Lägesbild 2023:
Projekt MÅJ XC 10 innebär att motorvagnen ska göras trafikduglig i det skick den hade vid leveransen efter ombyggnad till motorvagn år 1932. Korgen renoveras på ett nytillverkat ramverk med motor, drivlina och axelarrangemang enligt originalet.
Bevarade originaldelar används. Största tillåtna hastighet blir enligt originalet 65 km/h och motorvagnen tar 24 sittande passagerare. Nya fjäderpaket har tillverkats liksom koppel och axlar. Hjul, ramverk och en mängd detaljer har blästrats och målats. Panelen har tagits bort, renoverats och fernissats.
Under vintern 2022 avslutades arbetet med drivlinan och fokus riktas nu mot korgen: Golvet i vagnens främre del, som togs bort under tiden som tvättstuga, har återbyggts. På samma sätt har förarhyttens front återskapats och monterats under sommaren 2022. De delar av stommen som varit rötskadade har ersatts. Nytillverkning av vissa saknade delar som fönster har inletts. Under vintern 2023 har de välvda taken fram och bak återställts.
Projektet har fått bidrag på 200 000 SEK av Riksantikvarieämbetet (RAÄ).
Stöd insamlingen till den unika motorvagnen MÅJ XC 10!
GHJ samlar in medel till renoveringen av korgen MÅJ XC 10. Korgen hämtades i december 2014 hem från Småland till Hesselby för besiktning och inledande arbeten. Vi arbetar på att återställa vagnen till motorvagn i 30-talsutförande. Motorvagnen kommer kunna kopplas till och dra en personvagn och utgöra ett spännande inslag i vår trafik.
Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på vårt Bankgiro 271-5043 och ange “MÅJ XC 10“. Utöver bidraget från RAÄ har 426 183:- samlats in till den 1/1 2022. Tack!

https://digitaltmuseum.se/021018060406/maj-motorvagn-nummer-10-pa-vandskiva-revyfilm
https://digitaltmuseum.se/021018041511/maj-mv-10-efter-ombyggnad
Länk till bilder från lyft och transport av korgen från Gottåsa i Småland december 2014.
Förkortad text om MÅJ XC 10 från Spårstumpen nr 121. Av Anders Svensson.
Mönsterås- Åseda Järnväg (MÅJ) började byggas 1901 men nådde aldrig den tänkta slutpunkten Åseda. Den blev klar till det som kom att bli slutstationen, Fagerhult, först 1916 och längre kom man sedan aldrig. Ekonomin var ett konstant problem, så MÅJ tvingades att hitta metoder att sänka kostnaderna för trafiken. En lösning bestod i att köpa in en ångvagn 1910, MÅJ AC 10. Ångvagnen var av den franska Purrey-konstruktionen och tillverkades av Vagnfabriken i Arlöv. Drivningen skedde med kedjor till den främre axeln. Vagnen hade en förstaklasskupé och en tredjeklasskupé, tillsammans för 16 passagerare. Tjänstevikten var 13,2 ton. Vagnen trafikerade sträckan Mönsterås köping- Sandbäckshult, en sträcka på 12 km. En liknande ångvagn fanns på Visby-Västerhejde Järnväg, VVJ ångvagn B.
MÅJ 10 användes som ångvagn till 1933. Man lät då Kalmar verkstad bygga om vagnen till bensinmotorvagn. Den fick littera MÅJ XC 10. Sittplatskapaciteten ökades till 24 sittplatser genom att den före detta förarhytten vid ångpannan byggdes om till resandeplatser. Den hade fortfarande bara en hytt i ena änden och vändskiva krävdes vid banans ändpunkter. En Volvomotor på 75 hkr drev vagnen. Tjänstevikten var bara 8,5 ton. Utseendemässigt förändrades den genom att motorn placerades under en motorhuv framför fronten.
MÅJ XC 10 användes längs med hela banan Mönsterås- Fagerhult fram till 1940 då SJ tog över banan och övriga smalspårsbanor runt Kalmar. Motorvagnen ställdes av och senare samma år gick den till Vislanda för skrotning.
I Vislanda skrotades motordelen, förarhytten och den bakre plattformen. Korgen med tillhörande ramverk köptes av en privatperson och den ställdes upp på en villatomt där den användes som tvättstuga. Ett betonggolv gjöts som golv i vagnen och det har tyvärr orsakat svår rost i stålbalkarna till underredet. Vagnens väggar och tak tycks dock vara i relativt gott skick. Bänkarna är försvunna men toalettutrymmet är kvar i 30-talsskick. Planen är att renovera MÅJ XC 10 till det skick den hade som motorvagn.
M.Å.J. Motorvagn N:r 10. Med K.B.J. CF vagn foto från Mönsterås station 1939″.
https://digitaltmuseum.se/021018047947/maj-10-motorvagn-cf-personvagn-3-klass-vid-monsteras-station
Möte i Sandbäckshult 1938- med KBJ Motorvagn 50
https://digitaltmuseum.se/021018087610/maj-motorvagn-10-kbj-motorvagn-50-godstag-sandbackshult-bangard-maj-monsteras
1932:
https://digitaltmuseum.se/021018041505/maj-mv-10-efter-ombyggnad
Foton av vagnen som ångvagn 1910:
https://digitaltmuseum.se/021018041067/maj-ac-10-angvagnen-tillverkades-av-waggonfabriken-i-arlov-den-hade-panna
https://digitaltmuseum.se/021018041066/maj-ac-1-angvagnen-tillverkades-av-waggonfabriken-i-arlov-den-hade-panna
För att i en dator se en bild i större storlek. Högerklicka på bilden och välj “Visa bild i ny flik”
Bilder från renoveringen 2017 – 2023
28 april 2023: MÅJ XC 10
Arbetet med att bygga upp mellanväggar inne i vagnen pågår. Den bakre mellanväggen börjar bli färdig och den främre har påbörjats. Inne i vagnen har en del paneler kompletterats.Vi har också börjat dra de främre bromsledningarna vid buffertbalken. Snart ska bromskranar och slangar komma på plats.
Den bakre mellanväggen Vagnen sedd framåt med påbörjad mellanvägg t h Kompletterad panel med list Hålet i golvet vid sidodörren har förstorats Påbörjade bromsledningar Den bakre plattformen med fotsteg och gardjärn i väntan på montering
12 april 2023: MÅJ XC 10
Det går undan! A-ändesskärmarna är under målning. De är specialgjorda eftersom de är mindre än till övriga lok och sitter på armar ut från fronten. Värmesystemet är i princip komplett. Den sista dubbla radiatorn på vänstersidan har monterats. Taket över den bakre plattformen har kapats till och genomgår slipning och spackling. Mellanväggen mellan stora och lilla kupén byggs nu. Den ska få en Arlöftillverkad skjutdörr som vi fått från en medlem i Helsingborg. Väggen tillverkas av nytillverkad dubbel pärlspont enligt originalet.
”Slickepinnarna” under målning
Radiatorn på vänstersidan
Eric bygger mellanvägg
Gradvis växer den fram
Plattformens tak efter slipningTaket
11 april 2023: MÅJ XC 10
Arbetet med värmesystemet fortsätter. Nu har större delen av rördragningen genomförts och Janne och Tommy håller på med vänstersidans rör, vilka är de sista på rörslingan runt vagnen.
Tommy och Janne drar rör på vagnens vänstersida
Komplicerad rördragning vid sidodörren.
Fotstegen är provisoriska
Element i bakre kupén på plats
Undersidan av ett plattformstak
4 april 2023: MÅJ XC 10 igen
MÅJ XC 10 dagen därpå: Bygge av värmesystemet pågår. Radiatorerna kommer på plats och ledningar dras enligt originalet. När detta är gjort kan återstående träarbeten slutföras.
Radiator längs långsidan. Här kommer rören upp från ramverket. Detta är den första radiatorn så här räcker det med en enkel då vattnet är varmare.
Kort radiator längs långsidan samt en som hamnar under soffa.
Dubbla radiatorer på ena sidan. Här har vattnet hunnit kallna så att dubbla ger ökad effekt
3 april 2023: MÅJ XC 10
MÅJ XC 10: Snickeriarbetena har kommit igång igen och taket över bakre plattformen börjar bli färdigt. Härnäst ska mellanväggarna byggas. Värmesystemet byggs också och radiatorerna placeras ut och ansluts till rörsystemet från motorn. Annat på som monterats är sandningen. Sist men inte minst har fronten på motorhuven levererats.
Plattformens tak börjar bli färdigt Från andra hållet Sandningsbehållare på plats Motsatt sida Elementen tar form I lilla kupén Värmeledningar i fronten Motorhuvens front i väntan på att komma på plats
13 mars 2023: Värmesystemet monteras
Värmesystemet byggs f n med värmeledning som dras på utsidan av höger långbalk, helt enligt originalet. En ny startmotor har monterats. Arbeten med avgasröret upp genom hytten pågår också. Jan, Tommy och Lennart jobbar vidare med att få tekniken färdig. Ett antal detaljer är klara att monteras, som värmeelement, gardjärn, fotsteg och annat. Motorhuven av plåt närmar sig också färdigställandet.
Värmesystemet hitom motorn och värmeledning i blått. På frontväggen syns den vinkelprofil på vilken motorhuven kommer att vila omsider.
Värmeledning på utsidan av ramen
Monterade fotsteg till sidodörren
Radiatorer till värmeelement klara att monteras
Bland alla detaljer kan man se avgasröret t v om skruvbromsen
27 feb. 2023: Bakre plattformstaket
MÅJ XC 10: Arbetet med att bygga taket över den bakre plattformen går vidare. Ribbor basas och monteras och taket växer fram. Samtidigt kompletteras panelerna i långväggarna. Vi förbereder bygget av tvärväggarna inne i vagnen och därmed återge vagnen dess indelning ftån 1932. Under tiden jobbar vi med konstruktion av plattformsräcket. En del udda lösningar på originalet gör att det är lättare sagt än gjort att få det rätt.Under arbetets gång har vi hittat vad vi tror är en förändring invändigt: 1938 gjordes en större översyn av motorvagnen och då sattes troligen det bakersta öppningsbara fönsterparet igen så att de inte längre kunde öppnas. Då togs troligen skjutdörren mellan kupéerna bort och dörröppningen breddades. Vi återgår nu till öppningsbara fönster och skjutdörr som vid leveransen 1932.Vi har också börjat gå igenom motorn med fokus på lager och cylindrar. So far so good!
Det bakre taket utvändigt
…och sett underifrån
Sidovy av motorvagnen
Som jämförelse taket över förarhytten
Invändigt med delvis riven mellanvägg från tvättstugetiden 1940 – 2013
Stora kupén med reparerad panel
20/2 2023: Taket över bakre plattformen mm.
MÅJ XC 10: Arbetet med förarhytten går vidare. Manometern är på plats och panelerna på innerväggarna byggs nu. Förberedelser för avgasrör upp genom hytten och taket sker. Taket över det bakre plattformen byggs också. Formen avviker från taket över förarhytten, men den överensstämmer med våra personvagnar. Precis som förra gången basas ribbor i vår baslåda och monteras sedan. När vi började med plattformstaket konstaterade vi att originalet var byggt separat från det övriga taket och att det var limmat(!) mot bakväggen med ett kraftigt lim. Dessutom fanns kraftiga järn som höll det hela på plats.
Vi samlar in pengar till projektet MÅJ XC 10. Vill du stötta vårt arbete med att sätta en världsunik motorvagn i drift, använd koden nedan för att sätta in pengar till projektet. Till de som redan bidragit vill vi rikta ett stort tack!
Manometer på plats i förarhytten
Innerpanelen börjar ta form
Fronten på XC 10 med förarhyttens tak på plats.
Bakre plattformens tak
Från motsatt hållJärn som fungerar som stöd för plattformens tak Motorvagnens tak med väven borttagen. Här syns att taket troligen skarvades vid ombyggnaden till motorvagn 1932. Plattformens tak byggs upp av basade ribbor som böjs till rätt form. Den blå plasten fungerar som mall.
Motorvagnens bakdel
16/2 2023: Arbeten i solskenet på Hesselby
Igår vändes MÅJ XC 10 på vändskivan för att underlätta arbetena med den bakre plattformen.
Att kunna öppna portarna underlättar trivseln och byggnadsställningen hamnar på den sidan.
28 jan. 2023: Framändens rundade tak färdigt
Arbetena med basning av virke till det välvda taket över förarhytten är nu klart. Så jämnt och fint arbete av Erik, Janne och ni andra som har hjälpt till. Arbetena med motorn och förarhyttens inre fortsätter. Den bakre bufferten har monterats. Med magnetborrmaskinen har hål borrats i balkarna för trappstegens konsoler.
27 dec. 2022
Arbetet med förarhyttens tak fortgår. Ribborna till taket basas i en låda i minst en timme innan de tas ut och monteras. Inom c:a 4 minuter börjar de bli svårhanterliga och styva igen, så det måste gå fort från lådan upp till taket. Väl uppe på taket justeras varje ribba in på plats. Det är ett mödosamt pilljobb som tar tid.
Baspannan igång Alltfler ribbor kommer på plats Janne och Eric monterar fler ribbor Eric justerar en ny ribba Sett inifrån hytten Mall av masonit som gör det enkelt att forma varje ribba
20 dec. 2022
MÅJ XC 10: Ytterligare ribbor i taket till förarhytten är på plats. Från mitten läggs de ut mot sidorna. Rent praktiskt går det till så att ribborna läggs i en låda där ånga göra att de kan böjas i en jigg och erhålla rätt form. Sakta men säkert byggs taket upp. När hyttens tak är färdigt byggs plattformens tak i bakänden. Detta är något enklare att bygga då det finns förebilder på våra personvagnar att utgå ifrån.
Taket sett inifrån hytten Fler ribbor har kommit på plats sen i lördags Här syns den taklucka som finns bevarad och som ska återställas Denna lågtryckspanna används vid basning av ribbor Sett från andra hållet. Under presenningen syns den låda som används vid basningen. Längst t h den jigg där ribborna formas
19 dec. 2022 MÅJ XC 10
Tryckluftsystemet är nästan färdigt med dödmansgrepp och övrigt testat och klart. Arbetet med taket över förarhytten går vidare. Det är ett pyssel och då det inte finns något att utgå ifrån är det ett ändlöst inpassande av delar.
29 nov. 2022: Det går framåt
Utvecklingen sen i lördags: Att komma till Hesselby bara några dagar efter förra uppdateringen och se att saker hänt sedan dess är spännande. Projektet rusar framåt i hög fart nu.
Tryckluftsystemet är nästan färdigt och nu byggs bifunktioner som luftsandning och den luftdrivna vindrutetorkaren. Ledningen till manometer etc. dras just nu. Vi arbetar också med slututformningen av förarbordet och de skåp etc som ska finnas i förarutrymmet. Snart kan återstående plåt i fronten monteras.
Parallellt med detta har nu arbetet med sofforna inletts och vi förbereder också dragning av värmeledningar genom passagerarutrymmet. Det blir vattenradiatorer klädda med klöverplåt. I veckan ska också basning av träribbor till taket över förarhytten påbörjas.
Vi hoppas att ni hjälper oss att ro projektet i land. Vi ber om allt stöd vi kan få. Vill du stödja oss ekonomiskt kan du använda koden här. Till alla som redan bidragit vill vi rikta ett stort tack.
Förarhytten med mängder av rör, fler än sist! Kopparledningar till sandningsanordning Motstående sida med nya ledningar Koppel till bakänden
26 nov. 2022: Arbetslördag på Hesselby
Stöd projektet MÅJ XC 10. Använd qr-koden nedan. Vi har som mål att samla 500 000 SEK för att kunna ro projektet i hamn. Till alla som stött oss hittills riktar vi ett varmt tack!
Ställningen runt motorvagnens front Större kupén Förarhytten med nymonterad kedja Hyttens tak från insidan Imponerande rördragning Hyttaket från utsidan
29 okt. 2022: Arbetslördag på Hesselby
Lördag på Hesselby och stiltje. Fortfarande går tågen med abonnemang på måndag och Allhelgonatåget om en vecka. Men mycket händer ändå:
På MÅJ XC 10 har rördragning kring bromssystemet kommit långt och bromsen fungerar, både för motorvagn och kopplad vagn. Nu går vi över till andra saker och mycket kommer att monteras på motorvagnen. I Vagnverkstaden är allt klart för gjutning. Sker i närtid.
Förarhytten Profiler som ska hålla motorhuven, helt enligt förebild Koppeldetaljer som är färdiga Skjutdörr till väggen mellan kupéerna Hållare för bränsletanken provmonterad Gardjärn som ska monteras i bakänden
20 okt. 2022: MÅJ XC 10
MÅJ XC 10: Förarhytten inreds alltmer. Mer permanent rördragning har utförts och bromsratten har kommit på plats.
Förarhytten med rördragning för bromssystem Bromsratten Detaljstudie av rördragningen MÅJ XC 10. Hytten från sidan
8 okt. 2022: MÅJ XC 10
Fortsatt arbete med bromssystemet. De flesta ledningarna till förarreglaget har provmonterats och ska testas i veckan. Vi har också provmonterat arrangemanget kring bufferten på buffertbalken och ett av de nytillverkade kopplen har ankommit Hesselby. Förberedelser inför tillverkning av fotsteg och plattformsgrindar sker nu.
En sak som studerats noga är förarhyttens innertak där det varit svårt att härleda olika förändringar som skett både under motorvagnens aktiva tid och under tiden som tvättstuga. Vi har tittat på färglager, spikrader och lister. Nu har vi troligen hittat hur det kan ha sett ut och det betyder också att vi bevarar den svarta färgen från tiden som ångvagn.
Rördragning i förarhytten Janne diskuterar arbetet med att bygga bromssystem Fronten med buffertanordning Från andra hållet Janne med nytillverkat koppel från detaljer vi köpte från ULJ
Sista bilden: Innertaket. Så här tror vi: Masoniten till höger är från Kalmar 1932 och under den sitter det orörda innertaket från ångvagnstiden. Masoniten t v sattes dit när korgen blev tvättstuga runt 1940. Under denna ser man att innertaket målats vitt på svart färg. Planen är att vi återskapar masoniten från 1932 och tar bort den senare. Innertaket i hytten blir vitt, det svarta innertaket bevaras under masoniten. Det fotograferas och dokumenteras och täcks sedan över så att kommande generationer vid behov kan studera det.
3 okt. 2022: Nytt från MÅJ XC 10
Bygget av förarhytten pågår. Utvändigt har uppbyggnad av taket över fronten inletts. Den första takbågen är på plats. Invändigt dras bromsledningar och bromsreglaget har kommit på plats. Förarbordet börjar kunna urskiljas. Vi har också hittat den svarta originalfärgen från ångvagnstiden i föraravdelningens innertak. Vi har nu kunnat börja ta tag i inredningen. Vi har lånat en maskin för professionell möbeltygstvätt och har testat den på en tygklädd träsoffa vi har haft i förråd. Resultatet överträffade alla våra förväntningar, det blev jättebra! Nu kommer vår aktive medlem Gunnar att tvätta återstoden av de soffor som ska sättas i motorvagnen. Det kommer att bli en fin inredning.
Förarhytten med monterad nederkant på taket. Notera LED-slingorna vi har som belysning. Janne visar det blivande motorrummet och förarbordet Blivande förarbord Sidovy av hytten T h syns det svarta innertaket från ångvagnstiden. Nytvättad soffa. Den kommer att pryda sin plats inne i vagnen!
19 sept. 2022: MÅJ XC 10
Innergolvet är lagt i nästan hela korgen. Endast förarplatsen återstår. Plötsligt har vi full rörelsefrihet utan att behöva balansera på balkar och reglar. Skruvbromsen har också kommit på plats vilket gör att vi nu kan börja bygga inredningen i förarhytten. Slutligen har de två mittplåtarna på förarhyttens front kommit på plats.
Vill du stödja projektet att få en världsunik motorvagn, tillika det enda bevarade dragfordonet från Mönsterås Järnväg, skänk en slant. Du kan använda QR-koden till upptill på sidan.
Stora kupén sedd framåt. Golvet intill toaletten med golvluckan över slutväxeln Högra sidan av förarhytten med skruvbromsen Innergolvet sett bakåt Skruvbromsen Fronten med monterade plåtar. Notera uttaget för skruvbroms
3 sept. Flytt av MÅJ XC 10 till Vagnhall 1
Vagnhall 2 skulle tömmas för att vagnverkstadens golv ska kunna gjutas. MÅJ XC 10 flyttades till Vagnhall 1.
MÅJ XC 10 ute och rullar Återföreningen! MÅJ XC 10 på vändskivan från Sandbäckshult, som den vändes på dagligen under 30 år! MÅJ bakom Vagnhall 1
24 aug. 2022: Senaste nytt från motorvagnen MÅJ XC 10
Bygget av innergolvet har inletts. Det är en enorm skillnad när detta nu kommer på plats. Dessutom har det stora hålet i taket efter kaminrör och rötskador runt detta satts igen. Korgen blir alltmer komplett
Vi samlar in pengar för att kunna genomföra projektet att kunna återge en världsunik motorvagn dess forna glans. Hjälp oss genom att stöda projektet. Qr-kod för detta finns överst på sidan.
Till alla som bidragit vill vi rikta ett varmt tack!
11 juli 2022: MÅJ XC 10
Fastmontering av förarhyttens front pågår. Eric och Janne lägger filt under stommen och fäster den i ramverk och korg. Den definitiva riktningen av korgen sker också nu. Den hann sätta sig en del under 73 år som tvättstuga i Småland. När detta är genomfört kan innergolvet läggas och vi kan gå vidare med renoveringen av korgen. Foton: Anders Svensso
GHJ samlar in medel till renoveringen av MÅJ XC 10. Korgen hämtades i december 2014 hem från Småland till Hesselby för besiktning och inledande arbeten. Vi arbetar nu på att återställa vagnen till motorvagn i 30-talsutförande. Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på vårt Bankgiro 271-5043 och ange “MÅJ XC 10“. Utöver bidraget från RAÄ har 225 183:- har samlats in till den 1/6 2021. Till er som redan har bidragit vill vi rikta ett stort tack!
Janne betraktar stommens högersida. Fronten sedd inifrån. Den ställs på filt och borras fast i ramverket. Kompletterande reglar till undergolvet monteras också. I veckan färdigställdes också kopplingen till växellådan. Snart är högersidan färdig. Bakre plattform med koppelanordning klar för montering. Här ses övergången mellan den gamla korgen, den nya bottenstocken och fronten.
12 juni 2022: Visning av MÅJ:en
Vi hade också en visning av MÅJ-projektet för givare, sponsorer och externa verkstäder. Ett tjugotal personer förevisades kring motorvagnen, dess historia och var projektet befinner sig idag.
Vi samlar in pengar för att kunna återställa MÅJ XC 10 till det skick den hade vid ombyggnaden till motorvagn år 1932. Vill du stöda projektet att få ett världsunikt fordon tillbaka i trafik, sätt in pengar på vårt bankgiro 271-5043 och märk inbetalningen ”MÅJ XC 10”. Tack!
MÅJ XC 10 och utställningen av detaljer och bilder. Första bilden som visar utsikten från förarhytten. Sikten är tämligen god. Detaljer som ska på plats: Ångvissla, topplykta, elskåp, bland annat. Gott om folk Motor och förarhytt. MÅJ XC 10. Nu börjar man se hur det kommer att se ut.
21 maj 2022: Arbetslördag på Hesselby
På MÅJ XC 10 arbetades det med kopplingen vid förarplatsen samt med att dra åt alla muttrar i korgen. Vi passade också in kylaren inför tillverkning av motorhuv. Foton: Anders Svensson
GHJ samlar in medel till renoveringen av MÅJ XC 10. Korgen hämtades i december 2014 hem från Småland till Hesselby för besiktning och inledande arbeten. Vi arbetar nu på att återställa vagnen till motorvagn i 30-talsutförande. Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på vårt Bankgiro 271-5043 och ange “MÅJ XC 10“. Utöver bidraget från RAÄ har 225 183:- har samlats in till den 1/6 2021. Till er som redan har bidragit vill vi rikta ett stort tack!
Jan borrar medan DN:s fotograf tar bilder MÅJ XC 10: Jan och Lennart diskuterar delar till koppling Jotto drar muttrar Arbete pågår
4 maj 2022. Bygge av golvet
Fortsatt bygge av golv i korgen: Den främre delen av golvet byggs nu runt den blivande luckan till slutväxeln och dörren på vagnens högra sida. Tvärreglarna ansluts till det bevarade golvet under toaletten. Foton: Anders Svensson
22 april 2022: Hytten
Stommen till förarhyttens front är tillbaka i Hesselby efter utflykt till plåtskäraren. Med följde också de fyra laserskurna frontplåtarna. De har nu grundmålats. Med finns också den plåt på vilken taket över förarhytten kommer att vila. Foto: Daniel Åhlén
GHJ samlar in medel till renoveringen av MÅJ XC 10. Korgen hämtades i december 2014 hem från Småland till Hesselby för besiktning och inledande arbeten. Vi arbetar nu på att återställa vagnen till motorvagn i 30-talsutförande.
Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på vårt Bankgiro 271-5043 och ange “MÅJ XC 10“. Utöver bidraget från RAÄ har 225 183:- har samlats in till den 1/6 2021. Till er som redan har bidragit vill vi rikta ett stort tack!
10 april 2022: Arbeten med MÅJ XC 10
MÅJ XC 10: Vi håller på att montera kompressor och generator till motorn och träarbeten på korgen pågår. Vi testade också bromsutrustningen och den fungerade. I kommande vecka byggs övergolvet och vi planerar att hämta stommen till förarhytten med plåtar.
Golvet med undergolv under byggnad Motorn Den större av de två resandekupéerna. Toalettdörr t h Detalj av nytillverkad stomme Vänstersidan på XC 10
7 april 2022: undergolvet mm på plats
Stommen på MÅJ XC 10 är komplett! De rötskadade delarna är utbytta och korgen hänger ihop. Genom hålet i väggen syns också att undergolvet är på plats. Nästa steg blir att bygga övergolvet.

2 april 2022: Arbetslördag
På MÅJ XC 10 arbetades det med montering av kompressor och generator. Förberedelser inför bygge av golvet har också gjorts, stora delar av golvet byggs troligen kommande vecka.
Janne arbetade med montering Det blivande motorrummet sett framifrån Skjutdörr som kommer att sättas mellan de två resandekupéerna Den större kupén i väntan på golv Golvplankorna har betsats
28 mars 2022: MÅJ XC 10
Renoveringen av MÅJ XC 10: Nu är renoveringen av korgen igång! Vi bygger nytt golv i den främre av de två kupéerna, där trägolvet hade tagits bort. Ny bottenstock ersätter den gamla rötskadade och nya väggreglar kommer på plats. Arbetet med golvet pågår och snart kommer undergolvet på plats.
GHJ samlar in medel till renoveringen av MÅJ XC 10. Korgen hämtades i december 2014 hem från Småland till Hesselby för besiktning och inledande arbeten. Vi arbetar nu på att återställa vagnen till motorvagn i 30-talsutförande.
Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på vårt Bankgiro 271-5043 och ange “MÅJ XC 10“. Utöver bidraget från RAÄ har 225 183:- har samlats in till den 1/6 2021. Till er som redan har bidragit vill vi rikta ett stort tack!
Ny bottenstock på motorvagnens högersida Väggregel i sektion med öppningsbart fönster. Notera skåran för vattenavrinning och kopparröret för avtappning Golvet tar form Inpassning mot den gamla bottenstocken Beslag som ska monteras mot stolpar i korgen Sidovy
14 mars 2022: Golvet har börjat byggas upp
Nu är renoveringen av korgen igång! Vi bygger nytt golv i den främre av de två kupéerna, där trägolvet hade tagits bort. Idag måndag har Erik Hargeby och Jan monterat tvärbjälkar och förberett inför bygge av innergolvet. De har också plockat bort de mest rötskadade delarna av stommen och dessa delar ska ersättas inom kort
27 feb. 2022: Kylaren monterad
Renoveringen av MÅJ XC 10: Inpassning av kylare i motorvagnens frontparti. Kommande vecka börjar vi bygga golv i korgen. Foton: Roberth Östergren
19 feb. 2022: Vägning av MÅJ
Vi passade på att väga motorvagnen eftersom fjädrarna måste justeras. Fronten till förarhytten börjar bli färdig på annan plats och i mars börjar vi bygga golvet inne i korgen.
Sidovy. Ovanligt att se motorvagnen såhär på håll. Kranbilen börjar bli redo att lyfta fronten Snett bakifrån Vågen Leif läste av vågen
15 dec. 2021: MÅJ XC 10 har blivit en motorvagn! – 3
Stommen till förarhytten som byggts av Eric Hargeby har nu monterats ihop och provats på plats i Hesselby. Som synes passar den! Denna vy är dock redan historia då stommen åter monterats ned och transporterats vidare för utprovning och montering av plåtar. Fokus börjar nu riktas mot golvet i korgen. Foton: Gunnar Andersson
GHJ samlar in medel till renoveringen av MÅJ XC 10. Korgen hämtades i december 2014 hem från Småland till Hesselby för besiktning och inledande arbeten. Vi arbetar nu på att återställa vagnen till motorvagn i 30-talsutförande. Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på vårt Bankgiro 271-5043 och ange “MÅJ XC 10“. Utöver bidraget från RAÄ har 225 183:- har samlats in till den 1/6 2021. Till er som redan har bidragit vill vi rikta ett stort tack!
10 dec. 2021: MÅJ XC 10 har blivit en motorvagn! – 2
Stommen till förarhytten som byggts av Eric Hargeby har nu monterats ihop och inväntar nu transport till Hesselby. Som synes har den en udda form och för första gången kan man verkligen se hur det blir. Givetvis återstår massor att göra, men fokus kommer nu stegvis att flyttas till renovering av korgen till 1932 års skick.
GHJ samlar in medel till renoveringen av MÅJ XC 10. Korgen hämtades i december 2014 hem från Småland till Hesselby för besiktning och inledande arbeten. Vi arbetar nu på att återställa vagnen till motorvagn i 30-talsutförande. Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på vårt Bankgiro 271-5043 och ange “MÅJ XC 10“. Utöver bidraget från RAÄ har 225 183:- har samlats in till den 1/6 2021. Till er som redan har bidragit vill vi rikta ett stort tack!
9 dec. 2021: MÅJ XC 10 har blivit en motorvagn! – 1
Nu har drivlinan monterats ihop och motorvagnen har nu en motor som via den nylevererade kardanaxeln och kedjorna kan driva framaxeln. Ett stort steg mot en körklar motorvagn har därmed tagits. På annan plats har dessutom stommen till förarhytten monterats ihop och inväntar nu transport till Hesselby. Givetvis återstår massor att göra, men fokus kommer nu stegvis att flyttas till renovering av korgen till 1932 års skick.
23 nov. 2021: MÅJ XC 10 lever!
Den 23 november startades motorn i motorvagnen för första gången. Ännu ett steg mot färdigställandet har tagits.

18 nov. 2021: Installation av motorn
MÅJ XC 10: Arbete med installation av motorn. Inmätning av kylarens plats görs inför tillverkning av motorhuven. Oljetråget demonteras för rengöring och kontroll. På annan plats tillverkas frontvägg och bottensyll till högerväggen. Förberedelser inför tillverkning av golvet sker också. Det går undan!
3 nov. 2021: Motorn på plats
Volvomotorn lades in i ramen oka justeras mot de främre motorfästena. När dessa är på plats återstår montering av kardanaxel och givetvis att gå igenom själva motorn.
31 okt. 2021: Arbetslördag
MInpassning av delar till förarhyttens frontvägg gjordes. Eftersom fronten har en udda form är detta en grannlaga uppgift. Erik och Janne mätte och funderade. Men det är på gång. På motorvagnen har också kedja två och de bakre motorfästena kommit på plats. Bromsen är monterad och nu närmar vi oss att motorn läggs på plats. Arbetena med korgen fortsätter nu, Thomas har gjort en stor insats med att lossa järnen utmed takfoten.
Lossade takjärn. Antalet hål säger något om mängden skruv som måste tas bort Erik och Janne provar in frontens syllbitar… …och kollar hur ritningarna stämmer mot verkligheten Stolpe kollas mot syll Motorrummet blir alltmer komplett, kedjor på plats
23 okt. 2021: Bromsen i framänden klar
Montering av bromsen har slutförts och bockningsmallen för förarhyttens främre vägg sattes upp för att visa hur det kommer att se ut inom kort. I veckan ska stommen till förarhytten provas in.
Janne monterar broms Frambromsen är på plats Den komplicerade lagergaffeln på framaxeln. Bockningsmall på plats. Den visar motorhuvens form, där man också ser hur bred denna är. Man får för första gången också en bild av hur stor förarplatsen blir etc
28 sept. 2021: Ena drivkedjan monterad
I helgen färdigställdes bromsen i framänden, vilket gör att drivkedjorna kan sättas på plats. I skrivande stund är den ena kedjan monterad. Vi har också kunnat lägga i motorattrappen av trä för montering av motorfästen. När detta är gjort kan vi låta tillverka kardanaxeln. Då börjar drivlinan bli komplett.
Parallellt med detta pågår tillverkning av trästommen till förarhyttens frontvägg. Dessutom tillverkas de plåtar som ska klä denna vägg. Vi håller också på att skära ut fönsterramar och korgens märkning i mässing.
Motorattrappen ilagd. Man ser här hur motorn lutar. Det hela sett mer uppifrån Broms och drivaxel sett framifrån. Monterad kedja t h
9 sept. 2021: MÅJ XC 10
Arbete pågår med att få bort återstoden av det plattjärn som löpt runt takfoten och som hållit segelduken på taket på plats. Detta för att kunna ta bort de sista delarna av panelen och möjliggöra montering av ny duk i framtiden. Tillverkning av frontväggen pågår på annan plats och kommande vecka ska det modifierade bromsoket åter på plats. Sen är allt klart för montering av kedjorna.
Sidan av korgen på MÅJ XC 10 där demontering av plattjärnet gjorts Taket med rester av takbeklädnad och dropplist Resterna av dropplisten Toaletten Motorrummet sett uppifrån
19 juli 2021:
MÅJ XC 10. Slutarbeten pågår på broms fram för att kedjorna ska kunna monteras

22 maj 2021:
MÅJ XC 10: Förberedelser inför tillverkning av koppel. Rivningen av framväggen på stugan visar spår av detaljer i förarhytten som var föraren hängde sin rock och var elcentralen satt.
MÅJ-korg på MÅJ-ram MÅJ – Förarhyttens bakre vägg har frilagts Foto 5 juni
24 april 2021: Arbetslördag och MÅJ-lyft
Korgen till MÅJ XC 10 har förenats med ramverket. Väg- & Byggnadsgrus kranbil gjorde lyftet. Nu ser man vad det är på väg att bli av detta.
Korgen på väg att ställas på ramen Snart… Millimeterprecision så att korgstöden hamnar rätt. MÅJ XC 10 inne i Vagnverkstaden Som synes behövs ett nytt golv i 3/4 av vagnen
30 mars 2021: Tisdag på Hesselby
MÅJ-motorvagnen: Arbeten pågick med underredet med att kompletteringsmåla, samt att dra rör för bromsutrustningen.
MÅJ: Portarna till Vagnhall 2 var öppna. Behaglig arbetsmiljö i vagnverkstaden På bilden syns bromsledningar som har monterats Nästan all panel till MÅJen har tagits loss
13 mars: Arbetslördag
MÅJ XC 10: Janne och Ante monterade korgstöd samt borrade hål för saxpinnar i bultar till bromsrörelsen. Motorfästen har också monterats i motoratrappen och ska senare svetsas i ramen.
Motorfäste
27 feb. 2021: Arbetslördag
På MÅJ XC 10 arbetades det med placering av motor samt injustering av fronten på förarhytten.
Janne studerar motorplacering Fronten placeras på ramen. Snart tillverkas den riktiga
13 feb. 2021: Vändning av MÅJ XC 10
Arbetslördag på Hesselby: Vändningen gjordes med hjälp av mobilkran och gick snabbt. Genom ett lyft till lodrät position och ett vridmomentet kunde allt göras på några minuter.
Inför vändning, klart att rulla ut ramen Ram och kran Första metern upp Snabbt uppåt Ramen hänger fritt och vrids Tillbaka ner igen Sista biten Sakta men säkert ner… Örnen har landat… Dags att rulla in igen Första metrarna på egna hjul Ramen står inne. Bara resten kvar! Bengt plockar av teakpanel för renovering Mirakulöst nog kan nästan samtliga mässingsskruvar renoveras och återanvändas.
6 feb. 2021: Arbetslördag på Hesselby
Målning av ram på MÅJ XC 10 pågår för fullt. Resultatet blir mycket bra! På SJ Cp 407 pågår slutmonteringen av detaljer på plattformar och till koppel. Kopplen har grundats och ska målas svarta inom kort.
Mer om projektet MÅJ XC 10: http://forening.gotlandstaget.se/maj-xc-10/
Tidig eftermiddag och nästan halva ramen är målad Janne och Martin i målartagen Många detaljer har monterats av under målningen men ändå är det många skrymslen och vrår som ska målas Ramen sedd bakifrån 4 feb. Jan-Otto Sten: Ombyte i målarverkstaden förnöjer. Nyss korgstöd för hela slanten. Nu en massa delar till bromsmekaniken.” Bonusbilder!
23 jan. 2021: Veckans rapport från MÅJ XC 10
Arbetet med Mönsteråsbanans motorvagn rullar vidare. Ramverket är snart komplett och klart för vändning. Just nu byggs bromsen vid framaxeln. En motorattrapp av trä hjälper oss att montera motorfästen etc. Återstår montering av de sista fjäderöglorna på bakaxeln, få ihop skruvbromsens dragstång med resten av bromslänkaget, samt rördragning. F.n. pågår redan målning av korgstöd och annat. Allt ska dessutom demonteras för målning. Vi räknar med att ramen står på egna hjul i mitten av februari.
Till korgen har vi fått in en byggare av förarhytten med motorhuv. Bygget görs i snickeri och monteras sedan på korgen senare i vår. Vi har också ritat frontplåtarna och dessa laserskärs nu. Korgen ställs på ramen i vår och då kan renovering av denna påbörjas på allvar. F.n. arbetar vi också med att påbörja tillverkning av tak över frontens plåtar och plattformen i bakänden.
16 jan. 2021: Arbetslördag
Frambromsen monteras. Länkar förbi slutväxeln byggs och hängen för bromsarmar riktas en sista gång.
Arbeten med korgen går också framåt, vi byter delar av panelen i bakvägg, annars är resten i sådant skick att den behålls som den sitter.
Vi har också börjat planera bygge av förarhytt.
Om bilden längst ned till vänster: Ett litet mysterium: Bakväggen mot plattformen har två runda hål genom väggen. För vad? Ångvagnen hade loklyktor på plattformsräcket som fungerade som röda mörkersignaler, motorvagnen hade elektriska mörkersignaler som satt på sidoväggen längst bak. Slutsignaler har annars föreslagits av många. Vi tror att dessa hål togs upp under ångvagnens sista år och sattes igen vid ombyggnaden 1932.
För att i en dator se en bild i större storlek. Högerklicka på bilden och välj “Visa bild i ny flik”
Bygge av länkar för broms förbi slutväxeln Montering av bromshängen Värme för att rikta upphängningen MÅJ:ens vänstra sida Se ovan. Motorvagnens toalettdörr Förarhyttens originalfärg
9 jan. 2021: Arbetslördag
Fjädernävar monteras och provas in. Bränsletanken har placerats ut på rätt plats och hållare ska monteras. Vi har också provskrapat teakpanel och konstaterat att den går att få snygg med rimliga insatser. På bild 6 ser man skarven i teaken mellan Arlöfs original och Kalmars förlängning av resandeutrymmet från 1932.
Framaxeln med monterade fjädernävar och fjäderöglor Samma axel sedd framifrån Bränsletanken En bräda har försiktigt skrapats, notera den blanka mässingsskruven Mässingsskruv i närbild T h ser man Arlöfs originalkorg från 1910 och t v Kalmar Verkstads förlängning från 1932
4 jan. 2021: MÅJ-en på nyåret
Arbetet med MÅJ XC 10 rullar på. Slutmontering av broms pågår och nu monteras skruvbromsen till förarplats. Svarvning av bultar på fjädernävar pågår och snart monteras dessa. Arbete med korgens teakpaneler pågår.
Janne Milton studerar bromscylindern och dragstängerna till bakaxelns bromsar Många detaljer tillhörande bromsen har monterats Skruvbroms på plats t h i bild
12 dec. Arbetslördag med MÅJen + 5 dec.
På MÅJ XC 10 har mycket hänt. Bromssystemet börjar bli färdigt med monterad bromscylinder och pågående montering av bromshängen. Dragstänger etc. börjar komma på plats och i närtid är allt färdigt.
Janne Milton och MÅJ XC 10. Under Venavagnen lyser verkligen flitens lampa där Tomas jobbar med bromsen… MÅJ – En mängd detaljer har kommit på plats MÅJ-vagnens bakände MÅJ – Bromsen på plats i bakänden 5 dec. I MÅJ XC 10 har vi börjat ta ned paneler.
31 okt. 2020: MÅJ byggmöte
Det hölls byggmöte kring MÅJ XC 10. Underredets alla delar har tillverkats och ska monteras. Dessutom håller arbetet med korgen på att komma igång. Tillverkning av nya fönster är på gång och snickeriet ställs i ordning.
Janne jobbar med broms på XC 10 Evert studerar korgen
26 sept. 2020: MÅJ – arbetslördag
Byggmöte för MÅJen i manskapsbodi MÅJ-en utanför vagnhallen. De nya portarna är mycket smidiga.
19 sept. 2020: MÅJ – arbetslördag
På MÅJ XC 10 har arbetet med att bygga bromssystemet gått vidare.
MÅJ – Bromsen mäts upp en inför kommande svetsjobb MÅJ – Delar till broms färdiga att monteras MÅJ – Början på ett bromssystem
30- 31 juli 2020: MÅJ
På MÅJ XC 10 arbetas det med att bygga bromssystem. Slutväxeln har också kommit på plats.
Christer har fixat med bromscylinder till MÅJ Janne och Stefan fixade med MÅJ ram. Bindjärn heter detaljen som håller samman lagergafflarna på en vagn. På framaxeln sitter komplicerade bindjärn, helt enligt förebild. De består av ett antal delar. Framaxeln med slutväxeln Bakaxeln från motsatt håll Detaljer till bromsen Den bakre axeln med bromsdetaljer utplacerade.
22 juli 2020: Arbeten med MÅJ-en
Idag kom MÅJ-motorvagnens slutväxel på plats och arbetet med bromssystem gick vidare.
Den bakre axeln med bromsdetaljer utplacerade.
10 juli 2020: MÅJ
På MÅJ XC 10 har balkar för motorfästen svetsats på plats.
30 juni 2020: MÅJ
Jan och Ante förberedde balkar till motorfästen på MÅJ XC 10 inför svetsning dagen därpå.
27 juni 2020. Svetsjobb på MÅJ
Två hållare för den bakre balken som ska hålla slutväxeln har svetsats fast i långbalkarna. Vi ska inom kort svetsa de längsgående balkar som ska hålla fästena till motorn. Slutligen har plåtar med nitar, som tillkom 1932 då ramen förlängdes, monterats
24 juni 2020: MÅJ-en
MÅJ XC 10 börjar bli färdig för svetsning av balkar för slutväxel och motor.
11 juni 2020: Arbetet med MÅJ XC 10 går vidare
Justering av axelboxar, fjädrar och bindjärnsinfästning pågick inför montering.
MÅJ: Axel med fjädrar Närbild av lagergafflar med fjäderpaket och bindjärnen Janne Milton går igenom tabellerna kring koppelhöjd Speciella bindjärn som snart ska på plats.
30 maj 2020: MÅJ- arbeten
På MÅJ XC 10 har lagerboxar, korgstöd och gejdrar grundats för kommande montering.

25 april 2020:
På MÅJ XC 10 har Bengt börjat med korgen. Han visade hur teaken ser dålig ut på utsidan och fin på baksidan. På ramen lyftes växellådan på provisorisk plats. Tillverkning av fjädernävar och borrning för korgstöd och fotsteg pågår. Snart är det dags att börja med fjädringen.
MÅJ-motorvagnen upp och ned MÅJ-motorvagnen drogs ut MÅJ-motorvagnens växellåda MÅJ-motorvagnen. En skiva med teakträ hade tagits loss. Bengt visar teakbrädan före efter!
5 april 2020: Arbetslördag MÅJ
På Hesselby jobbades det med MÅJ-motorvagnen.
Axlarna är på plats Lagergafflar håller på att monteras
26 mars 2020: Axlarna till MÅJ XC 10
Axlarna till MÅJ XC 10 är nu färdiga med drev och hjul monterade. Maskin- & Marinteknik i Etelhem har utfört arbetet. Projektet går vidare med stormsteg! Foto: Erik Tofftén.
Framaxeln till MÅJ XC 10 med kedjedreven monterade
Bakaxeln till MÅJ XC 10
21 mars 2020: Arbetslördag i Hesselby
Projektmöte om MÅJ XC 10 kring bygge av broms och påbörjade arbeten på korgen.
Korgen till MÅJ XC 10. Vi diskuterade bland annat renovering av paneler, nytt golv, reparation av rötskador samt nytillverkning av tak över plattform och förarhytt Bromsdetaljer till MÅJ XC 10 som ska renoveras
18 mars 2020: MÅJ XC 10
Bilder på ramen till MÅJ XC 10. De bakre lagergafflarna kom (nästan) på plats. Den återstående delen ska monteras. Då monteras även de främre lagergafflarna och axlarna.
Ramen sedd bakifrån med lagergafflar på plats till 3/4 Motsatt sida. I bakgrunden SJ Cp 407 med monterade destinationsskyltar Plåt med blivande nitrader, motsvarande nitningen av förlängningen av originalramen vid ombyggnaden från ångvagn till motorvagn 1932 Ramen sedd snett framifrån
14 mars 2020: Arbetslördag
Janne Milton fixade med MÅJ-ramen.

7 mars 2020: Arbetslördag på Hesselby
På MÅJ XC 10 har korgstöd kommit på plats och i veckan borras för lagergafflar.
Ram till MÅJ-motorvagn med monterade korgstöd Ram till MÅJ-motorvagn med monterade korgstöd
29 feb. 2020: Extra arbetslördag
På MÅJ-motorvagnens ram borrades det vidare och mått togs ut för placering av korgstöd.
Mellan dessa tvärbalkar ska den bakre axeln sitta Mått tas för koppel Provisoriskt monterade nitar som visar hur den främre buffertbalken blir. Fotografens finger i närbild
22 feb. 2020: Extra arbetslördag på Hesselby
Arbetet med ramen på MÅJ XC 10 har äntligen kommit igång. Med hjälp av den nya magnetborrmaskinen borras nu hål för nitar, lagergafflar, korgstöd, bromskranar och annat.
Jan Milton med den nya borrmaskinen Maskinen i fråga Jan och Leif justerar maskinen för första hålet Vi har nu kommit till den bakre buffertbalken
26 sept. 2019: MÅJ-ramen har målats
Arbetet går vidare med den nytillverkade ramen till MÅJ-motorvagnen. Den har blästrats vid Maskin & Marinteknik i Etelhem. Där har Jan målat ramen. Foto: Roberth.
Foto: 26 sept. 2019 Foto: 1 aug. 2018
13 nov. 2018: MÅJ-ramen svetsades i Etelhem
Vid Marin- och Maskinteknik i Etelhem svetsades ramen till MÅJ-vagnen. Foton: Erik Tofftén
Injustering Kryssmätning Svetsning Svetsning Svetsning Svetsning Klar att ta ut Ramen klar för transport
1 aug. 2018: MÅJ
Med tanke på höstens regn så lade Erik, Ucca och Ante på en presenning på taket till MÅJ XC 10
19 juni 2018: Föreningen har fått 200 000:- från Riksantikvarieämbetet!
Riksantikvarieämbetet har tilldelat Föreningen Gotlandståget 200 000:- till renovering av motorvagnen MÅJ XC 10. Vi är mycket tacksamma över bidraget och det är ett stort steg framåt i arbetet att få motorvagnen i trafik, men det lär behövas mer.
30 maj 2018: MÅJ
MÅJ-en befriades från sitt tvättstugetak. Foton: Cenita H
26 april 2018: MÅJ-vagnen åter på hjul
MÅJ XC 10 är ett spårgående fordon igen! Den 26 april ställde Ucca, Erik och Roberth korgen på den verkstadstralla som den kommer att stå på medan den renoveras. Dessutom ställdes den upp på MÅJ:s gamla vändskiva från Sandbäckshult, som den vände på när den gick som ångvagn.
19 mars 2018 – MÅJ – Möte med projektgruppen
Projektgruppen kring motorvagnen MÅJ XC 10 höll möte. Projektets delar och planeringen inom dessa framöver gicks igenom. Projektet består av ramverk/drivning, korgen samt tillståndsdelen. I och med att projektet nu tar fart var det dags att summera vad som hänt och hur vi går vidare, samt vem som gör vad. Vi gick också igenom korgen utifrån de diskussioner som förts och öppnade plattformsdörren för första gången sedan 1940…
23 feb. 2018 – MÅJ
Vi provinpassade axlarna i ramen för första gången med gott resultat. En balk har också köpts för komplettering/renovering av ramverk. Foton: Stefan K
Utfyllnadsbild!
27 jan. 2018: Spårstumpen 4/2017 skickades ut till medlemmarna
I den kan du läsa om den renoveringen av MÅJ-motorvagnen. Se: http://forening.gotlandstaget.se/sparstumpen/
27 nov. 2017: Mer om MÅJ XC 10
MÅJ XC 10:an har många detaljer som avslöjar motorvagnens utseende -om man tittar noga!
Motorvagnen var målad i ekimitation invändigt. När den blev tvättstuga målades allt i vitt. Men här och där hittar man originalfärgen… Väggen mellan resandeavdelningarna var dubbel och hade skjutdörr, något vi inte visste först. När vi plockade ner delar som inte hörde till järnvägstiden hittade vi rester av upphängningen… Dörren ut mot f d plattformen har satts igen och täckts med plåt. Under plåten finns ett fönster. Motorvagnen hade värme från motorn. I mellanväggarna hittar man hål efter värmeledningarna. Toalettens främre vägg byggdes in. Här finns mycket av originalfärgen kvar. Vem vet vad som kommer att komma fram senare?
22 nov. 2017: MÅJ-vagnen separerades från sitt underrede
Ucca och Erik slet med att separera MÅJ-vagnens korg från underredet. De lyckades och det var glada miner när de var klara. Nu är det mycket lättare att arbeta med underredet från 1910!
Ucca jobbade med att lyfta korgen från underredet Som synes har korgen lyfts från underredet Paus i arbete, snart så Troligen var det senast 1910 som vagnsunderredet var i denna form Tillverkad 1910 vid Wagonfabriken i Arlöf som ångvagn Vagnskorgen uppallad på räls, passande och bra!
15 nov. 2017: MÅJ
Korgen gicks igenom och skicket är överraskande bra. Utvändiga listverk och teakpaneler går att rädda och invändigt är pärlsponten till stor del bara att skrapa och måla om. Vi har tittat på målningen invändigt och konstaterat att vagnen hela tiden haft ekimitation på väggarna. Då vagnen blev uthus målades allt i vitt, grått eller grönt en gång, det finns alltså bara ett färglager utanpå originalmålningen. Toaletten var nästan helt bevarad, när vi idag monterade ur toalettstolen upptäckte vi att den inte, som vi trott varit i emaljerad plåt utan i porslin. Vår byggnadsantikvarie Cenita har nu börjat montera ur fönstren och renovera fönsterbågarna. Skicket är mycket bra! Maskinavdelningen håller på att lyfta loss korgen från ramverket. Vi har samlat in en stor mängd delar till motorvagnen, bland annat drivlina, motor, axlar, förarplatsinredning, soffor och annat.
Vagnskorgen har ju en liten udda historia, MÅJ 10 leverades 1910 från Arlöf som ångvagn system Purrey. Den dåvarande resandeavdelningen i 1 och 3 klass omfattade c:a 2/3 av dagens korg, resten var utrymme för lokps. Vid ombyggnaden till bensinmotorvagn utökades resandeavdelningen med 1/3 och förarhytt inrymdes i f d ångvagnens front. 1 klass försvann. Motorvagnen var i funktion vid förstatligandet 1940, den ses i drift på Rimbo Grandes film om Kalmarsmalspåren. Efter slopning kom den till Vislanda varpå korgen hamnade som uthus i Gottåsa söder om Växjö.
MÅJ XC 10: Nyss urtagen fönsterram. Glaset urtaget och ramen inoljad. Undersidan av samma ram. Inne i korgen har toaletten tagits ur och vi går igenom vagnen i detalj. Vi noterar att väggarna varit målade i ekimitation. Panelen utvändigt är förvånansvärt bra!
14 nov. 2017: Närbilder på MÅJ XC 10
Vår fd. ång- och motorvagn MÅJ XC 10 blev så småningom tvättstuga i Småland innan vi fick ta över korgen för ett par år sedan.
Cenita Hellgren tog ett par fina närbilder. Tänk när denna lilla motorvagn åter är i trafik.
Den gamla toaletten med rakt utsläpp mot banvallen! Fina träpaneler! Det paginerade toalettfönstret, med frostat glas
4 feb. 2017: Projekt MÅJ har inletts
Projekt MÅJ har inletts. Det första planeringsmötet kring vår världsunika motorvagn från Mönsterås – Åseda Järnväg har hållits. Vi gick igenom vagnens konstruktion, gjorde en inventering av vad vi har i fråga om delar, samt gjorde syn av vagnskorgen. Vi gjorde en rollfördelning internt och vilka första steg som ska tas.
17 aug. 2016: Vår nya A-traktor
Vi har köpt en A-traktor. En Volvo Starke. Det är motorn med växellåda och kraftöverföring som vi har behov av. Tanken är att de ska användas till MÅJ-vagnen när den ska återställas som en motorvagn. Därefter kommer vi försöka sälja hytt och övriga delar som vi inte har behov av.

22 dec. 2014:
Vagnskorgen MÅJ XC 10 lossades i Hesselby från Bosse Åkares trailer.
MÅJ XC 10 sedd från ena gaveln.
Vy från den andra gaveln.
Invändig vy där platsen för kaminen syns tydligt. Denna del av vagnen har nu betonggolv som ska tas bort.
Invändig vy åt andra hållet, där Wc-utrymmet syns till vänster.
Den gamla klosetten med trälock finns kvar!
18 aug. 2015. MÅJ-vagnens underrede efter att betonggolvet har tagits bort.
17 dec. 2014. Hämtning av MÅJ XC 10 från Gottåsa till Gotland
Den unika vagnen hämtades med hjälp av Bosse Åkare och kranfirman Växjö Elementmontage. Koordinator på plats var Christer Ahlberg.
Foto: Daniel Bergqvist.
I Gottåsa stod vagnen i en sluttning. En rejäl mobilkran krävdes för att kunna lyfta vagnen.Under vagnen hade efter utgrävning och lyft med domkraft, två I-balkar för lyftet kunnat monteras. Motiv av vagnskorgen innan lyftet Lyftet påbörjades När vagnen lyftes syntes tydligt det betonggolv som gjutits i vagnskorgen När vagnen lyftes syntes tydligt det betonggolv som gjutits i vagnskorgen Klart för transport mot Gotland
2005: Bilder från när MÅJ-vagnen var tvättstuga i Gottåsa
Lennart Fransson tog dessa bilder. Det var långt före vagnens bakgrund blev känd.