SJ
NNsp 300576: Vagnen
är byggd som den
första i en serie på
tio vagnar till
Kalmar - Torsås
Järnväg, KTsJ, år
1919. Den
tillverkades av R.
Dolberg Maschinen-
und Feldbahn-Fabrik
i Hamburg och erhöll
vid leveransen
beteckningen KTJ NN2
1771. Övriga blev
NN2 1772 - 1780. Då
KTsJ överfördes till
SJ år 1941 kom NN2
1771 att införlivas
med SJ nummerserie
som SJ NNsp 300576.
Under denna
beteckning rullade
vagnen fram till
70-talet då de sista
smalspåriga
järnvägarna lades
ned. 300576 kom dock
att räddas av Anten
- Gräfsnäs
museiförening, AGJ
vid vilken vagnen
genomgick en
renovering. På AGJ (AGJ
143) kom vagnen att
rulla som vagn för
banavdelningen samt
i trafiktåg. 2008
inköptes vagnen av
Gotlandståget och
fördes över till
Gotland i juli samma
år. 2008-09
renoverades vagnen
till skick som
SJ-vagn och är nu
trafikvagn på GHJ
samt används av
Banavdelningen vid
olika banarbeten.
Vagnen är idag i
mångt och mycket en
typisk NN-vagn från
1950-talet och
framåt. Dess udda
tillverkare och
vissa typiskt tyska
detaljer såsom
spännstagets
utformning och
lokekrade hjul gör
den dock till en
särling bland de
bevarade
891-vagnarna i
landet.
Foto
vid Munkebos den 16
maj 2009. Foto:
Anders Svensson
Bilder från
renoveringen 2008:
Foton: Daniel Åhlén

11
dec. 2008. SJ
NNsp 320576 togs
ur verkstaden
och lastades med
slipers.
Märkning
återstod bland
annat. |
|

5
dec. 2008. NNsp
320576 golv gjordes
i ordning inne i
verkstaden |

15
nov. 2008. Ante
rengjorde och
målade
underredet till
SJ NNsp 320576 |
|

18
okt. 2008.
Renovering
pågick |

3
juli 2008. SJ
NNsp 320576 hade
samma dag anlänt
till Hesselby
från AGJ |
|
|
|