På de här sidorna har vi lagt upp de gotländska järnvägstidtabellerna 1879- 1920.
Ett urval av ångbåtsturlistorna (främst Ångfartygs AB Gotland som Rederi AB Gotland hette då) och Nynäsbanans tidtabeller (från 1902) finns även med för att ge er en samlad bild av de gotländska kommunikationerna.
Tidtabellerna för de gotländska järnvägarna kommenteras löpande i bildtexterna till respektive tidtabell.
När det gäller Nynäsbanan och ångbåtarna till Gotland kommenteras bara större förändringar, t.ex. nya fartyg och inställd vintertrafik.
Tidtabellerna kommer från publikationen Sveriges kommunikationer. De har skannats från 1867- 1920 av Sveriges Järnvägsmuseum och finns i sin helhet på:
http://samlingsportalen.se/all/sveriges_kommunikationer.html
För att i en dator se en bild i större storlek. Högerklicka på bilden och välj “Öppna bild i ny flik”
För att se perioden 1886- 1890, använd denna länk: http://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1886-1890/
1891:
I mitten av april 1891 började vårens fartygstrafik Exempel på fartygens turer sommaren 1891



Från den här vintern gick inte längre postångaren Sofia från Vestervik. Ångfartygsbolaget Gotland hade tagit över den trafiken.
1892:
I slutet av februari gick vintertrafiken som den skulle I början av mars kan vi se att trafiken ställts in och rederiet varslade att trafiken skulle återupptas den 9 mars Den 16 april 1892 var vårtrafiken igång

Exempel på turlista för fartygstrafiken sommaren 1892 s/s Thjelvar fortsatte efter Visby till Stettin sommaren 1892.

Höstens trafik avslutades och vintertrafiken påbörjades från 15 november Sträckan Stockholm – Visby – Kalmar trafikerades även under månadsskiftet nov/dec 1892
1893:
Från 4 mars 1893 ställdes s/s Polhems trafik och stockholmsturerna in. 1 april planerade rederiet för Stockholmstrafik. 8 april meddelades att Stockholmstrafiken åter kunde öppnas. Veckan senare kunde vårtrafiken annonseras.



1894:
Vintern 1894 tycks ha varit fri från naturhinder och för första gången hade Gotlands Järnvägs tidtabell flyttats till båtturernas turlistor. Ingen annan järnväg i Sverige redovisades på det sättet. Från denna tidtabell markerades järnvägen som (Privat)
Ett tågpar Visby- Roma mitt på dagen fem dagar i veckan infördes från 15 april 1894. Det var den första större förändringen sedan trafikstarten 1878. Roma sockerbruk byggdes 1894 och kan vara orsaken till det nya tågparet.
Den 10 juli bytte Ångfartygs Ab Gotland namn till Ångfartygs Ab Gotland.
Exempel på sommarturerna till och från Gotland. Tågtiderna annonserades nedanför men i dessa skärmdumpar tas de bara med vid förändringar.
För första gången infördes deligensturer Roma-Östergarn i Sveriges kommunikationer från den 14 juli 1894. Den sista höstturen till Stockholm annonserades den 21 november 1894.
En extra resa annonserades för lanthamslinjen.
En nyhet i vinterturerna var att Norrköping ersatte trafiken till Vestervik vintern 1894- 95.
1895:
9 februari 1895 annonserades inte vinterturerna till Norrköping längre utan till Vestervik. Turerna till Stockholm tycks ha ställts in 9 mars förlängdes Vesterviksturerna till Oxelösund 23 mars gjorde ishinder att Vesterviksturerna avkortades till Idö i Veterviks skärgård I mitten av april 1895 började vårturerna att trafikeras

Det var första gången som spårvidden 891 mm markerades i tidtabellen.
I den drogs tågparet mitt på dagen Visby- Roma in. Kanske var inte behovet så stort.


Sista lanthamnsturen på östra sidan annonserades 2 november I mitten av november annonserades övergången från höst- till vinterturer. Även denna vinter planerades turerna med s/s Klintehamn att gå till Norrköping. Veckan efter annonserades de sista höstturerna på linjen till Visby och s/s Gotland gjorde en udda tur via Ronehamn till Norrköping.
För att se perioden 1896- 1900, använd denna länk: http://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1896-1900/