Klintehamn-Roma
Jernvägs lok nr 1
byggdes av Karlstads
Mekaniska verkstads
filial i
Kristinehamn år
1897. Det gjorde god
tjänst på sin
hemmabana fram till
år 1949 då den nya
ägaren SJ flyttade
loket till
fastlandet. I
skepnad som SJ K4p
3067 gick loket som
växellok i Växjö
till slutet av
50-talet. 1963
ställdes loket upp
som museilok i
Målillahembygdspark.
Där stod loket fram
till 1997. Sedan
dess är Klintehamn
en deposition från
Sveriges
Järnvägsmuseum till
Föreningen
Gotlandståget.
Klintehamn är tänkt
att renoveras till
driftsdugligt skick
för att kunna
användas i trafiken
på Gotlands Hesselby
Jernväg - GHJ.
Vi har därför
startat en
insamling för
att få igång loket.
Om du vill hjälpa
oss att kunna låta
Klintehamn få tuffa
till Munkebos och
ännu längre, sätt in
ett bidrag, stort
som smått på vårt
Vårt Bankgiro: 271-5043.
Märk
betalningen
"Klintehamn" och
ange gärna namn och
adress. TACK!
Text: Anders
Svensson
KlRJ
1 Klintehamn i Roma
1945. Foto ur
Föreningen
Gotlandstågets
arkiv.
SJ K4p
3067 i
Växjö 8
juni 1950.
Foto från
Nybergska
samlingen
vid
Sveriges
Järnvägsmuseum |
|
SJ
K4p 3067 i Växjö
oktober 1959. Foto
från Nybergska
samlingen vid
Sveriges
Järnvägsmuseum |
Loket
i Målilla
hembygdspark 1 aug.
1971. Foto: W
Stenqvist
Klintehamn i
Hesselby, slutet av
1990-talet, Foto:
Martin Ragnar |
Klintehamn på spår 6 vid Vagnhall 1. Museijärnvägens dag den 21 aug.
2005
|
Klintehamn vid
Museijärnvägens dag
den 30 aug. 2009 |
Klintehamn vid
Museijärnvägens dag
den 30 aug. 2009 |
|