På de här sidorna har vi lagt upp de gotländska järnvägstidtabellerna 1879- 1920.
Ett urval av ångbåtsturlistorna (främst Ångfartygs AB Gotland som Rederi AB Gotland hette då) och Nynäsbanans tidtabeller (från 1902) finns även med för att ge er en samlad bild av de gotländska kommunikationerna.
Tidtabellerna för de gotländska järnvägarna kommenteras löpande i bildtexterna till respektive tidtabell.
När det gäller Nynäsbanan och ångbåtarna till Gotland kommenteras bara större förändringar, t.ex. nya fartyg och inställd vintertrafik.
Tidtabellerna kommer från publikationen Sveriges kommunikationer. De har skannats från 1867- 1920 av Sveriges Järnvägsmuseum och finns i sin helhet på:
http://samlingsportalen.se/all/sveriges_kommunikationer.html
För att i en dator se en bild i större storlek. Högerklicka på bilden och välj “Öppna bild i ny flik”
För att se perioden 1891- 1895, använd denna länk: http://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1891-1895/

1896:
I mitten av april började vårens fartygstrafik 10 maj 1896: Första tidtabellen på GJ som visade alla stationer och anhalter.
Enda förändringen var att tåg 4 från Hemse avgick 25 minuter tidigare


Tåg 3 och 4 senarelades med 30/25 minuter.

Redan den 12 december ändrades planerna att istället trafikera Vestervik.
Norrköping trafikerades i december med reservation om avkortning till ArkösundDen 19 december fanns det inte längre någon tur till Norrköping
1897:
Den 1 februari 1897 öppnades trafiken Visby- Veskinde, 11 km. Men annonsen i Sveriges kommunikationer kom inte med förrän den 3 april.
Samtidigt drogs mittpådagen-tåget in.
Rederi AB Gotlands ångare påbörjade vårtrafiken i mitten av april.


Trafiken till Väskinde utökades till två tågpar. På söndagar var det tre.



Vinterturerna annonserades den 20 november. Samtidigt flyttades tågtiderna separerade från Gotlandsbåtarna men de låg ändå kvar bland fartygstrafiken. Den 11 december annonserades att vintertrafiken även gick till Vestervik.
Reservation för isläggningen och ev. avkortning från Norrköping till Arkösund
1898:




Klintehamn – Roma Järnväg KlRJ öppnades 1 oktober 1898 och infördes i Sveriges kommunikationer förrän 8 oktober 1898.
Middagståget på KlRJ gick bara t.o.m 16 januari 1899.

Klintebanans sträckning ritades in på kartan Wisby annonserade med en annan bild.

1899:

Första klass ändrades till andra klass från den tidtabellen på GJ.
Klintehamn- Roma Järnväg rullade vidare på tidigare tidtabell men i den hade middagståget (5/6) tagits bort.
Till sist ändrades stavningen på Bardlingbo till nuvarande Barlingbo.
8 april 1899. Ångfartyget Roma annonserades för första gången i gotlandsbåtarnas turlista Den 15 april hade vinterturena upphört.
Ångfartyget Roma hade byggts 1897 och köptes lät begagnad från England där det döptes om till Roma.
Redan i september strandade fartyget vid Nyrefsudde utanför Visby. Hon betraktades som vrak.
Mer information om fartyget se: https://www.faktaomfartyg.se/humber_1897.htm



Den 24 november 1899 ändrade Gotlands Järnväg sin tidtabell eftersom järnvägen hade förlängts 13 km sträckan Vestkinde- Tingstäde.
Till skillnad från föregående tidtabell behölls tågparet 5 och 6 även efter 31 december. I övrigt smärre justeringar av tiderna.

Hansa som var nybyggd annonserades för första gången i turlistan. Från 16 december fanns det bara vinterturerna i annonsen.
Ångfartyget Hansa byggdes av Rederi AB Gotland 1899 på William Lindbergs Mekaniska verkstad i Stockholm.
Den 24 november 1944 torpederades s/s Hansa av en rysk ubåt och fartyget sjönk på några minuter. Bara två personer överlevde medan 84 omkom.
Mer information om fartyget se: https://www.faktaomfartyg.se/hansa_1899.htm
1900:
Isvintern 1900 påverkade Stockholmsturerna som tycks ha ställts in i början av mars. Vestervikslinjen avkortades till Idö i Vesterviks skärgård. Någon tur (10 mars) utväxlade post vid Norra Öland. 14 april gick sista vinterturen och därefter var vårtrafiken igång.


Klintebanans middagståg (5/6) återinfördes från 15 juni.


27 juli införde GJ en ny tidtabell beroende på att sträckan Hemse- Hafdhem hade öppnats för trafik. Alla tåg till Hemse förlängdes till Hafdhem.


Först på hösten 1900 dök den nya sträckan Vestkinde- Tingstäde upp. Hafdhem saknades ännu. 24 november annonserades de sista höstturerna och vinterturerna annonserades.
För att se perioden 1901- 1905, använd denna länk: http://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1901-1905/