MALLORCA- TURISTJÄRNVÄGEN  PALMA- SOLLER
 
 


På Mallorca finns den 27 km långa elektrifierade smalspårsjärnvägen mellan Palma och Soller, Ferrocarril de Soller. Spårvidden är 914 mm.
Den byggdes 1912 och elektrifierades redan 1929. Med tanke på att banans längsta tunnel är 3 km lång, den tar 7 minuter att färdas igenom, kan man förstå behovet av eldrift.
Totalt finns det 13 tunnlar! Banan kallas för "apelsintåget", en anledning att den byggdes var för att frakta apelsiner från Sollerområdet till Palma. Men redan 1912 fanns det gott om turister.

Idag används banan enbart för turisttrafik. En tur och returbiljett kostar 17 Euro, att jämföra med den moderna järnvägen Palma-Manacor/Sa Pobla där den längsta resan kostar 4,80 Euro.
Jag åkte med järnvägen tillsammans med min son den 18 juni 2008. Det var en mycket trevlig resa som tog drygt en timme. Banan går först genom låglandet norr om Palma och sedan bär det av uppför och igenom bergen. Efter den stora tunneln går det utför mot Soller. Banan slingrar sig där längs med bergssidorna ned mot Soller.

Länk till bildberättelse om den moderna smalspårsjärnvägen Palma-Manacor/Sa Pobla

                                                  
                                                                                                                       Vi åkte med turisttåget från stationen i  Palma. Avgång kl. 10.50.

Från Soller går en spårvagn till Port Soller. Sträckan är 5 km lång och tar en halvtimme. (4 Euro/enkel) Port Soller är en mysig badort där de flesta husen är från 1900-talets första hälft. En trevlig kontrast mot många andra turistbyar på Mallorca.

Järnvägen Palma-Soller finns bland annat med i filmen Jönssonligan på Mallorca från 1989. http://www.imdb.com/title/tt0097636/

Mer om järnvägen finns på:  http://www.trendesoller.com/  , http://www.sollernet.com/trendesoller/en1.html , http://www.youtube.com/watch?v=t4DnCZhmfNg
http://www.grijalvo.com/articulos/tfcsollerrwy.htm
Filmer med Sollerbanan finns att se på: http://www.youtube.com/watch?v=t4DnCZhmfNg , http://www.youtube.com/watch?v=w_XmLVrwxjs

                                                                         

Varför finns denna bildberättelse om Mallorcas järnvägar på Föreningen Gotlandstågets hemsida? Jo, dels av praktiska skäl, jag är ju Webbmaster för vår hemsida, men även för att många av oss är intresserade av smalspåriga järnvägar i allmänhet.
Mallorca är faktiskt inte så mycket större än Gotland. Skillnaden är att det bor en miljon människor på Mallorca och att de har cirka 18 miljoner turister per år där! Mallorca är 3 620 km²
Gotland har drygt 57 000 invånare och är 3 140 km².

Foto/Text: Daniel Åhlén



    Stationshuset i Palma


Loket tillverkades inför banans elektrifiering 1929.


 


 


 


Inne i vagnarna är ryggstöden vändbara så att ingen behöver åka baklänges.


3:e klasskupé i elloket


 2:a klasskupé i elloket

 
  Tåget på väg ut på gatan utanför stationen. Spåret går på en egen banvall mellan körbanorna.


Uppehåll vid den gamla stationen i Son Sardina


 Den nya metrostationen i San Sardina. Mer om metron se: http://www.urbanrail.net/eu/plm/palma.htm


 Sollertåget går parallellt med metron en sträcka.

 
  På väg upp mot bergen.


 
Tågmöte vid Bunyola station, halvvägs till Soller


  Palmatåget avgick från Bunyola


 


 Bunyola station


  Berg och dalar växlade.


  Inne i den 3 km långa tunneln i bergen


  Tunnelmynning vid hållplatsen ovanför Soller


 Tåget stannade vid denna hållplats som enbart används för att beundra utsikten


  Utsikten mot Soller


  Vårt tåg och mötesspåret


  Träslipers användes oftast, men betongslipers fanns på vissa sträckor.


 Banan slingrade sig ned mot Soller


 En större bro passerades.


  Även några mindre tunnlar.


 Soller: Vy mot spårvagnarnas stall.


  En av de fina spårvagnarna som finns i Soller. En del av dem har köps från Portugal.


  Sollerjärnvägens vagnhall i Soller.


  Tåget uppställt på spår 1 i Soller


Välkommen till Soller


 Spårvagnsstallarna till höger och järnvägens lokstallar till vänster


  En gammal resgodsvagn användes som turistbyrå i Soller.


  Spårvagnen på väg genom Soller stad mot Port Soller


  Banvallen genom Soller


  Spårvägsbro i Soller


  Hållplats i Port Soller


  Vy över den härliga badviken i Port Soller


  Spårvägsstationen i Port Soller


 Ombord på det öppna spårvagnssläpet


  Spårvagnsmöte


  Tillbaka i Soller


  Tåget avgick mot Palma kl. 14.00


  Vy längs med linjen mot Palma


  Inne i Palma gick spåret mitt emellan gatans körbanor.


  


  Nära att bli påkörda vid infarten till Sollerbanans station i Palma.


  Åter till Palma station efter drygt en timmes resa


  Elektrifieringen skedde av Siemens 1929


Samtliga foton är tagna av Daniel Åhlén.
 

 

Länk till bildberättelse om den moderna smalspårsjärnvägen Palma-Manacor/Sa Pobla på Mallorca

Länk åter till sidan om bildreportage från andra järnvägar

Åter till Gotlandstågets startsida