NY! Gotländska järnvägstidtabeller från förr

På den här sidan presenterar vi några av alla typer av tidtabeller som har funnits på de gotländska järnvägarna

Den sista tågtidtabellen för SJ gällande 29 aug. – 30 sept. 1960
Klicka på bilden för att ta del av hela tidtabellen, med busslinjer i en pdf-fil.

Sommartidtabell för tåg och buss gällande på Gotland 15/6 – 31/8 1951
Klicka på bilden för att ta del av hela tidtabellen, med tåg- och busslinjer i en pdf-fil.

Gotlands kommunikationer från hösten 1954. Nu hade fd. SlRJ och KlRj lagts ned. Tidtabellerna visar tåg och alla bussar.
Tidtabellen har redigerats av vår medlem Thomas Koch. En tydlig linjekarta avslutar häftet.
Klicka på bilden för att ta del av tidtabellen i större upplösning

Grafisk tidtabell från SJ 37:e driftssektionen sommaren 1950. Notera nattågslägena mellan Roma och Visby hamn!
Klicka på bilden för att ta del av tidtabellen i större upplösning

Tidtabellsboken del A, gällande från 11 juni 1948. Den har tillhört Gerhard Nygren, som tjänstgjorde vid stationerna i Hemse och Havdhem. Vi har fått den av sonen Jan-Åke Nygren i Örebro.
Klicka på bilden för att ta del av hela tidtabellen, i en stor pdf-fil (19 Mb).

Tågtidtabellerna sommaren 1936 för alla järnvägar och vissa bussar på ön

Tjänstetidtabell för Gotlands Järnväg gällande från 15 dec. 1919. Betkampanjen var slut för året och antalet tåg nere på ett minimum.
Klicka på bilden för att ta del av hela tjänstetidtabellen.

BUSSTIDER EFTER NEDLÄGGNINGEN AV JÄRNVÄGEN

Hösttidtabellen för SJ-bussarna 1961. Skannat från Gotlands kommunikationer.
Klicka på bilden för att ta del av hela tidtabellen, i en pdf-fil.

Sommartidtabellen för SJ-bussarna sommaren 1969. Skannat från Sveriges kommunikationer.
Klicka på bilden för att ta del av hela tidtabellen, i en pdf-fil.

Vintertidtabellen för SJ-bussarna gällande från 19 augusti 1972. Samma höst bildades Föreningen Gotlandståget. I efterhand kan det tyckas att en anledning var en protest mot usel kollektivtrafik…