Venavagnen – SJ Cp 407

Vagnen tillverkades av Södertälje Verkstäder 1903. NBJ C 70, (Norsholm-Bersbo Järnvägar) Sedemera NVHJ C3 63. (Norsholm–Västervik–Hultsfreds Järnvägar)
1955 slopades den och nedklassad till bangårdsvagn bgv 453 och blev senare tjv 618512.

Inför stationshusets rivning i småländska Vena, på linjen Hultsfred-Västervik flyttades postkontoret till en på stationsområdet uppställd fd. personvagn.
Det var fd. personvagnen, SJ Cp 407. Vagnen kom till Vena vid månadsskiftet oktober/november 1972. Stationshuset revs inte förrän postkontoret var på plats i vagnen. Det kan ses på bilden nedan. Tiden som postkontor blev ganska kort. Arbetsmiljön var väl inget vidare.

1978. Hämtades Venavagnen av föreningen Gotlandståget och transporterades till Hesselby station. 2014 påbörjades renoveringen som ni kan följa nedan:
Flera av bilderna har vi fått låna tillmötesgående av Småländska smalspårets digitala avdelning Smalspårsarkivet.
Länk till deras sida om Venavagnen: https://smalsparsarkivet.se/fordon/tjv-618512/

Vagnen hämtades av GHJ den 2 juni 1978. Vagnen blev kvar en tid i Oskarshamn eftersom ekipaget var för högt för Gotlandsbåten. Det hela lär till sist ha lösts genom att man släppte ur en del av luften i trailerns däck, så att man kom ombord den 19 juli 1978.

Under åren har vagnen först förvarats utomhus, sedan i Vagnhall 1, sedan utomhus, men när Vagnhall 2 var klar kunde den ställas in inomhus.

Renoveringen av SJ Cp 407 / Venavagnen 2015- 2020


15 feb. 2020: Arbetslördag på Hesselby

Efter sommaren 2015 började vårt gubbgäng att renovera Venavagnen. De gamla fönsteröppningarna togs fram. Tyvärr hade SJ varit grundliga, så de gamla fönstren fanns inte kvar bakom panelen. Bakom all masonit fanns däremot originalmålning och spår efter bänkarnas placering kvar i vagnen. För att åter kunna göra en tredjeplats personvagn av vagnen så har nya fönster beställts till den “fönsterlösa” sidan. Bänkar och underreden i metall ska tillverkas. Vagnen kommer att renoveras till ett 1940-tals utseende.


26 jan. 2020: Arbetslördag på Hesselby

Mycket krut lades på Venavagnen Cp 407. Bengt och Rune arbetade vidare med inredningen. Chrille byggde plattformsräcken. Ante och Gösta monterade torpedventiler på taket och Thomas monterade fotsteg. Kenneth har sett till att kranar till tryckluftbroms och T-bult kommit fram.


18 jan. 2020: Arbetslördag på Hesselby.

Venavagnens ena plattform börjar bli färdig. Invändigt arbetas med sofforna och deras inmontering. 


14 dec. 2019: Arbetslördag på Hesselby

Bengt jobbar på med inredningen i Venavagnen SJ Cp 407. MÅJ-gruppen arbetar med bromsutrustningen på motorvagnen. Bilderna visar statusen på Venavagnen. Notera plattformsräcket under tillverkning.


23 nov 2019: Arbetslördag på Hesselby

Arbetet med att bygga Venavagnens plattformar, samt att montera bromskranar har kommit igång på allvar. Ett par grindar demonterades från sina gamla stolpar för användning på vagnen. 


21 sept.- 5 okt. 2019: Arbetslördag i Hesselby

Vagnavdelningen spikade golvlister i Venavagnen och den första soffan förevisades.


3 maj 2019: Linoleummatta inlagd i Venavagnen

Venavagnen har fått en linoleummatta inlagd och det tackar vi Gotlands golvkonsult/ Hallgrens bygg! Nu återstår bänkar och plattformarna att fixa.


1 dec. 2018: Belysningen provades

Berni demonstrerade fungerande belysning i Venavagnen. 


6 nov. 2018: Venavagnen

Det arbetades med taket. Invändigt började målningen bli klar.


9 okt. 2018: Bagagehyllor

Bagagehyllorna i SJ Cp 407 (Venavagnen) börjar komma på plats.


20 april 2018 – Venavagnen

Bengt har monterat täckplåtar ovanför fönsterlisterna. Montering av bagagehyllekonsoller pågick också. Utvändigt har ramverket till stor del målats. Draginrättningen i A-änden har monterats och justerats och en spricka i buffertbalken har svetsats igen. Idag har 17 aktiva och anställda närvarat. Strongt!



18 april 2018: Ramverket

Vagnavdelningen jobbade vidare med Venavagnens ramverk.


7 april 2018: Vårarbeten på Venavagnen

Venavagnen rullades ut och arbete bedrevs på flera fronter: Bengt kompletterade listverk inne i vagnen och Gösta och Ante slipade och målade ramverkets ena sida.


28 mars 2018: Venavagnen i solen

Vagnen togs ut från verkstaden ut i solskenet.


2 feb. 2018: Arbetslördag

De sista fönsterfodren på Venavagnen sattes i.


20- 29 dec. 2017: Venavagnen

Venavagnen togs ut ur Vagnhall 2

16 dec. 2017: Venavagnen

Det arbetades med Venavagnen denna mörka dag i december.


5 dec. 2017: Venavagnen

Idag monterades det sista fönstret i Venavagnen. 


9- 15 nov. 2017: Onsdag på Hesselby

Montering av fönster arbetade Bengt med den 15 nov.
Den 9 nov sattes trälister ovan fönstren upp och trappsteg monterades.


6 nov. 2017: Arbeten med Venavagnen

I Venavagnen pågick uppsättning av listverk. Prov av en träbänk utfördes.


19 okt. 2017 – Venavagnen – Fågel Fenix

Fågel Fenix: Venavagnen, alias SJ Cp 407, är ute och rör på sig. Montering av fönster och fotsteg pågår och nya Södertelgegrindar har kommit till Hesselby. Tack Järnvägsmuseum för grindarna!


15 okt. 2017: Arbetslördag

Några bilder på Venavagnen och de nytillverkade fönstrena.


7 okt. 2017: Venavagnen – fönster

Venavagnens fönsterfoder monterades på den ena sidan. Foto: Cenita Hellgren


3 okt. 2017 – Venavagnen – toalettfönstret på plats

Arbetet med att sätta in fönster i Venavagnen går vidare. Vi kan även visa Venavagnen med toalettfönstret på plats. Ena sidan börjar se riktigt bra ut.


25 aug. 2017: Venavagnen – fönster har monterats

Montering av fönster samt fotstegens konsoler på Venavagnen SJ Cp 407 pågick.


15 aug. 2017: Venavagnen – vagnskorgens målning blev färdig idag

Idag har Gary och Cenita målat Venavagnens vagnskorgs ytterväggar. Fint blir det! Nästa steg är att montera fönstren som nu är färdigrenoverade/tillverkade. Foto: Cenita Hellgren


12 juli 2017: Arbeten med Venavagnen

Några bilder från arbetena igår med Venavagnens tak som ströks med tjära


14 juni 2017: Venavagnens hjul

Vagnen lyftes upp och hjulen passades in med vagnsfjädrarna.


4- 11 maj 2017: Venavagnen

6 maj: Inne i förrådet bakom caféet pågick renovering av en dörr till Venavagnen. Klasse och Cenita gjorde den som ny.


24 april 2017: Värme i Venavagnen

Varmluftskanalen i Venavagnen är nu klar. Smidda fotstegskonsoler har leverans från Wickmans smide i Visby till vagnen


2 april 2007: Venavagnen

Arbetet med Venavagnen går vidare. Inne i resandeavdelningen dras värmeledningar utmed långväggarna. De kommer avge varmluft och ser ut som de gamla ångvärmeledningarna.
Eftersom vi kör på vintern måste våra personvagnar ha värme och belysning. Venavagnen hade förr ångvärme från en extern värmekälla. Den möjligheten har vi inte så vi får bygga något nytt som ändå utåt sett liknar det gamla systemet.


29 mars 2007: Lyft av Venavagnen

Idag lyfte vi med våra stora domkrafter upp Venavagnen för att kunna se över lagerboxar, hjul och fjädring. Foton: Stefan Krafft


28 mars 2017: Venavagnen luftade sig vid perrongen på Hesselby

En liten vibb av något vi kommer att se på banan i framtiden. SJ Cp 407 är ute och luftar sig…


27 mars 2017: Venavagnens renovering

Målningen av SJ Cp 407, Venavagnen, går vidare. kortsidorna av kupén har kompletterats med bruna fält. Notera dörren som kommit på plats. Foton: Cenita Hellgren


21 mars 2017: Venavagnen

I Venavagnen är originalgaveldörren åter på plats efter renovering. Ett av fönstrena är åter på plats.


18 mars 2017: Arbetslördag

Vi arbetade med taket på Venavagnen där ny takbeklädnad ska läggas på. Vi har även arbetat med bromsutrustningen där ventiler gicks igenom och saknade delar återställdes. Vi har även tagit fram passande stållister till den nytillverkade dörröppningen för att möjliggöra montering av dörrar inom kort. 


18 feb. 2017: Arbetslördag

På Venavagnen tog vi bort takpappen och undersökte trätaket under. Det såg bra ut. Inne i vagnen spikade vi masonit på toalettgolvet.

21 jan. 2017: Arbetslördag

Arbeten med fönstren i Venavagnen pågick.


20 dec. 2016: Venavagnen och Vagnhall 2

I vagnhall 2 lyste igår kväll den nya belysningen för fullt. Möjligheterna att arbeta i hallen är nu mycket bättre. En plan finns att isolera en del av hallen och då kommer möjligheterna bli bättre. Arbetena med Venavagnen går framåt. Här följer en bildsvit.


15 dec. 2016: Venavagnen – Underlag för linoleummatta har lagts in

Arbetet med SJ Cp 407, eller Venavagnen, går vidare. Cenita och Bengt lade in masonit för kommande linoleummatta. Klämbräda vid dörr är på plats.


22- 30 nov. 2016: Målning i brunt

Cenita har målat bagageutrymmet i brunt, helt enligt originalfärgerna. Till höger ska bagagehyllorna återskapas. Till vänster anas dörren till toaletten. Dörren ska snart ådringsmålas i ekimitation och förses med riktigt toalettlås a´la järnvägsvagn från 40-talet.
I resandeutrymmet ska snart lister och foder till fönstren på plats. Tillverkning av soffor är på gång, det blir sådana med varannan bräda mörk och varannan ljus. Därefter ska bagagehyllor etc. tillverkas och monteras. Text: Anders Svensson.


17 nov. 2016: Venavagnen

Målning av vagnskorgen pågick. En ny gaveldörr har tillverkats samt en belysningsarmatur för led-gas har satts upp.


27 okt. 2016: Venavagnen

Utvändigt och målades vagnskorgen. Invändigt målades innertaket. Foton: Anders Svensson


12 okt. 2016: Ytterpanel

På Hesselby jobbade bland andra Bengt med Venavagnens ytterpanel. På långsidan byttes partier. Ena gaveln målades röd.


Maj 2016: Venavagnen


21 mars 2016: Venavagnen

En ny gaveldörr håller på att tillverkas. Inne i vagnen har grundmålning skett.


5 mars 2016: Venavagnen – Ny innervägg på plats

En ny innervägg har satts upp mellan passageraravdelningen och toalett/bagageutrymmet i vagnens ena ände.


Dec 2015- jan 2016: Venavagnen

Invändigt pågick skrapning av träpanelerna.


23 sept. 2015: Renoveringen av Venavagnen fortsätter

16 sept. 2015: Renoveringen av Venavagnen har påbörjats

Renoveringen började med att såga upp de igensatta fönstren och skapa färg invändigt.


Om inget annat anges, foton: Daniel Åhlén & Anders Svensson

Åter till vagnssidan

Åter till startsidan