FÖRSTA TÅGET I TULE SEDAN 1958 -
FLYTT AV Z4p OCH GRUSVAGN
 
 

 
Aktuella bildlänkar: Länk till fler bild/videolänkar från GHJ

 
Uppdateringar på hemsidan
Här kan ni ta del av alla uppdateringar som har gjorts på hemsidan
 
 
Banutbyggnad etapp III-IV
Allt om banbygget 2012 Tule station - Roma finns samlat på en särskild sida
 

Bygget av vändskivan
En sida om bygget av vändskivan vid Hesselby station 2006- 2011.
 
 
Roma station
En sida om den framtida stationen i Roma.
 
 
 
Jädraås-Tallås Järnväg JTJ
Den 23 juli 2011 firade JTJ föreningens
50-årsjubileum. Res med i bild och film.
 

21 april 2012. Arbetshelg med grusning av Tulebanan

På lördagen vid vårens arbetshelg prövade vi att grusa Tulebanan vid spårslutet mot Åkerkanten södra. Det var inte helt enkelt, ibland blev det för lite och ibland för mycket. Då fick vi kratta och handskotta...


D
en nyrenoverade traktorn lastade grusvagnen.
 

På väg från Tule mot Åkerkanten södra. Spännande!
 

Med stångkoppel dras grusvagnen
 

Efter grusvagnen dras en släde som jämnar ut överskottgrus.
 

Släden.
 
 

17 april 2012. Första tåget i Tule sedan 1958!

Translast mobilkran och Bosse Åkares två dragbilar med trailers kom till Hesselby för att flytta lokomotor och grusvagn till Tule station. Vi gjorde flytten för att kunna grusa den nästan 1,5 km långa bandelen. Det är viktigt att bli klar med Tulebanan innan vi sätter igång med arbetena i Etapp III/IV.
Det var en historisk dag då det var 1958 som en lokomotor med rivningståg, senast befann sig vid Tule station. Det var nog systermaskinen SJ Z4p 399. Nu var det SJ Z4p 397 och grusvagnen med släde som kördes över till Tule.

Se film från Tule station den 17 april 2012:


Dags för att lyfta lokomotorn
 

Med historiska lyftanordningar i varje hörn av lokomotorn var det lätt att lyfta 15 ton lokomotor!
 

Den lyftes på plats på Bosses trailer.
 

 
 

Grusvagnens hydrauliska tippflak provkördes.
 

Mobilkranen lyfte upp 11 ton grusvagn på den andra trailern
 

Bosse åkare på väg mot Tule station
 

 
 

 
 

Vid infarten till Tuleslingan var det tajt.
 

 
 

 
 

Bosse Åkare backade in trailern mot Tule stationshus.
 

Mobilkranen stadigt uppallad vid lastkajen
 

 
 

Bosse Åkares båda dragbilar i Tule
 

Lokomotorn lyftes upp
 

 
 

 

 

 
 

och placerades på spår 1
 

 
 

Kunde vara 1958!
 

Första provkörningen av bangården
 

Sedan var det dags att lyfta av grusvagnen
 

 
 

 
 

Grusvagnen på plats på spår 1!
 

Släden lyftes ned bakom grusvagnen
 

Första arbetståget ut från spår 1!
 

På spår 2 i väntan på avgång mot Åkerkanten södra
 

 
 

Hydrauliken på släden provkördes
 

Det första arbetståget på väg norrut!
 

Vi närmade oss Åkerkanten södra
 

Vid spårslutet
 

 
 

Vi vände tillbaka mot Tule. Det var några som föredrog att se det från sidan!
 

Med stångkoppel dras den ombyggda överföringsvagnen (grusvagnen).
 

Vy mot Tule och grusgropsspåret
 

Tule station
 

Vid lastkajen
 

 
 

 

 

Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat anges.

"Gamla" bilder och gamla nyheter från Hesselby

2011: Länk till inte lika aktuellt 2011a (jan-maj) - Länk till inte lika aktuellt 2011b (juni-dec)

2010: Länk till inte lika aktuellt 2010a (jan-maj) - Länk till inte lika aktuellt 2010b (juni-dec)

2009: Länk till inte lika aktuellt 2009c (sept-dec) - Länk till inte lika aktuellt 2009b (juni-aug) - Länk till inte lika aktuellt 2009a (jan-maj)

2008: Länk till inte lika aktuellt 2008c (aug-dec) - Länk inte lika aktuellt 2008b (maj-juli) - Länk till inte lika aktuellt 2008 (jan-april)

Länk till inte lika aktuellt 2007.

Länk till inte lika aktuellt 2006.

Länk till inte lika aktuellt 2005.

Länk till inte lika aktuellt 2004.

Länk till inte lika aktuellt 2003.


Klicka här för att komma upp överst på denna sida!

Åter till startsidan