På de här sidorna har vi lagt upp de gotländska järnvägstidtabellerna 1879- 1920.
Ett urval av ångbåtsturlistorna (främst Ångfartygs AB Gotland som Rederi AB Gotland hette då) och Nynäsbanans tidtabeller (från 1902) finns även med för att ge er en samlad bild av de gotländska kommunikationerna.
Tidtabellerna för de gotländska järnvägarna kommenteras löpande i bildtexterna till respektive tidtabell.
När det gäller Nynäsbanan och ångbåtarna till Gotland kommenteras bara större förändringar, t.ex. nya fartyg och inställd vintertrafik.
Tidtabellerna kommer från publikationen Sveriges kommunikationer. De har skannats från 1867- 1920 av Sveriges Järnvägsmuseum och finns i sin helhet på:
http://samlingsportalen.se/all/sveriges_kommunikationer.html
För att i en dator se en bild i större storlek. Högerklicka på bilden och välj “Öppna bild i ny flik”
För att se perioden 1879- 1885, använd denna länk: http://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1878-1885/

1886:
Inställd trafik i mitten av mars pga isen Gods till vinterbåten s/s Klintehamn kunde tas emot från 29 mars 7 april kunde Klintehamn åter gå i trafik

Från 20 april började vårens ångbåtstrafik Exempel på tidtabell sommaren 1886
20 november annonserade höstens sista resor 30 november slutade s/s Gotland segla för hösten. s/s Klintehamn fortsatte som vinterbåt Postångaren Sofia seglade från Vestervik
1887:

Förutom vinterturerna började lanthamnstrafiken den 14 april 1887. 16 april annonserades vårturerna

19 november annonserades dessa turer 26 nov. Vintertiderna för s/s Klintehamn och postångaren Sofia från Vestervik. s/s Thjelvar hade seglat färdigt för hösten Det meddelades att s/s Wisbys sista tur för hösten blev den 3 december.

1888:
Isvintern var hård. s/s Klintehamns vinterturer var inställda I början av maj började trafiken. Postångaren gick ännu den kortare sträckan från Öland 5 maj annonserades att vårtrafiken var igång



s/s Polhem. Byggd 1889 vid William Lindbergs mekaniska verkstad i Stockholm. Se: https://www.faktaomfartyg.se/polhem_1889.htm
Den nybyggda ångaren Polhem skötte vintertrafiken 1889-90. Extratur med s/s Thjelvar gick 1 december 1889
1890:

I mitten av april kom fartygstrafiken igång efter vintern Exempel på sommarturlista 1890


Denna vinter var den första när båda tågparen rullade dagligen hela vintern.
Annons med övergången från höst- till vintertrafik 1890- 91.
Postångaren Sofia gick ännu denna vinter från Vestervik.
För att se perioden 1891- 1895, använd denna länk: http://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1891-1895/