INTE LIKA AKTUELLT I HESSELBY MAJ-JULI 2008
     
  Aktuella bildlänkar: Länk till fler bild/videolänkar från GHJ
 
Uppdateringar på hemsidan
Här kan ni ta del av alla uppdateringar som har gjorts på hemsidan
 
 
GHJ river spår i Örebro
Järnvägsspår vid CV revs av GHJ 2008

 
 
Museijärnvägens dag 31 aug.
Massor av bilder från vår säsongs-
avslutning. Fyra lok var i gång!

 
 
Skånska Järnvägar
En resa mellan Brösarp och St Olof i Österlen den 10 aug. 2008
 
 
Järnvägen 150 år 891 mm
I Västervik firades jubileumet i slutet av maj 2006.Ny Bildsida.
 
Mallorca: Palma-Soller
En resa med turistjärnvägen på Mallorca i juni 2008
 
Mallorca: Palma-Manacor
En resa med de moderna pendeltågen på Mallorca i juni 2008
 
Renoveringen av SlRJ 3 Dalhem
Följ hur renoveringen av Dalhem gick till 2004-2008

För att ta del av fler bild- och videoclips från 2002-2008, klicka här!


17 juli 2008:   Fem nya vagnar till GHJ! Fraktade av Bosse Åkare och lyfta av Hasse Wistrand

Från AGJ har ytterligare fem öppna godsvagnar köpts och dessa anlände till Hesselby den 17 juli på morgonen. Stort tack till Bosse Åkare som med sin specialtrailer har utfört för transporten och till Hasses grävtjänst, 070-336 78 17 som med sin kranbil lyfte dem från trailern till spår 1 samt till AGJ för ett bra samarbete, som ger GHJ möjligheter att sätta vagnskorgar på hjul!


Stolpvagn med plåtlämmar strax före lastningen i Anten. Foto från AGJ.

Vagnarna har just lastats på de två trailerna i Anten. Foto från AGJ

Stolpvagnen med plåtlämmar underst och en upp och nedvänd vagn ovanpå den.

En av vagnarna vid godsmagasinet i Hesselby

De andra två dubbla vagnarna

 

17 juli 2008:   Diskrummet i Jernvägscaféet 

Vi har fått mycket god hjälp att gräva ned avloppet av Håkan Bodin (Bodins gräv, Roma Tel: 0739-906277) Han kom med sin smidiga grävmaskin och grävde upp det gamla avloppet från städskrubben och lade ned nytt för städskrubb och diskrum. Stort tack till Håkan för din sponsring med detta arbete!

Inne i diskrummet har Karlströms golv spacklat upp fall och lagt in ny plastmatta. Det som nu återstår är tapetsering, övrig rördragning samt eldragning, innan montering av utrustningen kan ske.


Avloppet igenfyllt förutom för den rensbrunn som skall monteras vid fasaden på Hesselbysalen.

Ny golvmatta har lagts in

16 juli 2008:   Kvällstrafik på GHJ

Det var tjugo år sedan GHJ hade kvällstrafik. Under tre onsdagskvällar i juli (16, 23 och 30/7) kör vi trafik på försök mellan 1730 och 2000. Denna kväll bjöd på hyfsat väder men få resenärer. Till nästa gång hoppas vi på fler och att Radio Gotland får ut det som ett evenemangstips. Caféet, muséet, vagnhallen och prylboden har öppet!


Snart tid för avgång för kvällens första tåg.

Stinsen Nilsson gav tecken för avgång

På väg mot Eken och Munkebos

Hesselby station strax efter halv sex på kvällen.

SlRJ 3 Dalhem på väg in på spår 1 vid Hesselby station

 

Stoppsignal har givits.

Dalhem med tågsetet på spår 1

Vy över bangården

Rundgång för loket

Dalhem på väg västerut på spår 2

 

4 juli 2008:   Munkebos hpl i början av juli (Mus)

Ett par foton från Munkebos hållplats. Det syns tydligt att sticket har flyttats närmare huvudspåret för Dalhems skull. Fem axlar svänger inte lika som två på Cementa...


Gruskanten till vänster visar hur långt ut sticket låg innan sommarens baxning.

Munkebos hållplats med bänkar och skylt

3 juli 2008:   Nya vagnar till GHJ! Fraktade av Bosse Åkare och lyfta av Hasse Wistrand

Från AGJ har två öppna godsvagnar köpts och dessa anlände till Hesselby den 3 juli på morgonen. Stort tack till Bosse Åkare som med sin specialtrailer har utfört för transporten och till Hasses grävtjänst, 070-336 78 17 som med sin kranbil lyfte dem från trailern till spår 6 samt till AGJ för ett bra samarbete, som ger GHJ möjligheter att sätta vagnskorgar på hjul!


Fd: SJ NNsp 320552, KBJ NN2 1582 Kalmar 1914 längd 7.7 m
Denna vagn skall bli underrede till GJ C44 som skall sättas i trafik under det kommande året.

Fd: AGJ 143, SJ NNsp 320576, KTJ NN2 1771 Dolberg 1919 längd 7.7 m
Denna vagn skall målas och få nytt plankgolv. Därefter skall den användas för Banavdelningens behov.

Snart tid för avgång för dagens första tåg.

Trafiktåget växlades ut från Vagnhall 1.

2 juli 2008:   Mer att göra vid Hesselby.

I sommar finns det möjlighet att under trafikdagarna besöka en nyöppnad prylbod i godsmagasinet samt även prova på bågskytte i Jernvägsparken.


SJ Z4p 312 rangerar trafiktågsetet, på spår 1 hämtas godsvagnarna

En bågskytteklubb låter våra besökare prova på bågskyttets ädla konst i Jernvägsparken.

Vårt Godsmagasins östra del är i sommar uthyrd till Familjen Jannehag från Dalhem.

Där har de öppnat en prylbod som har främst öppet under trafikdagar

SlRJ 3 Dalhem ställs in i lokstallet/verkstaden efter avslutad trafik.
 

30 juni 2008:   Jernvägscaféet i ny regi!

I sommar driver Linda Zakrisson Jernvägscaféet, Linda serverar hembakat kaffebröd, smörgåsar och glass. Välkomna på en fika!
Tack Linda för att du tar hand om caféet i år! Som synes har Linda förändrat en hel del i lokalen inför sommaren.

Vi håller även på att bygga ett separat diskrum i det rum som tidigare var kapprum till Hesselbysalen. Det är ett krav från Miljö & Hälsoskyddskontoret att smutsig disk separeras från tillagning av mat/smörgåsar, som har gjort att vi bygger diskrummet. Alternativet vore att fortsätta med pappmuggar och engångsbestick...

Jernvägscaféet hålls öppet sommaren 2008: Söndagar 1 juni- 31 aug 1100-1630 samt Alla dagar 23 juni- 10 aug 1100-1630, samt onsdagskvällar 16, 23 och 30 juli. Telefon caféet:  0498-380 43, 0705-89 42 49 eller e-post: lindaz@gotland.com  Grupper bör bokas i förväg. Cafélokalen kan även hyras för arrangemang.  


Den tidigare ingången till caféet blir nu varuintag. Ett nytt fönster har monterats

Kapprummet har delats av med denna vägg.

22 juni 2008:   Midsommar vid Hesselby

Söndagen vid efter midsommar var det trafikdag. Vi hade 179 passagerare, det var 20 grader varmt och halvmulet. Här kommer några bilder signerade Anders Svensson.


Klart för avgång från Hesselby
Klicka på bilden för att se den i större storlek!

Dalhem passerar Karbyvägen med fällda bommar på väg mot Munkebos
Klicka på bilden för att se den i större storlek!

Dalhem på väg mot bron och Munkebos
 

Dalhem på bron över Dalhemsån
Klicka på bilden för att se den i större storlek!

Vagnarna passerade fotografen. Mitt på bron GJ Co8
Klicka på bilden för att se den i större storlek!

Uppehåll vid Ekens hpl
 

Vid Ekens hpl

Tågbefälhavaren berättar om järnvägen och Eken innan återfärden mot Hesselby

8 juni 2008:   Trafikdag vid Hesselby

Ett par bilder från årets andra ordinarie trafikdag. Trots datumet och sol med 25° så åkte 100 resenärer med våra tåg! Tidigare år har vi startat trafiken cirka 15 juni. Under de två söndagar som vi har kört i år har vi haft 181 resenärer, vilket är mycket bra. Trafikdagarna har även kunnat användas för utbildning av personal.

Aktivas sidor på hemsidan finns nu utlagd. Där lägger vi in tjänstgöringslistorna för trafiken vid Gotlands Hesselby Jernväg. Om du är på semester på Gotland och har trafikutbildning enligt SÄO så är du mycket välkommen att ta kontakt med vår trafikchef Staffan Beijer för att kunna delta i vår trafik. 0498-509 90 eller ordf@gotlandstaget.se


Dalhem kopplar ihop med trafiktåget för dagens första avgång.
Klicka på bilden för att se den i större storlek!

Klart för avgång kl. 1115
 

Stationen och trafiktåget från öster

Rundgång med ångloket.

 

 

Klart för avgång mot Munkebos och Eken.
Klicka på bilden för att se den i större storlek!
 

1 juni 2008:   SlRJ 3 Dalhem återinvigt. Säsongens första ordinarie trafikdag

Dalhem invigdes och klockan 1115 rullade det första ordinarie trafiktåget denna sommar. Överst bland bilderna är dem som Fotograf Peter Wigren har tagit. Nedan följer sedan ett antal bilder som är hämtade från den videofilm som Nicke Bergqvist filmade, därav är bildkvalitén inte den vi är vana vid. Totalt reste 81 resenärer med tågen. Ett bra resultat så här tidigt på säsongen. Med var även Gotlands Tidningar och gotlandska.com, se länkarna.

Länk till Gotlands Tidningars webbartikel

Länk till gotlandska.se artikel

Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem,


Efter samlingen av trafikpersonalen blev dem intervjuade av GTs journalist. Foto: Peter Wigren

Dalhem med trafiktåget klart för avgång. Foto: Peter Wigren

Trafiktåget sett från "baksidan" Foto: Peter Wigren
Klicka på bilden för att se den i större storlek!

Stiligt lok! Foto: Peter Wigren Klicka på bilden för att se den i större storlek!

Anders Svensson berättade om loket Dalhem. Foto: Peter Wigren

Ukka förrättade återinvigningen av loket genom att klippa av detta blågula band! Foto: Peter Wigren

Glada miner på den tjänstgörande personalen. Foto: Peter Wigren
 

Dalhem med trafiktåget på väg in till Hesselby station efter resan till Munkebos/Eken. Foto: Peter Wigren
Klicka på bilden för att se den i större storlek!

Nedan kommer de bilder som är hämtade från föreningens videofilm, filmat av Nicke Bergqvist. Delar av filmen kommer att ingå i kommande Svenska Tåg-DVD från Leg video


Klockan 10.58. Trafiktåget rangerades vid stationen

Vy mot trafiktåget vid Hesselby station kl. 11.06

 
Vy från GLC-magasinet mot Dalhem som gjorde rundgång kl. 11.57

 Koppling mellan Dalhem och GJ CD43 kl. 11.59

Tåget anlände till Munkebos kl. 12.29

 Växlingen vid Munkebos kl. 12.33

Vy från hytten vid rundgången i Hesselby.

Ukka var premiärlokförare. Det är han som har dragit det stora lasset vid denna renovering!

30 maj 2008:   Stickspåret vid Munkebos har rätats ut. Dalhem i trafik från den 1 juni.

Vid trafikstarten den 1 juni kommer kommer Dalhem att provköras (med max 6 kg tryck) Loket har fått "3" påmålat på buffertbalken i A-änden och på kolboxen i B-änden. Loklyktorna är åter på plats. Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem,
Vid Munkebos har det i fjol uppbyggda stickspåret rätats ut. Det var en alldeles för skarp kurva för Dalhem som har fem axlar. Vi var sju stycken som i fredags höll på med det. På lördagen har Tony och Nicke spikat klart stickspåret som har förlängts med tre meter till. Bra jobbat! Tack för att ni ställde upp!


Klicka på bilden för att se den i större storlek!

 Klicka på bilden för att se den i större storlek!

Baxning av stickspåret. Vi använde även ett vajerblock för att få större kraft.
 

 Det gamla spårläget var längs med gruskanten till vänster. Sedan bilden togs har spåret förlängts med tre meter.

28 maj 2008:   Dalhem provkört!

Den 28 maj provkördes loket SlRJ 3 Dalhem två gånger med gott resultat. Först med ensamt lok och sedan med trafikvagnar. Resultatet var relativt tillfredsställande, loket funkade bra, det mesta höll tätt och bron höll. Även stickspåret vid Munkebos provkördes.
Naturligtvis återstår en del justeringar och kompletteringar, som ett par skyltar, märkning på buffertbalk och kolbox, sandrör och annat smått och gott. Kul var också att för första gången få koppla ihop SlRJ 3 och SlRJ F 7 som ju kom i samma leverans till Gotland 1920.
Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem, Där finns fler bilder.


Luftpumpen har monterats. Här höll loket på att eldas på.

 Lokomotorerna var samtliga ute och luftade sig. Besiktning av vagnar skulle ske i smörjgropen

Cylindrarna tömdes på ånga och vatten.

 Första gången Dalhem passerade järnvägsövergången över Karbyvägen!

Klicka på bilden för att se den i större storlek! Dalhem på järnvägsbron över Dalhemsån

 Första gången på bron på många år.

Klicka på bilden för att se den i större storlek! Dalhem med trafiktågset sedd från muséets vind

 Klicka på bilden för att se den i större storlek! Den andra provkörningen med trafiktåget

27 maj 2008:   Skyltar monterade på Dalhem

De fina lokskyltarna har monterats på loket. Målning pågår, bland annat har hytten målats invändigt.
Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem, Där finns fler bilder.


 

 Klicka på bilden för att se den i större storlek!

21-24 maj 2008:   Trafikutbildning- Mera Dalhem

Lördagen den 24 maj var det abbonerad körning samt repetitionsutbildning för den i trafiken tjänstgörande personalen. Dalhem blir allt mer färdigt!
Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem, Där finns fler bilder.


21 maj. Styrelsemöte på kvällen

 24 maj. Helsvart Dalhem förutom buffertplankor och hjulen

21 maj 2008:   Montering av hytten på Dalhem

Hytten lyftes på strax före lunch. Nu börjar det se ut som ett lok igen! Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem, Där finns fler bilder.


Först två vackra rapsgula bilder från Hesselby!

 

Hytten lyftes på plats med vår traktor

 
Hytten på plats! Klicka på bilden för att se den i större storlek!

20 maj 2008:   Montering av vattentankarna på Dalhem

Vattentankarna lyftes på och monterades på loket under eftermiddagen! Foton: Anders Svensson. Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem, Där finns fler bilder.


Höger vattentank på plats!

 
Vänster vattentank på plats! Klicka på bilden för att se den i större storlek!
 

17 maj 2008:   Arbetslördag med Dalhem

Samtidigt som Norges nationaldag firades på många håll så hade vi arbetslördag. Vi var åtta man som jobbade främst med Dalhem. Klicka här för att komma till sidan om loket Dalhem, Där finns fler bilder. Men även perrongen vid Munkebos grusades. På bangården pågick viss ogräsrensning. Burs hembygdsförening kom och provkörde deras nyrenoverade cykeldressin.

Vi tog långlunch och gick till Hästsund vid Dalhemsån. Ågruppen vid Dalhems hembygdsförening hade invigning av de två nya gångbroarna över Dalhemsån. Där serverades kaipsoppa med hembakt bröd och kaffe. Gott och trevligt. Dessutom en mycket vacker promenadväg längs med Dalhemsån. Prova!

Välkomna åter att hjälpa till vilken vardag som helst (Då jobbar Ukka och Gary främst med Dalhem), på arbetslördagen den 14 juni (2:a lördagen i juni) samt även till höstens arbetshelg den 19-21 sept! Notera dem i almanackan! Se även vår kalender på hemsidan!


 Målning av vattentankarna

 Grundmålning av Dalhems hytt

 Vy från Munkebos i riktning mot Tule

 Vy från linjen mot vår bro över Dalhemsån och järnvägsövergången vid Karbyvägen

 Gruståget på väg till Munkebos

 Grus lades på perrongen och krattades ut

 Den nybyggda gångbron vid kvarndammen i Dalhem

 Den andra gångbron över ån vid Hästsund i Dalhem.

 Rapsen blommar kraftfullt gult invid vändskivan

 Vy mot stationshuset och avträdet

 Z4p 312 drog ut Dalhem ur verkstaden

 Vi rengjorde hjulen för att kunna måla dem.

 Dalhem blank och fin!

 Målning av en av vattentankarna.

9 maj 2008:   Tunjobb i Tule

Vi var tre man som jobbade med det tre-trådstun som sattes upp i höstas. Två träd hade fallit över tuntrådarna. Dessa sågades upp och tråden spändes upp. Därefter sattes även den tredje tråden upp.


 Bertil drog och Peter spikade.

 30 cm mellan trådarna som är 3 mm.

8 maj 2008:   Domen på Dalhem har lyfts på

Idag var Dalhem utdraget ur verkstaden och domen lyftes på. Välkomna att hjälpa till med Dalhem så hon blir klar till trafikstarten. Vi jobbar alla vardagar 8-1630 samt lördagen den 17 maj 9-16 (arbetslördagen) Alla kan göra någonting med loket!


 Ukka drar fast domen.
 

Händelser från jan-april 2008, se vår rubrik Inte lika aktuellt 2008.  Händelser från aug. 08 se: Inte lika aktuellt 2008c.
För händelser i närtid se vår aktuelltsida


Foton är tagna av Daniel Åhlén om inget annat anges.

 

 

"Gamla" bilder och gamla nyheter från Hesselby

Länk till inte lika aktuellt 2007.

Länk till inte lika aktuellt 2006.

Länk till inte lika aktuellt 2005.

Länk till inte lika aktuellt 2004.

Länk till inte lika aktuellt 2003.


Klicka här för att komma upp överst på denna sida!

Åter till aktuelltsidan

Åter till startsidan