KULTURHUSENS DAG 2006 INVIGDES I HESSELBY

Kulturhusens dag invigdes i Hesselby av Riksantikvarieämbetets chef

Panorama över Hesselby station

Under denna dag som även var vår säsongsavslutning, Museijärnvägens dag hälsades medlemmar, gotlänningar och turister särskilt välkomna!
Under Kulturhusens dag den 10 september 2006 kunde man besöka platser där resor börjar eller slutar. I Hesselby gavs många tillfällen till möten och avsked under dagen!

Kulturhusens dag invigdes i Hesselby med tal av Riksantikvarie Inger Liljequist

Riksantikvarieämbetet valde att inviga Kulturhusens Dag på Gotland - i Dalhem hos Föreningen Gotlandståget!! Det är vi mycket hedrade av!

Riksantikvarie Inger Liljekvist höll sitt invigningstal i Dalhem kl. 11.00. Gästerna åkte med 11.15-tåget och åt därefter lunch i caféet. Därefter reste hon vidare till Slite Sjöfartsmuseum och Fårösunds färjeläger/Bungemuseet. Medebys mässingskvartett spelade vid invigningen.
Vi  körde två-tågstrafik med ett persontåg (P) samt ett blandat godståg ("B" med personvagn). En överraskning dök upp, nämligen vår motordressin från KlRJ, byggd på 30-talet!

Dagen avslutades efter 10 turer med totalt 113 passagerare med en gemensam middag för sommarens frivilliga trafikpersonal i Jernvägscaféet. Daniel Åhlén tackade där alla som har deltagit och gjort sommarens trafik möjlig.

Under året har 5 517 resenärer rest med oss, en minskning med 671 resenärer jämfört med 2005 (det är dock oförändrat jämfört med 2004)

OBS! För Er som har Bredbandsuppkoppling kan Ni nu se på film från Kulturhusens dag/Museijärnvägens dag. Klicka på länkarna nedan för att se filmerna! Filmen visas normalt i Windows Media Player. Vill ni spara filmerna på Er hårddisk, högerklicka då på länkarna och välj "Spara mål som..." Välj sedan var på Er hårddisken filmerna skall sparas.

Provkörning av KlRJs motordressin 1,8 Mb

Lokomotortåget passerar på linjen 2,0 Mb

Förberedelser inför dagens färder med KlRJs motordressin (Klintehamn-Roma Jernväg)

Inger Liljekvist förrättade invigningen av Kulturhusens dag. Foto Berni Gumauskas

På väg till dagens första tåg

Medebys messingskvartet spelade tidsenlig musik i tidsenliga kläder

Vid Eken berättades historien om Eken och om vår bana och dess utveckling.
 Foto: Torbjörn Andersson

Inger Liljekvist fick äran att resa tillbaka till Hesselby station med motordressinen kl. 11.41.

Invigningståget anlände åter till Hesselby station kl. 11.45. Dags för avsked!

Det blandade tåget i väntan på avgång kl. 12.43.

Ångtåget på linjen kl. 12.39.

Ångtåget passerar med GJ CD43 och GJ Co8

Blandat tåg på linjen med SJ Z4p 397  , SJ Bop 876, SJ Gp 310033  m.fl

Mer blandat tåg

På väg mot Eken

Uppehåll med det blandade tåget vid Ekens hållplats kl. 13.45

Ankommande blandat tåg gick in på spår 2 för att när avgående tåg hade lämnat stationen gå in på spår 1. Kl. 13.03.

Tågmöte! Kl. 13.13.

13.32. Ett av sommarens sista persontåg på ingående till Hesselby stn

Cementa.

Motordressinen och Stamp- och Stoppmaskinen som håller på att renoveras

Det blandade tåget på ingående vid Hesselby station kl. 13.37.

Ångtåget på ingående till perrongen kl.14.21

Båda tågen på spår 1 under pausen vid halvtre-tiden

Under pausen fick motordressinen ut och röra på sig igen!

Föreningens aktiva medlemmar avslutade dagen med middag i Jernvägscaféet som Sonja ordnade!

Ett stort tack till ALLA som medverkade och deltog denna härliga sensommardag!

Samtliga foton är med nämnda undantag tagna av Daniel Åhlén.

Åter till startsidan