JTJ   JÄDRAÅS - TALLÅS JÄRNVÄG
50-ÅRSJUBILEUM 23 JULI 2011
 
 



Jädraås-Tallås Järnväg (JTJ) firade sitt 50-årsjubileum under helgen 23-24 juli. Jag har tyvärr aldrig besökt JTJ tidigare, men nu fanns det all anledning.
JTJ hade plockat ut allt som rullade ur sina lokstallar och vagnhallar. Det som slog mig är hur välförsedda JTJ är med just lokstall och vagnhallar. Detta eftersom de tog över en fungerande lokstation just när den lades ned.
JTJ ligger i Järnriket Gästrikland i en bygd där gruvor, skog och bruk en gång skapade liv och rörelse. 1881 kom järnvägen, Dala-Ockelbo-Norrsundets Järnväg (DONJ) till Jädraås.
Banan är en dryg halvmil, och går från Jädraås via Tallås till Svartbäcken nedre.

Vi hann resa med två olika tågset, dagens sista J och K. Vi tittade även på vagnar och lok samt lokstall och vagnhall.
JTJ bjöd på en härlig show om hur det var att resa med tåg på en bruksbana förr. Fyra ånglok var igång samt ångvagnen Majorn och ångdressinen Huppen!
Förutom alla lok och vagnar så är miljön med alla övriga hus fantastisk, lokstallet och vattentornet är i särklass!
Ett stort tack till JTJ för den festdag ni bjöd på!

Följ med på en resa i bilder längs med JTJ. I verkligheten kan ni göra det varje söndag till den 28 augusti 2011.

Länk till karta över JTJ            Länk till den specialtidtabell som gällde under helgen. Där finns också en sammanställning över vilka tema-tåg som framfördes

Historik om Jädraås-Tallås Järnväg (www.jarnvag.net)            Länk till JTJs hemsida (startsidan)


Dala-Ockelbo-Norrsundets Järnvägs lok nr 12. Ett fantastiskt Malletlok tillverkat 1910 av Atlas i Stockholm. JTJ har även systerloket nr 8.


Tre kortfilmer från JTJ
(Klicka på bilderna eller på texten nedan,  för att se filmerna. De öppnas sedan i ett nytt fönster)
Tänk på att filmerna är inspelade i 16:9-format, spelas dem upp i 4:3-format så blir det väldigt smalt smalspår!

FILM! Om växling på Jädraås station, 7 Mb

FILM! Tågmöte vid Pallanite (film 1), 4 Mb

FILM! Tågmöte vid Pallanite (film 2), 5 Mb

Text och bilder: Daniel Åhlén:
Bildsidan är anpassad till dataskärmar med bredbild. För dem som inte har det använd gärna zoomverktyget, t.ex 90 %



    När vi kom till Jädraås hade det som synes just slutat att regna, och det hade kommit mycket regn...


DONJ 12 ångade fram till stationshuset för att avgå som tågset G kl. 15.48


  På spår 2 står ånglok 2 Korsån med bland annat Kungavagnen


 


  Tågsetet bestod av flera sommarvagnar från DONJ


Avgång!


 


 

 
  


 


 Stinsen hade mycket att göra, bland annat att stoppa ångvagnen "Majorn"


 Majorn är byggd på Atlas 1888 för DONJ. Denna dag gick den i trafik mellan verkstaden och stationshuset.

 
  På spår 1 har ånglok 4 Sigbjörn (BLJ) kommit in med tågset C kl. 16.01 (BLJ - Byvalla-Långshyttans järnväg)


Vy från stationen mot vagnhall/lokstall


  Ånglok 4 rangerade vagnar kl. 16.26


  Ånglok 9 Tallås (BLJ) hade ankomsttid kl. 16.21 med tågset E


 Ånglok 4 rangerade tågset J


  Ånglok 2 växlade


  Därefter backade ånglok 2 in sitt tågset (E) på spår 3


  


 Stinsen i arbete
 


 Vårt tågset J har kommit på plats på spår 1, ett blandat tåg med bara en personvagn.
Ett typiskt bruksbanetåg "Björnmossepilen" DONJ 


  I biljettexpeditionen köpte vi biljett


  Trots den täta tidtabellen var tåget bara 10 minuter sent!


 Vy mot hållplatsen Pallanite


 I Pallanite var det tågmöte med tågset G


  En del bytte tåg under det korta uppehållet, och nu blev det trångt i vår vagn!


 Samspråk!


  Vid Tallås station väntade tågset H med ånglok 2


  Tågset H på väg mot Jädraås


  Vy från vår personvagn mot Tallås station


Tallås station med godsmagasin/café


 Ett semaforreglerat grusgropsspår dök upp från vänster.


  Jag tänkte att ungefär så kommer vårt grusgropsspår vid Tule att se ut!


  Ångloket 4 tog sats uppför backen mot Svartbäcken nedre


  På ingång till Svartbäcken nedre


  Loket gjorde rundgång


 


   


  Efter ett kort uppehåll lämnade vi Svartbäcken nedre kl. 17.15


Skärning och utförsbacke


  Utförsbacke i skogen


  En liten stund för Tallås passerades den stora bron över Jädraån


  Mer Jädraå


 Vid vändskivan i Tallås stod Z4p 321 med ett tågset (reservtåg?)


  På ingång till Tallås station


   Tågmöte med tågset K (DONJ Arbetaretåg), med ånglok 9 Tallås


 Tallås gjorde rundgång i Tallås.


  Tågset K, med DONJ sommarvagnar


  I Tallås bytte vi tåg och hann både fika och titta på utställningen i godsmagasinen/ladugården!


  En titt in i stationshuset


  Motiv från väntsalen


  


  Vy från vår sommarvagn


  Det var dags för stinsen att ge avgång kl. 17.34, bara en minut sen!


  På väg in på sidospåret huvudspåret


  Vy från linjen med jädraån


  Finkelboda hållplats passerades och skymtades


  Ett kort stopp gjordes i Pallanite


  En sommarvagn borde vi ha på GHJ, men man bör inte titta mot röken...


  Ett tydligt exempel på att det är en skogsbana


  På ingång till Jädraås kl. 17.47. Två minuter för tidigt!


  Dagens sista tåg har anlänt till Jädraås


  Gästrike Militärhistoriska förening bjöd på Militär show. Varmkorv inhandlades.


  Vy österut på Jädraås bangård


  Vy västerut på bangården


  Det var dags att lämna Jädraås för att åka mot Höga kusten, men det är en annan historia.
Den kan dock ses på Postvagnen: http://postvagnen.com/forum/index.php?id=514148


  Bilparkeringen vid stationen var välfylld (foto är från när vi kom till Jås)
 


Bilder från bangård och lokstallar/vagnhallar
 


  


  


  Motiv från vagnhallen för småfordon


  Vy över vändskivan. I det röda huset höll flera butiker öppet.


  Inne i vagnhallen fanns flera härliga motordressiner, bland annat den lilla Bergdressinen


  Denna rälsbil av märket Austin var härlig!


  Ett sexportars lokstall med täckt vändskiva fanns utanför


   Vattentornet är nyrenoverat.


  Åter till Palma station efter drygt en timmes resa


 Ånglok 2 och Majorn har parkerat i lokstallet för natten


  Vy mot vagnhall byggd i gammal stil och den stora verkstadsbyggnaden, som vi tyvärr inte hann se.


  NKlJ Z4p med timmertåg (ej med i trafiken den 23 juli)

 

Bilder från på lok och vagnar
 


  Ångloket 4 Sigbjörn från BLJ


  Ångloket 2 Tallås från BLJ


  BLJs härliga vagn BCo4


  Motiv från de två tredjeklassavdelningarna med träbänkar


  Vy mot dörren in till andra klass


  I andra klass var det stoppade soffor och ådrade träpaneler

 
  Mer andra klass!


  DONJ BC 215. Vagnen byggdes 1901


  Andra klass på DONJ var enklare än på BLJ


  Tredje klass i DONJ BC 215


  SRJ CD 15. Byggd på Atlas 1886


  


 Tredjeklassavdelningen i SRJ CD 15


  Bild från postavdelningen i SRJ CD 15


  Kungavagnen från ÅG Järnväg i Dalarna


  Kolgården


  NKlJ Z4p och Majoren på väg från verkstäderna


  


  NKlJ Gr 403. Nyrenoverad godsvagn


  NN-vagn 227, även den nyrenoverad


  BLJ Q12 310 - Mobil tankvagn


 Treaxlig godsvagn


  DONJ vagn 510

ETT STORT TACK TILL JTJ, SOM VERKLIGEN BJÖD PÅ ALLT!
EN HEL DEL IDÈER OCH TIPS FRÅN ER TAR JAG MED HEM TILL GHJ.

BLAND ANNAT ÄR JAG SOM BANCHEF PÅ GHJ IMPONERAD ÖVER DE NÄRMAST OGRÄSFRIA BANGÅRDARNA OCH LINJEN.
ÄR DET MÖJLIGT ATT OGRÄS I BANVALLAR INTE TRIVS NORR OM DALÄLVEN :-)

FÖR ER SOM INTE HAR BESÖKT JTJ, TA VÄGEN FÖRBI.
NÄR NI ÄNDÅ ÄR I TRAKTEN PASSA PÅ ATT SE WIJS TRÄDGÅRDAR I OCKELBO, DET HANN VI INTE MED DEN HÄR GÅNGEN TYVÄRR.
MEN NÄSTA GÅNG!

 


Samtliga foton är tagna av Daniel Åhlén.
 

 

Länk åter till sidan om bildreportage från andra järnvägar

Åter till Gotlandstågets startsida