Cykla dressin på museijärnvägen – slut för i år

Detta gällde sommaren 2023. Välkomna åter 2024!

UTHYRNINGEN AV CYKELDRESSINER SKER VIA VÅR BOKNINGSSIDA

OBS! Det är mycket viktigt att ni tar del av all nedanstående information:

• Dressiner hyrs enbart ut via förbokning.
  • Bokning under augusti. Veckorna 32 & 33: Månd, tisd- och fredag. Vecka 34: Månd, tisd, onsd, torsd- och lördag.
  • Pga. chartertåg kan det vissa dagar förekomma att uthyrningen är helt eller delvis inställd men det framgår av bokningssidan.
  • Ni kan vara maximalt två personer per cykeldressin. Exempel: Är ni tre behöver ni hyra minst två dressiner.
  • Minimiålder för att hyra en dressin är 18 år. Vuxen person skall alltid medfölja på färden.
    Dressinerna har plats för högst två personer. En vuxen eller ett större barn kan sitta på bänken.
    OBS! Små barn som inte kan hålla i sig kan inte åka med på dressinerna pga. olycksrisk.
  • Uthyrning sker bara genom vår bokningssida, där ni bokar och betalar hyran
    Länk: https://salver.se/organizer/gotlandstaget/display
  • Dressinerna ska var åter på Hesselby station när hyrestiden är slut.
    Vid försenad återlämning förbehåller vi oss rätten att debitera 150:- per påbörjad timme på ert bank/kreditkort.
  • Vi har inget telefonnummer för frågor då all information finns på hemsidan och på bokningssidan.
    Vi är en ideell förening och har inte de resurserna.

Föreningen har de senaste åren köpt nio nytillverkade cykeldressiner från Komplettfabriken i Ludvika. Vi hyr ut cykeldressiner de dagar som vi inte kör tågtrafik.

För picknick finns det vid Ekens hållplats och Tule station bord med bänkar.

TA DEL AV SÄRSKILD SÄKERHETSINFORMATION:

OBS! All färd med dressin sker på egen risk. Olycksfallsförsäkring finns.

OBS! Dressinerna ska på Hesselby station vändas av er innan ni cyklar iväg. Detta för att ni ska veta att ni kan vända på dem i slutet av er tur.
Vår personal kan inte hjälpa till med det. Dressiner är tunga och det behövs oftast två vuxna personer som hjälps åt vid vändning. För er med ryggproblem avråder vi från att hyra dressiner.

Dressinerna skall stannas och ledas över växlarna. Urspårningsrisk!

När ni cyklar från Hesselby mot Eken och Tule/Roma har ni väjningsplikt mot alla dressiner som kommer emot er.
Det finns nedförsbackar på banan. Ni måste iaktta stor försiktighet vid möten på dessa.

Vid stoppskyltarna intill järnvägsövergången vid Eken måste dressinerna stannas och ledas över landsvägen – olycksrisk! Se bilder nedan!

VI REKOMMENDERAR ATT NI ANVÄNDER EGEN CYKELHJÄLM OCH REJÄLA SKOR
(INTE SANDALER OCH DYLIKT).

Vid stopp-skyltarna ska dressinerna stannas och ledas över vägen

dressin02

Till vänster: Vid stopp-skyltarna ska dressinerna stannas och ledas över vägen. Det finns farthinder i höjd med stoppskyltarna. (rödmarkerade till vänster om den vänstra rälsen)
Till höger: Följ stoppskylten! Led dressinen över vägen och se er för.

PRIS FÖR ATT HYRA DRESSIN
– (inklusive 25% moms)

60 minuter fram och tillbaka till Tule station, cirka 5,5 km.

• Per dressin: 140 kr

2 timmar, fram och tillbaka till Roma station, cirka 13 km.

• Per dressin: 225 kr

Länk åter till startsidan: https://forening.gotlandstaget.se