![]() |
VÅR BANA HESSELBY - KAMBSHAGTORP |
![]() |
![]() Grafik som visar banutbyggnaden. Klicka på bilden för att se den i större storlek. Tack till Gotlands Allehanda och Per Leino |
Vår
bana är för
närvarande 3,2 km lång
och sträcker sig
mellan Hesselby
station (Hy) i norr
via Ekens hållplats
(En), Munkebos
hållplats (Mus), Tule grusgrop (Teg), Tule station (Te) till Kambshagtorps
hållplats (Kht) i
söder.
Föreningens målsättning är att banan återuppbyggs till Roma på den
gamla banvallen.
(totalt ytterligare
3,0 km)
I
december 2011 fick vi beskedet att vår ansökan om EU-medel till
utbyggnaden Kambshagtorp - Roma beviljades. Under våren 2012 skrevs ett avtal om
köp av banvallarna över åkrarna vid Tomtevägen. |
|
|
|
Hesselby station (Hy), 6,4 km från Roma Stationshuset uppfördes inför Slite-Roma Jernvägs (SlRJ) öppnande 1902. Stationen var den största mellanstationen på järnvägen. Att den benämndes Hesselby berodde på att det förutom Hesselby station även fanns en hållplats norrut, Dune i Dalhems socken. Hesselby är ett namn efter en gård i närheten och gårdsnamn är det vanliga på SlRJ och KlRJ. Ett par år efter nedläggningen 1953, fungerade stationshuset som postkontor. Stationen helrenoverades av Föreningen Gotlandståget mellan 1972 och 1974. T-semaforen i trä har återskapats och är en av de få träsemaforerna i bruk i Sverige.
|
||
|
Banan Hesselby-Eken Sträckan Hesselby-Eken återuppbyggdes mellan 1974-1978. Den var klar till firandet av hundraårsjubileumet i oktober 1978. På den norra sidan av sträckan finns ett dike och på den södra sidan finns en kör- och gångväg. Sträckan går förutom förbi en fårhage, genom skog. Mellan Hy och En ligger rälsvikter på 17 och 24.8 kg/meter.
|
||
|
Ekens hpl (En) 5,6 km från Roma
Hållplatsbyggnaden
uppfördes 1995 som
en förminskad replik av en
liten Gotländsk
banvaktsstuga. Skivsignalen sattes upp 2012 och är en replik av en typ som fanns
på flera platser på Gotland. Eken är minst sexhundrafemtio år gammal och numera ihålig efter ett blixtnedslag i mitten av 1800-talet. Eken är ett naturminne sedan 1969.
|
||
|
Järnvägsövergången över Karby Gate
Järnvägsövergången byggdes våren 2007 av Nybergs Entreprenad.
Pentacon AB
gjorde projekteringen av vägen.
|
||
|
Järnvägsbron över Dalhemsån Bron byggdes av Göteborgs Mekaniska Verkstad 1900. Bron köptes av Föreningen i februari 1980 av SJ för den symboliska summan av 100:- 2002 förnyades bron med räcken och gångplank. Under hösten 2006 har bron blästrats och målats, sliprar och räls har lagts. En ny parallell gångbana har byggts. Den 11 maj 2007 provkördes bron för första gången sedan 1958 av en lokomotor.
|
||
|
Munkebos hållplats (Mus)
Järnvägen
Eken-Munkebos samt
Hållplatsen vid
Munkebos anlades på
våren 2007.
Järnvägen Eken-
Munkebos invigdes
den 17 juni 2007 av
Gotlands
Landshövding
Marianne Samuelsson.
|
||
|
Banan över
åkrarna Hösten 2012
kunde föreningen åter bygga upp banvallen över åkrarna vid
Tomtevägen.
De sjuhundra meterna
banvall återställdes i slutet av oktober 2012. Under november 2012-
januari 2013 byggdes banan. Den 19 jan. slogs den sista spiken i och
de två banorna var förbundna.Mellan En och Kht ligger räls med
rälsvikter på 22, 24.8, och 27 kg/meter. Största hastighet är 50
km/t.
|
||
Nygårds hållplats (Nys) Vid Nygårds kommer en liten hållplats att byggas. Nygårds ligger på gångavstånd vid fd. Stall Dalhem. |
|||
|
|||
|
Tule grusgrop - lastplats (Teg) Tule grusgrop var en lastplats för grus från 1900 till 1920-talet. Växeln skyddas av en skivsignal.Vid lastplatsen gör inga resandetåg uppehåll.
|
||
|
Tule station (Te) Tule station byggdes 1902 och var Halla sockens hållplats på Slite-Roma Jernväg (SlRJ) Namnet "Tule" tillkom då Kungl. Järnvägsstyrelsen inte kunde godkänna "Halla" som SlRJ först föreslog. Hållplatsen hade två spår, lastkaj, ett mindre lantmannamagasin, hållplatshus, lada, uthus och jordkällare. Samtliga byggnader är bevarade. Trafiken bedrevs av SlRJ till 1/7 1947 då GJ (Gotlands Järnväg) tog över och drev trafiken i en statlig bolagsform under ett år. 1948 tog SJ över i egen regi och fd. SlRJ ingick då i SJ:s 37:e driftssektion. Sista persontåget rullade förbi Tule hpl på kvällen den 9/6 1953.
Sockerbetor transporterades dock på banan även på höstarna 1953-56. Räls och
slipers revs upp 1958. Stationsområdet med hus såldes 1961 till Tules sista
platsvakt Carl Larsson. Någon station har Tule aldrig varit
tidigare, men på GHJ kommer hållplatsen/anhalten uppgraderas till station!
Sommaren 2013 rullar de första tågen sedan 1958 till Tule. Vid stationen finns
då en ny perrong i gammal stil och en semafor som kommer från Vimosågen på södra
Inlandsbanan. Semaforen har vi fått från JTJ och den har renoverats av en av
våra anställda. |
||
|
Kambshagtorps
hållplats (Kht) Kambshagtorps hållplatshus kommer ursprungligen från Stora Vede Hållplats på GJ-linjen Visby - Roma och är en kur av SJ standardtyp från 1950-talet. Liknande kurar fanns bland annat på Haparandabanan, på Ölandsbanorna, längs Örebro-Svartå och i Småland. Hållplatshuset hamnade sedan i Hellvi och skänktes till föreningen 2012. Lars-Åke Holmgren har renoverat färdigt hållplatskuren från Stora Vede. Hållplatsen visar hur en typisk SJ-hållplats kunde se ut på 50-talet. I ursprungsplanen för SlRJ skulle hållplatsen i Halla ligga närmare kyrkan och heta Kamshagetorp, så 113 år senare så kom namnet verkligen till heders på en anhalt. |
||
För att ta del av den kommande bandelen Kambshagtorp- Roma
Kungsgård - Roma vänligen klicka på denna länk:
http://forening.gotlandstaget.se/nybanaroma.htm |