Gotlands kommunikationer 1878- 1885

På de här sidorna har vi lagt upp de gotländska järnvägstidtabellerna 1879- 1920.
Ett urval av ångbåtsturlistorna och Nynäsbanans tidtabeller (från 1902) finns även med för att ge er en samlad bild av de gotländska kommunikationerna.

Trots att järnvägen invigdes 1 oktober 1878 finns ingen tidtabell med i Sveriges kommunikationer förrän den som gällde från 1 juni 1879.

Tidtabellerna kommer från publikationen Sveriges kommunikationer. De har skannats från 1867- 1920 av Sveriges Järnvägsmuseum och finns i sin helhet på:
http://samlingsportalen.se/all/sveriges_kommunikationer.html

För att i en dator se en bild i större storlek. Högerklicka på bilden och välj “Öppna bild i ny flik”


1878:

Ångfartygsbolaget Gotlands fartyg vid den här tiden var:
s/s Wisby. Byggd 1866 på Motala Verkstad. Se: https://www.faktaomfartyg.se/wisby_1866.htm
s/s Gotland. Byggd 1868 på Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm. Se: https://www.faktaomfartyg.se/gotland_1868.htm
s/s Thjelvar. Byggd 1876 på Bergsunds mekaniska verkstad i Stockholm. Se: https://www.faktaomfartyg.se/thjelvar_1876.htm
s/s Klintehamn. Byggd 1876 på O.A. Brodins Varv i Gefle. https://www.faktaomfartyg.se/klintehamn_1876.htm

Ångbåtsturerna hösten 1878

Om postångaren Sofia som var byggd 1864 på Motala Warf kan ni läsa på sidan 79-80 i: https://www.postmuseum.se/bocker/2013/2013-7_77-90_Gustafsson.pdf


1879:

Den första publicerade tidtabellen i Sveriges kommunikationer kom den 24 maj 1879
4 oktober 1879

1880:

Åter daglig trafik på båda tågen från 15 april 1880
Sommartiderna för ångbåtarna 1880
Från 15 november 1880, endast onsdagar och lördagar för ett av tågen

1881:

Tredje klasspriserna höjdes något i tidtabellen från 1 januari 1881
Åter daglig trafik för båda tågen från 1 maj 1881
Ändrad tidtabell för söndagar från 19 juni 1881
Sommartiderna för ångbåtarna 1881
Från 15 november 1880, endast onsdagar och lördagar för ett av tågen
Ångbåtsturerna hösten 1881

1882:


1883:

Från 25 april 1883 åter daglig tågtrafik
Från 1 oktober 1883 blev trafiken daglig istället för särskilda tider på sön- & helgdagar

1884:

På vintern 1884 fanns det endast postförbindelse från Västervik, se även kartan ovan
Ingen skillnad mot tidtabellen från 15 april
Åter daglig tidtabell från 1 oktober 1884

1886:

Exempel på Ångfartygsbolaget Gotlands sommarturer 1885
GJ provade även vintern 1885/86 att köra det ena tågparet även på måndagar

För att se perioden 1886- 1890, använd denna länk: http://forening.gotlandstaget.se/gotlands-kommunikationer-1886-1890/