GJ C 44  
 

Gotlands Järnvägs AB (GJ) C 44 och systervagnen C 43 levererades år 1898.
Tillverkare var Fole mekaniska verkstad i Visby, ett företag som i början av seklet expanderade kraftigt och blev en veritabel gotländsk storindustri, med export av järnvägsvagnar till fastlandet som specialitet. 1909 gick företaget i konkurs. Vagnarna var från början rena tredjeklassvagnar, men både blev ombyggda med tiden. Sista tiden var vagnen bangårdsvagn SJ Bgv 820. Underredet skrotades 1952 och korgarna såldes till  privatpersoner som sommarstugor. Föreningen erhöll vagnskorgen till GJ CD 43 som gåva redan 1972.
Vagnskorgen flyttades till Tofta, där den byggdes in i en större sommarstuga. Föreningen fick vagnskorgen i gåva 1985. 2005 inleddes återställningsarbetet och det var klart till museijärnvägens dag den 28 aug. 2011, då den invigdes. Underredet är egentligen en godsvagn från Byvalla - Långshyttans Järnväg, BLJ NN 203, vilken blivit förlängd på flera ställen. Vagnen är återställd i det skick vagnen hade på 1910-talet.
Det är en tredjeklassvagn med träbänkar, med en liten damkupé och en större salong.

 
Tekniska data
Beteckning: GJ C 44; SJ Bgv 820, 1898: GJ C 43.
Tillverkningsår: 1898. Tillverkare: Fole mekaniska verkstads AB; Visby
Längd: 8,4 m. Vikt: 6,9 ton. Antal sittplatser GJ C 44: 22.


28 aug. 2011: Vagnen GJ C 44 har invigts. Här fotograferad på första turen vid Munkebos hållplats.


GJ C 44 som bangårdsvagn i Visby på 50-talet. Foto: Olof Sjöholm/ SJK. Bilderna visar vagnens olika sidor.
 
 
  GJ C 44 som bangårdsvagn SJ Bgv 820 i Visby 1952. Foto: Lennart Welander 
 



 Ritning på GJ C 44


GJ C 44 . Renoveringen 2005-2011


1 maj 2004: GJ C 44 innan renoveringen påbörjades. Foto: Anders Svensson
 

 19 mars 2005: GJ C 44 under renovering.
 

 21 jan. 2006: GJ C 44 Interiör under renoveringen.
 

  GJ C 44 Interiör under renoveringen. Foto:Rasmus Axelsson den 20 jan.07
 

10 mars 2009: Bengt monterar list i taket till Lanterninen.
 

28 okt. 2009: GJ C 44 i Vagnhall 1. Alla väggplåtar på gavlarna och denna sida har nu monterats.
 

15 maj 2010: 44:an i Vagnhall 1. Takets dukar spänns och spikas fast.
 

29 maj 2010: Gary grundmålade taket i GJ C 44
 

29 maj 2010: Även väggarna fick sin grundmålning.
 

18 sept. 2010: Montering av lister till plåtarna GJ C 44
 

14 okt. 2010: Korgen på plats på Postvagnens gamla underrede.
 

 16 okt. 2010: Såg ut som en bangårdsvagn, men den var bara grundmålad.
 

3 mars 2011: GJ C 44 står nu i verkstaden för att renoveras färdigt.
 

10 april 2011: De nytillverkade bänkarna till GJ C 44 målades.
 

27 maj 2011. GJ C44. Maskering för linjeringsmålningen pågår
 

 

27 maj 2011. GJ C 44. Alla fönster är nu monterade i vagnen.
 

1 juni 2011: GJ C 44. Vackert ådringsmålad av Dalhemsbon Jerry Jannehag
Se: http://www.jannehags.dinstudio.se/
 
 
1 juni 2011: På denna detaljbild syns ådringsarbetet tydligare

 

18 juni 2011: Motiv från den lilla kupén

18 juni 2011: Anders, Bengt och Staffan som samtliga har jobbat med vagnens renovering

3 juli 2011: GJ C 44. Linjeringen är ´klar. Utvändigt återstår märkning


 3 juli 2011: Inne i vagnen har bagagehyllor monterats. Läderremmar till fönstren är även dem på plats.
 

1 aug. 2011: Gary har märkt vagnen snyggt utvändigt
 

 12 aug. 2011. Staffan monterade gardiner i vagnen
 

16 aug. 2011: Gardinerna är på plats i GJ C 44
 

 16 aug. 2011. Vy från den lilla kupén
 

16 aug. 2011: Gardinerna är på plats i GJ C 44
 

 16 aug. 2011. Vy från den lilla kupén
 

24 aug. 2011: GJ C 44 togs ut ur Vagnhall 1. Gasblandaren monterades på taket.
 

 24 aug. 2011: Inpassning av landskapsvapen på sidan av vagnen.
 

24 aug. 2011: Så ljus blev vagnen invändigt, när den kom ut i solskenet!
 

 26 aug. 2011: Vår fina personvagn GJ C 44 har provkörts till Eken.
 

26 aug. 2011:  Våra rallare fick vara passagerare under provkörningen. Inga missljud hördes.
 

 26 aug. 2011: GJ C 44 med landskapsvapnet. En fin färgklick på sidan!
 


 

 

Åter till vagnssidan

Åter till startsidan