ÖSTRA SÖDERMANLANDS JÄRNVÄG - ÖSlJ
RESA TILL JULMARKNADEN I TAXINGE 25 NOV. 2012
 
 
 


Ö.Sl.J är museijärnvägen som för historien vidare från de sju 600 mm-banorna som hade persontrafik. Museijärnvägens placering i Mariefred är mer praktisk än historisk.
Den ligger alldeles intill den sevärda lilla staden Mariefred med Gripsholms slott. Sommartid kan man åka till staden, med mälarens enda äkta ångbåt S/S Mariefred. 

Ö.Sl.J startade sin verksamhet 1959 med ett ånglok och ett par personvagnar på Lina tegelbruks bana utanför Södertälje. Så småningom togs förhandlingar upp med Statens Järnvägar som skänkte den år 1964 nedlagda linjen Mariefred – Läggesta, 3 km, till ÖSIJ. Gåvan omfattade hela banan med mark och fastigheter. Då Ö.Sl.J övertog banan byggdes normalspåret om till 600 mm spårvidd. Trafik förekom från 1966 på linjen Mariefred – Läggesta östra. Våren 1970 förlängdes banan drygt 400 m ned till Mariefreds ångbåtsstation. År 1974 var utbyggnaden av linjen sträckan Ekbacken – Läggesta södra klar

1995 tog Ö.Sl.J över stationsområdet vid Läggesta på då nedlagda fd Norra Södermanlands Järnväg. En ny linje byggdes in till den tidigare SJ-stationen som blev ny Ö.Sl.J station med namnet Läggesta nedre. Bangården i Läggesta har nu fyra spår, varav tre tågspår vid plattform. En kort, bekväm gångväg “till Statsbanan” leder från stationen upp till nya normalspårsstationen på Svealandsbanan. I juni 1999 startade provtrafik med rälsbuss på den normalspåriga sträckan Läggesta Nedre – Taxinge-Näsby – en del av den tidigare Eskilstunabanan. 2009 kördes den sista rälsbussturen på sträckan. På hösten revs den normalspåriga banan och sedan påbörjades bygget av 600 mm smalspår på sträckan. i
Den 25 maj 2011 invigdes trafiken till Taxinge station. Banan är nu cirka 10 km lång. En km från stationen ligger Taxinge slott som är känt för sin goda kakbuffé. Så här års är det även den stora julmarknaden som lockar folk.
Det är därför som Ö.Sl.J kör tågtrafik under ett par helger i november/december. Sträckan längs med mälarens stränder är mycket naturskön. I november var sikten ännu bättre då alla löv hade fallit på träden mellan järnvägen och vattnet. Tågresan på Ö.Sl.J rekommenderas varmt.

Stationshuset i Taxinge-Näsby har en intressant historia. Grundritningen är densamma som andra stationshus längs med banan. t.ex. Läggesta nedre. Men dåvarande ägaren till Taxinge-Näsby slott, greven och fd statsministern Arvid Posse bekostade ett utförande i tegel med trappstegsgavlar. Posse hade ett eget tegelbruk. Det förklarar nog valet av material. Att sonen Fredrik var järnvägsbyggnadsentreprenör i bland annat Skåne förklarar nog valet av byggnadsstil.

När rälsbultarna började ta slut i Hesselby var det mycket positivt att vi med kort varsel kunde köpa 500 st. rälsbultar av dem. Ö.Sl.J har gjort det GHJ gör nu, d.v.s bygga ut sin järnväg. Vi har lärt oss en hel del av dem och är tacksamma för ett bra samarbete!

 

Foto & text: Daniel Åhlén       Länk till Ö.Sl.J hemsida     Kartan är använd med tillstånd av ÖSlJ



    Mitt i Mariefred ligger järnvägsstationen
 


    Bangården vid verkstäderna har många spår
 


    Godsvagnar uppställda med tidstypisk last
 


    Gaivoron, det ryskbyggda lok som ÖSlJ köpte och renoverade för några år sedan.
 


    Snart dags för avgång mot Taxinge-Näsby

 


    Åttkantigt vattentorn och små dressinbodar
 


    Motiv från Mariefreds vackra stationshus
 


    Interiör från väntsal med biljettexpedition

 


 

 
    Vy mot stationen från vändskivan. Spåret till vänster går till hamnen.
 


    
 


     JGJ-vagnen nr 11 kommer ursprungligen från Jönköping – Gripenbergs Järnväg
 


Lok nr 4 levererades till Nättraby- Alnaryd- Eringsboda Järnväg 1914 som NAEJ nr 4
 

 
 Loket som kallas K.M. Nelson byggdes 1914 vid Motala verkstad
 


   Mariefreds kyrka syns till höger i bakgrunden
 

 
  Interiör från JGJ vagn 11. Vagnen var försedd med en kamin under vagnen som gav mycket god vattenburen värme
 


   Klockan 1325 vinkade stinsen av tåget mot Taxinge-Näsby
 

 
    Järnvägscaféet ligger till vänster i den röda byggnaden.
 


    
 

 
    Infartssemaforen
 


   Vy mot Gripsholms slott
 

 
    
 


   Gripsholmsvikens hållplats
 

 
    Längs med linjen till Läggesta har ÖSlJ på senare år satt upp en blanktrådslinje. Den skapar atmosfär!
 


   Vi passerade Hjorthagens station.
 

 
  Hjorthagens stn
 


Mycket rök var det!
 

 
    
 


    Vi passerade Marielunds station
 

 
   Marielundsvikens brygga/badplats. Att nyttja den känns avlägset.
 


    Uppförsbacke mot Läggesta. Vi passerade Jagbackens hållplats
 

 
    I kurvan ned mot Läggesta. I bakgrunden syns svealandsbanans höga betongbro.
 


    Banan till vänster går mot Mariefred och till höger den nybyggda banan mot Taxinge-Näsby
 

 
    Vid Läggesta nedre blev kontrasten total. Den gamla stationen och den nya tågbron med Sj tvåvåningståg!
 


  
 

 
    Läggesta nedres stationshus har samma plan som stationen i Taxinge-Näsby. Men i övrigt är stationerna mycket olika...
 
 


    I skuggan av betongbron har ÖSlJ sin kolbrygga och vändskiva vid Läggesta nedre.
Till höger syns gångvägen upp till SJ-stationen.
 

 
    Under tiden kolning skedde pysslades kaminen under JGJ-vagnen om
 


  Rundgång
 

 
  Dags för avgång mot Taxinge-Näsby
 


   På väg mot Taxinge Näsby.
 

 
    
 


    Vi passerade över en bro som delar Marielundsfjärden vid Stora Skallaholmen. En gammal industri vid Bergåsa till höger.
 

 
  Kurvan efter bron
 


    Den gamla sträckningen längs med
Norra Södermanlands Järnväg slingrar sig fram efter naturen.
 

 
   Vacker äldre bebyggelse vid vattnet vid Ekudden
 


    Vy över Våmmen mot Gripsholms slott och Mariefred
 

 
    Från slott till andra stora hus.
 


   
 

 
    Vi passerade Sjöbyggets hållplats
 


    Uppförsbacke
 

 
    Trång bergskärning för 600 mm
 


    Vi fortsatte uppför med kurvor
 

 
    Vy från Härnöviken mot Mariefred. Jakttorn eller vattentorn?
 


    Vi kom fram till Taxinge-Näsby station efter en mycket vacker resa.
 

 
    Stationshuset byggdes med samma ritningar som t.ex. Läggesta nedre. Men i ett mycket mer påkostat utförande.
 


   
Ingången till väntsalen är skyddad av denna fina veranda

 
    Klinkervalet i väntsalen liknar mycket det i Mariefreds väntsal.
 


   Bild från stins- och biljettexpeditionen i Taxinge-Näsby
 

 
    Tillsyn av lok och vagnar pågick under det drygt timslånga uppehållet
 


   Jag tog en promenad till julmarknaden vid Taxinge slott
 

 
Taxinge kyrka, kanske byggd med tegel från Arvid Posses tegelbruk?
 


    Fågelholk modell större vid Taxinge slott. Kanske för ugglor? Parkeringarna var många och väl fyllda av julmarknadsbesökare.
 

 
Vy mot slottet

 


    I den stora slottsbyggnaden serveras den berömda kakbuffén. Kön till den gick långt ut på gårsplanen. När jag kommenterade den till försäljaren som jag köpte en grillad korv av, så sa hon att då skulle jag se när kön var lång...
 

 
    I det gamla stallet, också byggt i tegel! pågick julmarknaden.
 


    Både ute och inne.
 

 
    På julmarknaden var det minst tre gotländska försäljare. Bland andra Nors nalleverkstad med sina fina nallar i lammskinn.
 


    Klockan 15.35 hade det börjat skymma och det var dags för återfärd till Mariefred.
 

 
    Avgång!
 


    Motiv från linjen mellan Taxinge och Hedlandet
 

 
   Slutsignal
 


    Den här bilden ger inte rättvisa hur varmt det var i vagnen! Dörren till plattformen fick stå öppen!
 

 
    Infarten till Mariefred
 


    K.M Nelson tillbaka i Mariefred. En kvällstur till Taxinge återstod.
 

 
   Motiv från Mariefreds station
 


    
 

 
  Jag tog en promenad till Gripsholms slott
 


    Kändes lite spöklikt i mörkret. Men Mariefreds alla joggare verkade springa runt slottet, så det kändes tryggt.
 

 
    Vy mot Mariefred och kyrkan sett från Gripsholms slott
 


    Det gamla rådhuset i Mariefred, som numera tillhör Strängnäs kommun.
 

 
    Vy från huvudgatan i Mariefred.

 Efter att ha lastat 500 rälsbultar i bilen, (Den var då fullpackat med rälsbultar och material från Hjulmarken)
så blev det en tunnbrödsrulle i korvkiosken vid stationen innan det var dags att köra mot Nynäshamn och Gotlandsfärjan.

Ett stort tack till ÖSlJ för hjälpen med rälsbultarna och för att ni bjöd mig och andra på en mycket trevlig reseupplevelse! Daniel Åhlén

 


 

Klicka härför att komma åter till överst på denna sida

Länk åter till sidan om bildreportage från andra järnvägar

Åter till Gotlandstågets startsida