![]() |
SLITE- ROMA JÄRNVÄG - SlRJ 1902- 1953 |
Text: Anders Svensson
BörjanLandshövdingen Em. Poignant var i slutet av 1890-talet
engagerad i utbyggnaden av det gotländska järnvägsnätet. Han deltog aktivt i
planeringen av Klintehamn – Roma Jernväg och under 1896 tog han tillsammans
med direktören i Roma Sockerfabriks AB, RSAB, initiativet till en undersökning
av bygget av en järnväg mellan Slite och Roma. Flera förslag framfördes
innan koncession på järnvägen kunde upprättas år 1897. Sträckning och rullande materielBanan som byggdes mellan åren 1900 och 1902 var 33 km lång. Den gick från Roma via Dalhem, Källunge, Bäl och Boge till Slite. Slite var huvudstation och där fanns förvaltning, verkstad och lokstation. Längs sträckan byggdes ett antal större broar över åar och kanaler samt över den stora Bogeviken intill Slite. Den 25 maj 1902 kunde Slite – Roma Jernväg, SlRJ invigas. Vid avsyningen konstaterades att det fanns saker att anmärka på, flera järnvägsbyggnader var exempelvis inte färdiga och i en del fall inte ens påbörjade. Under de närmast följande åren pågick kompletteringar och slutförande av dessa byggnationer. Vid
leveransen hade SlRJ två lok, byggda av Kristinehamns Mekaniska Verkstad, två
personboggivagnar littera BCo samt fyrtiosju tvåaxliga godsvagnar. Med tiden
tillkom mer rullande materiel. 1908 tillkom en tvåaxlig vagn littera BCD i
samband med att posttrafiken på sträckan byggdes ut. 1920 gjorde SlRJ sin
kanske bästa affär överhuvudtaget. Man var i behov av ett starkare ånglok för
de tunga bettransporterna. Från tyska Henschel & Sohn i Kassel beställdes
ett åttakopplat tanklok. Den tyska Riksmarkens fall samma år ledde till att
man för handpenningen inte bara fick loket utan även två resgodsvagnar.
Svårigheter Den nya banans ekonomiska utveckling blev inte riktigt vad man hoppats på. 1918 stod man nära likvidering men genom taxehöjningar och omförhandlingar av avtal med bl.a Postverket lyckades man rida ut stormen för den gången. Krisen var dock inte över; ännu mitten av 1920-talet var läget akut. På samma sätt som Sydvästra Gotlands Järnväg, SGJ, hotades SlRJ av konkurs. Förhandlingar inleddes om att Klintehamn – Roma Järnväg skulle överta SGJ och SlRJ. En sådan sammanslagning hade skapat ett stort bolag av tre mindre banor. SlRJ avböjde dock en sådan sammanslagning och valde att stå som eget bolag. SGJ däremot uppgick i KlRJ från år 1927. Staten som stod för en stor del av banans lån krävde ett sammangående och satte stor press på SlRJ att så skulle ske. Ett resultat av detta var att SlRJ och KlRJ gick samman i trafikförvaltningen Slite – Klintehamn. Denna var dock mest en skrivbordsprodukt, bolagen hade samma trafikchef och samordnade vissa resurser men något direkt samgående var det inte frågan om. När det var dags att byta Tc fick de båda bolagen olika chefer och 1940 var samarbetet upplöst även officiellt. 1919
var ett år då SlRJ presenterade ett förslag till en utbyggnad norrut till Lärbro.
Det skulle ge ekonomiska fördelar bland annat för betodlarna på norra ön som
därigenom skulle kunna slippa transportera sina betor via GJ och Visby.
Koncession för banan Slite – Lärbro beviljades men bygget blev aldrig av i
och med att SlRJ:s kris förvärrades. Det blev istället med tiden en busslinje
som i folkmun kom att kallas ”Tomas” med tanke på att bussen oftast var
tom… Bussnätet i SlRJ:s regi påbörjades 1932 och man hade med tiden åtta
linjer. Den sista tidenKrigen innebar högtrafik för alla kvarvarande bolag på
Gotland. 1945 moderniserade GJ och KlRJ sin persontrafik genom att skaffa rälsbussar
från Hilding Carlsson i Umeå. SlRJ valde att avvakta men hyrde periodvis in en
motorvagn från KlRJ vissa dagar i veckan. Men kriget innebar även ett hårt
slitage av bana och materiel och 1945 vid fredsslutet föll de höga intäkterna
snabbt allteftersom högtrafiken avtog. De
snabbt fallande intäkterna gjorde situationen ohållbar och 1/9 1947 förstatligades
de tre kvarvarande banorna GJ, KlRJ och SlRJ och de slogs samman till det
statliga bolaget GJ. Ett år senare införlivades detta med SJ. Sedan gick det
snabbt: 1947 – 52 centraliserades huvuddelen av ban- och maskinavdelningarna
till Visby. Året efter, 1953, nedlades hela sträckan Slite – Roma –
Hablingbo för allmän trafik. Bettågen fortsatte att gå till 1956. Banan låg
kvar intakt fram till 1955 då sträckan Slite – Bogeviken revs. 1958 revs
resten av den nedlagda sträckan. Man kan tro att det sista tåget definitivt gått
på linjen men så var inte fallet. I och med att Föreningen Gotlandståget
etablerade sig i Hesselby Jernvägsstation i Dalhem kom ångtågen åter att
rulla på den återuppbyggda sträckan mellan Hesselby och Eken. Målet är att
man en dag ska kunna köra till stationen i Tule och förhoppningsvis ända till
Roma. Vad finns kvar idag?
För den intresserade finns mycket att se av gamla Slite – Roma Järnväg idag. Banvallen finns kvar långa sträcker och vissa delar har börjat röjas av intresserade markägare. Av byggnaderna är det bara Slite station som inte finns kvar. I Gane och Larsarve är stationshusen välbevarade. De främsta minnena av SlRJ utgörs dock av Gotlands Hesselby och Tule stationer. Dessa ägs båda av Föreningen Gotlandståget och de har återställts till i det närmaste ursprungsskick. I Hesselby har även bangården och 1 km av linjen mot Tule/Roma återuppbyggts. Stationen är centrum för Föreningen Gotlandstågets verksamhet. Av den rullande materielen finns loket SlRJ 3 Dalhem och två vagnar kvar. Dessa är den totalrenoverade resgodsvagnen F 7 samt flakvagnen N 516 som ännu väntar på att bli renoverad. Tillsammans kan dessa fordon med tiden bilda ett litet SlRJ-tåg som kan köra på en del av sin hemmabana. Mer om SlRJ kan du läsa i böckerna Gotlands Järnvägar av John Kvarnstedt och Minnesruna över Slite – Roma Jernvägs första tjugo år av Sixten Blomér, samt i Slite –Roma Jernväg 100 år, ett specialnummer av Föreningen Gotlandstågets medlemstidning Spårstumpen. Den sistnämnda kan beställas via vår försäljningssida.
|