GJ Co 8 |
Vagnen byggdes vid Gotlands Järnvägars egen verkstad 1935. Underredet stammar från en annan vagn med samma nummer som 1918 brann upp i Havdhem. Vid SJ:s övertagande av de gotländska järnvägarna, den 1 juli 1947 tilldelades vagnen beteckningen SJ Cop 751. Ursprungligen var vagnen försedd med träbänkar inuti. 1950 moderniserades vagnen då de nuvarande stålrörssofforna monterades. Efter 1948 användes den sparsamt i trafiken och sista ordinarie tjänstgöring torde ha varit våren 1957. Vagnen blev efter nedläggningen uppställd 1963 i museitågsättet vid Romaklosters station. Vagnen förföll och vandaliserades så småningom. 1972 övertog Föreningen Gotlandståget vagnen och transporterade den till Hesselby. Vagnen har totalrenoverats i omgångar sedan dess. Alltsedan 1975 har vagnen varit i trafik vid museijärnvägen.
Tekniska data
Beteckning:
GJ Co 8; 1935: GJ Co 8, 1948:
SJ Cop 751, 1956: SJ Bop 751
Tillverkningsår: 1935. Tillverkare: Gotlands Järnvägs AB:s verkstad,
Visby
Längd: 16,80 m. Vikt: 18,2 ton. Antal sittplatser: 68 st
|