ROMA STATION |
Roma stationsmiljö har ritats av arkitekten Jan de Gysser
I december 2011 stod det klart att Föreningen Gotlandståget, av Regionala
utvecklingsfonden Småland Öarna, beviljats medel för projektet Utbyggnad
av Gotlands Hesselby Jernväg, Etapp III + IV. Projektstart för Etapp III
+ IV var 1/1 2012 och projektet löper t o m 31/12 2014.
Museijärnvägen
Gotlands
Hesselby
Jernväg kommer när projektet är färdigt
att gå mellan
Dalhem
(Hesselby
station) via
Halla (Tule
station) till
Roma samhälle.
I medlemstidningen Spårstumpen nummer 106 publicerade vi 3D-vyer över Roma station gjorda av Jan DeGysser. Sedan dessa har olika synpunkter gjort att vi har utvecklat förslaget. En förändring är att vi flyttat vattentornet norrut, till andra sidan av vändskivan. Det gör stationen mindre koncentrerad till stationshusets omedelbara närhet. Dessutom leder den nya placeringen till att ett lok som tar vatten inte är i vägen lika mycket. Enligt det första förslaget skulle det nämligen blockera både Spår 3 och spåret in till vändskivan. Andra synpunkter som inte varit lika lätta att möta är skapandet av en illusion av att banan delar sig och att en linje går mot Visby med tanke på den gamla knutpunkten på platsen. Vändskivan blockerar detta så det blir en fråga om vad som väger tyngst, vändskivan i SlRJ:s gamla vändskivegrop eller ett spår genom denna (och vändskivan flyttad) som pekar mot stan? På den här sidan presenteras arkitektens ritningar. Vi är mycket nöjda! Tack Janne för allt ditt jobb med att visualisera våra ideer! Det kan för övrigt tilläggas att den första versionen av bangården ritades på en servett på en restaurang i Uppsala... Anders Svensson Länk till sidan om banbygget Kambshagetorp- Tule- Stall Dalhem. Banan byggdes 2010-2012
Länk till sidan om Tule
station som förvaltas av: Märta och
Ingmar Lindkvists
stiftelse för stöd
till Föreningen
Gotlandståget.
|
Klicka här för att
komma upp överst på
denna sida!
Klicka här för att komma tillbaka till Föreningen Gotlandstågets startsida