1 jan: Fler bilder från Tomtetåget
Tack, BoGöran Kristoffersson för dina fina bilder från Tomtetåget!
30 dec: Britts bilder från Tomtetåget
29 dec: Leifs bilder från Tomtetåget
Vi delar Leifs tredje film som visar avgång från Tule mot Roma.
Vid Tomtetåget den 28/12 reste fantastiska 1 554 resenärer med våra tåg. Alla ni bidrar till stämningen och gör det möjligt för vår förening att fortsätta att utvecklas! Ett stort tack från Föreningen Gotlandståget.
29 dec: Postens spark
29 dec: Leifs andra film från Tomtetåget
28 dec: Artikel på helagotland.se
28 dec: Leifs film från Tomtetåget
Vi delar gärna Leif Sverndals film när tåget från Hesselby rullar in på Tule. Till höger står mötande lokomotor och väntar på att dra tåget tillbaka till Hesselby
28 dec: Tomtetåget sett från Roma
Mer från årets Tomtetåg sett från en Romahorisont. Vid årets Tomtetåg åkte 1554 personer, varav 403 biljetter såldes i Roma. Tack till alla som medverkat, både som besökare och som personal. Föreningen Gotlandståget önskar alla ett Gott nytt år!
28 dec: Tomtetåget sett från Roma – del 1
28 dec: Tomten kom till Tule – film
28 dec: I väntan på Tomtetåget
27 dec: Inför Tomtetåget
Förberedelser inför Tomtetåget pågick.
24 dec: God Hjul!
20 dec: Inför Tomtetåget – Du behövs!
Vid Tomtetåget lördagen 28/12 har vi tre tomtar. Våra volontärer räcker
till att bemanna stationer och tågen, men vi räcker inte till allt.
Du
som vill hjälpa föreningen kan hjälpa till med att värma och dela ut
glögg, eller sälja korv med dryck i brygghuset bakom Tule station.
Vi behöver också hjälp på parkeringarna i Dalhem och i Roma med att lotsa bilarna rätt, så att vi får glada och nöjda gäster.
Om du kan hela dagen eller halva med något av detta, kontakta Staffan Beijer 0705-830519 eller ordf@gotlandstaget.se
20 dec: SGJ – Om person- & resgodsvagnarna
De tre kommande inläggen är långa. De handlar om person- och resgodsvagnar från tre av de sex gotländska järnvägsbolagen.
De kan därför läsas under fliken Gotländsk järnvägshistoria, se de tre länkarna nedan:
20 dec: VVJ – Om person- & resgodsvagnarna
20 dec: RHJ – Om person- & resgodsvagnarna
19 dec: Förberedelser inför Tomtetåget
Förberedelser inför Tomtetåget pågår denna vecka. Det fixas lite överallt. På Tule städas det, skylten kom på plats.
Även banan har städats. Lövblåsen har jobbat mellan Hesselby och Munkebos. Löv och barr som binder fukt blåses bort.
Denna vecka påbörjas utkörning av 30-40 m2 sly och ris som Naturnära jobb tog ned bakom Vagnhall 2 förra hösten. LilleFole skog kör ut och Stefan Nilsson flisar.
14 dec: Arbetslördag på Hesselby
Ångloksgänget har nu fått loss alla detaljer i cylindrarna. Man har också gått igenom löpaxelns lager. Bengt jobbar på med inredningen i Venavagnen SJ Cp 407. MÅJ-gruppen arbetar med bromsutrustningen på motorvagnen. Bilderna visar statusen på Venavagnen. Notera plattformsräcket under tillverkning.
Bengt och Berni provsitter sofforna i Cp 407 Det nya plattformsräcket Gaslykta i Cp 407
14 dec. Några decemberbilder
Tack Cenita för bilderna som beskriver er fina arbetsplats.
Ni kan se fullmåne och att Dalhems hytt nu finns inomhus för att renoveringen av den ska påbörjas. Foton: Cenita Hellgren
2 dec. I väntan på julmarknadstågen. Roma kungsgårds station 2 dec. Tyvärr hade några juveler krossat en av glasen till signalanläggningen vid Roma kungsgårds station. Stefan bytte ut glaset. Tomten övervakar lampbytet Tidig skymning på hesselby Chartertåget är framkört med fullmånen över det Tommy försökte att fånga månen Fullmånen syns ovanför Fryshuset Dalhems hytt lyfts upp med traktorn. Inne i Ölandsvagnen därifrån fotot är taget pågår inre renovering Dalhems hytt på en tralla i verkstaden. Dags för renovering
10 dec: Årets julklapp!
Kostar 100 SEK för vuxna och 60 SEK för barn 3-15 år. Sätts in på föreningens bankgiro 271-5043 senast 18/12 ange namn och adress så skickar vi presentkortet. Ange Tomtetåget vid betalning! Tomtetåget går lördag 28/12. Dela gärna inlägget!

10 dec: Britts bilder från Julmarknadståget
8 dec: Julmarknadstågen 7- 8 /12
I helgen körde vi Julmarknadståget både lördag och söndag. På lördagen hyfsat väder, på söndagen regn hela dagen och 7 grader ☔️
Platsvaktens berättelse:
Ett par gånger om året bemannar vi Roma kungsgårds station. I dag med platsvakt.
Som platsvakt sålde jag en biljett, såg till att kaminen värmde, slog banvall och dikeskanter med röjsåg och berättade för gästerna i väntsalen om stationshusets historia. Ursprungligen Boge hållplatshus byggt 1902. Boge socken ville inte köpa aktier i Slite-Roma Järnväg. Därför blev det ingen station i Boge utan detta lilla hållplatshus, stort som en friggebod. Huset flyttades till Roma kungsgård och blev station 2014.
I huset hade jag gott sällskap av 200 yrvakna flugor som släpptes ut…
Kaminen höll värmen väl En biljett stämplades
1 dec: SlRJ – Om person- & resgodsvagnarna
De tre kommande inläggen är långa. De handlar om person- och resgodsvagnar från tre av de sex gotländska järnvägsbolagen.
De kan därför läsas under fliken Gotländsk järnvägshistoria, se de tre länkarna nedan:
1 dec: KlRJ – Om person & resgodsvagnarna
29 nov: GJ – Om person & resgodsvagnarna
29 nov: Julfint på Hesselby
Inför julmarknadstågen 7-8/12 och Tontetåget 28/12 är Hesselby och Roma stationer julpyntade som aldrig tidigare. Tack Cenita Hellgren!
23 nov: Arbetslördag på GHJ 23/11
En mängd arbeten pågick samtidigt. Lokgänget arbetade vidare med demontering av Dalhems cylindrar. Arbetet med att bygga Venavagnens plattformar, samt att montera bromskranar har kommit igång på allvar. Ett par grindar demonterades från sina gamla stolpar för användning på vagnen. Vi flyttade möbler till den nya arbetsboden. MÅJ-gänget demonterade bromsdetaljer på grusvagnen som ska användas på motorvagnen. Rälsbussgänget demonterade delar från danskbussen för lagring.
Gösta och Chrille diskuterar Venavagnens plattformar Nya och gamla detaljer Thomas arbetar vidare med elen i lokverkstaden Nytt spår intill Vagnhall 2 Venavagnens inre med nytillverkade soffor. Snyggt! Anders Johansson river dansk Skinnebus Berni likaså Tommy, Martin och Gösta lossar grindar till Venavagnen Rälsbussinredning på väg till förråd Grusvagn med bromsar under demontering Närbild på grusvagnen Inne i manskapsboden
19 nov: Vecka 46 på GHJ
Några saker som hände – Invändig renovering av Ölandsvagnen påbörjades. Ytterligare ett spår längs med Vagnhall 2 bortre långsida påbörjades anläggningen av. Grusningen av spåret slutfördes vid Nygårds. Spåret lyftes i september. Grusningen vid övergångarna mellan Nygårds och Tule har åtgärdats.
Toalettutrymmet i stationshuset har fått ny varmvattenberedare och golvmatta. Väggarna har målats om.
Fole- och Ölandsvagnarna hade dragits ut ur Vagnhall 1 för att få in lite ljus. Inne i ölandsvagnen skrapas det färg Ett nytt spår ska anläggas mellan Vagnhall 2 och spåret mitt i bild Ett växelkors lägga in. Men det blir ingen växel utan det är vändskivan som fungerar som växel Det uppiffade toalettutrymmet i stationshuset Banvallen söder om Nygårds. Överskottsgrus mellan rälerna Allt överskottsgrus har här tagits bort Plankövergångarna vid grusgropsspåret har justerats Ett höstmötestomtåg på väg mot Roma passerade Bonusbild efter höstmötet
16 nov: Bilder från höstmöteståget
Till och från höstmötet den 17/11 körde vi tåg. En föraning av de mysiga tågen i mörker vid julmarknadstågen 7-8/12 och Tomtetåget den 28/12.
Varmt välkomna att åka med våra tåg då! Foton: Peter Doolk
Passage av Tule station, även den upplyst Avgång snart från Hesselby station efter höstmötet Ledbelysning i de gamla armaturerna lyste upp vagnen så fint Vy mot Roma samhälle Vy mot Roma kungsgårds station Inne i vagnen GJ Co 8 Uppehåll vid Ekens hållplats för att stänga av bomanläggningen vid Karbyvägen Slutsignal Inför tomturen till Roma tidigare på dagen
16 nov: Höstmötet
Till föreningens årliga höstmöte var gotlandicasamlaren och gotlandskännaren Calle Brobäck inbjuden. Han visade och berättade om delar av hans samling. Han har samlat Gotlandica sedan 1981 och till idag har det blivit 90 hyllmeter. Tack Calle för en initierat och intressant föredrag!
För er som inte var med följer några bilder på en del av de saker som han visade.
Spännande resmöjligheter i biljettform, ur Calle Brobäcks samlingar Mellan 1904 och 1918 kunde denna resa göras, ur Calle Brobäcks samling Fina inbjudningskort till invigningarna 1878 och 1921, ur Calle Brobäcks samling Tidig tidtabell från Slite – Roma Jvg, ur Calle Brobäcks samling Plötsligt 1908 kunde man på hösten åka vidare från Havdhem till Burgsvik, tidtabeller ur Calle Brobäcks samling VVJ:s tidtabell 1923, Calle Brobäcks samling Den här investeringen gav ingen utdelning… Calle Brobäcks samling Inte heller denna aktie blev en bra affär, Calle Brobäcks samling Ur Calle Brobäcks samling Calle visade även bilder och vykort som detta från Hallvards station på Västerhejdebanan. Fr v, GJ C 6 eller 7, VVJ CN 1, GJ C 46, GJ F 212 eller 213, VVJ ångvagn A. Av dessa finns C 46 och F 213 hos Gotlandståget idag Septembernumret av Ny illustrerad tidning från 1878
11 nov: Spår av järnvägen på ön – 5
Vi tar en paus i bildvisningen och kikar i det här inlägget på en
fantastisk jämförelse av Serbonis Visbykarta från 1912 och dagens
flygfoto över Visby.
Om ni använder verktyget nere till vänster på
den röda listen kan ni skjuta kartan och flygfotot i sidled och se vad
som fanns i 1912 års karta och vad som är där idag. Även var
vägar/järnvägar gick och var vägarna går idag.
Platsangivelsen är väldigt exakt, så på nedan vänstra skärmdump kan ni se t.ex. exakt var vändskivan norr om Visby station låg.
Den finns på Region Gotlands sida och gör sig bäst på en dator: https://gotland.maps.arcgis.com/ap…/webappviewer/index.html…
9 nov: Arkivens dag
På Arkivcentrum Gotland fanns det en miniutställning om järnvägen på ön. Foto: Maja Markhouss

8 nov: Spår av järnvägen på ön – 4
Vi följer järnvägssträckan norrut i Visby från Peter Hardings väg över Kajsarn till Skolporten. Följ med på en promenad med bilder från idag och igår.
Vy från nuvarande Kajserportsparkeringen mot Peter Hardings väg. Foto 15 maj 1960. Digitalt museum Banvallen som nu är gångväg i riktning norrut vid busstationen Samma ställe som föregående bild – Klintebanans fd ånglok 5 med bettåg på väg mot Roma 1956. Foto L Holmberg. Föreningen Gotlandstågets arkiv GJ ånglok nr 9 på väg söderut förbi nuvarande busstationen. Foto Erik Lunquvist 1942. Föreningen Gotlandstågets arkiv Banvallen sedd söderut vid nuvarande busstationen Samma vy under det sorgliga rivningsarbetet av järnvägen. Foto Enar Hansson 1963. Föreningen Gotlandstågets arkiv Banvallen norrut mot Skolporten vid fd Murgrönan som nu är park Banvallen söderut från Skolportsgatan Karta med järnvägens sträckning mellan Peter Hardings väg och Österport
6 nov: Tule station – Den invändiga renoveringen är klar
I Väntsal och expeditionen var ådringsmålningen sprucken och flagnad.
Med stöd av Länsstyrelsen i Gotlands län har Tulestiftelsen kunnat
uppdra åt Jerry Jannehags måleri att återställa ådringsmålningen.
Resultatet blev toppen, som ni kan se på bilderna från (före) 18/10 2018
och (efter) 28/10 2019.
För mer information om Tule station och stiftelsen, se: http://forening.gotlandstaget.se/tule-station/
Tule station den 28/10 2019 Tule station, väntsalen den 28/10 2019 Tule station den 28/10 2019. Fönsterbrädena har åtgärdats Tule station den 28/10 2019. Skorstenstocken i expeditionen har gjorts i ordning Tule station den 28/10 2019. Det lilla fönstret i expeditionen har gjorts i ordning Tule station den 28/10 2019. Fönsterbänken och karmarna har återställts Tule station före renoveringen. Foto 18/10 2018. Tule station före renoveringen. Foto 18/10 2018. Fönsterbrädet i väntsalen Tule station före renoveringen. Foto 18/10 2018.
Fönsterbräde och karm i expeditionenTule station före renoveringen. Foto 18/10 2018.
Fönstret i väntsalen med massor av flugor!Tule station före renoveringen. Foto 18/10 2018.
Skorstensstocken i expeditionen. Krackelerad färg
4 nov: Även denna lördag arbetades det i våra verkstäder
Christer, Gösta och Kennet arbetade med Ångloket Dalhem. Båda främre storcylinderlocken togs bort. Äntligen fick vi se vad som fanns på insidan (mycket små delar av dom gamla slidcylinderkolvringarna låg där) På baksidan av kolven vet vi ännu inget! En låskil fick vi bort men den andra sitter ännu som berget!
Tom höll på med torrluftsanläggningen. Thomas såg till att nu finns det nu finns el-ström i den nya lokverkstan! Text och foto Christer Norrby.
2 nov: Allhelgonatåget är över för i år!
301 personer åkte med våra tåg och det gråtunga vädret bidrog till höststämningen. 7-8 december kör vi Julmarknadståget till julmarknaden på Roma kungsgård. Tack för idag och välkomna i december!
Uppdaterat 19:55 – Vi beklagar att skräckinjagande hackare har nästlat in sina bilder i inlägget. Tyvärr kan vi inte ta bort dem…
2 nov: Gamla gotländska järnvägsfoton finns på Digitalt museum
Sök på “Gotland”, “Visby” eller en ort på ön. På de högupplösta bilderna, Visby hamn på 40-talet med ångloket GJ 1 Wisby samt Burgsvik station 1946 med den hos oss bevarade järnvägsvagnen GJ Co8 byggd på bolagets verkstad i Visby 1935.
Lördagen den 2/11 rullade den på museijärnvägen. Glödlampor och kaminen varpå. Välkomna, se evenemang.
https://digitaltmuseum.se/owners/S-JVM
Burgsvik station 1946 med GJ Co 8. Visby hamn 40-talet. GJ lok nr 1 Wisby med vagn och s/s Visby och s/s Drotten.
28 okt: I lördags på Hesselby
Sex volontärer var igång. Bengt arbetade med Venavagnen, Thomas med elarbeten, Tom med avfuktningen i Vagnhall 1, Christer, Kenneth och Gösta höll på med Dalhem. Den främre löpaxeln togs enkelt loss med hjälp av den tillfälliga sänkgraven på Vagnhall 1 baksida! Foton: Christer Norrby.
26 okt: Spår av järnvägen på ön – 3
Vi följer järnvägssträckan från Visby järnvägsstation norrut till dagens busstation. Följ med på en promenad med bilder från idag och igår.
Vy norrifrån bakom Swedbank mot Visby fd järnvägsstation. Perrongerna och stickspåret mot Lärbro syns ovanför den grå bilen. Vy norrut med Söderport till vänster. Bakom den närmsta husgaveln låg stationens vändskiva 16 mars 2016. Det grävdes upp framför huset. Gamla förorenade jordmassor togs bort och där fanns kransen till den gamla vändskivan vid lokstallet. vy med vändskivan norrut Gropen fylldes sedan igen och kransen finns alltså kvar under två meter med fyllnadsmassor Foto med lokstallet i visby med Klinthamn-Roma järnvägs lok nr 5. Vy norrut. Spåret till vänster om ångloket gick mot Österport och Lärbro. Foto från Föreningen Gotlandstågets arkiv Vy söderut från Peter Hardings väg. I vinkeln mellan husen till vänster låg vändskivan Samma vy söderut. Mellan de två sista huskropparna på vänster sida låg vändskivan. I mitten av bilden syns spåret norrut som gick mot Österport och Lärbro. Foto från Föreningen Gotlandstågets arkiv Vy norrut från Kajserportsparkeringen. Järnvägen mot Österport och Lärbro gick mitt i bilen precis bakom bilderna. Gång och cykelbanan längst bort i bilen är den gamla banvallen. Vy söderut från Kajserport. Spåret gick precis till höger om den vita skåpbilen. Gång och cykelbanan var förr en gata som synes på nästa bild Vy söderut från Kajserport. Gotlands Järnvägs ånglok 5/ SJ 3076 i juli 1950 Foto S. Walther från Föreningen Gotlandstågets arkiv
21 okt: Spår av järnvägen på ön – 2
Visby fd. järnvägsstation.
Den byggdes inför invigningen av Gotlands
Järnväg (GJ) 1878. Då låg den i Visbys utkant. Stationen fortsatte
efter nedläggningen av järnvägen 1960 att användas av SJ (Statens
järnvägar) som busstation. Busstationen flyttades senare till Kajsarn
där den ligger idag. Sedan dess har den fd. stationen varsamt renoverats
och används idag som kontor för flera företag. Utanför finns en
foodtruck som säljer dumplings.
Vid bildtexterna kan ni läsa mer om den fd. stationen. De nya bilderna togs den 17/10.
För mer information om GJ se: http://forening.gotlandstaget.se/gotlands-jarnvag/
Mellan de två perrongerna låg det spår mot Lärbro som kallades ”Lärbrosticket” Den gamla lyktstolpen i gjutjärn är kvar sedan järnvägstiden Framför och söder om stationshuset finns installationer av järn som denna stoppbock som markerade spårets slut. Sista sommaren 1960. En rälsbuss mot Burgsvik står vid perrongen på ungefär samma plats som stoppbocken står på föregående bild. Visby busstation i juli 1979 med en SJ-buss på väg därifrån Hela stationshusets framsida Baksidan av stationshuset som idag kan upplevas som framsidan Blå stationen kallas huset idag Stationshuset från nordväst Stationshuset från nordväst Visby- Karta över järnvägsstationen 1912.
19 okt: Arbetslördag
Arbetet i lokverkstaden kommer igång så sakteliga. Arbetet med montering av belysning i taket pågår. Vi håller på att växla runt fordon för vinterförvaring. I Skinnebusen skruvar Sven Karlsson ur soffor och detaljer. Hösten sänker sig över Hesselby.
Christer i lokverkstaden KlRJ BC 301 och Dalhems panna Sockervagnen som ska in i Vagnhall 2 Sven lossar soffor
18 okt: Spår av järnvägen på ön – 1
Järnvägsbron mellan Sproge och Silte över Storkanalen intill Myrvägen.
Bron byggdes 1924 och var en del av järnvägsbolaget Sydvästra Gotlands
Järnväg SGJ.
Redan 1927 gjorde dålig ekonomi att bolaget slogs samman
med Klintehamn-Roma Järnväg KlRJ. De sista rälsbussarna rullade på
banorna den 9/6 1953.
Bron var försedd med rör tvärs igenom bron.
Tanken med dem var att i händelse av ofred skulle bron kunna sprängas
och inte hamna i fiendens händer.
Ännu 66 år efter banans nedläggning finns bron kvar som ett tydligt minne av den kortlivade järnvägen.
Tack Annika Dalström för att vi fick använda den riktigt fina bilden! Övriga bilder togs den 12 oktober.
För mer information om SGJ se: http://forening.gotlandstaget.se/sgj/
Annika Dalströms fina bild
Bild på bron troligen från järnvägsbygget 1923 eller 1924. Foto ur Föreningen Gotlandstågets arkiv
Rören genom bron
Vy över bron norrut
Storkanalen i riktning mot Hemse
12 okt: Arbetslördag på Hesselby
Vår personalbarack kom på plats, Dalhems panna lyftes för byte av tralla och rälsbussramen ställdes på robeltrallor. Sopplunch avnjöts i Jernvägscafeet.
Barack på plats Håkan bakom baracken Pentryt Omklädningsrummet Korridor med toa och torkskåpet Tingstädetralla under pannan Rälsbussens ram före lyft Ramen efter lyft Hilding Carlssonram gör rälsbuss Mobilkranen efter värv Dalhem inne i lokverkstaden i Vagnhall 1 Dagens volontärer
7 okt: Ramarna till Hesselby
Idag kom Hasses grävtjänst med sin kranbil och lämnade de blästrade och målade ramarna till rälsbussen och till MÅJ-motorvagnen på Hesselby station.
Hasse kom i god tid så att årets sista kryssningståg kunde rulla iväg 0915 som det skulle.
Stort tack Hasse samt Berni och Tommy som var behjälpliga! Foton: Berni
5 okt: Arbetslördag
Arbetslördag i Hesselby. Ett abonnerat tåg kördes Hesselby – Roma. Vi påbörjade inväxling av fordon i vagnhallar och verkstäder. Ledningar drogs i Vagnhall 1 för torrluftsaggregaten. Bengt förevisade ännu en soffa till Venavagnen Cp 407. På Cafeet åt vi en god lunch.
5 okt: Kvällsfilm från Skymningståget
1 okt: Rälsbussinsamlingen
Stöd vårt projekt att rekonstruera en gotländsk Hilding Carlssonrälsbuss.
Mer om rälsbussprojektet på vår föreningshemsida: http://forening.gotlandstaget.se/ralsbuss-projektet
Gåvor sätts in på vårt Bankgiro: 271-5043. OBS! Ange ändamål Rälsbuss och namn + adress.
Du kan också stödja föreningen genom att bli medlem, engagera dig praktiskt i våra renoveringar, genom att delta i vår tågtrafik med mera.
http://forening.gotlandstaget.se/2017/12/22/bli-medlem/
En sådan rälsbuss, från början beställd av Slite-Roma Järnväg är den som ska rekonstrueras.
SlRJ BYo 8, eller som den levererades som SJ Yo1p 690Tidningen National Geographic gjorde ett reportage från Visby och Gotland och den här bilden fanns i numret från november 1950. Fotograf: Carleton Mitchell på Österport Visby. Arbetet går vidare med det nytillverkade underredet till rälsbussen. I mitten av september blästrades det vid Maskin & Marinteknik i Etelhem.
30 sept: Ask till rälsbussen
Även på fastlandet pågår arbeten i rälsbuss och MÅJ projekten.
På bilderna sågar fd baningenjören vid VHVJ Dan Stenberg div asketrä till dörrar mm.
Om någon undrar varför man använder ask är det för att det är ett hårt, stabilt träslag, men ändå lätt att bearbeta.

27 sept: Skymningståget – 27/9
För andra gången körde vi tåg en lördagskväll sent i september. Det var uppskattat då 168 passagerare reste med våra tre tågpar. Med öppet jernvägskafé, belysning, värme och musikanter i vagnarna så blev det en riktigt trevlig kväll.
Över åkrarna söder om Munekbos Vid Nygårds hållplats Mellan tågen hanns det med att kratta ut gruset på banvallen vid det tidigare skevningsfelet norr om Nygårds Tule station Hesselby station Våra mest välklädda resenärer Vid Ekens hållplats Mot Munkebos Roma station
27 sept: Åk med skymningståget – lördagen 28/9
För andra gången kör vi Skymningståget – lördagen den 28 september.
Det är en resa från skymning till mörker i septemberkvällen.
Ett
tillfälle när vi tänder upp alla vagnar och stationer och skapar en
mysig höststämning. Brasan är också tänd i Jernvägscaféet som givetvis
håller öppet.
Vi har avgångar från Hesselby station: 17:00, 18:15 och 19:30
Från Roma station: 17:35, 18:50 och 20:05* (*= Endast till Hesselby station)
Varmt välkomna till museijärnvägen i höst!

27 sept: Äpplen behövs till Tomtetåget
Har Du frukt över eller för lite för att musta själv och vill göra en insats för tåget? Skänk frukten till Tomtetågets glögg! Lämna hos Halfvede Musteri. #tomtetåget#halfvede#halfvedemusteri#räddadfrukt

26 sept: MÅJ- och rälsbussunderredena har målats
Arbetet går vidare med de nytillverkade underrederna till MÅJ-motorvagnen och rälsbussen. Båda har i dagarna blästrats vid Maskin & Marinteknik i Etelhem. Där har Jan målat MÅJ och Roberth rälsbussens underrede. Foton: Roberth.
Rälsbussens underrede rättvänt Rälsbussens underrede från en av gavlarna Rälsbussens underrede hade här målats på undersidan. Målning pågick av MÅJ-motorvagnens underrede
25 sept: Banarbetsveckan dag 4
Veckan är nu slut trots att det bara är onsdag! Det känns i armar, ben och rygg. Ett par bättre gympass!
Vi har riktat spår över åkrarna, men framförallt har vi åtgärdat det 250 meter långa skevningsfelet vid Nygårds. Där lutade spåret som mest 3 cm på 89,1 cm. Det berodde på att underlaget var sankt. När dikena rensades torkade underlaget upp och sjönk. Idag hann vi med 130 meter!!
Ett stort tack till alla som har deltagit under veckan, Stefan, Tommy, Berni, Ulf, Rune, Roberth, Gösta, Thomas och Daniel.
Stort tack även till Cenita för den uppskattade äppelkakan idag!
På tisdag em 1/10 jobbar vi med att kratta igen alla kvarvarande hål i banvallen vid Nygårds. Välkomna då!
Efter banarbetsdagen. En plats i solen Hål för grodorna har grävts Den helt återställda sträckan norr om Nygårds Den här sträckan fixar vi på tisdag. Åt andra hållet Närbild på hålen efter stoppmaskinen På väg tillbaka i motordressinen Den goda äppelkakan, tack Cenita
24 sept: Banarbetsveckan dag 3
Idag har vi lyft spåret på ytterligare 70 meter. (hittills 120 meter) Även annat görs på Hesselby. Våra två elektriker Ulf och Thomas har satt upp lysrör i hela vagnhall 2 samt arbetar med att installera en el-central i Vagnverkstaden. Cenita jobbar med fönstren till Vagnhall 2 som målas och förses med en innerruta i glas. En slåtterbalk har vi fått av Christer Norrby.
Stefan håller på att arbeta med en högerväxel som kommer att kunna användas till vändskivan vid Roma station.
Arbete med grodor för spårlyft. Rune och Tommy Slåtterbalken som passar bra som fraktgods Växeln till Roma stations vändskiva Lysrör har monterats i Vagnhall 2 Elcentralen i vagnhall 2 under montering Två/trefasuttag monteras i Vagnhall 2 sydöstra hörn Fönstren till Vagnhall 2 i målarverkstaden
23 sept: Banarbetsveckan dag 2
Denna vecka jobbar vi med att justera en 200 meter lång sträcka norr om Nygårds. På grund av att banvallen har satt sig är den västra rälen 2-3 cm lägre. Med s.k grodor och vår stoppmaskin har vi idag lyft spåret på ca 50 meter.
Grus lastades i grusvagnen vid Tule station Grus lades ut mellan rälerna och på den västra sidan Efter lunch körde vi ut verktygsvagnen och stoppmaskinen med vår motordressin Utsikt framåt från motordressinen över spåret söderut Vy bakåt Stoppning pågår Lyft och jämnad banvall Närmast till vänster en s.k groda som ett spett sätts in Stoppmaskinen i arbete
21 sept: Arbetslördag i Hesselby
14 aktiva var på plats. Vagnavdelningen spikade golvlister i Venavagnen och den första soffan förevisades. Banavdelningen justerade spåret mellan Munkebos och Nygårds. MÅJ-gruppen samlade delar i förråd och förberedde blästring av ramverksdetaljer.
SJ Cp 407 utrullad ur Vagnhall 2 för arbeten Första färdiga soffan provas på plats i Cp 407. Motordressin för Banavdelningen på spår 3 i Hesselby
14 sept: Hyr cykeldressin på Hesselby station – under hösten
Inför säsongen 2019 har två nytillverkade cykeldressiner köpts in från Komplettfabriken i Ludvika. Syftet är att dressinuthyrningen ska bli mindre störningskänslig. Dressiner kan hyras fredagar från kl. 11.00. Sista uthyrning sker kl. 15.00.
Dressiner kan även hyras av våra anställda månd-torsd. Detta i mån av att de är på plats och har möjlighet.
För mer information se: http://forening.gotlandstaget.se/hyr-en-dressin/null
En av de två nytillverkade cykeldressinerna 2019. Den röda plattan ovanför vevpartiet är bromsen Provkörning! Tre av våra gäster som hyrde dressiner 2014
8 sept: Gotlandstågets resa dag 3 – Nora och NBVJ
Postvagn från Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnväg, SWB Rälsbuss från Nora-Bergslags Järnväg i Nora Lokomotor utanför lokstallet i Nora SWB 16 i Nora lokstall
8 sept: GJ Co 8 – elfelet är fixat
Även idag jobbades på Hesselby. Vår volontär Tobbe beskriver vad som har gjorts. I våras drabbades personvagnen 8:an av ett elfel som yttrade sig att halv vagnen förblev mörk när man slog på ljuset i den. Nu är felet lokaliserat och lagat och vagnen kan åter tjänstgöra nu när årstiden blir mörkare.

7 sept: GHJ-resan dag 2
Gotlandståget är ute på resa igen. Hittills har vi besökt ENJ i Norberg, SKÅJ i Krylbo, MfGDJ i Falun och Hagfors Järnvägs- och industrimuseum. Den intresserade har utmaningen att googla dessa signaturer. Imorgon söndag NBVJ i Nora och MUMA i Malmköping.
Krylbo lokstall: SKÅJ Ellok fd. SJ M 620 byggt av ASEA 1944 Falun lokstallar: SKÅJ ånglok E10 1742 byggt 1947 vid NOHAB i Trollhättan Krylbo lokstall: Falun lokstallar: Tankvagn Falun lokstallar: Falun lokstallar: Vagn från Siljansbanan? Falun lokstallar: Hagfors: Samma typ av rälsbuss som rullade på Gotland. Hagfors: En modernare rälsbuss “Uddeholmaren” Hagfors. NKlJ ellok Hagfors: Rester av stolpe för kontaktledning Hagfors: NKlJ ånglok nr 5
7 sept: Arbete med röjsåg
Många av våra volontärer är denna helg på fastlandet och reser runt till intressanta resmål. Trots det pågick det slyröjning lördag tidig kväll bakom Vagnhall 2.
För ett år sedan röjde Naturnära jobb så fint på vår nya mark och längs med banan. Tyvärr fick de inte fortsätta 😞
Du som har vana av att hantera röjsåg är därför mycket välkommen att hjälpa oss att ta bort alla rotskott. Även längs med banan är behovet stort. Vi har röjsågar att låna. Enklast dagtid månd-torsd.
6 sept: Arbete i fönsterverkstaden
På Hesselby jobbade Stefan och Cenita med fönsterrenovering. Det är fönsterna till Vagnhall 2 som renoveras och ska förses med en innerruta.
5 sept: Stefans arbetsplats
Vår andra anställde Stefan vill inte vara sämre, så här kommer bilder från hans arbetsdag den 4/9.
4 sept: Cenitas arbetsplats
Vår anställda Cenita har skapat en berättelse i bilder om hennes arbetsplats. Den delar vi gärna.
1 sept: Heselby Jernvägskafé öppet i höst
Jernvägskaféet håller öppet fredag-söndag 11-17 under hösten!
Cykeldressiner kan ni hyra på kaféet på fredagar 11- 15.
25 aug: Några till bilder från Museijärnvägens dag
Lars Hedström berättar om A-forden i lastbilsutförande:
”Den började sin gärning som järnhandlarbil i Tranås. Bilen är helt orörd exteriört men tekniskt sett helrenoverad. Den tillhör Viklau Gårdsmuseum och får tjänstgöra som en gårdsbil.” Foton: Lars Hedström och Anders Johansson
25 aug: Extranummer från Museijärnvägens dag
Normalt står denna raritet på museet i Hesselby men på Museitågets dag togs den fram av Ukka för provkörning.
Magnettändningen kanske skulle behöva lite tillsyn men den rullade en stund i alla fall… Filmat av Henrik Rydberg.
25 aug: Museijärnvägens dag är tillända
Preliminärt åkte c:a 200 pers med våra tåg idag. Trafiken avlöpte väl, idag hade vi premiär även för tryckluftbromsat lokalgodståg. Luftbromsen på ett par godsvagnar har alltså tagits i bruk. Vädret var strålande, Veteranbilsklubben körde sin Augustisväng och Jernvägskaféet var öppet. På kvällen hölls den traditionella avslutningsmiddagen för aktiv personal.
Tack för i sommar! Lördag 28 september återkommer vi med Skymningståget.
15 aug: Minne från 2006
Detta var ett äventyr att minnas, vår vagn Co 8 på fastlandet och GHJ:are i tjänst på smalspåret Västervik – Hultsfred. Maj 2006.
15 aug: Tule station är färdigmålad
Utvändigt har Rolf Petterssons måleri målat klart stationshuset i samma kulörer som övriga stationshus på banan.
Tule och Hesselby stationer är byggnadsminnen och därför har Länsstyrelsen på Gotland beviljat bidrag på 90 % av kostnaden! Det är Tulestiftelsen och Föreningen Gotlandståget mycket glada över! En av bilderna visar Hesselby station som jämförelse.
Invändigt kommer målningen i väntsal och expeditionen kompletteras under sensommaren av Jannehags måleri
14 aug: Trafikdagen
En fantastisk (lång) trafikdag började redan 0900 med tomtåg till Roma. Därefter körde vi 146 förväntansfulla lärare och andra från Wisbygymnasiet mot Hesselby. Dessa fick vid Tule station en lektion om den gotländska järnvägshistorien. Framme på Hesselby blev det lång kö till kaffe och bullar på Jernvägskaféet. Senare på dagen reste en bussgrupp från kryssningsfartyget Birka Paradise mot Roma. Totalt reste 323 resenärer med dagens tåg.
Vi kör nu tågen, torsd, lörd och söndag samt söndag 25/8. (Museijärnvägens dag med veteranbilar)
Snart avgång 0930 mot Hesselby för gruppen från Wisbygymnasiet Kaffe och bullkö Långt tåg idag, ca 60 ton på kroken! Ankomst till Roma station
10 aug: På byggnadsfronten
Det händer saker på byggnadsfronten. Vägvaktskuren från Söderväg börjar bli färdig och i Tule har ommålning av stationshuset inletts.
8 aug: Vi kör tåg fyra gånger i veckan
Varmt välkomna att åka med våra tåg – gör en resa i tiden! Vi kör tågtrafik fyra dagar i veckan.
Onsdagar, torsdagar, lördagar och söndagar till 18/8. Därefter även söndag 25/8 – Museijärnvägens dag
Avgångar från Hesselby station: 10:50, 12:40, 14:10, 15:40
Avgångar från Roma station: 11:35, 13:25, 14:55, 16:22* – (* Endast till Hesselby station)
Förklaringar till tidtabellen (se bild)
x = Tåg stannar vid behov, P = Persontåg, p = Tåg stannar endast för påstigande, * = tåget går endast till Hesselby station. Tågen framföres med motorlok. Vid Tule station görs i riktning mot Roma station ett cirka 12 minuters uppehåll för guidning som sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan
Husdjur kan normalt medfölja i de två små passagerarvagnarna med träbänkar. Ta kontakt med personalen om dessa vagnar inte är med i tåget.
8 aug: Spårstumpen 139 – 2/2019
Vår medlemstidning Spårstumpen 2/2019, har i dagarna skickats ut till medlemmarna.
Läs mer om projekt rälsbuss, våra verkstadsbyggen, de riktigt små järnvägsbyggnaderna samt vad som har hänt under våren 2019.
Om du inte redan är medlem, välkommen att bli medlem, se: http://forening.gotlandstaget.se/2017/12/22/bli-medlem/

8 aug: Hyr Tule station – ledig från nu
Hyr stationshuset mellan Dalhem och Roma. Uthyres veckovis eller kortare period. Normalt bytesdag torsdagar. Fyra bäddar, kök, dusch & wc.
För mer information/bokning, se: http://forening.gotlandstaget.se/tule-station/ Dela gärna!

7 aug: Gör en resa i tiden med Gotlandståget
Vi kör ännu onsd, torsd, lördagar till 17/8 samt söndagar till 25/8. Varmt välkomna till oss och Hesselby Jernvägskafé som har öppet tisdag-söndag.
Idag hade vi trots det soliga vädret 121 passagerare med våra tåg. För mer info, se: http://forening.gotlandstaget.se/tagtider-sommaren-2019/
3 aug: Dalhems panna är hemma
Vårt ånglok SlRJ 3 Dalhems panna är nu åter på museijärnvägen efter nära åtta månader på reparation vid VEÅ i Sävsjö. Stort tack till VEÅ och främst Jonas Forsen där samt Bosse Åkare som lämnat och hämtat pannan! Nu återstår en hel del lokalt arbete med Dalhem innan pannan åter kan ge ånga och driva ångloket. Foton: Christer Norrby
2 aug: En resa med Great Western Railway i Cheltenham
Under min semester i England hittade vi GWSR som har likheter med Gotlandståget – båda har varit nedlagda, upprivna och återuppbyggda.
GWSR utgår från norra delen av staden Cheltenham vid deras Race Court.
Järnvägen lades ned och revs upp 1979. Sedan 1984 har den återuppbyggts. Senast 2018 öppnades förlängningen till Broadway. 22 km är banan idag.
Trafiken bedrevs den 31/7 med två ångtåg och ett dieseldrivet. Vagnarna är från 50/60-talet men upplevs som äldre. Den engelska smala profilen gör att det blir lite smalspårskänsla. Ombord på tåget köpte jag deras eget öl i cafevagnen 🍺
Vi åkte med tåget till den mysiga staden Broadway. En resa med GWSR kam verkligen rekommenderas
De har ca 900 aktiva och har byggt allt med egna ekonomiska medel. De har gott om shareholders och inga lån!
För mer info se: https://www.gwsr.com
Till Cheltenham åkte vi österut från London Paddington med GWR – Great Western Railway till Cheltenham spa. En modern resa på 2 1/2 timme med snabbtåg från Hitachi. (Se de sista bilderna) / Daniel
Karta över GWSR och biljetten Utsikt över bangården vid Cheltenham Race Court Station Kort historik Hade ett trevligt samtal med biljettförsäljaren som vi köpte de Edmonsonska biljetterna av Ångloket 7903 Foremarke Hall var byggt 1944 Linjen åt nordöst från Cheltenham R C statiom Tågen bestod av främst andraklassvagnar från 50-60 talet. Men de ger ett äldre intryck Kafévagnen där jag köpte öl och chips Första klass var fullsatt eftersom biljetterna gällde även där Egen öl!! På väg in i tunneln, 630 meter lång var den Winchcombe station Uppehåll i väntan på mötande tåg. Till vänster en vagn med information om GWSR och en vagn med modelljärnvägar i En explosiv vagn! I väntan på mötande tåg från Broadway Mötande tåg från Broadway Ankomst till Toddington station Toddington station Fina vyer under resan Slutstationen i Broadway låg 15 min promenad från stadens mysiga centrum GWSR Broadway Station Stationen i Broadway återuppbyggdes 2018 och allt känns väldigt välgjort. På bilden biljettexpeditionen Signalhouse och den klassiska engelska telefonkiosken Paddington stations banhall. En del av den GWR moderna snabbtåg på Paddington station.
Det kördes med el till Swindon och sedan med dieselmotorer! Byggt av HitachiSnygg retroreklamaffisch från GWR
28 juli – På Hesselby station
Du kan åka tåg till Roma, onsd, torsd, lörd och söndagar. Hyra dressin de dagar vi inte kör tåg. Du kan också vandra längs med Svenska kyrkans pilgrimsled – Roma kungsgård – Hesselby. Kyrkans nya stavkyrka finns nu placerad vid bangårdens södra ände i Hesselby.
För mer info om pilgrimsleden se:
https://www.svenskakyrkan.se/…/pilgrimsled-romakloster—–…och https://www.svenskakyrkan.se/fi…/Frälsarkransen%20Dalhem.pdf
Tåg mot Roma Dressinerna i väntan på en dressindag En av många pärlor längs med pilgrimsleden Stavkyrkan Invändigt
28 juli: Röde Hilding
Ramverket till SlRJ 8 är färdigsvetsat och ska blästras och målas innan korgbygget kan påbörjas. På bilderna nedan visas ramverket hos Etelhem Maskin och Marintekniska AB i olika stadier. Näst sista bilden visar A-änden och sista B-änden.
För den skarpsynte kan man konstatera att det saknas lite detaljer som motorfästen etc som måste anpassas senare.
Här måste Vi tacka Malmkvist Produktion AB i Alvesta för att ha laserskurit korgstöden och GE Power i Växjö som plasmaskurit tvärbalkarna och dess lätthål.
Ramverket till SlRJ 8 är färdigsvetsat och ska blästras och målas innan korgbygget kan påbörjas. På bilderna nedan visas ramverket hos Etelhem Maskin och Marintekniska AB i olika stadier. Näst sista bilden visar A-änden och sista B-änden.
För den skarpsynte kan man konstatera att det saknas lite detaljer som motorfästen etc som måste anpassas senare.
Här måste Vi tacka Malmkvist Produktion AB i Alvesta för att ha laserskurit korgstöden och GE Power i Växjö som plasmaskurit tvärbalkarna och dess lätthål.
15 juli 2019 19 juli 2019 26 juli 2019 26 juli 2019
28 juli: Röde Hilding, forts
Korgen består av en träram i ask-trä precis som originalet. Alla vertikala reglar är sågade och hyvlade. Återstår urtappning.
Två nedersta horisontella reglarna för korgen mellan dörrarna är klara och urtappade så att montaget kan börja när ramverket är klart.
Hytterna behöver lite mer tankearbete innan de sågas. Tyvärr är dokumentationen från Hilding Carlsson ganska klen så mycket handlar om att rita nytt med hjälp av de ritningar som finns, fotografier och mätning på de fordon som finns. (Tack AGJ, MfÖSJ och Sveriges Järnvägsmuseum för den hjälp Vi fått därifrån)
Bilden visar lite träpussel. Till vänster de långa vertikala reglarna, i mitten de korta och till höger urtappade horisontella reglar.
Här bör Vi tacka Linde Snickeri som fixade ask-trä och Sanda såg för hjälpen att grovsåga det hela.

27 juli: Ramen till rälsbussen är svetsad
Rälsbussprojektet tar fart. Ramverket till Yo1p är svetsad och klar hos Maskin- och Marinteknik i Etelhem. Återstår blästring och målning innan den återkommer till Hesselby. Ramen till MÅJ XC 10 ska blästras och målas även den. På rälsbussen har också trävirket till korgen sågats upp och börjar bli färdigt för korgbygge.
25 juli: En dag som biljettförsäljare i Roma – Du behövs!?
Den 25/7 kombinerade jag att sälja biljetter på Roma station med banvaktsysslan, slå gräs längs med banan och promenadvägen.
28 biljetter sålde jag av dagens 157. Resten reste från Hesselby. Det var 28 grader varmt och gassande sol. ☀️
Vi behöver, kanske din hjälp med att sälja biljetter i Roma. Helt ideellt. Bor du i Roma kan du gå hem mellan de fyra tågen.
Är du intresserad – Ta kontakt med vår trafikchef Staffan Beijer – ordf@gotlandstaget eller 0705-830519
Ps. Du behöver inte slå gräs också 🙂 / Daniel/ 25/7 biljettförsäljare i Roma
10:15 Ankomst till en skuggig station
Låsa upp station, avträde och parkeringen samt hissa flaggan
Vi håller på att förlänga perrongen med en del i trä
Vy mot stationen och avträdet till vänster
Dagens första tåg avgick 11:35
Glad biljettförsäljare!
Lunch från Ica Roma
Promenadvägens kanter putsades med röjsåg en bit
Utflykt mellan två tåg till Roma kungsgårds station där vegetationen mot diket som synes behövde slås av
Efteråt med den förlängda perrongen vid Roma kungsgårds station
Tillbaka till Roma station. Tåget hade just avgått kl 14:55
16:22 gick dagens sista tåg. Summera dagens trafik/sålda biljetter. Tömma sopor och låsa station, avträde och parkeringen. Samt just det, hala flaggan!
10 juli: Årets bästa trafikdag (hittills)
Tack vare ett strålande gråmulet svalt väder och två bussar från tyska Mein Schiff så hade vi idag 400 resenärer på våra tåg 😀
Varmt välkomna att åka med våra tåg, hyra dressin och fika på Jernvägskaféet.
8 juli: Hyr Tule station i sommar
Sista minutenboende på Tule station 11- 25 juli eller från 8 augusti. Hyr stationshuset veckovis eller kortare period. Normalt bytesdag torsdagar. Fyra bäddar, kök, dusch & wc. För mer information/bokning, se: http://forening.gotlandstaget.se/tule-station/

8 juli: Dalhems panna – färdig på VEÅ i Sävsjö
Klicka på bilden två gånger, för att komma till Instagram:
3 juli: Onsdag med tågtrafik
Samtidigt pågick förlängning av träperrongen vid Roma kungsgårds station. Slipers och motorsåg skickades med tåget som styckegods.
Idag anlände den fina bomkuren efter renovering hos Erik Hargeby. Den stod på järnvägstiden vid Visby station vid hamnspårets övergång över Söderväg.
Den kommer förhoppningsvis att användas vid en järnvägsövergång vid Visbyvägen i Dalhem.
Lokpersonalen levererade en efterfrågad sliper. Förlängning av perrongen vid Roma kungsgårds station Klart! Bomkuren efter renovering. Efter järnvägstiden användes den som lekstuga. Nederdelen av kuren och dörren kapades och har nu återställts. Renoveringen har gjorts av Erik Hargeby på ett mycket varsamt sätt. Endast dåligt virke har bytts helt enligt originalet. En liten pärla som kommer att pryda sin plats vid den planerade lindrivna vägövergången norrut. Bomkuren 1960. Foto: Sven Karlsson Foto: Lennart Holmberg Bonusbild Bonusbild
2 juli: Tisdag på GHJ
Vi hade utländska kryssningsturister som reste med oss från Hesselby till Roma. Det var Royal Caribbean Cruise Lines ”lilla” kryssningsfartyg ”Serenade of the Seas” som besökte Visby och som erbjöd bussutflykt till museijärnvägen och andra utflyktsmål på mellersta Gotland.
I sommar har vi många grupper av kryssningsresenärer som reser med oss. De är viktiga för oss och vi bjuder på en högkvalitativ resa.
På Roma station monterades ett K-nyckelskåp upp.
I Visby hamn visades ångloket ”Klintehamn” upp under den pågående Almedalsveckan.
Framme i Roma Roma station Uppehåll på tomturen tillbaka för att stänga av vägskyddet vid Eken Royal Caribbean lilla kryssningsfartyg ”Serenade of the Seas” låg vid Kryssningskajen i Visby Grävning vid Roma station för K-nyckelskåpet K-nyckelskåpet på plats. Det används för K-nycklar till växlarna. Ångloket Klintehamn i Visby under Almedalsveckan. Bilden togs på kvällen i hällregn. Därav “tomheten” runt loket. Insamling pågår!