På de här sidorna har vi lagt upp de gotländska järnvägstidtabellerna 1879- 1920.
Ett urval av ångbåtsturlistorna (främst Ångfartygs AB Gotland som Rederi AB Gotland hette då) och Nynäsbanans tidtabeller finns även med för att ge er en samlad bild av de gotländska kommunikationerna.
Tidtabellerna för de gotländska järnvägarna kommenteras löpande i bildtexterna till respektive tidtabell.
När det gäller Nynäsbanan och ångbåtarna till Gotland kommenteras bara större förändringar, t.ex. nya fartyg och inställd vintertrafik.
Tidtabellerna kommer från publikationen Sveriges kommunikationer. De har skannats från 1867- 1920 av Sveriges Järnvägsmuseum och finns i sin helhet på:
http://samlingsportalen.se/all/sveriges_kommunikationer.html
För att i en dator se en bild i större storlek. Högerklicka på bilden och välj “Öppna bild i ny flik”
För att se perioden 1901- 1905, använd denna länk: http://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1901-1905/

1906:
Från januari 1906 fick Sveriges kommunikationer ett helt annorlunda och modernare utseende. Det innebär att publikationen blev mycket mer omfångsrik.
Datum för tidtabellernas från och med giltighetstid togs bort.




Detta år utökades trafik till att även gå Visby- Norrköping.




Ångfartygsaktiebolaget Wisborg sista tur på lanthamnarna annonserades den 10 november 1906. Den sista turen på Stockholm- Visby annonserades den 24 november 1906.
1906 var det sista året som Ångfartygsaktiebolaget Wisborg trafikerade Gotland.

s/s Polhem avgick till/från Nynäshamn med anslutning till Nynäsbanan.

1907:

Oskarshamns Mekaniska Verkstad levererade 1907 s/s Jarl till Oskarshamns Ångfartygs AB, som satte in henne på turer Visby- Oskarshamn- Kalmar våren 1907.
se: https://www.skargardsbatar.se/jarl_1907/
På grund av is i Dalaröleden ändrades den 9 februari 1907 s/s Hansa turer till att gå direkt till Stockholm. En månad senare annonserades åter tilläggen i Nynäshamn s/s Jarls turer Visby – Oskarshamn våren 1907. 27 april annonserades s/s Thjelvars turer till/från Nynäshamn





Tågpar 5/6 på GJ gick fram till nyår bara söckendagar på sträckan Visby- Hafdhem.
På KlRJ gick tågpar 5/6 fram till nyår bara onsdag och lördagar. På SlRJ gick 5/6 bara lördagar t.om. 31 december.



1908:


KlRJ och SlRJ satt åter in tågparen 5/6 från 15 juni 1908. Ronehamn- Hemse Järnväg fördubblade trafiken från två till fyra tågpar.


Den 26 september 1908 annonserades sträckan Hafdhem- Burgsvik för trafik.

KlRJ: Tågparet 5/6 trafikerades onsdag och lörd t.om 31 december 1908. SlRJ: 5/6 trafikerades lördagar t.om 31 december 1908.
RHJ: De återgick till två tågpar per dag.

Ännu trafikerades några av höstturerna.

1909:

SlRJ och KlRJ tidtabeller hade ännu inte ändrats så att tågparen som bara gick till den 31 dec 1908 stod ännu med

Den tidigare kartan hade varit oförändrad sedan 1905.




KlRJ hade åter ett mittpådagen-tåg onsdagar och lördagar. SlRJ hade motsvarande dagligen 15/6- 15/8.


På KlRJ gick mittpådagen-tågparet bara ons- och lördagar fram till 31 december. På SlRJ gick det lördagar till och med 31 december. På RHJ gick det åter två tågpar per dag.


1910:


Ett tåg (Bt 5) gick nu Lärbro- Visby- Roma, Bt 7 gick Roma- Hemse. Söderifrån avkortades Bt 6 så att det gick från Hemse istället från Hafdhem.
Union-Linien påbörjade trafik 1910 via Visby på sin linje Stockholm – Stettin. Om och hur den påverkade Ångfartygs AB Gotland är okänt.
Rederiet och fartygen går inte att hitta via sökningar med Google.



Från 11 juni 1910 annonserade Nynäsbanan med en stor annons i varje ny utgåva av Sveriges kommunikationer. Samtrafik med Ångfartygs AB Gotland som hade ångbåtarnas tider med.1910
Tider för ångbåtarna sommaren 1910. Ångbåtstrafiken Nynäshamn- Visby styrdes upp med Kungliga Järnvägsstyrelsens order nr 642.



Exempel på annonserna för Union-Liniens trad Stockholm – Visby – Stettin under 1910. Turerna annonserades under hela vintern.
Från 2 april 1910 annonserades åter båda fartygen.
För att se perioden 1911- 1915, använd denna länk: http://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1911-1915/