På de här sidorna har vi lagt upp de gotländska järnvägstidtabellerna 1879- 1920.
Ett urval av ångbåtsturlistorna (främst Ångfartygs AB Gotland som Rederi AB Gotland hette då) och Nynäsbanans tidtabeller finns även med för att ge er en samlad bild av de gotländska kommunikationerna.
Tidtabellerna för de gotländska järnvägarna kommenteras löpande i bildtexterna till respektive tidtabell.
När det gäller Nynäsbanan och ångbåtarna till Gotland kommenteras bara större förändringar, t.ex. nya fartyg och inställd vintertrafik.
Tidtabellerna kommer från publikationen Sveriges kommunikationer. De har skannats från 1867- 1920 av Sveriges Järnvägsmuseum och finns i sin helhet på:
http://samlingsportalen.se/all/sveriges_kommunikationer.html
För att i en dator se en bild i större storlek. Högerklicka på bilden och välj “Öppna bild i ny flik”
För att se perioden 1896- 1900, använd denna länk: http://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1896-1900/

1901:

På Klintehamn- Roma Järnväg (KlRJ) gick denna vinter alla tre tågparen.



Åter igen gick det tre tågpar alla dagar hela sträckan Visby- Hafdhem.



1902:
Nynäsbanan Elfsjö- Nynäshamn invigdes den 28 december 1901. För dem som reste med den minskade restiden från Stockholm med fem timmar.
Till en början gick det bara två tågpar per dag. Det var inte förrän den 29 november 1902 som samtrafik med Nynäsbanan annonseras första gången.
Se Nynäsbanans och Ångfartygs Ab Gotlands annonser nedan (29 november 1902).

Ångfartygs Ab Gotland tycks ha varit tveksamma till att trafikera Nynäshamn under vintern 1902. Det kan ha berott på isläget?
Den 4 januari 1902 annonserades avgångstid från Nynäs mot Visby och att Nynäs anlöptes även på resa från Visby. Den 18 januari rådde tveksamheter om Nynäs skulle anlöpas från Visby. Den 25 januari 1902 var anlöp på Nynäs eventuella i båda riktningarna.


På kartan från 15 februari hade banan Hemse – Havdhem tillkommit. Den ännu inte färdiga järnvägen Hemse- Rone markerades på kartan som färdig. Ny karta från 10 maj 1902. GJs utbyggnad Hafdhem- Burgsvik markerades med streckad linje.


Nynäshamn trafikerades ännu inte.



Även KlRJ hade ny tidtabell med smärre justeringar av avgångstiderna från Roma mot Klintehamn. KlRJs tåg anslöt åter till alla tåg som GJ annonserade Visby- Roma.


Tidtabellen den 4 oktober 1902 innebar att Nynäsbanans trafik ökade till fyra dagliga tågpar. Den 29 november fanns denna annons om de anslutande tågen på Nynäsbanan till s/s Polhem.

1903:

Vintern 1903 gjorde svåra isförhållanden att turerna till Stockholm inte gick via Nynäshamn
från 31 januari.28 februari var trafiken via Nynäshamn åter igång.
Slite – Roma Järnväg SlRJ öppnades 1 oktober 1902 men infördes inte i Sveriges kommunikationer förrän 21 februari 1903.





Klintebanans tågpar 5/6 saknade anslutande GJ-tåg i Roma men annonserades ändå till Visby. Hur det genomfördes är oklart.




SlRJ annonserade från denna tidtabell anslutningar med GJ till/från Visby. Flera av Klintebanans anslutningar till/från Visby överensstämde inte med GJ tider. Oklart varför.
Från 14 november annonserades åter turer via Nynäshamn till/från Stockholm. Den 21 november annonserades vinterturer med s/s Hansa till Norrköping En vecka senare hade Norrköpingsturerna ersatts med s/s Klintehamn till Vestervik.
1904:


19 mars meddelade Ångfartygs AB Gotland att tilläggen i Nynäshamn hade ställts in pga isläget. Från 9 april gick åter turerna med s/s Polhem åter via Nynäshamn.
Trafiken via Nynäshamn upphörde dock den 12 april.


Ångfartygsaktiebolaget Wisborg tog upp konkurrensen med Ångfartygs AB Gotland genom att Wisborgsrederiet samarbetade med Nynäsbanan.
Rederiet satte in s/s Gustaf Adolf som var byggd 1855 vid Lindholmens Verkstad i Göteborg. Se: https://gotlandsbatar.com/2019/04/06/gustaf-adolf/
De hade även s/s Norden i trafik på lanthamnarna. Den var byggd 1858 vid Motala Warf. Se: https://www.skargardsbatar.se/norden_1858/
Ångfartygs AB Gotland satte ned biljettpriserna och framhöll
att de hade direkta resor utan ombyte.

Exempel på Ångfartygs AB Gotlands sommartrafik 1904. Ångfartygsaktiebolaget Wisborgs sommartrafik 1904.
s/s GUTE byggdes redan 1856 av Motala verkstad. Hon köptes den 24 mars 1904 av Ångfartygs Ab Gotland. Gute annonserades första gången den 16 juli 1904.
Gute kom att användas huvudsakligen som lanthamnsbåt. 1916 såldes hon vidare. Se: https://www.faktaomfartyg.se/transito_no_4_1856.htm


Middagståget på KlRJ gick nu bara onsdagar och lördagar. På SlRJ drogs middagståget in.

Konkurrenten Ångfartygsaktiebolaget Wisborg fortsatte under hösten med sin trafik. Från 1 oktober lastade s/s Gustaf Adolf även i Stockholm. Det minskade antalet turer till två per vecka. Deras lanthamnsfartyg s/s Norden annonserades sista gången 1904 den 26 november.
Annons från Ångfartygsaktiebolaget Wisborg om deras turer
och att de från 1 oktober även gick till Stockholm.Från 31 december annonserade de åter tre turer per vecka från Nynäshamn.
s/s Nordens trafik upphörde för säsongen efter den 26 november 1904.

1905:
Den 14 januari 1905 annonserade Ångfartygsaktiebolaget Wisborg för sista gången om Nynäshamnstrafiken.

På KlRJ drogs middagståget onsdag och lördagar in trots att det var samma tidtabell från 1 oktober 1904.


Men inga gotlandsbåtar lade till i Nynäshamn 1905.
Ångfartygsaktiebolaget Wisborg annonserade från 6 maj 1905 att deras s/s Gustaf Adolf gick från Stockholm och Norrköping till Visby. s/s Norden trafikerade åter lanthamnarna. Rederi AB Orion påbörjade 10 juni 1905 trafik Oskarshamn- Visby med s/s Alfa.
Rederi AB Orions s/s Alfa var byggd som ölandsångare 1871 vid Göteborgs Mekaniska Verkstad. Se: https://www.skargardsbatar.se/norraoland_1871/

KlRJ tågpar 3/4 anslutningar Roma- Visby stämde inte längre överens med GJ tidtabell. Oklart varför.

Ny tidtabell på Nynäsbanan gällde från 1 oktober med ett tågpar mindre per dag. 14 oktober 1905. Karta med de nya gotländska tidtabellsnumrerna.

Middagståget på KlRJ gick nu bara onsdagar och lördagar. Anslutningarna till/från Roma på KlRJ stämde åter med GJ trafik. På SlRJ drogs middagståget in.

Den 2 december annonserades även vinterturerna till Vestervik med s/s Klintehamn. Ångfartygs AB Wisborgs turer Stockholm- Visby annonserades sista gången den 25 november 1905.
För att se perioden 1906- 1910, använd denna länk: http://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1906-1910/