INTE LIKA AKTUELLT I HESSELBY JUNI-DEC 2012
(För att se äldre händelser klicka på denna länk jan- maj 2012)
 
 

 
Aktuella bildlänkar: Länk till fler bild/videolänkar från GHJ

 
Uppdateringar på hemsidan
Här kan ni ta del av alla uppdateringar som har gjorts på hemsidan
 
 
Banutbyggnad etapp III-IV
Allt om banbygget 2012-14 Tule station - Roma finns samlat på en särskild sida
 
 
Kambshagtorp - Roma
Sträckan byggs söder om Tule stn till Roma
 
 
 
Roma station
En sida om den framtida stationen i Roma.
 
 
 
Karta över banbygget Eken- Roma
Klicka för att se kartan i fullstorlek
Tack till Gotlands Allehanda/Per Leino

Våra kurser i vinter/vår i samarbete med Vuxenskolan
 
I vinter/vår kommer vi att arrangera ett antal utbildningar för ny och redan aktiv personal.
Kurserna Allmän Introduktionskurs A och Trafikutbildning I (T1) riktar sig till dig som är ny och vill vara med i vår trafik.
Trafikutbildning III (T3) riktar sig till dig som redan är aktiv i trafiken och som vill lära dig tågklarering, dvs tjänstgöra som stins.
Vi kommer även ha andra kurser: Att renovera vår SJ-buss från 1964. Lära sig att renovera en personvagn. Vi arbetar med GJ C 42 från 1878.
 
Är detta något för dig? Vill du veta mer? Klicka på länken!


29 dec. 2012. Tomtetågen hade 1 678 resenärer. Bildspel, se nedan:

Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 dec.1982 har det hunnit bli 31 tomtetågsdagar.


Vy från Hesselby station vid halvfyratiden när det var nästan mörkt.
 
 

För sjätte gången så rullade Tomtetågen förbi Eken till Munkebos hållplats. Det var femte gången sedan 1991 som SlRJ 3 Dalhem användes i Tomtetåget, och här kom hon verkligen till sin rätt. Vid Munkebos växlade SJ Z4p 397, så stoppet i Munkebos blev bara några minuter, innan tåget kunde rulla österut till Ekens hpl. Där klev passagerarna av och de som hade varit vid Tomtarna klev på. Tåget rullade sedan direkt tillbaka till Hesselby. Det innebar en omloppstid på cirka 20 minuter och att vi hade planerade avgångar var 18:e minut, tidtabellen höll utmärkt. Trafikupplägget fungerade mycket väl, alla fick åka med ångloket under en av resorna.

Hela arrangemanget gick som på räls. Varje gång ett tåg kom in till perrongen i Hesselby så fylldes det omgående med förväntansfulla resenärer.

Förutom resan ingick även i biljettpriset att vid Eken få en påse godis av tomten (för de små) och Äppel-glögg med pepparkakor åt de lite större! Även i år sponsrade Halfvede Musteri föreningen med 150 liter närproducerad Äppel-glögg. All glögg gick åt, och i år gillade även många barn glöggen.
Alla aktiva hade en svettig dag i positiv bemärkelse, men tack och lov slapp vi all snöskottning i år. Men givetvis hade ett mycket tunt snötäcke givit mer stämning!
Det var svag vind och runt nollan på termometrarna, och som synes på bilderna dök skymtar av solen upp ibland under dagen. Perfekt väder för att att mycket folk skulle kunna ta sig till Tomtetåget!

Alla inköp räckte i år, tack och lov! Som sagt 1 678 resenärer  mot 1 552 (2 jan 2012) och 1 488 2011, det är vi mycket mycket nöjda med! Men till nästa gång (28 december 2013) så kör vi Tomtetågen till Tule!

Föreningen vill rikta ett stort tack till alla som har gjort den här dagen möjlig!
Till alla funktionärer i trafiken, korvförsäljningen samt till tomtarna vid Eken, till Vicktoria med medarbetare och musiker i caféet samt till våra sponsorer: Halfvede Musteri och Privab


28 dec. 2012. Förberedelser för Tomtetåget

Decembers vackraste dag inföll dagen före Tomtetåget. Vi var ett större gäng som samlades för att göra de sista förberedelserna inför Tomtetåget. Tack och lov hade mycket av snön töat bort så det var bara spår 1 vid stationen som behövde skottas samt att växlarna behövdes rengöras från snö. En bansyn gjordes längs med hela banan och inga avvikelser upptäcktes.


Vy norrut på bangården i Hesselby
 

De kvarvarande plogvallarna vid Karbyvägen skottades bort. Gaturälerna var redan isfria.
 

Vy söderut från bomanläggningen
 

Vy norrut från bomanläggningen
 

Dalhemsån var breddfylld som en vårflod. Vy från järnvägsbron.
 

Vy från Munkebos över byggspåret söderut.
 

Vy från lammhagen norrut
 

Vy från lammhagen söderut.
 

Vy från diket väster om lammhagen. Vi slyröjde där för ett par år sedan för bättre sikt.
 

Gösta hackade bort is i övergångarna framför vagnhall 1 medelst korp.
 

Sven kom med sin traktor och sandade, det var mycket välbehövligt.
 

Sven hyvlade även vår parkering jämn och fin
 

SJ Bop 876 backades in på spår 1
 

Vår spikmaskin flyttades.
 

Mycket vatten var det norr om GLC-magasinet. Här kommer inga kunna parkera på ett tag.
 
 

19 dec. 2012. Bilder från Hesselby och Eken

Snön ligger kvar på ön. 100 meter spår återstår att bygga. Vi valde att skaffa mer 24,8 kg räls från Skånska järnvägar i Brösarp istället för att använda tyngre räls. Rälsen från Brösarp kommer förhoppningsvis till Hesselby före årsskiftet. Det innebär att vi bygger den felande länken efter trettonhelgen (om vädret tillåter)
Idag bjöds våra anställda på jultallrik. Förberedelser för Tomtetåget utfördes som att flytta in loket Dalhem i verkstaden. KlRJ F 307 har fått sin bromsratt monterad och står nu i Vagnhall 1.
Vid Eken monterades skivsignalens stora skiva. Arbeten pågår med semaforen som skall stå vid Roma Kungsgårds station. Den har rätats och reparerats på många ställen.

Varmt välkomna på sedvanligt Tomtetåg lördagen den 29 dec. Tågen avgår 1130-1700. Se tidtabellen.


SJ Z4p 397 puttade in SlRJ 3 Dalhem, i verkstaden
 

Semaforen till vänster som ska stå i Tule är i princip färdig. Nu arbetas det på Roma Kungsgårds semafor till höger.
 

Motiv från Tomtevägen mot norr
 

Bromsratten har monterats på KlRJ F 307
 

Motiv från Karbyvägen från norr mot järnvägsövergången
 

Skivsignalen vid Eken är nu komplett. Någon vill gå på ett ankommande tåg från Hesselby.
 

När tåg från Hesselby ska stanna vid Eken, ser det ut så här från Tulehållet
 

Vy från järnvägsövergången söderut
 

3 dec. 2012. Vintern har kommit till Gotland. Banbygget går vidare. Boge hållplatshus

Under helgen kom det en hel del snö på Gotland. Höga banvallar har fördelen att snön inte samlas där. Idag skottades det bort den snö som kommit från återstående 160 meter banvall. På Hesselby fortsatte bygget av spårspann.
I Tule finns numera Boge fd hållplatshus. Det har hämtats hem från Hellvi där det stått sedan 60-talet (?) Boge kommun ville inte bidra till bygget av SlRJ. Istället för att få ett stationshus av Hesselby/Bäls storlek fick de en enrummare. Boge hållplatshus har nu hamnat på Tule där huset ska renoveras. Därefter kommer det att bli stationshus vid Roma Kungsgård station.


Motiv från Tomtevägen mot norr
 

Banbygget sett söderut från Tomtevägen
 

Motiv från Tomtevägen mot söder
 

I Tule har grushögarna flyttats till Kambshagtorp. Boge hållplatshus syns till höger på bilden.
 

Ovanför originaldörren syns namnet "Boge"
 

En liten väntsal ska ha en bänk och en liten del av de väggfasta bänkarna finns kvar!
 

Boge/ snart Roma Kungsgård stationshus
 

Kambshagtorp hållplats i skymning och bilhelljus.
 

24 nov. 2012. Två spårspann utlagda. GHJ med på två (h)julmarknader

Vi hade extra arbetslördag. Våra ideella lade ut de två spårspann som fanns spikade. Därefter spikade de nya spårspann.
Vi deltog även på Hushållningssällskapets julmarknad på Wisby strand (23-25 nov.) och i Stockholm (24 nov.) på den traditionsenliga Hjulmarknaden på Frihamnen.
Vi visade ett bildspel på båda julmarknaderna som beskrev banbygget och projektets utveckling. Det lockade till sig många intresserade.


Hjulmarknaden hålls sedan flera år i Frihamnshallen.
 

Vi hade en bra placering vid korvståndet.
 

Bild från julmarknaden på Wisby strand den 23-25 nov.
 

 

23 nov. 2012. Banbygget fortsatte även idag :-)

Våra anställda lade ut och monterade fyra spårspann idag före lunch. På stationen bygger ett annat arbetslag ytterligare spårspann. Det går framåt. 3/4 av stäckningen är nu på plats.
I morgon lördag 24 nov fortsätter banbygget. Alla är välkomna att hjälpa till från 0900!


Motiv från elledningen söderut
 

Motiv norrut mot elledningen och Tomtevägen. Spikning vid skarvjärnen pågår
 

Detta spårspann ska monteras efter lunch!
 

Motiv från elledningen söderut
 

20 nov. 2012. Banbygget pågår inte bara på lördagar utan även på alla vardagar   Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna, där finns fler bilder

På tisdagen lades ytterligare nio spårspann ut av våra duktiga anställda, cirka 80 meter. Vi har nu passerat elledningen och kommit ungefär 2/3 av sträckan!


Motiv från järnvägsövergången vid Tomtevägen söderut
 

Motiv från elledningen mot Tomtevägen norrut
 

17 nov. 2012. Arbetslördag   Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna

Vi var tolv aktiva som hade samlats till den ordinarie arbetslördagen i november. Tio av oss höll på med banbygge söder om Tomtevägen. På förmiddagen lyftes fyra spårspann på plats. Dessa kompletterades med två slipers vid varje skarv. Skarvjärn med rälsbult monterades. De två sliprarna spikades med vår el-kobra. Sedan var det dags att backa ut ett spårspann till och lyfta nästa spårspann på plats osv. osv.
Två aktiva med gummistövlar ägnade sig åt rensning och utjämning av dikena.
Efter fyra spårspann var det lunch och målsättningen med eftermiddagen var ytterligare fem spårspann. Totalt lade vi ut cirka 80 meter idag. Åkerkanten södra kommer allt närmare!

Extra arbetslördag med spårbygge den 24 november från 09.00. Välkomna! Tobbe är kranskötare och arbetsansvarig.


Pålastning vid Hesselby av spårspann
 

Motiv från järnvägsövergången vid Tomtevägen
 

Spårbyggnadståget kom backandes
 

Passage över Tomtevägen. Flaggvakt för säkerhets skull.
 

1958 drog en lokomotor rivningståget åt andra hållet...
 

Lokomotor och kranvagn på plats. Snart dags för dagens första lyft.
 

Dagens första spårspann lyftes på plats. Med kranen justeras det lätt på rätt plats.
 

 
 

Skarvjärnen drogs åt.
 

Efter fyra spårspann så var det dags att åka tillbaka till Hesselby för lunch och för att hämta fler.
 

13 nov. 2012. Järnvägsövergången på Tomtevägen monterades på plats

Med hjälp av en grävmaskin från Bara mark så grävdes vägbanan på Tomtevägen bort. Ett spårspann lyftes på plats och därefter lyftes de prefabricerade elementen i trä till järnvägsövergången på plats.
Dessa har byggts enligt en ritning som vi har fått från ULJ. PÅ eftermiddagen var även två av kryssmärkena monterade och anslutningen till plankövergången grusad och klar.
Nu bygger vi vidare mot Åkerkanten södra!


Här har vägbanan just grävts bort, planering av grus pågår. Foto: Anders Svensson.
 

Plankövergången monterades med 24 cm långa franska träskruvar. Foto: Anders Svensson.
 

10 nov. 2012. Extra arbetslördag

Våra aktiva lade ut fem spårspann och nådde fram till Tomtevägen. Tisdagen den 13 nov. gräver Bara mark genom Tomtevägen. Spårspannet läggs på plats och plankövergången skruvas sen på plats.
Bilder kommer att finnas på vår Facebooksida. På hemsidan först till helgen...
Efter att ha byggt järnvägsövergången bygger vi vidare mot åkerkanten södra :-)


Vy från Tomtevägen norrut. Foto: 12 nov.
 

Tre spårspann som skall läggas över Tomtevägen den 13 nov, dessa är som synes på plats.
 

7 nov. 2012. Schaktarbetena och planeringen av den nya banvallen är nu klar Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna

Bara mark avslutade schaktarbetena. Jordmassorna har planats ut, utom söder om Tomtevägen, där de på markägarens begäran ligger kvar till efter skörden 2013.
Nu kan spårläggning ske på hela sträckan! En järnvägsövergång i trä har byggt och körts till Tomtevägen.
I verkstäderna fortsätter arbetena på KlRJ F 307. Just nu pågår målning av metallkonstruktionen. Tules semafor är i det närmaste färdig. Vajrarna har monterats. Spårspann spikas mellan vagnhallarna.


Vy från Tomtevägen söderut.
 

Vy från åkerkanten södra norrut
 

Semaforen i Vagnhall 1
 

Detalj med vevarna och k-nycklar
 

Bygge av spårspann i den speciella jigg som har byggts.
 
 

3 nov. 2012. Den första av tre arbetslördagar i november Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna

Åtta aktiva medverkade vid dagens "extra" banbygge. Två spårspann lades ut. Efter lunch spikades skarvarna och spåret grovriktades. Kryssmärken till Tomtevägen monterades. Även en del nedfallna löv hann vi ta hand om.
Välkomna åter den 10 och 17 nov. samt måndag-torsdag varje vecka.


Spikning och riktning av de två skarvarna mellan spårspannen.
 

Vy över banbygget från Lokomotorhytten. Nu har elva spårspann lagts ut från Munkebos (cirka 100 meter)
 

2 nov. 2012. Bara mark arbetar vidare Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna

Banbygget går vidare. Bara mark arbetade med att lägga ut den sista finare makadamen på plats. På tisdag eftermiddag tror de att de är klara. Då är banvallarna klara för spårbygge och de flesta jordmassor är då utplanerade :-)


Söder om Tomtevägen. Grävmaskinen har lagt ut all finare makadam
 
 

Med hjälp av en traktor med matarband. läggs finare makadam ut framför grävmaskinen. Traktorvagnen används normalt för att fylla grus i diken som ska täckdikas!
 

Finlir söder om täckdikningen
 

Vy från åkerkanten södra mot Tomtevägen norrut.
 

Vid bansträckans södra del pågick utjämning av jordmassor från dikena.
 

Vid bansträckans södra del pågick utjämning av jordmassor från dikena.
 

Mer finlir!
 

Mer finlir!
 

Vy över banbygget från Tomtevägens södra del mot Stall Dalhem.
 

1 nov. 2012. Banbygget pågår, fler spårspann på plats! Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna

Banbygget går vidare. Bara mark har gjort klart utläggningen av makadam från åkerkanten södra till Täckdikningen. Roma grus har levererat stora mängder makadam.


Söder om Tomtevägen. Grävmaskinen lägger ut makadam på täckdikningen.
 

Roma grus lastbil med släp tippade grov makadam.
 

Vid Åkerkanten södra har en grov trumma lagts ned under banvallen.
 

Vy från åkerkanten södra norrut
 

Ett spårspannståg på väg över bron vid Dalhemsån
 

Dagens första spårspann lades ut
 

I Vagnhall 1 närmar sig Tules semafor sitt färdigställande.

 

I verksatden går arbetet med KlRJ F 307 framåt. Skruvbromsen har monterats och vagnens bromsdetaljer i underredet håller på att monteras.
 

29 okt. 2012. Banbygget har påbörjats, det första spårspannet lyftes på plats!

Med den gamla spårrivningslokomotorn SJ Z4p 397 kördes spårspann till Munkebos där det var premiär med att bygga spår med hjälp av färdigbyggda spårspann!  Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna


Söder om täckdikningen. Grävmaskinen lade ut makadam på fiberduk. Foto: Anders Svensson
 

Lokomotorn vid Munkebos. Foto: Staffan Beijer
 

28 okt. 2012. Höstmöte och tåg till banbygget vid åkrarna

Höstmötet började klockan 1300 med gemensam tågresa till byggplatsen vid Munkebos-Tomtevägen. Bertil Bergström berättade där om banbygget och schaktningsarbetena på åkrarna.
Vid Jernvägscaféet hade Vicktoria ordnat fika. 35 medlemmar lyssnade på Kenneth Landgrens föredrag om sin bok Med Nynäsbanan till Gotland. Resan i bilder handlade om tåg, båt, tåg och lite om buss.


Persontåget från Munkebos hade just kommit in på Hesselby
 

Vackert höstväder med ett soligt mejeri/rökeri
 

Staffan hälsade Kenneth välkommen
 

Kenneth visade bildspel som han initierat kommenterade.
 

27 okt. 2012. Information om arbetena

Under denna vecka har dikena har grävts hela vägen till åkerkanten södra. All matjord har grävts bort från banvallen. Grusningen mellan Munkebos och Tomtevägen är färdig.
Nedläggning av kabelrör har gjorts till täckdikningen. Täckdikningen är färdig.  Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna


Vy mot Munkebos söderut.
 

Vy norrut från åkerkanten södra.
 

20 okt. 2012. Äntligen måndag och full fart vid Tomtevägen samt höstfärger

Matjorden på banvallen har nu grävs bort fram till Tomtevägen. En trumma har lagts under Tomtevägen. Höstfärger på träden innebär massor av löv att ta hand om för våra anställda.
I verkstaden på Hesselby har bromsdetaljer till KlRJ F 307 börjat att monteras.   Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna


Vy mot Tomtevägen norrut mot Munkebos. Trumman under vägen har just lagts ned.
 

Vy söderut från stoppbocken vid Munkebos.
 

Höstfärger vid Ekens hållplats med Karbyvägen

Vy från järnvägsbron över Dalhemsån norrut.
 

Vy mot Munkebos från Karbyvägen.
 

Vy från Hesselby station norrut
 

Bromsdetaljer har nu hängts upp på KlRJ F 307
 

Sjumeters spårspann spikas med 27 kilos räls för järnvägsövergången vid Tomtevägen.
 

20 okt. 2012. Arbetslördag med schaktarbeten

På Hesselby samlades medlemmar till arbetslördag. En hel del målningarbeten utfördes på växelklot/stativ. Vid Eken grävdes ett hål för skivsignalen.
Här följer även några bilder från lördagens schaktningsarbeten på Tomtevägen.
 Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna
Ett par bilder från veckans arbeten med KlRJ F 307 samt Tules semafor finns här med.


Vy norrut från Tomtevägen mot Munkebos.
 

Vy söderut mitt på åkern mot Tomtevägen.
 

KlRJ F 307 har fått plattformen påsvetsad
 

Plattformen kommer från fd GJ G 231 som har skrotats, och den passade så bra!
 

Hjulupphängningarna är nu kompletta. Arbeten på buffertar och bromsar pågår.
 

Arbeten med Tules semafor och hinderpålar pågår.
 

Växelklotens stativ har målats.
 

Växelkloten har fått ny färg. De skall till Tule och Tule grusgrop.
 

19 okt. 2012. Schaktarbetena över åkrarna vid Munkebos fortsätterLänk till den specialsida som följer bygget över åkrarna


Vy söderut från stoppbocken vid Munkebos.
 

Vy norrut mot Munkebos från Tomtevägen
 

18 okt. 2012. Schaktarbetena över åkrarna vid Munkebos har påbörjats Länk till den specialsida som följer bygget över åkrarna

Efter att Järnvägsplanen vann laga kraft den 6 oktober 2012, så påbörjades grävarbetena den 18 okt. Sträckan som byggs är cirka 700 meter lång.
Bara mark AB är den entreprenör som vi har upphandlat markarbetena av. Bergkross levereras av Roma grus AB


Vy söderut från stoppbocken vid Munkebos. Bara mark AB mäter in banvallen
 

Nylagda rör från tre diken mynnar i det befintliga diket ned mot Dalhemsån
 

Det norra diket grävs söderut från Munkebos
 

Slangar läggs och ger möjlighet till kommande ledningsdragning
 

Vy mot stoppbocken vid Munkebos
 

Grävmaskinen som gräver det norra diket sedd från söder
 

Vy från Tomtevägen norrut
 

 Vy mot Tomtevägen söderut
 

6 okt. 2012. Järnvägsplanen Munkebos - Roma har vunnit laga kraft

Den 6 okt. vann järnvägsplanen för banan Munkebos - Roma laga kraft. Förberedelserna för banbygget mellan Munkebos och södra åkerkanten pågår för fullt. Banvallen över åkrarna han inköpts av föreningen och arbetena med banan vid Tule är i princip avslutade. Nu ska vi snart koppla ihop våra två banor till en och tågen ska till en början nå Tule station.
På hemsidan kommer vi rapportera kontinuerligt om  vad som händer med banbygget.


6 okt. 2012. Arbetslördag på Hesselby

På arbetslördagen medverkade tio medlemmar. Vi arbetade framförallt med växling av vagnar. Från Vagnhall 2 drogs en godsvagn ut och ställdes upp vid verkstaden. Från den godsvagnen skall vi plocka bromsutrustning till KlRJ F 307. Sockervagnen ställdes in i Vagnhall 2 för att skyddas mot vintern. Växelklot och deras stativ målades.
Arbeten pågick även på personvagnarna. GJ C 42 slipades och rengjordes. På GJ CD 43 rengjordes gavlarna från kolsmuts. Stoppmaskinens gripklor justerades.
Välkomna att hjälpa till, på vardagar eller nästa arbetslördag den 20 okt.


SJ Z4p 397 växlade vid vändskivan
 

in i Vagnhall 2 på spår 8
 

Där är det trångt!
 

 Spårrensaren drogs ut. Tanken är att renovera den under vintern.
 

Denna kylvagnskorg upplastad på ett vagnsunderrede, ställdes längst in i Vagnhall 2.
 

 Omväxling för att få ut sockervagnen.
 

Sockervagnen backades in på vändskivan.
 

 Stoppmaskinens gripklor justerades.
 

GJ C 42 är nu matt i lacken inför kommande ommålning.
 

 Växelklotens stativ som ska användas i Tule grundmålades.
 

Kranvagnen placerades i Vagnhall 1. Vi gjorde bättre plats för arbetena med Tules semafor genom att flytta undan stopp- och spikmaskinerna. Slipersbytaren är lite för bred... Stångkopplet till höger om den används för att koppla den med lokomotorn.
 

 Curth har byggt ett rejält stativ till Tules semafor.
 
 

28 sept. 2012. Bilder från Hesselby och Tule

På Hesselby fortsätter arbetet med KlRJ F 307 som sätts på hjul! Den spräckta lagerboxen har svetsats och kommer att kunna användas till den andra axeln.

På Tule går arbetet vidare. Plankövergångarna vid Tule har monterats. Grusningen av banvallen är i princip klar. Inne på Tule station händer det saker. Allt virke till sovloftet har tagits hem. Stinsexpeditionen har börjat möbleras i 40-tals utförande. I vardagsrummet har Christer Ahlberg och Peter Doolk ordnat fina tidstypiska möbler. Tack!


Den första axeln på KlRJ F 307 är nästan klar på bilden.
 

 Stationsgränstavlan har satts upp norr om Tule station
 

Plankövergångarna vid Tule station har monterats.
 

 Dem skall ligga förskjutna i förhållande till varandra.
 

Även på grusgropsspåret går arbetet framåt.
 

 Plankövergångarna vid grusgropsspåret har monterats. Skivsignalen är på plats och skall monteras.
 

Stinsexpeditionen på Tule station
 

 Vardagsrummet på Tule station med "nya" möbler.
 

22 sept. 2012. Abonnerat tåg

Gotlands guideförening besökte Hesselby. Efter att ha ätit lunch på Jernvägscaféet körde vi ett abonnerat tåg för dem och ytterligare en grupp till Munkebos. Framme vid Munkebos kunde de blicka ut över en utstakad järnvägssträcka.


Lokomotorerna och tågsetet vid Hesselby station
 

 
 

Uppehåll med guidning vid Munkebos hållplats
 

Uppehåll vid Ekens hållplats där ytterligare guidning skedde.
 

21 sept. 2012. Mer saker händer i Hesselby

Signalmasterna till Ekens hållplats och Tule grusgrop är nu klara. Arbetena fortsätter på semaforen till Tule. Just nu jobbar vi med att göra i ordning K-låsen. Gp-finkan har fått en välbehövlig ommålning av den sida som vetter mot stationshuset. Även gavlarna och "baksidan" skall målas om. Lagergafflarna till KlRJ F 307 är nu färdiga för montering.
Vid Tule har den dubbla övergången vid Tule grusgrop monterats.


Signalmasterna till Tule grusgrop (röd/gul) och Eken (röd/vit)
 

Nymålade och nytillverkade lagergafflar till KlRJ F 307
 

Gp-finkan, nymålad och fin
 

Övergången vid Tule grusgrop. Foto: Anders Svensson
 

17 sept. 2012. Bussgruppens andra träff

En bussmekargrupp har bildats, för närvarande är vi fyra. Tanken är att vårda och renovera föreningens SJ-buss från 1964. Måndagskvällen den 17 sept. träffades vi igen. Efter att ha lastat utrustning och el-aggregat i Hesselby, så begav vi oss till Vagnhall 3 där bussen står. Vi hade med laddade batterier (24 V) och testade om motorn gick runt, det gjorde den. Vi upptäckte läckage i kylarvattensystemet och avgassystemet. Rengöring av tak och andra ytor påbörjades även. Efter ett par timmars jobb så packade vi ihop och alla var övertygade om att bussen, som i princip är komplett, går att renovera med en rimlig insats av arbete.
Måndagen den 22 oktober kl. 1800 träffas vi vid Hesselby station (verkstaden) och jobbar vidare med bussen. Vill du komma i kontakt med oss som gillar bussen och kanske vara med och meka eller rengöra bussen, så når du oss alla via mailgruppen buss@gotlandstaget.se

För att läsa mer om vår SJ-buss och om släpet se: http://forening.gotlandstaget.se/vagn/coj741.htm


Vy framåt i bussen. Mobilkamerabilder i dålig belysning...
 

 Bussens innerbelysning fungerade!
 

15 sept. 2012. Arbetslördag på Hesselby

Vid arbetslördagen arbetades det med banan. Föreningens tre banarbetsmaskiner var ute och arbetade. Två växlar på bangården justerades med stoppmaskinen. En slipers byttes vid Flattaket. Det är den som slipersbytaren håller i.
Banan över åkrarna stakades och vägdes av. KlRJ F 307 har ställts upp utanför verkstaden. Detaljer till hjulupphängningen har tillverkats så att hjulen snart kan monteras. Virke till vagnen har tagits hem från Trä-Johan i Ala.


Slipersbytare med en nybytt sliper och spikmaskinen vid Flattaksväxeln
 

Stoppmaskinen justerade spåret
 

KlRJ F 307. Med en av hjulaxlarna som har tagits fram.
 
 

En nytillverkad Lagergaffel. Just den här kommer inte att användas till den här vagnen. De gamla avkapade lagergaffelsresterna har här tagits bort.
 

Nytillverkade och nymålade fjädernävar. Fyra av dem skall användas till KlRJ F 307
 

Stefan har smidit dessa öglor för fjäderupphängningen
 

På Tulebanan pågår kompletterande arbeten med grusningen
 

På en del ställen är det för mycket grus. På det här stället för lite... Trallan och spadar löser det problemet.
 

12 sept. 2012. Arbeten under september i Hesselby

Under september har mycket gjorts i Hesselby. Detta trots att en del av arbetslaget justerar grusningen på Tulebanan. Skrapning har påbörjats på stationshusets framsida. GJ C 42: Korgen har skruvats fast i ramen. Taket har strukits. Rengöring av ytterväggarna har påbörjats. Handtag och lås ska kompletteras. Taken till flera av vagnarna har lagats och strukits. 


Hesselby station. Förberedelser för ommålning pågår.
 

Samtliga tak har strukits.
 

GJ C 42, skall åter bli en trafikvagn. Ommålning skall ske.
 

Korgen monterades i ramen med filtdistanser. Foto: Anders Svensson
 

Taket till GJ Co 8 har strukits
 

Skylten för Hesselby stations södra stationsgräns har satts upp. Foto: Anders Svensson
 

Kranvagnen börjar bli färdig. Viss målning och tjärning av plankgolvet återstår.
 

Tule semafor kompletteras.
 

26 aug. 2012. Museijärnvägens dag - vår säsongsavslutning

Sommarens sista trafikdag. I samverkan med Veteranbilsklubben arrangerades en trafikintensiv dag vid Hesselby. Tvåtågstrafik och veteranbilsrally med uppehåll i Hesselby.
Vi hade 243 resenärer under dagen. Trafikdagen avslutades med gemensam middag i Jernvägscaféet. Vi passade på att fira föreningens 40-års jubileum!


Munkebos hållplats: Förhoppningsvis, den sista reguljära trafikdagen till Munkebos. Hållplatsen kommer att flyttas till Tomtevägen.
 
 

Uppehåll vid Eken. Tågbefälhavaren berättar historien om en envis kaplan, Baltzar Smith.
 

Avgång mot Hesselby. Dagens första persontåg.
 

18 aug. 2012. Två bilder från slutet av trafikdagen


Dagens sista tåg har ankommit till Hesselby. Lokomotorn skall nu växla in tågsetet i vagnhallen.
 

 

 

16 aug. 2012. Provkörning/lyft av kranvganen

Har du inte fått din tidning? Bring som levererar de medlemstidningar som skall till fastlandet och distribueras av Posten har glömt att skicka en en bunt. Den blev kvar hos Bring i Visby. Därför har många av våra medlemmar inte fått tidningen. Detta är helt ut


Snart dags för provlyft med kranvagnen i verkstaden. Ett spårspann lyftes på med ett lyftok.
 

 Tyvärr var inte fotografen kvar vid lyftprovet...
 

Inkommande persontåg på spår 1
 

Dalhem gjorde rundgång.
 

14 aug. 2012. Distributionen av Spårstumpen på fastlandet har fördröjts

Har du inte fått din tidning? Bring som levererar de medlemstidningar som skall till fastlandet och distribueras av Posten har glömt att skicka en en bunt. Den blev kvar hos Bring i Visby. Därför har många av våra medlemmar inte fått tidningen. Detta är helt utom vår kontroll. Men nu är tidningarna på väg till er medlemmar. Vi beklagar att detta inträffat!


10 aug. 2012. Mer av kranvagnen och regn

Kranvagnen börjar nu ta form. Ett mycket kraftigt trädäck (8 meter långt) har nu monterats ovanpå rejäla slipers. Målning av kranvagnen pågår. Regnat har det gjort. Över 50 mm på en dag (9 aug.) gjorde att en vacker sjö bildades.


Curth målar kranvagnen i Banavdelningens gula färg.
 

 
Sjön vid GLC-magasinet.
 

3 aug. 2012. Kranvagnen provkördes

Den kranvagn som vi har arbetat med under det senaste halvåret, har nu provkörts med lyckat resultat. Den är byggd på en överföringsvagn och skall nu kompletteras med ett trädäck. Det kommer vi att bygga under kommande vecka. Vagnen skall även gulmålas. En dieselmotor har kopplats till en hydraulpump som driver Foco-kranen. För att skydda motorn har den byggts in.Vår kran kommer att kunna användas till mycket. Till att börja med ska den användas till att lägga ut 10 meters spårspann. Vi har även tankar om att kunna sätta på ett klippaggregat på den för att slå gräs och sly längs med banvallarna.
Har du någon idé om en sådan användning och hur den skall kunna konstrueras, hör av dig!


1 aug: Kranvagnen i verkstaden. Motorns inbyggnad med bland annat durkplåt, som skydd syns på bilden.
 

3 aug:
Provkörning med lyft av räls. Det fungerade! Tony provkörde.
 

1 aug. 2012. Bilder från en trafikdag

Den 1 aug. sken solen för fullt det var + 26 grader. Trots det så hade vi 268 passagerare med våra tåg. Ångloket "Dalhem" hade fått en skada i ena cylindern. En packning ska nu bytas och ångloket planeras åter för att vara i trafik den 8 aug. Följ med på några bilder från Hesselby station. Tag plats!


Hesselby station kl. 12.45
 

Tåg från Munkebos (P 6) har just anlänt till Hesselby station. Tågklareraren ger stoppsignal med flagga.
 

 
 

Det var mycket folk på Jernvägscaféet
 

Lokomotorn Z4p 397 körde tågen på grund av lokskada på ångloket Dalhem
 

Vår biljettförsäljare Raimo på stinsexpeditionen
 

Tågklareraren Anders har just gett "avgång" till P 7 mot Munkebos och Eken
 

 
 

P 7 på väg ut ur stationsområdet
 

Samtal bland personalen på Hesselby station.
 

2-5 juli 2012. MRO & JHRF deltog i Almedalsveckan

Saxat från Järnvägshistoriskt forum: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=110089
Under onsdagen hölls det andra seminariet under veckan. Det var ett "torgmöte" på hamnplan utanför vagnen. Vårt högtalarljud var så högt så publiken stod på ett litet avstånd så de kom inte med på min bild.
Presentatör var Ragnar Hellborg och talare var Björn von Sydow, som med kraftfull stämma förmedlade vårt budskap till framför allt politikerkollegor från de båda blocken i riksdagen.

Budskapet var: JHRF/MRO har nu medverkat för andra året i Almedalen. Vår insats var föra året hela Almedalsveckan 8 dagar då vi inte visste bättre, helgerna är för oss värdelösa. Det finns inga beslutfattare eller andra viktiga personer i rörelse. I år har vi varit på plats i 4 dagar måndag till torsdag och dessutom genomfört 2 st seminarier under tiden.
Deltagande personal har varit Ragnar Hellborg, Åke Paulsson, Ante Svensson, Anders Svensson, Anders Johansson, Jonas Svartlok och undertecknad, under måndagen deltog även Thomas Lange.
Vårt viktiga budskap till regering och riksdag har varit hotet från Transportstyrelsen och de avgifter de har föreslagit. Genomförs TS förslag så kan man räkna med att veterantågen och museibanorna avvecklas, då tillsyns och tillståndsavgifter kan vara ända upp till 50 procent av ett års biljettintäkter för förbundens medlemmar.
Alla veterantåg och museitåg kör cirka en tusendel av det sammanlagda tågkilometertalet i landet, men får bistå med nära en tiondel av den penningmängd som Transportstyrelsen skall driva in i avgifter per år för att få sin budget att gå ihop.

Text och foto: Morrgan (JHRF/BJ)


4 juli: Fd Talman Björn von Sydow höll tal vid Gotlandstågets vagn på Holmen.
 

5 juli: Almedalsveckan var slut för vår del. Hasse Wistrand hämtade vår vagn på Holmen. Tack Hasse! Foto: Anders Svensson
 

27 juni 2012. Utdrag ur protokollet från styrelsemötet 

Nu kommer utdrag ur styrelsen mötesprotokoll att presenteras på hemsidan.
Klicka här för att komma till sidan med utdrag ur styrelsens mötesprotokoll:


13 juni - 3 juli 2012. Bygget av Kambshagtorps hållplats

Lars-Åke Holmgren har renoverat färdigt hållplatskuren från Stora Vede. Den pryder nu Kambshagtorps hållplats. Ett stort tack till Lars-Åke!
Perrongkanten som består av tolv L-block i betong (Tillverkade av SKANSKA) har satts på plats. Perrongen förseddes med markduk innan grusning skedde.
Den 27 juni körde Gary från Tule med hållplatshuset på gafflarna och ställde det på plats!

För att se fler bilder från Kambshagtorp, se denna länk: http://forening.gotlandstaget.se/banbygget2012.htm


3 juli: Kambshagtorps hållplatshus på plats vid hållplatsen
 

27 juni: Hållplatsen från norr
 

13 juni: Tule station med Kambshagtorps hållplatshus. Foto: Anders Svensson
 

13 juni. Kambshagtorps hållplats perrong under byggnad. Det sista betongelementet har just satts på plats.
Foto: Anders Svensson

5 juni 2012. Abonnerat tåg för Visbyskola

Vi körde 90 glada barn tur och retur till Munkebos på förmiddagen den 5 juni. Det kändes bra att kunna berätta om Eken och om att järnvägen snart går till Tule!


Persontåget hade just ställts upp på spår 1
 

Dalhem kom från andra hållet och kopplade
 

Glada och förväntansfulla barn med var sin biljett
 

Bra väder för utomhusfika
 

Tågklareraren gav avgångstecken
 

I en inte allt för avlägsen framtid kan lokomotorn fortsätta från Munkebos på spåret söderut!
 

Uppehåll vid Eken. Tågebefälhavaren och konduktören berättade om banan för var sin grupp.
 

Stopp vid Hesselby station. "Avstigning för samtliga passagerare"
 

GJ CD 43 och GJ C 44
 

 

5 juni 2012. Nytt vid Tule och Kambshagtorp

Vid Tule fortsätter renoveringen av köket som börjar bli färdigt inför sommaruthyrningen. Lars-Åke jobbar vidare med Kambshagtorps hållplatskur. Vid Kambshagtorp har hållplatsen börjat byggas upp.


Kambshagtorps hållplatskurs renovering går framåt.
 

Foto från andra sidan.
 

Vi brukar inte visa klotter, men den här är museal. Antagligen fick Hallberg vänta länge eftersom han kom tre år försent till Stora Vede hållplats!
 

Vid Kambshagtorp har hållplatsen börjat att byggas. Material till perrongen har körts dit. Grus har lagts som underlag för perrongkantens L-formade betongblock (till vänster)
 

4 juni 2012. Vi kan bygga ihop Hesselbybanan och Tulebanan!!

Den 4 juni undertecknades avtalet kring åkrarna vid Munkebos. Föreningen Gotlandståget får bygga järnväg över de berörda markägarnas åkrar och knyta ihop de två banhalvorna vid Hesselby och vid Tule. Avtalet har slutits i samförstånd och bygger på att markägarna genom inbördes markbyten får fält som i stort sett motsvarar dagens areal. GHJ köper marken för banvallen. Banan som bildas blir 3.4 km lång. Till Roma är det sedan ytterligare 3.2 km.

För oss i GHJ är detta givetvis stort. De första diskussionerna i frågan fördes 1972, samma år som föreningen bildades. Nu kan vi lägga detta till handlingarna och blicka mot Tule och Roma.

Anders Svensson/GHJ


Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat anges.

 

 

"Gamla" bilder och gamla nyheter från Hesselby
 

2012: Länk till inte lika aktuellt 2012a (jan-maj)

2011: Länk till inte lika aktuellt 2011a (jan-maj) - Länk till inte lika aktuellt 2011b (juni-dec)

2010: Länk till inte lika aktuellt 2010a (jan-maj) - Länk till inte lika aktuellt 2010b (juni-dec)

2009: Länk till inte lika aktuellt 2009c (sept-dec) - Länk till inte lika aktuellt 2009b (juni-aug) - Länk till inte lika aktuellt 2009a (jan-maj)

2008: Länk till inte lika aktuellt 2008c (aug-dec) - Länk inte lika aktuellt 2008b (maj-juli) - Länk till inte lika aktuellt 2008 (jan-april)

Länk till inte lika aktuellt 2007.

Länk till inte lika aktuellt 2006.

Länk till inte lika aktuellt 2005.

Länk till inte lika aktuellt 2004.

Länk till inte lika aktuellt 2003.


Klicka här för att komma upp överst på denna sida!

Åter till startsidan