![]() |
GJ 3 GOTLAND |
![]() |
"Gotland" byggdes år 1878 av Nydqvist & Holm AB i Trollhättan (NOHAB) (tillverknings-nummer 89/1878) och levererades till Gotland och Gotlands Järnvägs AB först vårvintern 1879, ett halvår efter invigningen av den första gotländska järnvägen mellan Visby och Hemse. Hösten 1878 ställdes loket ut på världsutställningen i Paris, där det belönades med en silvermedalj i sin klass.
Loket användes
till en början
i alla typer
av tåg, men
tjänstgöringen
koncentrerades
från och med
1910-talet
till växling
och lättare
godståg, med
utgångspunkt
från Visby.
Loket fick en
ny panna från
NOHAB år 1914
(tillverkningsnummer
30983/1914).
Vid
förstatligandet
1947 övertogs
loket av SJ
och var i
tjänst ända
fram till
våren 1953,
trots att det
slopades redan
1951. Loket
var under
senare år
utrustat med
tryckluftsbroms.
Senare på
våren 1953
återköptes
loket av
tillverkaren,
NOHAB, som
renoverade
loket
utvändigt och
överlämnade
det som
present till
SJ på
100-årsdagen
år 1956. Loket
placerades
sedan på
Järnvägsmuseum
först i
Tomteboda,
sedan i Gävle. Text: Martin Ragnar
|