På de här sidorna har vi lagt upp de gotländska järnvägstidtabellerna 1879- 1920.
Ett urval av ångbåtsturlistorna (främst Ångfartygs AB Gotland som Rederi AB Gotland hette då) och Nynäsbanans tidtabeller (från 1902) finns även med för att ge er en samlad bild av de gotländska kommunikationerna.
Trots att järnvägen invigdes 1 oktober 1878 finns ingen tidtabell med i Sveriges kommunikationer förrän den som gällde från 1 juni 1879.
Tidtabellerna för de gotländska järnvägarna kommenteras löpande i bildtexterna till respektive tidtabell.
När det gäller Nynäsbanan och ångbåtarna till Gotland kommenteras bara större förändringar, t.ex. nya fartyg och inställd vintertrafik.
Tidtabellerna kommer från publikationen Sveriges kommunikationer. De har skannats från 1867- 1920 av Sveriges Järnvägsmuseum och finns i sin helhet på:
http://samlingsportalen.se/all/sveriges_kommunikationer.html
För att i en dator se en bild i större storlek. Högerklicka på bilden och välj “Öppna bild i ny flik”
1878:


Ångfartygsbolaget Gotlands fartyg vid den här tiden var:
s/s Wisby. Byggd 1866 på Motala Verkstad. Se: https://www.faktaomfartyg.se/wisby_1866.htm
s/s Gotland. Byggd 1868 på Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm. Se: https://www.faktaomfartyg.se/gotland_1868.htm
s/s Thjelvar. Byggd 1876 på Bergsunds mekaniska verkstad i Stockholm. Se: https://www.faktaomfartyg.se/thjelvar_1876.htm
s/s Klintehamn. Byggd 1876 på O.A. Brodins Varv i Gefle. https://www.faktaomfartyg.se/klintehamn_1876.htm

I början av december 1878 upphörde Ångfartygsbolaget Gotlands turer till Gotland Därefter var det bara trafik med postångaren från Oskarshamn, då naturhinder ej möter
Om postångaren Sofia som var byggd 1864 på Motala Warf kan ni läsa på sidan 79-80 i: https://www.postmuseum.se/bocker/2013/2013-7_77-90_Gustafsson.pdf
1879:


Ångbåtsturerna sommaren 1879

Ångbåtsturerna vintern 1879/80 I början av december upphörde Ångfartygsbolaget Gotlands trafik. Under vintern 1879/80 var det bara trafik med postångaren från Westervik, “då naturhinder ej möter”
1880:
Våren 1880 kom Ångfartygsbolaget Gotlands trafik igång redan i slutet av mars Postångaren avslutade sin trafik den 1 april 1880



I slutet av november gick de sista turerna med Ångfartygsbolaget Gotland för året Postångaren från Västervik ersatte de vanliga ångbåtarna
1881:

Vintern 1881 tycks ha varit mycket långvarig, med inskränkningar i postångarens trafik Först i början av maj 1181 kom Ångfartygsbolaget Gotlands fartyg igång





1882:
Farttygstrafiken skulle upphöra 27 nov, men det blev en extratur 4 dec, innan postångaren till Westervik var den enda förbindelsen Redan 1 april 1882 kom Ångfartygsbolaget Gotlands trafik igång efter vintern
Från 15 april 1882 åter daglig tågtrafik På kartan var järnvägen Hemse-Rohne utmärkt men den blev inte klar förrän 1904




1883:
Vintertrafiken med postångaren 1883 1883 kom Ångfartygsbolaget Gotlands trafik igång i mitten av april






1884:










1886:





I slutet av november 1885 var det slut för den vanliga ångbåtstrafiken Denna vinter försökte Ångfartygsbolaget Gotland även köra trafik mellan Stockholm och Wisby

För att se perioden 1886- 1890, använd denna länk: http://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1886-1890/