Gotlands Järnvägs AB (GJ) CD 43 och C 44 levererades år 1898.
Tillverkare var Fole mekaniska verkstad i Visby, ett företag som i början av seklet expanderade kraftigt och blev en veritabel gotländsk storindustri, med export av järnvägsvagnar till fastlandet som specialitet. 1909 gick företaget i konkurs. Vagnarna var från början rena tredjeklassvagnar, men både blev ombyggda med tiden. C 43, blev 1910 uppgraderad till kombinerad andra- och tredjeklassvagn, för att mot slutet av 1920-talet förvandlas till post- och resgodsvagn. 1948 togs vagnen ur trafik och tjänstgjorde sedan en bit in på 1950-talet som
bangårdsvagn i Visby. Underredena skrotades 1952 och korgarna såldes till privatpersoner som sommarstugor. Föreningen erhöll vagnskorgen till GJ CD 43 som gåva redan 1972.
1978 inleddes renoveringsarbetet av GJ CD 43, som pågick i hela 20 år, men så är också det allra mesta i vagnen utbytt. Renoveringen bekostades till stor del av föreningen “Poste Gutensis”. Underredet är egentligen en godsvagn från Byvalla – Långshyttans Järnväg med littera NN och nummer 203, vilken blivit förlängd på flera ställen. Sommaren 1998 togs vagnen i trafik vid museijärnvägen.
Tekniska data: Beteckning: GJ CD 43; 1898: GJ C 43, 1910: GJ BC 43, 1927: GJ DF 43. Tillverkningsår: 1898. Tillverkare: Fole mekaniska verkstads AB; Visby. Längd: 8,4 m. Vikt: 6,9 ton. Antal sittplatser GJ CD 43: 12,
GJ C 44 har renoverats från 2005 till ett 1910-talsskick. Till museijärnvägens dag den 28 aug. 2011 var det dags för invigning. Det är en tredjeklassvagn med träbänkar, med en liten damkupé och en större salong.
Tekniska data: Beteckning: GJ C 44, GJ D 44, SJ Bgv 820. Tillverkningsår: 1898. Tillverkare: Fole mekaniska verkstads AB; Visby. Längd: 8,4 m. Vikt: 6,9 ton. Antal sittplatser GJ C 44: 22.
31 aug. 2008. GJ CD 43 På Hesselby station – Museijärnvägens dag GJ C 44 invigdes den 28 aug. 2011. Här fotograferad inför första turen från Hesselby station
Historiska bilder på GJ DF 43 och GJ D 44
GJ D 44 som bangårdsvagn på Visby station – 1950-talet GJ D 44 ännu märkt med Kungl. Post GJ DF 43 som bangårdsvagn i Visby 1952. Foto: Lennart Welander
GJ CD 43
![]() Foto: Anders Svensson |
![]() GJ CD 43 vid Ekens hållplats. | ![]() 19 maj 2011. GJ CD 43 med “nytt” bromsat underrede. |
GJ 43 & 44
![]() GJ CD 43. Motiv från 3:e klass avdelningen | ![]() GJ CD 43. Motiv från postkupén med sorteringsfacken. |
![]() 3 juli 2008: Fd: SJ NNsp 320552, KBJ NN2 1582 Kalmar 1914. Denna vagn skall bli nytt underrede till GJ CD 43. | ![]() 11 feb. 2009: Ukka kontrollerar funktionen på bromskolven. Underredet har sedan kapats och kortats. |
1/5 2004: Arbetshelg på Hesselby – Renoveringen av GJ C 44 påbörjades
Foto: Anders Svensson Under dagen påbörjades renoveringen Inne i vagnen vitt och orange
19/5 2005: Borttagning av pappspikar på taket till GJ C 44
21/1 2006: Färgborttagning i GJ C 44
20/1 2007: GJ C 44
Rasmus arbetade med speedheatern som värmde upp färgen och gjorde den lättare att skrapa bort Ante arbetade också med Speedheatern Den stora salongen i vagnen. Foto: Rasmus Axelsson
10/3- 28/10 2009: GJ C 44
10 mars 2009 10 mars 2009: Bengt monterade lister i taket till Lanterninen. 28 okt. 2009: GJ C 44 i Vagnhall 1. Alla väggplåtar på gavlarna och denna sida hade nu monterats.
16/1- 15/5 2010: GJ C 44 renoveringen gick framåt
29/5- 18/9 2010: Målning & lister
29 maj 2010: Gary grundmålade taket i GJ C 44 29 maj 2010: Även väggarna fick sin grundmålning. 18 sept. 2010:Montering av lister till plåtarna GJ C 44
14- 16/10 2010: GJ C 44 lyftes upp och på GC CD 43 tidigare underrede
14 okt. 2010: Korgen rullades ut ur vagnhallen på sitt tillfälliga underrede Hasse Wistrands kranbil lyfte och vände på korgen Vinkelslip fick användas få ta bort en felaktigt placerad bult Korgen på plats på Postvagnens gamla underrede. 16 okt. 2010: Såg ut som en bangårdsvagn, men den var bara grundmålad.
3/3- 10/4 2011: I verkstaden & bänkarna målades
3 mars 2011: GJ C 44 stod i verkstaden för att renoveras färdigt. 10 april 2011: De nytillverkade bänkarna till GJ C 44 målades.
12/5 2011: GJ C 44
27/5- 3/7 2011: GJ C 44 utvändigt
27 maj 2011. GJ C44. Arbete med maskering för linjeringsmålningen pågick 3 juli 2011: GJ C 44. Linjeringen var klar. Utvändigt återstod märkning
1- 18/6 2011: GJ C 44 invändigt
1 juni 2011:GJ C 44. Vackert ådringsmålad av Dalhemsbon Jerry Jannehag 18 juni 2011:Motiv från den lilla kupén
1- 16 aug. 2011: Märkning & gardiner
1 aug. 2011: Gary har märkt vagnen snyggt utvändigt 12 aug. 2011. Staffan monterade gardiner i vagnen 16 aug. 2011: Gardinerna är på plats i GJ C 44 Vy från den lilla kupén
24 aug. 2011: Ut ur vagnhallen
GJ C 44 togs ut ur Vagnhall 1. Gasblandaren monterades på taket. Inpassning av landskapsvapen på sidan av vagnen. Så ljus blev vagnen invändigt, när den kom ut i solskenet!
26 aug. 2011: Provkörning
Vår fina personvagn GJ C 44 har provkörts till Eken. Våra rallare fick vara passagerare under provkörningen. Inga missljud hördes. GJ C 44 med landskapsvapnet.
En fin färgklick på sidan!