GJ C 42

Gotlands Järnvägs AB (GJ) C 42 är en tredjeklass personvagn som levererades till den första gotländska järnvägens invigning den 10 september år 1878. Vagnen byggdes av Landskrona gjuteri och mekaniska verkstad och var en av totalt 8 levererade personvagnar, varav denna var en av 3 rena tredjeklassvagnar. Vagnen byggdes 1906 om till kombinerad tredjeklass personvagn och postvagn och 1927 till renodlad postvagn. Denna postvagn, GJ D 42, som rullade på linjen Visby – Burgsvik, försågs med lanternin och förlängt axelavstånd. Det sistnämnda var för att kunna medfölja i tågen eftersom GJ höjde hastigheten på banan 1927. Som postvagn gick den dock i trafik bara något år innan den slopades, ersatt av modernare vagnar.

I början av 1950-talet såldes vagnskorgen som sommarstuga och stod som sådan hos en privatperson fram till 1977 då föreningen återköpte vagnen och totalrenoverade den, byggde ny inredning och placerade den på underredet från en systervagn, GJ AC 23, vars underrede blivit använt på Roma sockerbruk fram till början av 1960-talet. Renoveringen innebar att lanterinen och annat som tillhörde postvagnsutförandet togs bort och en del äldre detaljer återskapades. Vid invigningen av GHJ 10 september 1978 togs GJ C 42 i trafik och den ingick under många år i föreningens trafiktåg. Vagnen har varit avställd under senare år men nu har renovering av vagnen påbörjats. Avsikten är att den renovering som genomfördes till 90% under 1978 ska avslutas och vagnen tas i trafik. Bland annat ska detaljer som slutsignalhållare, ledstänger och annat bytas ut mot sådana som motsvarar originalet. Slutligen ska vagnen målas i en mer förebildstrogen målning med gul linjering och märkning. Text: Martin Ragnar och Anders Svensson

Tekniska data
Beteckning: GJ C 42; 1878: GJ C 42, 1906: GJ CD 42, Tillverkningsår: 1878,Tillverkare: Landskrona gjuteri och mekaniska verkstads AB; Landskrona
Längd: 6,53 m, Vikt: 4,5 ton, 24 sittplatser

GJ C 42 utdragen ur Vagnhall 1 vid museijärnvägens dag den 30 aug. 2009

GJ C 42 nyrenoverad sept. 1978.

GJ C 42 som trafikvagn 1980-talet.

9 april 2013: GJ C 42 inför ommålning och komplettering

Systervagnen GJ C 40 utanför lokstallet i Visby 1952. Foto av Lennart Welander.

42:an efter minst 25 år som sommarstuga på väg hem 1976. Foto av Ulf Ronander.

Åter till vagnssidan