GJ CD 43 & C 44 |
Gotlands Järnvägs AB (GJ) CD 43 och C 44 levererades år 1898. Tillverkare var Fole mekaniska verkstad i Visby, ett företag som i början av seklet expanderade kraftigt och blev en veritabel gotländsk storindustri, med export av järnvägsvagnar till fastlandet som specialitet. 1909 gick företaget i konkurs. Vagnarna var från början rena tredjeklassvagnar, men både blev ombyggda med tiden. C 43, blev 1910 uppgraderad till kombinerad andra- och tredjeklassvagn, för att mot slutet av 1920-talet förvandlas till post- och resgodsvagn. 1948 togs vagnen ur trafik och tjänstgjorde sedan en bit in på 1950-talet som bangårdsvagn i Visby. Underredena skrotades 1952 och korgarna såldes till privatpersoner som sommarstugor. Föreningen erhöll vagnskorgen till GJ CD 43 som gåva redan 1972.
1978 inleddes renoveringsarbetet, som pågick i hela 20 år, men
så är också det allra mesta i vagnen utbytt.
Renoveringen bekostades till stor del av föreningen "Poste Gutensis".
Underredet är
egentligen en godsvagn från Byvalla - Långshyttans Järnväg med littera
NN och nummer 203, vilken blivit förlängd på flera ställen.
Sommaren 1998 togs vagnen i trafik vid museijärnvägen.
Tekniska data
Beteckning:
GJ CD 43; 1898: GJ C 43,
1910: GJ BC 43, 1927: GJ DF 43
Tillverkningsår: 1898. Tillverkare: Fole mekaniska verkstads AB; Visby
Längd: 8,4 m. Vikt: 6,9 ton.
Antal sittplatser GJ CD 43: 12, G C 44: 22.
GJ C 44 har
renoverats från 2005 till ett 1910-talsskick. Till museijärnvägens dag den 28 aug.
2011 var det dags för invigning.
|