu
skall vi provköra den, utbilda operatörer, göra en riskbedömning och anmälan
ombyggnaden till Transportstyrelsen. Sen kan vi börja byta slipers!
Vi jobbade med kranvagnen där det monterades en
hydraulpump till kranen. En stor rälshög med främst växeldelar började att
sorteras upp.
Kranvagnen. Hydraulpumpen är den gula och blanka delen till vänster om motorn.
Slipersbytaren GHJ SBp 974. Efter ombyggnaden skulle den må bra av lite penslar
och färg.
Slipersbytaren ur andra vinklar
En del av ombyggnaden omfattade avkortade axlar
Grundmålade delar (grå) har byggts om.
Detalj av slipersbytaren med en ombonad hytt!
16 mars 2012.
Mitten av mars på Hesselby
Jiggen för att bygga spårspann är nu klar. Med
hjälp av den kommer vi kunna bygga spårspann som sedan lyfts på plats.
Resgodsvagnen KlRJ F 307 renovering har nu påbörjats. Sprucket och rötskadat
virke har tagits bort.
Det är framförallt golvet som är i gott skick. Delar av taket kommer att behöva
bytas.
För övrigt så pågår en allmän våruppsnyggning av området.
Jiggen för bygge av spårspann bakom vagnhall 1
Detalj av jiggens konstruktion
KlRJ F 307 på de två Tingstädetrallorna. Stora delar av väggpartierna har
rivits.
14 mars 2012.
Utdrag ur protokollet från styrelsemötet
8 mars 2012.
Början av mars i Hesselby och på Tule
Plankläggningen av den öppna godsvagnen SJ NNsp
320996 är nu färdig, och vagnen har ställts upp på bangården. Återstår gör
märkning och montering av buffertar. Vår kranvagn har dragits in i verkstaden.
På överföringsvagnen skall nu tre sektioner av ett löstagbara plankdäck byggas.
Kranen skall göras i ordning. Ute på bangården står KlRJ F 307 nu på hjul. Det
är inte vagnens egna utan två Tingstädetrallor som vagnen står på.
Vagnen ska renoveras. Nytt trävirke ska monteras. Plattformen skall återställas
med mera.Vagnen, byggd 1945, är den sista vagn som en gotländsk järnväg skaffade
före förstatligandet.
På Tule har 70-tals köket rivits ut. Det gamla
köket med vedspis som en medlem hade sparat, återställs. Även den gamla trappan
till övervåningen som var sparad återställs. Under innertaket har fin pärlspont
tagits fram.
På övervåningen byggs ett sovloft. De två sängarna är redan på plats. Efter att
trappan har monterats, går det inte att ta upp dem!
Se fler bilder på denna länk om
Tule station.
Halvvägs mellan Eken och Hesselby har detta dike frilagts. Gallring har skett
intill det och nu ser man genom skogen från tåget.
Vy vid Eken, där de träd som växte just intill dikeskanten har tagits bort. Det
blir mycket ljusare och öppnare längs med banan.
Tule: Dörren till vindstrappan har satts igen. Kakelugnen har renoverats
i vinter.
Den återställda trappen samt delar av
blivande köksinredning.
En äldre köksinredning monteras. Den är inte original, men passar väl.
27 feb. 2012.Februari i
Hesselby
Det kan verka som att det är låg verksamhet i
föreningen, när ni besöker vår hemsida. Det är det inte, tvärtom! Sedan i
december pågår ett stort administrativt arbete att ta fram en ny ansökan för ett
förnyat Säkerhetstillstånd. Det är en stor administrativ process, där en tretton
sidor ansökan ska fyllas i. Den nya lagstiftning som har tillkommit och att vi
går från trafik enligt "växling" till trafik "tåg" enligt MRO säo
(Säkerhetsordning) gör att vi har reviderat nästan samtliga trafikföreskifter.
Vi har även tagit fram en ny och en handbok i banarbete. Tack vare samarbete
mellan museijärnvägar så har vi kunnat ta del av flera bra föreskrifter som har
inspirerat oss när vi har skrivit våra nya och förändrat de befintliga.
Arbetslördag hölls den 17 februari. Då jobbade vi bland annat med att byta
buffertar på den öppna godsvagnen SJ NNsp 320996 som just nu renoveras i
verkstaden.
Våra rallare har ägnat vintern åt fortsatt skogsröjning längs med banan
Hesselby- Eken. Det kommer att göra upplevelsen i sommar mycket bättre.
Förberedelser pågår även för vårens fortsatta spårbyggen när grusgropsspåret ska
byggas klart samt grusning ske av banan kring Tule. Ytterligare rälsbultar har
renoverats.
I Tule återställs köket i ett äldre utförande. Tapetsering all allrummet
sker. Kakelugnen har murats om och ovanpå köket byggs ett sovloft med plats för
två bäddar.
Samtidigt pågår ett intensivt arbete för Etapp III/IV, där bland annat vår
Järnvägsplan har lämnats in till till Trafikverket.
Plankläggning pågår av den öppna godsvagnen SJ
NNsp 320996
Vy vid Eken, där de träd som växte just intill dikeskanten har tagits bort. Det
blir mycket ljusare och öppnare vid Eken och längs med banan.
Dalhemsån nådde sin peak den 25 feb. Den 26 feb. hade det blivit kallare och
vattenståndet hade då sjunkit något.
Vy norrut från järnvägsbron mot den gamla kvarnen.
24 feb. 2012.
Riksdagsbesök i Hesselby
Vi hade ett bra besök av Riksdagsmännen Johan
Andersson (s), ledamot i Arbetsmarknadsutskottet och suppleant i Trafikutskottet
från Östergötland och Christer Engelhardt (s), en av våra två gotländska
riksdagsmän.
Med vid besöket var även bland andra Hanna Westerén, gotländskt regionråd.
Vi visade runt dem på Hesselby stationsområde och berättade om vår banutbyggnad
och hur den kan genomföras. Vi hade även ett bra samtal om villkoren för
museijärnvägar, och om hur staten kan underlätta för vår ideella bransch.
Vi möttes utanför stationshuset
Här berättar vi om loket Dalhem. SlRJs enda goda ekonomiska affär och om
renoveringen.
Museibesök.
Vårkänsla när solen tittade fram!
21 jan. 2012.
Arbetslördag - Syn av banbygget
Denna arbetslördag ägnade vi oss åt att gå
igenom vad som återstår att göra vid Tule station. Det är mycket som skall fixas
där. Köket skall återställas i ett tidigare utförande, ett sovloft på vinden ska
byggas.
Vi tittade även på vilka signaler, en perrong i trä mellan spåren och en
trappa mellan lastkajerna som miljön ska kompletteras med. Vi promenerade längs
med banan först till Kambshagtorp och sedan norrut via Stall Dalhem hpl till den
södra åkerkanten.
Under dagen hann gruppen som arbetar med föreningens nya trafiktillstånd med att
fortsätta gå igenom våra trafikföreskrifter.
Framför Tule station. Genomgång av vad som ska göras i och vid stationen
Vi gick även ned till Kambshagtorp. Här tittade vi på övergången intill Tules
södra stationsgräns.
Grusgropsspåret har börjat byggas
Vy mot grusgropsspåret sett mot söder.
11 jan. 2012.
Bygget av grusgropsspåret går vidare
Bygget av grusgropsspåret har tagit fart efter
helgerna. Tanken med grusgropsspåret är att föreningen återställer det
grusgropsspår som fanns på just denna plats i början av nittonhundratalet. Men
den ursprungliga grusgropen som användes till banbygget är nu igenväxt med stora
träd. Vår tanke är att återskapa ett typiskt grusgropsspår från 30-40-talet, som
det till Stånga grusgrop. Vi kommer att sätta upp en skivsignal och en växelkur.
I den kunde platsvakten gå in och skydda sig mot vinden. Läs mer om
grusgropsspåret och skivsignaler i Spårstumpen 3-4/2011 sid. 4-5.
Vy från norra delen av Tule station mot grusgropsspåret. Alla träd i
skogsskiftet intill har just fällts.
Vy söder ut mot Tule från grusgropsspåret.
7 jan. 2012.
De 30-årsjubilerande Tomtetågen hade 1 552 resenärer. Film och bildspel, se
nedan:
Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget
började den 28 dec. 1982 har det hunnit bli 30 tomtetågsdagar.
För femte gången så rullade Tomtetågen förbi Eken till Munkebos hållplats. Det
var fjärde gången sedan 1991 som SlRJ 3 Dalhem användes i Tomtetåget, och här
kom hon verkligen till sin rätt. Vid Munkebos växlade SJ Z4p 320, så stoppet i
Munkebos blev bara några minuter, innan tåget kunde rulla österut till Ekens hpl.
Där klev passagerarna av och de som hade varit vid Tomtarna klev på. Tåget
rullade sedan direkt tillbaka till Hesselby. Det innebar en omloppstid på cirka
20 minuter och att vi hade planerade avgångar var 18:e minut, tidtabellen höll
någorlunda. Trafikupplägget fungerade mycket väl, alla fick åka med ångloket
under en av resorna.
Hela arrangemanget gick som på räls. I år var det bättre med plats eftersom GJ C
44 gick med i ett av tågen för första gången. Men varje gång ett tåg kom in till
perrongen i Hesselby så fylldes det omgående med förväntansfulla resenärer.
Förutom resan ingick även i biljettpriset att vid Eken få en påse godis av
tomten (för de små) och Äppel-glögg med pepparkakor åt de lite större! I år
sponsrade Halfvede Musteri föreningen med 150 liter närproducerad Äppel-glögg.
All glögg gick åt, och i år gillade även många barn glöggen.
Alla aktiva hade en svettig dag i positiv bemärkelse, men tack och lov slapp vi
all snöskottning i år. Men givetvis hade ett mycket tunt snötäcke givit mer
stämning!
Det var svag vind och runt nollan på termometrarna, och som synes på bilderna dök
skymtar av solen upp ibland under dagen. Perfekt väder för att att mycket folk
skulle kunna ta sig till Tomtetåget!
Alla inköp räckte i år, tack och lov! Som sagt 1 552 resenärer mot 1 488 förra
året, det är vi mycket mycket nöjda med! Men till nästa gång (29 december 2012)
så kan det bli en positiv förändring...!
Föreningen vill rikta ett stort tack till alla som har gjort den här dagen
möjlig! Till alla funktionärer i trafiken, till Ulla Lindberg med medarbetare i
caféet, korvförsäljningen samt till tomtarna vid Eken! Vi vill också tacka
Skarphälls Spelmän (25:a året i rad), och våra sponsorer: Halfvede Musteri och
Privab
Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat
anges.