Projekt Rälsbuss

Föreningen Gotlandståget har inlett ett projekt som syftar till att bygga en replik av en gotländsk Hilding Carlssonrälsbuss. Vi har valt att bygga en kopia av rälsbussen SlRJ BYo 8, eller SJ Yo1p 649 som den hette vid leveransen 1948. Rälsbussen är av den senare versionen från Hilding Carlsson med breddad korg och förhöjt tak. Målet är att vi inom ett par år ska kunna erbjuda resor längs GHJ i en klassisk röd rälsbuss, typisk för gotlandbanorna.

Projektet innebär att vi inköpt en dansk Skinnebus, en motorvagnstyp som till stor del bygger på Hilding Carlssons rälsbussar. Från denna tas inredning, boggier, drivlina samt en uppsjö delar som passar på en svensk buss. Ett nytt ramverk och en ny korg i askträ byggs och delarna från Skinnebusen monteras på dessa.

Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på vårt Bankgiro 271-5043.
Ange ”rälsbuss” och namn + adress.

26 sept. 2019

Arbetet går vidare med det nytillverkade underredet till rälsbussen. Det har i dagarna blästrats vid Maskin & Marinteknik i Etelhem. Där har Roberth målat och fotograferat rälsbussens underrede.

27 juli 2019

Rälsbussprojektet tar fart. Ramverket till Yo1p är svetsad och klar hos Maskin- och Marinteknik i Etelhem. Återstår blästring och målning innan den återkommer till Hesselby. På rälsbussen har också trävirket till korgen sågats upp och börjar bli färdigt för korgbygge.

30 juni 2019

I dagarna inleddes Projekt rälsbuss på allvar. Alltså nybygget av en röd Hilding Carlssonrälsbuss till GHJ. dels har Maskin och Marinteknik i Etelhem påbörjat tillverkning av det nya ramverket, dels har projektgruppen genomfört uppsågning av askvirke till korgen. Vi har också börjat plocka delar ut den danska rälsbuss som ska plockas på allt mellan himmel och jord.

2 dec. 2018: Rälsbussar i LEGO

I Lekstugans julskyltning på Hästgatan i Visby fanns som julskyltning den fina LEGO-modellen med Visby järnvägsstation, som tidigare under hösten visades på Fenomenalen. I dessa rälsbusstider är LEGO-rälsbussarna högaktuella. Den med gods/postsläp på väg mot Romakloster och Burgsvik och den ensamma på Lärbrosticket på väg mot Tingstäde och Lärbro.

1 dec. 2018: Rälsbussen ankom till Hesselby

Det var arbetslördag på Hesselby: Skinnebusen lossades intill Vagnhall 2. Stort tack till alla inblandade!

28 nov. 2018: Ett stort steg har tagits på vägen mot en egen röd rälsbuss på GHJ!

Genom ett fantastiskt tillmötesgående från Nordsjællandske Veterantogs museiförening i Gedser/ Danmark har vi övertagit en dansk skinnebuss.
Den har hämtats av Bosse Åkare och anlände idag till Gotland. Rälsbussen, eller Skinnebus som det heter på danska, ska utgöra grund för ett framtida projekt att bygga en replik av en röd gotländsk Hilding Carlsson. Men vägen dit är lång och ditt bidrag eller praktiska hjälp kan hjälpa till att förverkliga detta långsiktiga projekt.
Ingen av de gotländska röda rälsbussarna som rullade på ön 1945 – 1960 finns kvar (vad vi vet). De danska skinnebussarne var normalspåriga kopior av Hilding Carlssons rälsbussar som byggdes i Umeå. De danska bussarna hade stålkorg, medan de svenska hade korg av askträ med plåtklädsel. Det finns också skillnader i frontens utformning, samt i korgbredd. Den nya rälsbussen får en helt ny korg i askträ.

I Spårstumpen nr 136 (3/2018) finns det en artikel i senaste numret av Spårstumpen där även de danska bussarna får en kortfattad presentation.
Mer om skinnebussen: https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php…

Österport 1950

Vi delar den fantastiska bilden från 1950 som Facebooksidan Wisbyminnen (Erik Melander) visade den 4 mars. Ett perspektiv som vi inte har sett förut i färg!
Med rälsbuss, semafor, vägbom, kryssmärke, bomkur och väntande resenärer. Samt inte minst Österport och miljön omkring.
Idag är det taxistationen på samma plats. Gångvägen mot busstationen från Österport är den gamla banvallen.
Tidningen National Geographic gjorde ett reportage från Visby och Gotland och den här bilden fanns i numret från november 1950. Fotograf: Carleton Mitchell

Till vagnssidan