29 maj
2009:
Arbetena
med vändskivan
tar ny fart - Vi
har fått en brun
skylt!
Till vändskivan har
vi fått hem
cementringar som
skall grävas ned
till en pumpbrunn.
Till pumpbrunnen
skall dräneringen
från Vagnhall 1 och
2 kopplas. Därefter
kan vatten
grundvattnet pumpas
bort till diket. Det
är en förutsättning
för att kunna
anlägga vändskivan.
Grävarbetena
påbörjas kommande
vecka.
Vägverket har bytt
ut vår skylt vid
vägen genom Dalhem
till en brun skylt-
dessa står enligt
Transportstyrelsen
för
Lokaliseringsmärken
för turistiskt
intressanta mål. Vi är mycket
tacksamma för denna
positiva
uppskattning och
erkännande!
Den nedlagda
lanthandeln har fått
nytt liv. I dagarna
har Humla present &
godis öppnat. Snart
kommer även en
restaurang och
pizzeria att öppna i
Stuxbergs affär.
Välkomna!
Vy från området för
den kommande
vändskivan. Den
lilla högen i mitten
markerar centrum av
vändskivan.
Röjning av diken och
sidoområden till
järnvägen pågår.
Bruna skylten
Stuxbergs har fått
nytt liv! - Humla
Present & Godis
16 maj
2009:
Arbetslördag-
Banverket
Produktion på
besök i Hesselby
Den 16 maj hade
Banverket Produktion
aktivitetsdag vid
GHJ. Vad gjorde man?
Jo, man banarbetade
förstås! 20
Banverkare och 17
GHJ:are arbetade med
banarbete. 14
sliprar byttes på
linjen, justering av
spår skedde vid Munkebos
samt arbeten
utfördes med inkopplingen av
automatiken vid
Ekens vägövergång.
Våra gäster tyckte
det var kul att få
köra maskiner som är
något äldre än dem
de använder till
vardags. Utöver
detta körde GHJ en skolkörning med
ångtåg, loket SlRJ 3
Dalhem
förevisades för
besökarna och
dessutom hann vi med
arbeten med GJ C 44
samt höjdmätningar
till den nya
banprofilen Hesselby
- Roma. Det hela var
ett lyckat
arrangemang som var
givande för alla
parter.
Foton: Benny
Jannesson, Ante Svensson
och Staffan Beijer
Stoppmaskinen i
arbete vid Munkebos
Ukkasinen drog
stoppmaskinen,
smidigare än att
putta den!
Banarbetståget
lastade av sliprar
vid fårhagen
Banarbetståget på
väg mot bron över
Dalhemsån
Banarbetståget
passerade över bron
över Dalhemsån
Banarbete med
slipersbyten mellan
Eken och fårhagen
Rätning av spik
Nya slipers justeras
på plats
Med en eldriven
kobra går
stoppningen fort, en
sådan står på
föreningens
önskelista!
Övningskörning med
ångloket
En banverkare
kontrollerade
räläkuren
Uppmätning av
spårledningarna vid
bron över Dalhemsån
Hur många
orangeklädda ryms i
en bomkur?!
I väntan på
passagerartågets
avgång
Aktiva, banverkare
och skolklasserna
blandades vid
Hesselby station
Snart dags för
avgång
Förutom att arbeta
och köra ånglok åkte
våra gäster tåg
Avstigning för
samtliga...
Samling innan
lunchen
.
Banverkare och
aktiva åt lunch som
Linda i caféet hade
fixat
Samspråk mellan
Banverkare
Slipersbyte vid
Fårhagen. Banan
tillfälligt avstängd
2 maj
2009:
Arbetslördag
På GJ C 44 har
arbetats med plåtar.
Gavelplåtarna har
transporterats till
plåtslagare för
nytimmverkning.
Övriga plåtar
genomgår
rostsaneríng och
renovering.
Fönsterbleck och
listverk till
fönstren har målats
repsktive
fernissats. Caféet
höll öppet och där
var det afternoon
tea.
21 april
2009:
Inspelning
av musikvideo med
Jacob Felländer
skedde vid Hesselby
station
Musikern Jacob
Felländer spelade i
samarbete med
Fårösunds
folkhögskola in sin
musikvideo "Wrong"
vid Hesselby
station.
Föreningen ställde
upp med personal och
ånglok och vagnar
för
filminspelningen.
Länken ovan till
Youtube lades in den
4 okt. 2009/DÅ
Hesselby station med
tålmodiga
passagerare i väntan
på tåget
Vid
musikvideoinspelningar
behövs det även
denna kran
Dalhem kom in med
tåget på spår 1
Det rök inte bara om
Dalhem!
Lokpersonalen i
väntan
Jacob Felländer på
GJ Co8 plattform
Eftersnack vid
stationen
20 april
2009:
Styrelsemöte
och städdag vid
Tulestiftelsen
Tulestiftelsen hade
styrelsemöte den 20
april vid Tule
station. Dessutom
städade några av
styrelsemedlemmarna
stationen invändigt.
Trädgården krattades
samt gicks över med
röjsåg.
Ett par dagar
tidigare hade
jordkällarens tak
lagats efter den
skada som ett träd
orsakade när det
föll 2008.
Mer info om Tule
station finns via
denna länk.
Stationshuset och
bangården vid Tule
station
Jordkällaren,
lagningen syns vid
den vänstra kanten
mot gaveln på
bilden.
18 april
2009:
Vårens
arbetshelg
Föreningen
arrangerade
arbetshelg. Denna
lördag var det
växlande molnighet
och en kall
nordanvind som
blåste ned över
Hesselby.
Vi var 20 aktiva som
arbetade med olika
projekt under den
första dagen. Som en
del av Projekt
Järnvägsplan
grävdes spårområde
och vändskiva ut med
grävmaskin.
Jordmassorna kördes
iväg för att
användas som
täckdikning i
Dalhem. Vi fick även
bort kvarvarande
jordhögar från
bygget av Vagnhall
2. Inom projektet
har även uppmätning
och höjdavvägning av
banvallen Roma -
Tule gjorts. Maskinavdelningen
arbetade på flera
fronter. Rolf bytte
ut
plattformplankorna
på Sockervagnen. GJ
C44, innerväggarna
slipades och
ytterplåtarna
slipades och
grundmålades. Banavdelningen
arbetade med
isolerskarvarna för
spårledningen till
vår bomanläggning
vid Eken.
Bansträckningen
Eken- fårhagen
rensades på löv,
barr och ogräs, samt
sopades ren och
besiktades. 11
sliprar markerades
för utbyte på den
sträckan. Dessa
kommer att bytas
under våren.
Fastighetsavdelningen:
Ekens hållplatsstuga
städades, fönster
kittades.
Vid Tule station
arbetas med
reparation av
jordkällarens tak
som blivit skadat
vid en storm.
Staffan hade ordnat
frukost, lunch
(Fläskpannkaka),
eftermiddagsfika och
middag (Sjömansbiff)
Gott och mättande!
Arbetena fortsätter
under söndagen.
Välkomna åter på
arbetslördagar den
2 och 16 maj.
Den 2 maj är det
även Afternoon tea i
Jernvägscaféet. Den
16 maj kommer
personal från
Banverket produktion
i Stockholm för att
prova på att arbeta
med äldre tiders
banunderhåll.
Grävningsarbetena
har börjat vid
Vagnhall 2, de gamla
jordhögarna har
körts bort.
Paus för frukost i
Jernvägscaféet
Ukkasinen med tralla
på väg mot Eken
Gaturälerna sopades
rena vid Eken.
Skarvjärn lossades
för spårledningen
vid
Järnvägsövergången
Monterat isolerad
skarv
Vid lunch hade
grävjobben kommit så
här långt. Vi kommer
att kunna bygga ett
uppställningsspår
längs med hela södra
sidan av Vagnhall 2
Dags för lunch
Rolf har brutit loss
de gamla
golvplankorna på
plattformen. Dessa
var efter 20 år
slut.
De nya golvplankorna
snyggt monterade.
Rolf har även ordnat
virket till dem!
Ytterväggplåtarna
till GJ C 44
slipades rena
Banchefen markerade
sliprar för utbyte.
Grävarbeten har just
avslutats för dagen.
Ytterligare grävning
för vändskivan görs
när den skall
byggas.
Den lilla jordhögen
i mitten visar
vändskivans mitt.
Bansträckningen mot
Eken, ren och
ogräsfri.
Ante arbetade med
innerväggarna i GJ C
44
Tio i sex. Dags för
middag. På bilden
syns Dolbergvagnen
som fick viss
märkning utförd.
13 april
2009:
Föreningens
årsmöte
Årsmötet hölls
klockan 1300 i
Hesselbysalen med 26
närvarande
medlemmar. Hela
styrelsen omvaldes.
Protokoll från
årsmötet och
verksamhetsberättelse
se denna länk:
Förutom fika och
lotteri visades ett
bildspel om Projekt
Järnvägsplan samt
ett bildspel med
bilder från
föreningens
verksamhet under
2008.
Foto i samband med
att årsmötet hade
avslutats
Några av deltagarna
vid det
konstituerande
styrelsemötet som
hölls efter årsmötet
8 april
2009:
Vår
trotjänare Gary
Hellqvist går i
pension
Gary har arbetat för
föreningen sedan den
15 juni 1987 och går
i pension den 1 aug.
2009. Men redan den
8 april var hans
sista arbetsdag hos
oss.
Vi hade en
avtackning den 7
april när vi bjöd på
smörgåstårta och
överlämnade ett
hedersmedlemsskap
samt en resecheck.
Gary har nu en lång
semester framför sig
och därefter väntar
en
pensionärstillvaro
honom där det
förhoppningsvis
finns lite plats för
föreningen.
Ett stort tack till
Gary för en
enastående insats
under 22 år!
Gary i mars i år
Gary vid årsmötet
2008, den röda rosen
passar bra!
21 mars
2009:
Arbetslördag
i Hesselby
I Hesselby var vi
sju aktiva som
jobbade den 21 mars.
Vi rullade ut vår
nyrenoverade
stoppmaskin. Den
fungerade väl,
förutom att en kolv
som skall nypa åt
rälsen inte ville
släppa taget. När
den har åtgärdats
har vi en fullt
fungerande
stoppmaskin som
kommer förbättra
våra möjligheter att
underhålla banan.
Maskinens devis är
nog "starta den så
stoppar den"
Förutom detta hann
vi med slipning av
innerpanelen i GJ
C44 samt arbete med
ordningen i
stationshuset.
Stoppmaskinen heter
GHJ QSMp 972 och är
ursprungligen
normalspårig men
ombyggd till 891 mm
av föreningen. De
senaste åren har den
renoverats och den
museala men ack så
svårstartade och
bullriga
IMO-motorerna har
ersatts med två
moderna Hondamotorer
på 6,5 hkr vardera.
Tack framförallt
till Sven Karlsson
som en gång såg till
att föreningen kunde
överta maskinen och
till Tony Åberg som
har varit drivande i
renoveringen.
Välkomna på nästa
arbetslördagar i
Hesselby 4 och 18
april. Vi
träffas från 0900.
Välkomna!
Vi lyfte fram
stoppmaskinen till
linjespåret med
traktorn. Den är
inte självgående,
men ger bra motion!
Uppförsbacken mot
Munkebos gick lätt.
Dags att börja
stoppa.
Stoppspadarna på väg
ned i gruset
På väg ned, sedan
trycks dem in under
slipern och då
stoppar det.
16 mars
2009:
Arbeten
i Hesselby
I Hesselby var vi
sju aktiva som
jobbade den 16 mars.
I GJ C44 fortsatte vi
att sätta upp lister i tak och
lanternin.
I Vagnhall 1 pågick
arbetena med att med
fyra domkrafter
hissa upp 14 ton
lokomotor i luften.
Till slut hade detta
gym-pass gjort att
den främre balken
kom över
hjulringarna.
Därefter kunde
lokets hjul rullas
ut ur Vagnhall 1.
Dessa skall
transporteras till
Slite där
CEMENTA
har lovat att hjälpa
oss svarva hjulen.
Här hade vi börjat
att lyfta lokomotorn
SJ Z4p 397
En Z4:a sedd
underifrån, kraftiga
kedjor!
Nu hade vi lyft så
mycket att den
första hjulaxeln
rullats fram.
Det andra hjulet
rullades fram under
lokomotorn. Den röda
plattan använde vi
för att lägga upp
kedjan på..
Båda hjulen hade
rullats fram under
balkdomkraften.
Hjulen är
tillverkade vid
Surahammars bruk
1968, i samband med
omspårningen från
1093 mm (KURJ)
Hjulaxlarna vid
verkstaden.
Provkörning längs
med linjen med GJ
Z4p 312. Spåret är
avstängt mot Eken
och Munkebos på
grund av arbeten med
spårledningen.
Gaveln på GJ C44.
Finlir, en avbruten
list kan ju skarvas
uppifrån.
10 mars
2009:
Arbeten
i Hesselby
I Hesselby var vi
fyra ideella som
jobbade den 10 mars.
I GJ C44 satte vi
upp lister i tak och
lanternin. Ett
ganska tidsödande
arbete som krävde
mycket precision.
Listerna har
finsnickaren Torgny
Pettersson i Dalhem
tagit fram åt
föreningen, tack!
I Vagnhall 1 har en
dränkbar pump
monterats i botten
av inspektionsgraven,
denna skall nu för
jämnan kunna
hållas fri från
inträngande vatten för jämnan.
Vattnet pumpas ut
utanför vagnhallen.
I Vagnhall 1 pågick
även förberedelser
att lyfta SJ Z4p
397. Våra stora
domkrafter har
tagits fram och
smörjts upp. På
torsdag kommer loket
troligen att lyftas.
Hjulen skall tas
loss och svarvas. Lokets
hjulringar har god
tjocklek men
flänsarna något för
höga.
På måndag den 16
mars jobbar vi
vidare med 44:ans
lister. Välkomna
från 0830!
En kap och gersåg är
bra till lister, men
en med slippapper
försedd vinkelslip
gör underverk!
Finlir, en avbruten
list kan ju skarvas.
Bengt monterar list
i taket till
Lanterninen.
GJ C44 taket
I Vagnhall 1 har de
gamla domkrafterna
släpats fram.
Pumpen finns under
det röda locket.
4 mars
2009:
Hesselby
I Hesselby arbetades
det idag med
underredet till GJ
CD 43.
Orginalfärglager i
den lilla kupén, GJ
C44
Det "nya" underredet
till GJ CD43 skall
snart kapas och
kortas samt
förlängas.
21 feb.
2009:
Arbetslördag
i Hesselby
Det var tio aktiva
som träffades i
Hesselby den 21 feb.
Tre man jobbade med
GJ C 44. Allt trä i
korgen oljades in,
Väggplåtarna i den
lilla kupén
lossades, eftersom
kaminen skall stå i
den större. Under
den hittades
ursprungliga
färglager!
Stationsområdet
mättes även upp och
husen mättes in av
Bertil. Vi jobbade
även med skogs- och
slyröjning längs med
linjen. Lösa plåtar
till vagnhall 1
fästes. En av oss
arbetade även med
att gå igenom våra
uniformer. Tyvärr
var det dåligt väder
och ingen hade med
sig kamera...
18 feb.
2009:
Hesselby
Mycket snö är det i
Hesselby. På GJ C 44
går arbetet vidare.
Taket är färdigt för
läggning av
segelduken.
GJ C44 taket
14 feb.
2009:
Vackra
vinterbilder
från Hesselby
Bilderna får tala
för sig själva, men
tyvärr varade det
vackra vädret inte
länge. Dessa bilder
togs vid tiotiden på
förmiddagen.
Renoveringen av GJ C
44 går vidare.
Underredet till GJ
CD 43 arbetas det
med.
Tryckluftsbromsen
har fått börja jobba
för första gången på
flera decennier.
Ukka jobbar med
underredet till GJ
CD 43
Ukka kontrollerar
funktionen på
bromskolven.
Det är praktiskt att
trägolvet var
ruttet, när man
skall renovera
broms.
Vi har tagit ned en
del träd längs med
linjen, och nu blir
dem lokved!
27
jan. 2009:
GJ
C 44 i verkstaden
Renoveringen av SlRJ
F500 har tillfälligt
tagit en paus. Den
står nu i Vagnhall
1. Nu har korgen
till GJ C 44 ställts
in i verkstaden för
fortsatta
träarbeten. Just nu
håller alla skruvhål
i stommen på att
pluggas.
Finsnickaren
Torgny Pettersson
i Dalhem har fräst
taklister åt
föreningen, dessa
skall monteras i
lanterninen.
Ute håller en av
AGJ-vagnarna på att
byggas om till
personvagnsunderrede
till GJ CD 43.
Underredet som idag
bär GJ CD 43 skall
användas till GJ C
44. Att vi skiftar
underrede beror på
att GJ CD 43 som
saknar genomgång,
troligen oftast
kommer att gå sist i
ett tåg. Då är det
bra att GJ CD 43 har
broms. Det har
underredet från AGJ.
Korgen till GJ C 44
Blivande underredet
till GJ CD 43.
17 jan.
2009:
Arbetslördag
14 ! aktiva
medlemmar dök upp
denna arbetsdag så
vi kunde jobba på
många fronter.
Fem arbetade med
trädfällning längs
med banan av träd
som växte för nära
diket. Dessa blir
bra som ved för
Dalhem. Ukka jobbade
med Dalhem och de
isolerade
skenskarvarna för
bomanläggningen. Tre
man jobbade med att
lägga papptak på
SlRJ F 500. Staffan
ordnade upp
uniformer i
stationshuset. Bengt
och Gösta arbetade
med GJ C44. Bertil
och Stig mätte upp
vagnhallarnas läge
för den planerade
vändskivan (som
byggs i vår) Den 21 februari har
vi nästa arbetslördag.
Välkomna då från
0900!
Motiv av Hesselby
station den 17
januari 2009.
Trädfällning längs
med linjen.
Pappläggning på SlRJ
F500
Pappläggningen
färdig, det var nära
till taket i
verkstaden.
Invändigt i SlRJ
F500 mot den forna
konduktörskupén, som
skall återuppbyggas.
Innertaket är
färdigmålat.
Gösta och Bengt
arbetade med GJ C44.
12 jan.
2009:
SlRJ F 500 är nu
inne i
verkstaden
In i verkstaden har
nu Slite-vagnen
tagits in. Det nya
taket har oljats och
målning av
innertaket pågår.
Den 17 januari har
vi arbetslördag. Vi
kommer då bland
annat lägga nytt
papptak på vagnen.
Välkomna då från
0900!
Vy mot den forna
konduktörskupén, som
skall återställas.
28
dec. 2008.
Tomtetåget
slog åter igen alla rekord!!!
Vi hade 1 803 resenärer!
Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 dec. 1982 har det
hunnit bli 27 tomtetågsdagar.
Det tidigare rekorden
var från 2006 på 1
449 resenärer och
från 2007 med 1 562
resenärer.
För andra gången så
rullade
Tomtetågen
förbi Eken till
Munkebos hållplats.
Det var första
gången sedan 1991
som SlRJ 3 Dalhem
användes i
Tomtetåget, och här
kom hon verkligen
till sin rätt. Vid Munkebos
växlade SJ Z4p 312, så stoppet i
Munkebos blev bara
några minuter, innan
tåget kunde rulla
österut till Ekens
hpl. Där klev
passagerarna av och
de som hade varit
vid Tomtarna
klev på. Tåget
rullade sedan direkt
tillbaka till
Hesselby. Det
innebar en
omloppstid på cirka
20 minuter och att vi
hade planerade avgångar var
15:e minut, men
dessa blev lite
försenade för varje
avgång.
Trafikupplägget
fungerade mycket väl,
alla fick åka med
ångloket under en av
resorna.
Hela
arrangemanget gick
som på räls. Men det
var långa köer, när
ett tåg var fullt
vid Hesselby stod
under större delen
av dagen minst lika
många resenärer och
väntade på nästa
tåg.
Förutom resan ingick även i biljettpriset att vid Eken få en påse godis av
tomten (för de små) och glögg med pepparkakor åt de lite större!
Alla aktiva hade en
svettig dag i
positiv bemärkelse.
Vi hade
tur med
vädret, det var
frusen mark vilket
underlättade
parkeringen och det
var vackert med
frosten på marken. Perfekt
väder för att att mycket
folk skulle ta sig
till Tomtetåget!
Alla inköp utom
korven räckte tack
och lov i år! Som sagt 1
803 resenärer, det är vi
mycket mycket nöjda
med! Men till nästa
år (2 jan. 2010) så
behöver vi fler
personvagnar i
trafik!
Föreningen vill rikta ett
stort tack till alla som har gjort den här dagen
möjlig! Till alla funktionärer i trafiken,
Linda som
skötte caféet, korvförsäljningen samt
till tomtarna vid Eken! Vi vill också tacka Skarphälls Spelmän
(22:a året i rad),
familjen Jannehag
som hjälpte till med
parkeringarna och vår
sponsor: ICA NÄRA
Roma
Sliperstavlan har
levererats. Den är
gjord i ett tåligt
material som skall
hålla för att stå
utomhus i flera år.
Den kommer att
provisoriskt
placeras strax öster
om stationshuset.
Tanken är att sätta
upp en lika stor
skylt på baksidan
med info om
museijärnvägen och
den gotländska
järnvägshistorien på
baksidan, till nästa
sommar. Ett stort tack
till alla som gjorde
banutbyggnaden
(etapp 1) möjlig
genom att köpa eller
leverera slipers,
samt till Bengt
Klevbom XPOMERA som tagit
fram tavlan. Vi arbetar för
närvarande på att
finansiera nästa etapp,
se denna länk!