VÄLKOMMEN ATT ÅKA / HYRA TÅG - DRESSIN   PROJEKTET MED BANUTBYGGNAD TILL ROMA FINANSIERAS AV:

TÅGTIDTABELL:

SÅ TAR NI ER TILL GHJ: DALHEM/ ROMA

VÅR BANA

HYR EN DRESSIN

HYR ETT TÅG (ÅRET RUNT)

JERNVÄGSMUSÉET

JERNVÄGSCAFÉET

BILDER FRÅN EN TRAFIKDAG

TILLGÄNGLIGHET

AKTUELLT OM FÖRENINGEN

ANDRA SEVÄRDHETER I DALHEM

ÅTER TILL STARTSIDAN:

Visst finns det tåg på Gotland!

Vid stationen Hesselby i Dalhem på mellersta Gotland  finns Gotlands Hesselby Jernväg (GHJ) – den enda kompletta järnvägsmiljön från gotlandsbanorna (891 mm) som finns bevarad.
Under 2007 har järnvägen byggts ut till Munkebos hållplats. Den 5 maj 2013 invigs sträckan Munkebos - Tule station av
Gotlands landshövding Cecilia Schelin Seidegård. Järnvägen är nu 3,5 km lång och är Gotlands längsta järnväg!

Här kan ni sommartid samt med "Tomtetåget" kring nyår åka ångtåg med äkta gammaldags atmosfär till Tule station. Då kan ni även besöka Jernvägsmuséet eller fika på Jernvägscaféet.
Det går bra att hyra tåg för skol- och gruppresor, möten eller fester under hela året.

I december 2011 fick vi beskedet vi väntat på att vår ansökan om EU-medel till utbyggnaden Kambshagtorp - Roma beviljades. Under sommaren 2012 skrevs ett avtal om köp av banvallarna över åkrarna vid Tomtevägen. Från januari 2012 till december 2014 kommer projektet att pågå.
Den första delen som byggdes är den 700 meter långa sträckan över åkrarna (Munkebos-åkerkanten södra)
Efter att snart en hel sommar ha kört tåg till Tule station, tar vi i höst nya tag mot Roma!

Är ni nyfiken på att veta mer om GHJ och de gotländska järnvägarna i allmänhet, bli medlem eller aktiv i föreningen – klicka på denna länk!