Aktuellt på Hesselby 2006

30 dec. 2006: Tomtetåget slog alla rekord!!! 1 449 resenärer!

Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 dec. 1982 har det hunnit bli 25 tomtetågsdagar. Det tidigare rekordet var från 2004 på 1 062 resenärer.  

Länk till fler bilder från 2006 års andra Tomtetåg den 30 dec.
Förutom resan ingick även i biljettpriset att vid Eken få en påse godis av tomten (för de små) och glögg med pepparkakor åt de lite större! 
Alla aktiva har haft en svettig dag i positiv bemärkelse. Alla 16 tåg samt de två extratågen var fullsatta.
Det sista ordinarie tåget var halvfullt till Eken men även det var fullsatt på returen från Eken! När det tåget skulle avgå från Eken så började det att regna. Denna dag bjöd på perfekt väder, mulet 5 grader plus och inget regn förrän kl. 1655! Glögg, Godis, pepparkakor och muggar som vi hade köpt tillräckligt av, trodde vi tog slut. Att ICA-Dalhem har lagt ned gjorde att inköpsresorna till Roma tog 30 min…
Som sagt 1 449 resenärer, är vi mycket nöjda med! För att kunna köra fler resenärer,  nästa Tomtetåg som avgår den 29 dec. 2007 behöver vi ytterligare en vagn i trafik samt en längre trafikdag!
Föreningen vill rikta ett tack till alla som har gjort den här dagen möjlig!

29 dec. 2006: Schaktningsarbeten vid Munkebos. Förberedelser för Tomtetåget

Christer Sjögrens grävmaskin grävde klart banvallen och dikena. Den planerade även ut en del av jorden. Under januari 2007 kommer Sjögrens att lägga ut 15 cm makadam på banvallen vid Munkebos. Förberedelserna för Tomtetåget pågick för fullt.

21 dec. 2006: Vagnhall 2 fortsätter samt mer Grävarbeten vid Munkebos 

Föreningen har för Vagnhall 2 tagit hjälp av Göran Karlsson Plåt för att på ett bra och säkert sätt kunna montera taket till vagnhall 2. Från Tak & Fasad har vi fått hyra en skylift till ett förmånligt pris, Tack!
Christer Sjögrens entreprenadfirma fortsätter att göra i ordning banvallen. Alla träd som skall bort har nu fällts. Dessa dagar grävdes optokabelröret ned.

19 dec. 2006: Grävarbeten vid Munkebos 

Föreningen har lejt Christer Sjögrens entreprenadfirma för att gräva bort stubbar, bana av diken och banvall och påföra makadam på banvallen. En traktorväg anläggs bredvid banvallen på markägarens begäran. I den läggs ett kabelrör för Telias optokabel.

Tyvärr har vår lanthandel i Dalhem lagt ned och även tagit ned skylten (bokstavligt) För Föreningen är det mycket tråkigt då vi har haft ett mycket gott samarbete med först handlarna Stuxbergs och de senaste åren med Pierre. Fastigheten med affärslokal är nu till salu (se www.hemnet.se)

8 dec. 2006: Banarbete vid Bron-Eken, röjning av skog vid Munkebos och i Tule färdig

Arbetena med spårläggningen fortsätter, de sista rälerna mot Eken har lagts ut på sliprar och spikning/justering pågår.
Stockarna från skogsröjningen vid Munkebos och Tule har körts iväg. Grenar från dem håller på att samlas ihop vid Munkebos för bränning.
Bron över Dalhemsån i det närmaste färdigrenoverad, samt banvallen med spår mot Eken (till höger) Fotot är taget från Dalhemsåns västra strand söder om bron.

2 dec. 2006: Arbetslördag

På arbetslördagen den 2 dec. (första lördagen i månaden) samlades sju medlemmar som jobbade med olika saker. Räls bars fram till spåret mellan Eken och Bron. Traktorgaraget röjdes ut för att både VW-pickupen och traktorn skall kunna få plats. Arbeten med Vagnhall 2 utfördes. 

Arbetslördag var det i Sollentuna på Hjulmarknaden där tre medlemmar, Ante Svensson, P-O Andersson och Daniel Åhlén representerade Föreningen i försäljningsståndet på  Sollentunamässan. Vi sålde böcker och annat för cirka 4 000:- En av våra sliprar blev väl exponerade på Hjulmarknaden!

1 dec. 2006: Skogsröjning vid Munkebos

Christer Sjögrens skogsmaskin har idag röjt bort all den skog som har växt innanför de gamla tretrådstunens gränser.

30 nov. 2006: Skogsröjning vid Tule station

Vid Tule station har Christer Sjögren varit med sin skogsmaskin. Han har tagit bort träden vid banvallen cirka 200 meter söder om stationen. Därefter kan arbetena med att gräva bort jordhögen vid bangårdens södra ände ta vid.

24 nov. 2006: Banarbetsdag

Grusning av banvallen Eken-Bron pågår för fullt. Vi skall härnäst börja lägga ut slipers och räls på sträckan.
Rosterstavarna till Dalhem hade kommit från Roslagsgjuteriet.

18 nov. 2006: Arbetslördag, semaforen färdigmålad

Elva aktiva träffades och jobbade med olika saker. Semaforen som Ante och Granis tidigare har påbörjat målning av, fortsatte Gunnar och Stig med. Hasse jobbade med grundmålningen av brons räcke. Mia målade korvkiosken invändigt.
Grusning av banvallen samt förberedelser för rälsläggningen på bron utfördes.
Sonja fixade som vanligt god fika och lunch!

17 nov. 2006: Vändskivan färdigmålad

Våra praktikanter har nu målat klart vändskivan som synes. Portarna till Vagnhall 2 har vi tagit in i vagnhall 1. Portarnas fönster skall nu närmast renoveras. Dessa ses på bilden lutade mot ångloket Klintehamn. Överföringsvagnar kan vara bra att köra räls på. Vi har kört ned 24 kg räls till Eken för att spårlägga sträckan Eken-Bron.

12 nov. 2006: Höstmöte i Dalhem

Föreningen höll sedvanligt Höstmöte i Jernvägscaféet. Ett femtontal medlemmar tog del av Anders Svensson information om det pågående banutbyggnadsprojektet. Deltagarna tittade även på filmer från Hesselby från 1982 och framåt. Det var många som efter att ha sett Dalhem längtade efter när loket åter är i trafik!
Sonja hade ordnat god fika och tårta! Avslutningsvis tittade vi på den pågående renoveringen av Dalhem.

9 nov. 2006: Dalhems panna återförenad med underredet!

Inge från Hasses grävtjänst, 070-336 78 17, lyfte med sin kranbil upp Dalhems panna och placerade den försiktigt på sitt underrede. Nu har renoveringen av Dalhem kommit en bra bit på vägen. Målsättningen är fortfarande att få loket i trafik sommaren 2007. Om det lyckas beror på dig! 
Rör för överhettartuberna har levererats och skall nu svetsas och bockas. Rosterstavar har beställts från Roslags gjuteriet AB i Herräng. Läs mer på sidan om Dalhem, klicka här!

Ett stort tack till Hasses Grävtjänst som har hjälpt oss med ännu ett lyft!!!

6 nov. 2006: Målning av Tules T-semafor

Anders Svensson och Granis från Uppsala höll den 6 nov. på att måla semaforen.
Grus kördes ut som underlag för spåren i vagnhall 2

3 nov. 2006: Reläskåp för vägskyddet vid Eken skänkt av ULJ!

Lars-Henrik Eriksson från ULJ/SRJmf anlände till Gotland den stormiga torsdagen den 2 nov. Med sig hade han detta fina räläskåp som skall användas vid Ekens vägskydd, för att styra bommar samt ljus- och ljudsignaler. Ursprungligen kommer räläkuren från Mullhyttemo station på Svartåbanan.

30 okt. 2006: Samtliga slipers på bron över Dalhemsån är monterade!

Alla slipers har nu monterats med hakbult. Nästa steg är att montera gångplanken på brons norra sida och att tillverka ett räcke i metall.

30 okt. 2006: Föreningen har fått en brandspruta i gåva från Cementa!

Ett stort tack till Berni Gumauskas på Cementa som har hjälpt oss med att få en brandspruta i gåva av Cementa. Berni lämnade den i Hesselby i fredags. Brandsprutan kommer väl till pass på den förlängda banan ihop med en vattentank för brandbekämpning.

21 okt. 2006: Arbetslördag   

Åtta frivilliga arbetade i Hesselby idag. Ett kalkkrosslass 0-20 planades ut i vagnhall 2. Kalkkrosset är en del av en gåva på 200 m2 från Svenska Mineral, Stux kalkbrott.

Några broslipers monterades. Det arbetades även med färgborttagning i GJ C44 och med grusfyllningen mellan spår 2 och nya spår 3. 
Sonja fixade fika och lunch, tack!

19 okt. 2006: Slipersläggning på bron

Nu fortsätter vi arbetet med att lägga slipers på bron.

Plåthuset monterade stolparna till Vagnhall 2

17-19 okt. 2006: Vändskivan grundmålad

Den 17 oktober påbörjades grundmålningen av vändskivan. Den 19:e ställdes den in i Vagnhall 1.

16 okt. 2006: Vändskivan blästrad

Per Ekman Bläster har blästrat färdigt vändskivan. 

Plintar till Vagnhall 2 höll på att monteras av Plåthusets personal och kranbil.

16 okt. Markarbeten på Vagnhall 2 pågick för fullt.

16 okt. 2006: Föreningens SJ Buss

Under september flyttades SJ-bussen till Vagnhall 3 av Tony, Gary och Gunnar från den lada den har förvarats i sedan nittiotalet.
Se mer på fordonssidan.

13 okt. Arbetena med plinthålen för Vagnhall 2 går vidare

7 okt. 2006: Arbetena går vidare. VW-lastbil skänkt till Föreningen av Ingemar Ohlsson

Föreningen har fått en utmärkt gåva inför banutbyggnaden. Nämligen en fullt fungerande VW-buss med dubbelhytt. Ingemar Ohlsson www.audiolab.se har skänkt den till Föreningen och den hämtades till Gotland från Stockholm av Peter Doolk den 1 okt. Se bild nedan. 

27 sept. 2006: Bron över Dalhemsån är färdigmålad

Efter att målningen av bron har blivit klar så monterades ställningen ned den 27 sept. Ukka har tillverkat 68 “hakbultar” som skall användas för att fästa rälsen på bron över Dalhemsån. Hakbultarna med broslipers började att monteras fredagen den 29 sept. 

25 sept. 2006: Stoppmaskinen provkörd

Vi har under hösten renoverat Föreningens stoppmaskin GHJ QSMp 972. Den skall användas för att effektivisera banarbetena. Maskinen är ursprungligen byggd för normalspår. Sven Karlsson ordnade så Föreningen fick den 1992. Tony Åberg har varit huvudansvarig för renoveringen. Anna-Karin har målat den.

NYTT! För Er som har Bredbandsuppkoppling kan Ni nu se på film från provkörningen av stoppmaskinen. 
Klicka på länken nedan för att se filmen! Filmen visas normalt i Windows Media Player. 
Vill ni spara filmerna på Er hårddisk, högerklicka då på länkarna och välj “Spara mål som…” Välj sedan var på Er hårddisken filmerna skall sparas. Film från provkörningen av stoppmaskinen 4.9 MB

22 sept. 2006: Broslipers har hämtats från Gotlandsflis i Klintehamn. 

17 sept. 2006: Arbetslördag den 16 sept. 

Tio medlemmar samlades och på lördagsmorgonen. Vi arbetade med vändskivans läge.
Vi samlade även upp blästersanden från bron. Ett par montrar som Föreningen har fått i gåva från Fornsalen hämtades. Målning av stamp- och stoppmaskinen samt växling av GJ BCo4 utfördes. Vagndelarna står nu på spår 3 i avvaktan på att de kan rullas in i vagnhall 2. Skrapning av innerpanelen i GJ C44 utfördes.
Sonja ordnade fika och en god köttgryta till lunch, tack!

14 sept. 2006: 

Arbetena med att flytta och sortera 24 kg rälsen pågår för fullt. Vändskivans hjul har monterats av och smörjts upp.

10 sept. 2006: Kulturhusens dag invigdes i Hesselby av Riksantikvarieämbetets chef

Under denna dag som var vår säsongsavslutning hälsades medlemmar, gotlänningar och turister särskilt välkomna! 
Under Kulturhusens dag den 10 september kunde man besöka platser där resor börjar eller slutar. I Hesselby gavs många tillfällen till möten och avsked under dagen!

Kulturhusens dag invigdes i Hesselby med tal av Riksantikvarie Inger Liljequist
Riksantikvarieämbetet har alltså valt att inviga Kulturhusens Dag på Gotland – i Dalhem hos Föreningen Gotlandståget!! Det är vi mycket hedrade av!

Riksantikvarie Inger Liljekvist höll sitt invigningstal i Dalhem kl. 11.00. Gästerna åkte med 11.15-tåget och åt därefter lunch i caféet. Därefter reste hon vidare till Slite Sjöfartsmuseum och Fårösunds färjeläger/Bungemuseet. Medebys mässingskvartett spelade vid invigningen. 
Vi körde två-tågstrafik med ett persontåg (P) samt ett blandat godståg (“B” med personvagn). En överraskning dök upp, nämligen vår motordressin från KlRJ, byggd på 30-talet!

Under året har 5 517 resenärer rest med oss, en minskning med 671 resenärer jämfört med 2005 (det är dock oförändrat jämfört med 2004).
Klicka på länken för att se bilder och filmer!

9 sept. 2006: Gotlandståget deltog på Kräklingbo marknad den 9 september

Vi hyrde ett marknadsstånd på Kräklingbo marknad den 9 september. Bengt och Bertil marknadsförde där vår slipersförsäljning. Bertil visade även upp delar av sin fina trädgårdsjärnväg. Foto: Staffan Jogmar.

Bengt och Bertil på Kräklingbo marknad

8 sept. 2006: Målning av bron pågår

Målningsarbetena på bron pågår för närvarande. Den är nu ljust gråmålad (orginalfärgen) förutom på insidorna som ännu skall blästras ytterligare.

8 sept. 2006: Tunga lyft: vändskivan och GJ BCo 4

Inge från Hasses grävtjänst, 070-336 78 17, lyfte med sin kranbil fram vändskivan samt de två vagnskorgarna från Bungenäs, GJ BCo4 (den enda bevarade 2:a klassvagnen från ön!) Vändskivan placerades på NKlJ Op 2021 (byggd så sent som 1969) På den kommer vändskivan att blästras och målas under hösten. 
Bungenäskorgen placerades på två O-vagnar. Dessa kommer att ställas in i vagnhall 2 så snart som den är klar. 
Nu när vagnskorgen är flyttad är det dags att börja gräva bort stubbar och all annan grävning för vagnhall 2.

Ett stort tack till Hasses Grävtjänst som har hjälpt oss med många lyft!

NYTT! För Er som har Bredbandsuppkoppling kan Ni nu se på film från lyften. Klicka på länkarna nedan för att se filmerna! Filmen visas normalt i Windows Media Player. Vill ni spara filmerna på Er hårddisk, högerklicka då på länkarna och välj “Spara mål som…” Välj sedan var på Er hårddisken filmerna skall sparas.

Film från ett av lyften 4.3 MB
Film från flyttningen av Venavagnen den 4 sept. 1,7 MB

1 september: Personal från tyska resebyråer åkte tåg i Dalhem

Tre bussar med 104 tyskar är på Gotland för att lära sig mer om ön. De arbetar på resebyråer i Tyskland och vi hoppas att deras besök i Dalhem kommer leda till fler tyska gäster!

30 aug- 5 sept 2006: Hela bron över Dalhemsån grovblästrad

Per Ekman, Ekmans bläster, har nu grovblästrat hela bron. På vänstra bilden syns Per med en provyta den 28 aug.
Blästringen av bron är snart avslutad, nu syns det vad fin bron blir efter fin blästringen! Grovblästringen görs med Fajalit, den blästrar bort både rost, färg och gammal blymönja
På bilden till höger syns var tillverkningsskylten har suttit och de spår av gravrost som finns kvar efter blästringen.
Föreningen har varit i kontakt med Vägverket Konsult som tidigare har besiktat bron och de anser att de ställen som har gravrost inte påverkar bärigheten.

29 augusti 2006: Bomkuren från Visby station hämtad

Bomkuren från Visby station har fram till nu använts som en lekstuga. Den 29 aug. hämtades den. På bilderna syns att kuren nedtill som lekstuga har kapats med cirka 30 cm. Tanken är att bomkuren skall stå vid Roma station.

25 augusti 2006: Byggställningen vid bron har klätts in med pressenning, banvallen mot Munkebos röjd

Idag har järnvägsbron klätts in med presenningar. Syftet med dem är att kunna samla upp blästersanden, för att hindra att den och gammal färg att hamna i ån.
Banvallens mot Munkebos hållplats har idag röjts med röjsåg så att den gamla banvallen framträder bättre. I vinter kommer de träd som växer i dikena att sågas ned. Därefter kan järnvägen börja att återuppbyggas. Fotot över banvallen är taget från bron mot söder.

24 augusti 2006: Gångbron borttagen

Idag drogs gångbron av bron över Dalhemsån med hjälp av traktorn

23 augusti 2006: EU-projektet går vidare

Arbetet med att fälla de 32 träden bakom nuvarande vagnhallen går vidare.
Vid Järnvägsbron över Dalhemsån pågick idag, den 23 aug ställningsbygge. Tack och lov är vattenståndet i ån bara 10-15 cm!

16 augusti 2006: EU-projektet har kommit igång!

Vår projektledare Anders Svensson har arbetet med projektet på heltid sedan 1 juli. I augusti har fyra arbetslösa fått praktikplats hos Föreningen. Deras praktik pågår till början av februari.
Under september kommer ytterligare en praktikant till Hesselby.

Just nu pågår arbetena med att flytta räls, växlar, ved och annat som har legat lagrat där den nya vagnhall 2 skall byggas.
Vagnhall 2 kommer att levereras och grund och stommen kommer att monteras i mitten av oktober. Våra praktikanter skall sedan montera vägg/takplåtar samt bygga spår och portar. Innan dess skall fällning av 32 träd, flyttning av Bungenäsvagnen samt bortgrävning av matjorden ske. Grävning för plintarna kommer även att ske.
På en av grusvagnarna har demontering av plank påbörjats.

15 augusti 2006: Vagnhall 3

Föreningen har även långtidshyrt en fd militär hall på 24 x 11 meter (Vagnhall 3). I den kommer SJ-bussen (1964) samt ett flertal vagnskorgar som idag står ute att placeras.

20 juli- 10 augusti 2006: Bilder från sommartrafiken

Trots att vi har haft ett otroligt bra väder för sol och bad och därmed sämre museiväder, så har ändå så många som 4 925 personer hittills rest med oss i år (13 aug.)
Från 13 juli ifjol och en månad framåt hade vi tre dagar som det var varmare än 23 grader. I år har vi under samma period bara haft tre dagar med 23 grader eller kallare! Här följer några bilder från ett par trafikdagar.

19 juli 2006: Banutbyggnaden mot Roma har påbörjats!

Idag har Kenneth Jakobsson med sin grävmaskin grävt rent banvallen mellan Eken och bron. Nu kan man åter se hur banvallen är formad. 
Resenärerna med dagens tåg fick en annorlunda vy vid Eken!

21 juni 2006: Spår 3 färdigspikat och provkört

Under onsdagen den 21 juni spikades spår 3 färdigt, vi använde en tryckluftsdriven hammare som effektiviserade arbetet rejält! Det innebär även att den historiska bangården i Hesselby nu är återställd! Det som återstår vid växeln är stoppning samt spåret mot vändskivan. Vi hann även med att rulla Bautzenvagnen över spåret fram och tillbaka! 

Till växeln har under hösten/våren hittills använts 69 vanliga slipers (180 cm) samt 19 växelslipers av olika längd. Totalt har 61 meter nytt spår byggts.
Rampen som användes vid rampningen av GJ Co8 låter vi ligga kvar för kommande vagntransporter. Spår 1 har återställts, men kan enkelt böjas åt sidan och anslutas till rampspåret.
Föreningen har under våren beställt bättre skyltning hos Vägverket. Nu finns skyltning om “Museijärnväg” vid Roma kyrka på Lv 143 samt vid Dalhems kyrka och vid Karbyvägen straxt söder om museijärnvägen (se bilden t.h)

17 juni 2006: Arbetslördag med växelbygge

Under arbetslördagen arbetades det vidare med växeln från spår 3 mot vändskivan. tungorna i växeln drogs fast med fransk skruv och den yttre rälen mot spår 2 spikades fast. Totalt har 61 meter nytt spår byggts. Se bilderna nedan:
Två militärsängar placerades i banvaktsstugan vid Eken som även städades ur. En hel del förberedelser för den ordinarie trafikstarten dagen därpå utfördes.
Området för vagnhall 2 samt vändskivan bakom nuvarande vagnhall (1) stakades ut.
Sonja hade ordnat lunch, tack!

16 juni 2006: EU-projektet Mål2 Öarna beviljade Föreningen projektet om banutbyggnad!

Det innebär att Föreningen under 2006 och 2007 kommer att bygga ut järnvägen med etapp 1 som innebär: 

320 meter nytt spår med mötesspår söder om Dalhemsån (Det innebär att vi slipper backa tillbaka!)
Renovering och spårläggning av järnvägsbron över Dalhemsån
Ombyggnad av allmän väg vid Ekens hållplats med bomförsedd järnvägsövergång
Uppförande av ytterligare en vagnhall vid Hesselby station
Återuppbyggnad av bangården vid Tule station mellan Dalhem och Roma med semafor
Byggandet av vändskiva vid stationen i Dalhem 

Föreningen är mycket tacksam till att alla bidragsgivare som vi har ansökt om bidrag har beviljat bidrag: 

EU-projektet Mål2 öarna, Gotlands kommun, Kultur & fritid och det Regionala utvecklingsteamet, Länsarbetsnämnden, Sparbanksstiftelsen Alfa, Länsstyrelsen på Gotland, Riksantikvarieämbetet, Wilhelmina von Hallwyls gotlandsfond, 
Många enskilda och företag har även köpt slipers för att stödja vår utbyggnad.
För den som vill köpa slipers, eller veta mer, klicka här!

7 juni 2006: GJ Co8 kom tillbaka från Västervik 8 juni!

GJ Co8 anlände på Tarton AB trailer till Visby hamn den 8 juni kl.00.05. Avlastning skedde sedan i Hesselby på morgonen den 8 juni.

Onsdagen den 7 juni arbetade vi vidare med växeln till vändskivan och justerade det tillfälliga spåret “0,5” inför avlastningen.
Det avgick även två hyrda lokomotordragna tåg för pensionärsgrupper. Det var en ovanligt enhetlig rödbrun färgkombination av lok och vagnar! 

29 maj 2006: Banarbete, den nya växeln i spår 3

Från lunch var vi sex aktiva som arbetade med växeln på spår 3 som skall leda mot vändskivan.
Justering av spåret intill växeln.                                                                                                   
Bautzenvagnen på plats väster om övergången på det nygrusade spår 3

25- 28 maj 2006: Gotlandståget medverkade vid Smalspåret 150 i Västervik med GJ Co8

Föreningen Gotlandståget har medverkat i det stora evenemanget Smalspår 150 som gick av stapeln under Kristi Himmelsfärdshelgen i Västervik. 
Från föreningen medverkade Mia och Pter Doolk, Petra Lindberg och Anders Svensson, samt vagnen GJ Co 8 som aldrig tidigare varit ifrån Gotland! . Vagnen rönte stor uppmärksamhet för sin mjuka gång, den fina inredningen och det allmänt goda skicket. Samt den mullrande generatorn… Vagnen har inte gått så fort och så långt sedan 1963 då hon lämnade Visby för avfärd till Roma och uppställning där. Nu gick hon dagligen flera mil. Helgens arrangemang var synnerligen lyckat och innebar att vi fick visa upp oss och vår vagn samt träffa nya och gamla vänner och knyta kontakter. Det var en stor upplevelse för alla inblandade och vi vill rikta ett särskilt tack till Tjustbygdens Järnvägshistorsika Förening TJF för ett väl genomfört arrangemang! Text och foto: Anders Svensson

NYTT! För Er som har Bredbandsuppkoppling kan Ni se på när GJ Co8 passerar i ett blandat tåg vid Spångenäs den 27 maj. Klicka på länken nedan för att se filmen! Filmen visas normalt i Real Player, som måste vara installerad på er dator för att ni skall kunna se filmen! 
Vill ni spara filmerna på Er hårddisk, högerklicka då på länken och välj “Spara mål som…” Välj sedan var på Er hårddisken filmen skall sparas.

GJ Co8 passerar järnvägsövergång i Spångenäs 3,2 Mb Om det inte fungerar i Er webbläsare prova att “öppna i ett nytt fönster”

23 maj 2006: Vagntransport till och från Gotland

Föreningen har av Ewald Hammarström köpt två grusvagnar (fd Ölands järnväg och RB) samt en fd SJ motordressin. Dessa hämtades av transportfirman Tarton i Hultsfred på eftermiddagen den 22 maj.
Den 23 maj på förmiddagen lastades vagnarna av och på. Det var första gången sedan 1935 som GJ Co8 lämnade Gotland och den  rullade i trafik Västervik-Hultsfred på Småländska Smalspåret under  jubileumshelgen. Länk till information om 150-årsfirandet i Västervik

Föreningen vill rikta ett tack till alla inblandade men särskilt till Tarton AB för transporten, Destination Gotland för färjeresan och Ewald Hammarström för allt bistånd inför och vid avhämtningen av vagnar, motordressin och gaturäler!!!

Klockan 15.27 svängde transporten in på Lv 147 en km öster om Visby.                
På eftermiddagen arbetade vi med växling och grusning av spår 3 vid vagnhallen                                                                                                                                              (Det spår som byggdes den 20 maj.)

 Fler bilder från lossningen och lastningen i Hesselby och transporten till Visby finns på denna länk!

22 maj 2006: Akut spårbygge för trailertransport till och från Hesselby

För att kunna lasta av dem och kunna lasta på GJ Co8 den 23 maj fick vi akut bygga om spår 1 och böja ut det på grusplanen vid godsmagasinet.
Därefter grusades spåret upp till rälsens överkant, detta för att dragbilen skall kunna köra av spåret och trailerns framända sänkas ned till spårets höjd.

20 maj 2006: Arbetslördag med praktisk examen för våra eldarelever

Arton medlemmar kom för arbetslördag samt att för vinterns eldarelever var det dags för den första praktiska eldningen av ångloket samt även provkörning av det.
Vi arbetade mest med spår 3 vid vagnhallen. Spåret revs i höstas och nu byggdes det åter upp. De nio meterna som byggdes i nov. 2005 justerades och grusades.
Tre rälslängder lades ut och spikades. En rälslängd lades på plats men spikades inte. Växeldelar letades fram i en rälshögarna och dessa började mätas och passas in på spåret.
(Växeln leder till det kommande “spår 3 ½” som skall gå till den planerade vändskivan.) 
Ogräsrensning samt justering av grusningen vid godsmagasinet skedde även (spår 1 och 2).
Sonja hade lagat köttfärslimpa med potatis och sås till lunch, mycket gott.
Foton från den 20/5 av Rasmus Axelsson.

16 maj 2006: Förberedelser inför arbetslördagen den 20 maj

Ikväll har vi haft mycket god hjälp av Kenneth Jakobsson från Ganthem som med sin grävmaskin banade av inför bygget av spår 3 den 20 maj.
Med hjälp av ett laserpass kunde de två gradernas skillnad mellan nuvarande spårändar på spår 3 enkelt hanteras.

22 april 2006: Arbetslördag

Sju medlemmar träffades för en arbetslördag i strålande väder. Vi arbetade mest med spår 1 vid godsmagasinet. Vi rensade bort det sista ogräset och monterade stoppbocken på plats. Tre sliprar byttes ut vid godsmagasinet i spår 1. Därefter hann vi även med att grusa spår 1 och utrymmet mellan spåren. Mitt på spår 2 byttes en sliper ut.
Inne i vagnhallen arbetade bröderna Nilsson med skrapning av färg inne i GJ C44. Arbeten utfördes även på ångloket Cementa inför den kommande pannbesiktningen i maj.

Sonja hade lagat kassler med sparrissås till lunch, mycket gott. 
Tidigare under veckan har en uppfräschning av rabatten bakom stationshuset gjorts av Gary och Hasse Krussell. Det innebär att rabatten minskas i storlek och nyplanteras med rosor då de gamla inte hade någon “ork” kvar.

Nämnas kan även att SJ Z4p 397 tillverkades och ankom till Gotland för precis 50 år sedan i april 1956. Vi får säga grattis!

9 april 2006: Föreningens årsmöte hölls i Hesselby

37 medlemmar samlades till årsmöte. Förutom sedvanliga mötesförhandlingar, lotteri och fika som Sonja Ekwall hade ordnat, så berättade Daniel Åhlén om om Föreningens ansökan till EU-projektet Mål-2 om banutbyggnaden. Ola Ekedahl berättade om föremålsinventeringen som han påbörjade i höstas. Tillsammans med sin fru Anita underhöll han även med sång och musik.

Styrelsens sammansättning är följande efter årsmötet. Staffan Beijer ordförande, Bengt Nilsson ledamot/vice ordförande, Daniel Åhlén ledamot/sekreterare, Bertil Bergström ledamot, Cecila Boman ny ledamot, Lars-Åke Johansson ledamot, Christer Rising, ledamot, Anders Svensson ny ledamot, Mia Doolk, suppleant, Rasmus Axelsson, suppleant och Rolf Forsman suppleant.
Adjungerad till styrelsen är även kassören Hilbert Karlqvist/ HK Redovisning.

3 april 2006: Vår (floden) hade kommit till Hesselby

Kung Bore hade släppt greppet, men allt smältvatten fanns kvar ännu ett tag som synes på bilderna!

18 mars 2006: Arbetslördag med besök av chefen för Järnvägsmuseum Robert Sjöö

Kung Bore hade inte släppt greppet, det mesta av vinterns snö låg kvar så de tio medlemmar som var på plats arbetade vidare med den invändiga renoveringen av GJ C44. 
Även arbetena med Dalhems vattentank fortsatte. En injektor till Cementa gicks igenom. Även Sonja var där och serverade Korv stroganoff till lunch!

Robert Sjöö från Järnvägsmuseum hade under fredagseftermiddagen tittat på Tule station och utbyggnadsplanerna vid banvallen mellan Dalhem till Roma. På lördagen var Robert Sjöö i Dalhem och visades runt på området. Föreningen bjöd sedan Robert på lunch i caféet.
Robert framförde att han var mycket imponerad över Gotlandståget: vårt stationsområde, lok och vagnar samt de utbyggnadsplaner som vi redovisade.

                            Österports anhalts skylt i museumet.
Här framför Järnvägsmuseums lok KlRJ 1 Klintehamn som vi har som deposition.

7- 8 mars: Vinterbilder från Hesselby och Eken

Här kommer några bilder som visar hur mycket snö och vinter vi har haft på Hesselby denna vinter!

18 feb. 2006: Arbetslördag

Trots dåligt väder med nysnö så var vi sex stycken som arbetade vidare med den invändiga renoveringen av GJ C44. Även Sonja var där och serverade Pytt i panna till lunch!
På GJ C44 skrapades gammal färg invändigt. Alla 16 fönster i Lanterninen har kittats färdigt av Bengt Nilsson som även har målat ventilatorerna.

30 jan. 2006: Lokförarkurs

16 stycken elever fick veta mer om ånglok när vinterns lokförarkurs startade. Kvällen inleddes med en kort historisk bakgrund om de gotländska järnvägarna.

Följande kurstillfällen hölls under vintern/våren: 13/2 om lokens ramverk, 27/2 om ånga, 13/3 om panna och eldning, 27/3 om smörjning och klargöring, 10/4 om bromsar och körning samt prel. den 20/5 med praktiska ångloksövningar. Staffan Beijer, Christer Rising och Lars-Åke Johansson höll i kursen. 

21 jan. 2006: Arbetslördag

Vi hade tur med vädret på Tomtetåget, vid arbetslördagen var det dock slut med turen… men trots kyla (minus 9) och drivande snö så tog sig sex medlemmar till Hesselby. Även Sonja var där och serverade Kroppkakor till lunch!

Arbeten utfördes på GJ C44 som skrapades på gammal färg invändigt. Svetsningsarbeten på ena tanken till “Dalhem” utfördes samt städning av Venavagnen, som med militärsängar blir vandrarhemsboende i sommar! 
Vi behöver någon som kan ordna gardiner t.ex rullgardiner till Venavagnen!

2006 års första trafikdag var Tomtetåget den 7 jan. 

Kung Bore bjöd på ett mycket bra väder, lagom mycket snö som hade kommit en vecka tidigare. Nollgradigt och skymtar av solen. Dessutom var det vindstilla och hyfsat väglag. 
Tack vare det fina vädret hade vi så många som 1 010 resenärer!

Sedan Föreningens tradition med Tomtetåget började den 28 dec. 1982 har det hunnit bli 24 tomtetågsdagar. Rekordet från 2004 var 1 062 resenärer. 
Förutom resan ingick även i biljettpriset att vid Eken få en påse godis av tomten (för de små) och glögg med pepparkakor åt de lite större! 
Länk till bilder från 2006 års Tomtetåg den 7 jan.

Tack för allt stöd vid Tomtetåget! Styrelsen vill härmed framföra sitt varma tack till alla funktionärer i trafiken, caféet, korvförsäljningen samt till tomtarna vid Eken! Vi vill också tacka Skarphälls Spelmanslag och våra sponsorer:


“Gamla” bilder och gamla nyheter från Hesselby

Länk till inte lika aktuellt 2005.

Länk till inte lika aktuellt 2004.

NY! Länk till inte lika aktuellt 2003.

Länk till bilder och film från Kulturhusen dag/ Museijärnvägens dag den 10 september 2006

Länk till bilder från Museijärnvägens dag den 21 aug. 2005

Länk till bilder från Museijärnvägens dag den 22 aug. 2004

Länk till bilder från 2006 års andra Tomtetåg den 30 dec.

Länk till bilder från 2006 års Tomtetåg den 7 jan.

Länk till bilder från 2005 års Tomtetåg  den 2 jan.

Länk till bilder från 2004 års Tomtetåg  den 3 jan.

Länk till bilder från 2003 års Tomtetåg den 4 jan.

Ny! Länk till bilder från Slite-Roma Jernvägs (SlRJ) hundraårsjubileum 2002


Åter till sidan med aktuelltsidor 2003- 2019

Åter till startsidan