Vagnen tillverkades av Södertälje Verkstäder 1903. NBJ C 70, (Norsholm-Bersbo Järnvägar) Sedemera NVHJ C3 63. (Norsholm–Västervik–Hultsfreds Järnvägar)
1955 slopades den och nedklassad till bangårdsvagn bgv 453 och blev senare tjv 618512.
Inför stationshusets rivning i småländska Vena, på linjen Hultsfred-Västervik flyttades väntsalen och lokalen för gods- och postombudet till en på stationsområdet uppställd fd. personvagn.
Det var fd. personvagnen, SJ Cp 407. Vagnen kom till Vena vid månadsskiftet oktober/november 1972. Stationshuset revs inte förrän vagnen var på plats i vagnen. Det kan ses på bilden nedan. Tiden som lokalen för gods- och postombudet blev ganska kort. Arbetsmiljön var väl inget vidare.
1978. Hämtades Venavagnen av föreningen Gotlandståget och transporterades till Hesselby station. 2014 påbörjades renoveringen som ni kan följa nedan:
Flera av bilderna har vi fått låna tillmötesgående av Småländska smalspårets digitala avdelning Smalspårsarkivet.
Länk till deras sida om Venavagnen: https://smalsparsarkivet.se/fordon/tjv-618512/
För att i en dator se en bild i större storlek. Högerklicka på bilden och välj “Öppna bild i ny flik
SJ I D 1 Sis Tjv 618512 med SJ Gp 3133 i Västervik 1972. Okänd fotograf SJ I D 1 Sis Tjv 618512 med motortrallan Sputnik i Västervik 1972. Eftersom den breda gaveldörren var på plats så kan det vara inför färden till Vena. Foto: Birger Ekelid/Smalspårsarkivet På väg mot Vena. Foto i Västervik. Foto: Birger Ekelid/Smalspårsarkivet Stillbild från SJ-film 1949 med systervagnen NVHJ C3 63 snarlik Venavagnen som NVHJ-vagn
Detta foto från 1972 visar när vagnen var på plats i Vena. Stationshuset revs 1973. Stationens namn hade flyttats till vagnen, men brevlådan hängde ännu kvar på stationshuset. Foto: Sven Ove Lundberg, Digitalt museum Venavagnen i Vena. SJ I D 1 Sis Tjv 618512 den 19 sept. 1973 Foto Bengt Hultin från Smalspårsarkivet Venavagnen med rälsbussen SJ YP 874. Foto: Bengt Hultin 19 sept. 1973. Smalspårsarkivet
Venavagnen som postombudslokal. 70-tal. Okänd fotograf. Venavagnen från baksidan 1972. Foto från Digitalt Museum
Vagnen hämtades av GHJ den 2 juni 1978. Vagnen blev kvar en tid i Oskarshamn eftersom ekipaget var för högt för Gotlandsbåten. Det hela lär till sist ha lösts genom att man släppte ur en del av luften i trailerns däck, så att man kom ombord den 19 juli 1978.
Venavagnen i Oskarshamn i väntan på transport till Gotland sommaren 1978.
Foto: Bengt Hultin 1978. SmalspårsarkivetVenavagnen i Oskarshamn 17 juli 1978. M/S Visby (1972) i bakgrunden. Foto Sven Karlsson
Under åren har vagnen först förvarats utomhus, sedan i Vagnhall 1, sedan utomhus, men när Vagnhall 2 var klar kunde den ställas in inomhus.
Venavagnen på Hesselby, Dalhem 10 sept. 1978. Dalhem med invigningståget t.h. Foto Sven Karlsson Venavagnen 12 sept. 1978. Foto Sven Karlsson
23 juli 1983. Venavagnen hade ställts längst in i Vagnhall 1. 16 april 2003. Venavagnen hade målats om i tjänstevagnsgrå kulör. 10 nov. 2005. Efter P18 nedläggning fick vi några militärsängar. Venavagnen blev vår hittills enda sovvagn.
Foto 4 sept. 2006. 16 mars 2007 16 mars 2007
Renoveringen av SJ Cp 407 / Venavagnen 2015- 2021
Efter sommaren 2015 började vårt gubbgäng att renovera Venavagnen. De gamla fönsteröppningarna togs fram. Tyvärr hade SJ varit grundliga, så de gamla fönstren fanns inte kvar bakom panelen. Bakom all masonit fanns däremot originalmålning och spår efter bänkarnas placering kvar i vagnen. För att åter kunna göra en tredjeplats personvagn av vagnen så har nya fönster tillverkats till den “fönsterlösa” sidan. Bänkar och underreden i metall har tillverkats. Vagnen har renoverats till ett 1940-tals utseende.
19 juli 2021:
7 juli 2021: Bilder från trafikdagen.
Venavagnen sist i tåget i Roma
6 juni 2021: Premiär för Venavagnen SJ Cp 407
6 juni 2021: Invigning av SJ Cp 407
Invigning av Venavagnen SJ Cp 407 samt utdelning av blomsterkvastar till aktiva som arbetat med vagnen.
Föreningens nya fana förevisades också. Fanan är en gåva till föreningen från Stiftelsen Sveriges Nationaldag.
För att i en dator se en bild i större storlek. Högerklicka på bilden och välj “Öppna bild i ny flik
Roberth förevisade den fana som föreningen fick på nationaldagen Staffan invigningstalade Venavagnen före invigningen Från motsatt håll Tåg 52 från Roma mot Hesselby söder om Kambshagetorp
15 feb. 2020: Arbetslördag på Hesselby
Provkörning av SJ Cp 407, eller Venavagnen, Hesselby – Roma t o r ensam och sedan Hesselby – Tule inkopplad i sommarens tågsätt.
Koll av broms… …samt lagertemperatur Resande till Roma Paus vid Eken för bl a koll av lager Snygg vagn i Roma Sommarens tågset Som blir ett mer helgjutet 50-talståg. Vid Tule station
24 april 2021: Gasblandaren lyftes upp på vagnens tak
Venavagnen på vändskivan Inne i Venavagnen Toalettdörren är på plats i Venavagnen
13 mars 2021:
Gösta och Thomas jobbade med infästningen för gasblandaren på taket, samt justerade en bänk som var lite sned.
Bänkarna i SJ Cp 407
19 sept. 2020
På SJ Cp 407 färdigställdes plattformsräckena och buffertar ska tas till Maskin- och Marinteknik i Etelhem för anpassning.
2 nov 2020. Plåtarna på plattformar sattes på plats 19 sept. Med ångloket Gotland på vändskivan
20 aug. 2020:
Målning av märkningen på ramen. Foto: Cenita
31 juli 2020:
Inne i Venavagnen SJ Cp 407 har omtagen för gardinerna monterats. Utvändigt pågår arbeten med märkningen och att få bromssystemet tätt, samt att få plattformen i B-änden färdig.
Märkning pågick Venavagnen invändigt. De allra flesta detaljer är på plats och bara ett fåtal återstår.
30 juni 2020:
Bengt jobbade vidare med plattformen i B-änden på SJ Cp 407, alias Venavagnen.
12 juni. Venavagnen med monterade luftslangar
30 maj 2020:
Bengt arbetade med Venavagnens plattform och borrning av hål för plank.
16 maj. Arbete med plattformarna på SJ Cp 407. Toalettdörren på plats.
10 maj 2020:
Venavagnen SJ Cp 407 med den nya gångmattan på plats. Även en jämförelse före.
Foto juli 2016 av Stefan Knorn
2 maj 2020:
Bengt och Gösta arbetade med plattformen till Venavagnen. Thomas höll på med vagnens bromsrör. Martin målade grindar till den
Den inre plattformen till Venavagnen Arbeten med plankgolvet till den yttre plattformen på Venavagnen. Flera ursågningar i golvplankorna krävs. Arbete pågick med bromsledningarna för tryckluftsbromsen under Venavagnen
25 april 2020:
Venavagnen har fått gardiner uppsatta och plattformarnas räcken har målats.
Venavagnens ena gavel Venavagnen invändigt – nya gardiner
5 april 2020:
21 mars 2020:
Fortsatta arbeten på SJ Cp 407, bland annat broms och nödbroms
Erik och Evert studerar SJ Cp 407 plattforms-tak inför nytillverkning till MÅJ XC 10 SJ Cp 407: Thomas jobbade med bromsen Renoverad toalettdörr på SJ Cp 407 SJ Cp 407: Vid kortväggen ska nödbromsens ledning dras upp, helt enligt originalet
7 mars 2020
På Venavagnen Cp 407 monterades plåtar vid dörr.
Venavagnens plattform Bengt monterade dörrplåt på Venavagnen Alla bänkar utom en är nu monterade i Venavagnen Destinationsskylt på plats 14 mars: Gösta och Leif arbetade med Venavagnens buffert. Foto: Christer N
5 mars 2020:
Venavagnen SJ Cp 407 var ute på provtur till Eken. Foton: Christer Norrby
Venavagnen vid Eken. foto: Christer Norrby Mycket vatten i ån
29 feb. 2020:
Venavagnen har gått in i detaljeringsfasen: Karaffhållare, gardiner etc. sätts på plats. Plattformarna är färdiga svetsmässigt. Återstår övergångsbryggor och plattformsgolv.
Den färdiga plattformen. Det här kryssformade arrangemanget med plattjärn var vanligt under tidigt 1900-tal men få, om ens någon, vagnar har kvar det idag. Venavagnen med detaljer på plats Provmonterad gardin. Läderomtag tillkommer Karaffhållare
27 feb. 2020:
Cenita målade plankor som ska vara till plattformarna på Venavagnen Gardinomtag till Venavagnen som Skinnverkstan i Norrlanda har levererat Hemarbete – På Karby anhalt sys det gardiner till Venavagnen!
15 feb. 2020:
Bengt jobbade med träbänkarnas montering och Crille med plattformarnas smidesarbeten.
Crille svetsade övergångsbryggor till Venavagnen Venavagnen med MÅJ-motorvagnens ram framför Bengt passade in träbänkarna i Venavagnen Venavagnen åt andra hållet. Upplyst med fin gasled-belysning Klädhängare och gardinstänger (bakom den vita trälisten) på plats Venavagnen inifrån Vagnhall 2
26 jan. 2020: Arbetslördag på Hesselby
Mycket krut lades på Venavagnen Cp 407. Bengt och Rune arbetade vidare med inredningen. Chrille byggde plattformsräcken. Ante och Gösta monterade torpedventiler på taket och Thomas monterade fotsteg. Kenneth har sett till att kranar till tryckluftbroms och T-bult kommit fram.
18 jan. 2020: Arbetslördag på Hesselby.
Venavagnens ena plattform börjar bli färdig. Invändigt arbetas med sofforna och deras inmontering.
På väg upp på taket Inne i Venavagnen, sofforna ställda på plats Venavagnens ena plattform börjar bli klar
14 dec. 2019: Arbetslördag på Hesselby
Bengt jobbar på med inredningen i Venavagnen SJ Cp 407. MÅJ-gruppen arbetar med bromsutrustningen på motorvagnen. Bilderna visar statusen på Venavagnen. Notera plattformsräcket under tillverkning.
Bengt och Berni provsitter sofforna i Cp 407 Det nya plattformsräcket Gaslykta i Cp 407 som drivs med LED
23 nov 2019: Arbetslördag på Hesselby
Arbetet med att bygga Venavagnens plattformar, samt att montera bromskranar har kommit igång på allvar. Ett par grindar demonterades från sina gamla stolpar för användning på vagnen.
Gösta och Chrille diskuterar Venavagnens plattformar Nya och gamla detaljer Venavagnens inre med nytillverkade soffor. Snyggt!
21 sept.- 5 okt. 2019: Arbetslördag i Hesselby
Vagnavdelningen spikade golvlister i Venavagnen och den första soffan förevisades.
21 sept. 5 okt. Bengt förevisade ännu en soffa till Venavagnen Cp 407.
3 maj 2019: Linoleummatta inlagd i Venavagnen
Venavagnen har fått en linoleummatta inlagd och det tackar vi Gotlands golvkonsult/ Hallgrens bygg! Nu återstår bänkar och plattformarna att fixa.
1 dec. 2018: Belysningen provades
Berni demonstrerade fungerande belysning i Venavagnen.
6 nov. 2018: Venavagnen
Det arbetades med taket. Invändigt började målningen bli klar.
9 okt. 2018: Bagagehyllor
Bagagehyllorna i SJ Cp 407 (Venavagnen) börjar komma på plats.
Inne i Venavagnen. bagagehylla på plats 26 april. Bagagehyllornas konsoler hade satts upp
20 april 2018 – Venavagnen
Bengt har monterat täckplåtar ovanför fönsterlisterna. Montering av bagagehyllekonsoller pågick också. Utvändigt har ramverket till stor del målats. Draginrättningen i A-änden har monterats och justerats och en spricka i buffertbalken har svetsats igen. Idag har 17 aktiva och anställda närvarat. Strongt!
18 april 2018: Ramverket
Vagnavdelningen jobbade vidare med Venavagnens ramverk.
7 april 2018: Vårarbeten på Venavagnen
Venavagnen rullades ut och arbete bedrevs på flera fronter: Bengt kompletterade listverk inne i vagnen och Gösta och Ante slipade och målade ramverkets ena sida.
Venavagnen utomhus Nymålad vagn som strax efter rullades in i verkstaden igen. Invändigt i vagnen med (nästan) kompletta listverk Bagagehyllor i Venavagnen målade av Cenita Bengt har tillverkat ett antal nya konsoller till bagagehyllor. Den första monterades idag. Venavagnens ramstans. NBJ står för Norsholm – Bersbo Jvg.
28 mars 2018: Venavagnen i solen
Vagnen togs ut från verkstaden ut i solskenet.
En av vagnsgrindarna på plats.
2 feb. 2018: Arbetslördag
De sista fönsterfodren på Venavagnen sattes i.
Venavagnen blir alltmer komplett invändigt Fönsterfoder monteras i Venavagnen 20 jan: Nya hyllor i bagageutrymmet på Venavagnen 20 jan: Bengt provade en mall till bagagehyllekonsol i Venavagnen
20- 29 dec. 2017: Venavagnen
Venavagnen togs ut ur Vagnhall 2
16 dec. 2017: Venavagnen
Det arbetades med Venavagnen denna mörka dag i december.
5 dec. 2017: Venavagnen
Idag monterades det sista fönstret i Venavagnen.
9- 15 nov. 2017: Onsdag på Hesselby
Montering av fönster arbetade Bengt med den 15 nov.
Den 9 nov sattes trälister ovan fönstren upp och trappsteg monterades.
Lister sattes upp ovanför fönstren Gösta monterade ett fotsteg
6 nov. 2017: Arbeten med Venavagnen
I Venavagnen pågick uppsättning av listverk. Prov av en träbänk utfördes.
Venavagnen. En glimt av hur det kan bli. Soffan ditställd som idé.
19 okt. 2017 – Venavagnen – Fågel Fenix
Fågel Fenix: Venavagnen, alias SJ Cp 407, är ute och rör på sig. Montering av fönster och fotsteg pågår och nya Södertelgegrindar har kommit till Hesselby. Tack Järnvägsmuseum för grindarna!
15 okt. 2017: Arbetslördag
Några bilder på Venavagnen och de nytillverkade fönstrena.
Venavagnen med två nyligen ersatta panelbrädor Det smala fönstret med gasbelysning Entrén med toalettutrymmet till vänster Mot toalettutrymmet
7 okt. 2017: Venavagnen – fönster
Venavagnens fönsterfoder monterades på den ena sidan. Foto: Cenita Hellgren
Bengt snyggar till fönsterfodren på Venavagnen. Foto: Cenita Hellgren Gösta jobbade med Venavagnens ena buffert. Foto: Cenita Hellgren
3 okt. 2017 – Venavagnen – toalettfönstret på plats
Arbetet med att sätta in fönster i Venavagnen går vidare. Vi kan även visa Venavagnen med toalettfönstret på plats. Ena sidan börjar se riktigt bra ut.
25 aug. 2017: Venavagnen – fönster har monterats
Montering av fönster samt fotstegens konsoler på Venavagnen SJ Cp 407 pågick.
15 aug. 2017: Venavagnen – vagnskorgens målning blev färdig idag
Idag har Gary och Cenita målat Venavagnens vagnskorgs ytterväggar. Fint blir det! Nästa steg är att montera fönstren som nu är färdigrenoverade/tillverkade. Foto: Cenita Hellgren
12 juli 2017: Arbeten med Venavagnen
Några bilder från arbetena igår med Venavagnens tak som ströks med tjära
Venavagnens tak ströks med tjära. Foto: Sven Karlsson Gary borstade ut tjäran uppe på taket. Foto: Cenita Hellgren Cenita strök ut tjäran. Foto: Sven Karlsson
14 juni 2017: Venavagnens hjul
Vagnen lyftes upp och hjulen passades in med vagnsfjädrarna.
4- 11 maj 2017: Venavagnen
6 maj: Inne i förrådet bakom caféet pågick renovering av en dörr till Venavagnen. Klasse och Cenita gjorde den som ny.
6 maj. 11 maj. 4 maj. Ena gaveln i Venavagnen
24 april 2017: Värme i Venavagnen
Varmluftskanalen i Venavagnen är nu klar. Smidda fotstegskonsoler har leverans från Wickmans smide i Visby till vagnen
Till vänster syns varmluftskanalen som ska värma Venavagnen vintertid. Vi kommer ha en dieselvärmare i det gamla toalettutrymmet som ger varmluft. Målning/ rengöring av hjul, lagerboxar mm pågår. Fotstegskonsolerna till Venavagnen. Fästena är original, fotstegen skars troligen av på 1970-talet när vagnen blev postkontor i Vena.
2 april 2007: Venavagnen
Arbetet med Venavagnen går vidare. Inne i resandeavdelningen dras värmeledningar utmed långväggarna. De kommer avge varmluft och ser ut som de gamla ångvärmeledningarna.
Eftersom vi kör på vintern måste våra personvagnar ha värme och belysning. Venavagnen hade förr ångvärme från en extern värmekälla. Den möjligheten har vi inte så vi får bygga något nytt som ändå utåt sett liknar det gamla systemet.
29 mars 2007: Lyft av Venavagnen
Idag lyfte vi med våra stora domkrafter upp Venavagnen för att kunna se över lagerboxar, hjul och fjädring. Foton: Stefan Krafft
28 mars 2017: Venavagnen luftade sig vid perrongen på Hesselby
En liten vibb av något vi kommer att se på banan i framtiden. SJ Cp 407 är ute och luftar sig…
27 mars 2017: Venavagnens renovering
Målningen av SJ Cp 407, Venavagnen, går vidare. kortsidorna av kupén har kompletterats med bruna fält. Notera dörren som kommit på plats. Foton: Cenita Hellgren
21 mars 2017: Venavagnen
I Venavagnen är originalgaveldörren åter på plats efter renovering. Ett av fönstrena är åter på plats.
Venavagnen fick ny takpapp Originalgaveldörren och gaslyktor på plats Ett fönster på plats i Venavagnen
18 mars 2017: Arbetslördag
Vi arbetade med taket på Venavagnen där ny takbeklädnad ska läggas på. Vi har även arbetat med bromsutrustningen där ventiler gicks igenom och saknade delar återställdes. Vi har även tagit fram passande stållister till den nytillverkade dörröppningen för att möjliggöra montering av dörrar inom kort.
Venavagnen utomhus för omväxlings skull. De nya fönstren är snart färdiga, liksom listverken. När korgen är färdigmålad kommer montering av fönster att ske. Fjäder med axelbox från Norra Östergötlands Jvg. Vi ska inom några veckor lyfta vagnen och gå igenom fjädrar och lager. Ramverk och bromsutrustning på Venavagnen. Den gamla märkningen från tiden som tjänstevagn är alltjämt kvar.
18 feb. 2017: Arbetslördag
På Venavagnen tog vi bort takpappen och undersökte trätaket under. Det såg bra ut. Inne i vagnen spikade vi masonit på toalettgolvet.
Gösta på taket och staffan nedanför
21 jan. 2017: Arbetslördag
Arbeten med fönstren i Venavagnen pågick.
20 dec. 2016: Venavagnen och Vagnhall 2
I vagnhall 2 lyste igår kväll den nya belysningen för fullt. Möjligheterna att arbeta i hallen är nu mycket bättre. En plan finns att isolera en del av hallen och då kommer möjligheterna bli bättre. Arbetena med Venavagnen går framåt. Här följer en bildsvit.
Vagnhall 2 sedd utifrån. Ljuset inifrån lyser upp de gamla portarna från rälsbussgaraget i Visby Panoramabild inifrån Vagnhall 2. Venavagnen till vänster. KlRJ F 307 till höger Venavagnen invändigt sett från toalett/bagageutrymmet
15 dec. 2016: Venavagnen – Underlag för linoleummatta har lagts in
Arbetet med SJ Cp 407, eller Venavagnen, går vidare. Cenita och Bengt lade in masonit för kommande linoleummatta. Klämbräda vid dörr är på plats.
22- 30 nov. 2016: Målning i brunt
Cenita har målat bagageutrymmet i brunt, helt enligt originalfärgerna. Till höger ska bagagehyllorna återskapas. Till vänster anas dörren till toaletten. Dörren ska snart ådringsmålas i ekimitation och förses med riktigt toalettlås a´la järnvägsvagn från 40-talet.
I resandeutrymmet ska snart lister och foder till fönstren på plats. Tillverkning av soffor är på gång, det blir sådana med varannan bräda mörk och varannan ljus. Därefter ska bagagehyllor etc. tillverkas och monteras. Text: Anders Svensson.
22 nov. 2016. Målning av de nedre bruna fälten pågick. Foto: Anders Svensson 30 nov. 2016. Foto: Cenita Hellgren 30 nov. 2016. Foto: Cenita Hellgren
17 nov. 2016: Venavagnen
Målning av vagnskorgen pågick. En ny gaveldörr har tillverkats samt en belysningsarmatur för led-gas har satts upp.
17 nov. 2016. Målning av korgen pågick. Foto: Anders Svensson Ny dörr till Venavagnen har tillverkats. På insidan ska den målas i ekimitation. Foto: Anders Svensson En gasbelysningsarmatur har monterats mellan toalettutrymmet och vestibulen. Foto: Anders Svensson
27 okt. 2016: Venavagnen
Utvändigt och målades vagnskorgen. Invändigt målades innertaket. Foton: Anders Svensson
Korgens panel rödmålas: Bengt, Cenita och i bakgrunden Staffan. Foto Anders Svensson 27 okt. 2016. Innertaket hade nu målats. Foto Anders Svensson
12 okt. 2016: Ytterpanel
På Hesselby jobbade bland andra Bengt med Venavagnens ytterpanel. På långsidan byttes partier. Ena gaveln målades röd.
Maj 2016: Venavagnen
2 maj: Venavagnen ute i solskenet 16 maj. Ena plattformen 16 maj: dörren till toalettutrymmet Toalettutrymmet hade byggts upp. 25 maj. Arbeten med den andra plattformen.
21 mars 2016: Venavagnen
En ny gaveldörr håller på att tillverkas. Inne i vagnen har grundmålning skett.
5 mars 2016: Venavagnen – Ny innervägg på plats
En ny innervägg har satts upp mellan passageraravdelningen och toalett/bagageutrymmet i vagnens ena ände.
Gösta studerar den nya mellanväggen mellan sittkupé och toalett/bagageutrymme Ena gaveln med den blivande toalettdelen utifrån. Rolf och Bengt spikar dörrfoder. Endast enstaka brädor i ytterpanelen behövde bytas. Väggen mot plattformen i A-änden har fått ny panel ovanför dörren. Diskussioner kring lister ovanför fönstren.
Dec 2015- jan 2016: Venavagnen
Invändigt pågick skrapning av träpanelerna.
18 dec. 2015 13 jan. 2016
23 sept. 2015: Renoveringen av Venavagnen fortsätter
Venavagnens ytterpanel skrapades På bilderna syns det tydligt de olika färgerna som användes i vagnen samt bänkarnas placering.
16 sept. 2015: Renoveringen av Venavagnen har påbörjats
Renoveringen började med att såga upp de igensatta fönstren och skapa färg invändigt.
Bänkarnas placering syntes tydligt
Om inget annat anges, foton: Daniel Åhlén & Anders Svensson