Aktuellt på GHJ 2017 – juli- dec

OBS! Klicka på miniatyrerna nedan för att se bilderna i större upplösning


  30 dec: TOMTETÅGET – SEN EFTERMIDDAG

Några bilder från sena eftermiddagen och kvällen den 30/12. Vi hade 1 880 resenärer med våra tåg till Tule. Drygt 500 av dem reste från Roma.
Ett stort tack till alla som gjorde dagen möjlig, alla aktiva, tomtar, resenärer, Jernvägskaféet, kaffeförsäljarna på Roma station, korvförsäljare och glöggutdelarna på Tule! Varmt välkomna åter till nästa Tomtetåg den 29/12 2018, och gärna innan dess!

30 dec: FILM FRÅN HESSELBY STATION – TOMTETÅGET

  30 dec: ROMA STATION – BILDER FRÅN TOMTETÅGET – 2

Ytterligare bilder från Roma station under Tomtetåget

  30 dec: ROMA STATION – BILDER FRÅN TOMTETÅGET – 1

Några bilder från Roma station under Tomtetågets första timme.

  29 dec: FÖRBEREDELSER INFÖR TOMTETÅGET

Några bilder från förberedelserna den 29 december, inför Tomtetåget. Den 30 december avgick tågen från Hesselby och Roma till tomtarna på Tule station! Rekommendation var att gärna åka från Roma, det är oftast brukar vara bättre med plats därifrån. Kaffeservering fanns på Roma station. Hesselby Jernvägskafé höll öppet från 1100. Vid Tule station fanns vår varmkorv-försäljning. Vid stationerna Hesselby (Dalhem) och Roma är det ont om p-platser.
Våra gräsparkeringar var tyvärr inte användbara. Uppmaningen var därför att gärna parkera en bit bort. I Dalhem finns parkeringar även vid bygdegården, skolan och kyrkan. I Roma vid folktandvården och längs med sockerbruket. SMHI utlovade 2 grader och sol i till Tomtetåget.

   22 dec: SPÅRSTUMPEN 3/2017

Vår medlemstidning SPÅRSTUMPEN har i dagarna skickats ut till medlemmarna. I den kan du läsa om lokstationen i Visby, GHJs resa till Östergötland, Kalmarbyggda motorvagnar, samt vad som hänt vid museijärnvägen under hösten.
Till våra medlemmar: Tyvärr trycktes inte namn/adress på inbetalningskorten. Tänk därför på att skriva namn och adress när ni gör inbetalningen. Varje år kommer ett tjugotal inbetalningar av medlemsavgifter helt utan namn/adress.
För att bli medlem, klicka på länken: https://forening.gotlandstaget.se/2017/12/22/bli-medlem/
Som medlem stödjer du vår verksamhet, får inflytande, vår medlemstidning Spårstumpen med 4 nr/år, fria resor med alla tåg (utom Tomtetåget)
Mer om vår medlemstidning finns på: https://forening.gotlandstaget.se/sparstumpen/

  20 dec: DALHEM ÅTER UNDER ÅNGA

De nytillverkade kolvringarna till Dalhem har monterats och idag har loket eldats på med som det verkar gott resultat.Stallyktor har monterats på avträdets (toalettbyggnaden) gavlar. Detta för att minska olycksrisken under dygnets mörka timmar.Den normalspåriga lokomotorn Z43 har befriats på allt av vikt och värde. Ramen lyftes i morse på av Translasts mobilkran på en trailer och kördes av Bosse åkare till Visby återvinning som har köpt skrotet.

  16 dec: ARBETSLÖRDAG PÅ HESSELBY

Sexton aktiva deltog. Särskilt kul var att tre var nya intresserade. Vi jobbade med att smida och montera säkerhetskedjor till två av lokomotorerna. Tillpassning och rengöring av kolvringarna och cylinderstyrningarna till ångloket Dalhem utfördes. Taket till GJ Co 8 tätades. Belysning i GJ CD 43 monterades. Grusning vid korvkiosken och tomtarnas lada inför Tomtetåget utfördes. Föreningen bjöd alla deltagarna på Jernvägskaféets goda sopplunch.

  11- 15 dec: MÅNDAG-FREDAG PÅ HESSELBY

Under denna vecka har fortsatt skrotning av Z43 pågått. Vi har också jobbat med lister till MÅJen. I fryshuset har takbelysning satts upp. Dalhemsån är fortfarande breddfylld och den 15 december arbetade maskinavdelningen med tillpassning av de nytillverkade kolvringarna (från Belgien)
Samtliga foton: Cenita Hellgren

  10 dec: JULMARKNADSTÅGET

Söndagen den 10 december körde vi julmarknadståg till Roma kungsgård i snö . 183 resenärer reste med våra tåg!
Tack för alla som har rest med våra tåg, besökt Jernvägskaféet och julmarknaden! Nästa tåg avgår lördagen den 30 december – Tomtetåget! https://forening.gotlandstaget.se/event/tomtetaget-30-dec-2017/ Foto: Peter Doolk

  9 dec: JULMARKNADSTÅGET – DEL 3

Ytterligare några bilder från lördagens trafikdag

  9 dec: JULMARKNADSTÅGET – DEL 2

För er som inte hade möjlighet att åka med lördagens sista tåg i mörkret, kommer här några bilder. Under lördagen hade vi 178 resenärer, ungefär som en okej sommardag. Nära en fördubbling mot ifjol ?

  9 dec: JULMARKNADSTÅGET – DEL 1

Helgen 9-10 december körde vi tåg till Roma kungsgårds julmarknad med uppvärmda vagnar. Här kommer några bilder från lördagens tidiga tåg:


  5 dec: BILDER FRÅN HESSELBY STATION

Vårt gubbgäng jobbar vidare med skrotningen/ tillvaratagandet av delar från den normalspåriga lokomotorn (Z43). Idag monterades det sista fönstret i Venavagnen. Inne i snickarverkstaden pågick målning av innertaket med mera. Foton av Cenita Hellgren

  27 nov: MER OM MÄJ XC 10

MÅJ XC 10:an har många detaljer som avslöjar motorvagnens utseende -om man tittar noga!
Mer om MÅJ:en finns på: https://forening.gotlandstaget.se/maj-xc-10/

  22 nov: EN OVANLIG DAG PÅ HESSELBY

Idag slet Ucca och Erik med att separera MÅJ-vagnens korg från underredet. De lyckades och det var glada miner när de var klara. Nu är det mycket lättare att arbeta med underredet från 1910! Stefan arbetade med ässjan för att smida kättingar som ska användas som komplement till kopplen till lokomotorerna. Foton: Cenita Hellgren.

 

  21 nov: NÅGRA BILDER FRÅN DALHEMSÅN

Några bilder från Dalhemsån med bron från idag. Mycket vatten i ån. Lite vitt på marken (sliprarna). Inget stockholmskt trafikkaos idag
Foton: Cenita Hellgren

 

  18 nov: NÅGRA BILDER FRÅN ARBETSLÖRDAGEN

Under arbetslördagen jobbade Tom och Gunnar vidare med torrluftsanläggningen. Skrotningen av normalspårslokomotorn går vidare. Vi jobbade också med slyröjning längs med banan.

 

  15 nov: ONSDAG PÅ HESSELBY – MÅJ-PROJEKTET

Arbeten med Venavagnen och skrotningen av vår normalspårslokomotor pågick.

I dagarna har renoveringsarbetet av korgen MÅJ XC 10 inletts så smått. Korgen har gåtts igenom och skicket har befunnits vara överraskande bra. Utvändiga listverk och teakpaneler går att rädda och invändigt är pärlsponten till stor del bara att skrapa och måla om. Vi har tittat på målningen invändigt och konstaterat att vagnen hela tiden haft ekimitation på väggarna. Då vagnen blev uthus målades allt i vitt, grått eller grönt en gång, det finns alltså bara ett färglager utanpå originalmålningen. Toaletten var nästan helt bevarad, när vi idag monterade ur toalettstolen upptäckte vi att den inte, som vi trott varit i emaljerad plåt utan i porslin. Vår byggnadsantikvarie Cenita har nu börjat montera ur fönstren och renovera fönsterbågarna. Skicket är mycket bra! Maskinavdelningen håller på att lyfta loss korgen från ramverket. Vi har samlat in en stor mängd delar till motorvagnen, bland annat drivlina, motor, axlar, förarplatsinredning, soffor och annat.

Vagnskorgen har ju en liten udda historia, MÅJ 10 leverades 1910 från Arlöf som ångvagn system Purrey. Den dåvarande resandeavdelningen i 1 och 3 klass omfattade c:a 2/3 av dagens korg, resten var utrymme för lokps. Vid ombyggnaden till bensinmotorvagn utökades resandeavdelningen med 1/3 och förarhytt inrymdes i f d ångvagnens front. 1 klass försvann. Motorvagnen var i funktion vid förstatligandet 1940, den ses i drift på Rimbo Grandes film om Kalmarsmalspåren. Efter slopning kom den till Vislanda varpå korgen hamnade som uthus i Gottåsa söder om Växjö.

GHJ samlar in medel till renoveringen av korgen MÅJ XC 10. Korgen hämtades i december 2014 hem från Småland till Hesselby för besiktning och inledande arbeten. Vi planerar att återställa vagnen till motorvagn i 30-talsutförande. Mer om MÅJ XC 10 finns på: https://forening.gotlandstaget.se/maj-xc-10/

Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på det särskilda bankkontot: Swedbank 8480-6, 924 929 995-0. Ange MÅJ XC 10 och namn och adress. Det går även bra att sätta in ett belopp på vårt Bankgiro 271-5043 och ange MÅJ XC 10 så flyttas pengarna över till rätt konto. 68 785:- har samlats in till den 1 november 2017. Tack!

 

  15 nov: NÄRBILDER PÅ MÅJ XC 10

Vår fd. ång- och motorvagn MÅJ XC 10 blev så småningom tvättstuga i Småland innan vi fick ta över korgen för ett par år sedan. Cenita Hellgren tog igår ett par fina närbilder. Tänk när denna lilla motorvagn åter är i trafik. Stöd vår strävan att kunna renovera den genom att bidra till vår insamling!
Läs mer om MÅJ XC 10 och om insamlingen: https://forening.gotlandstaget.se/maj-xc-10/

  9 nov: TVÅ DAGAR PÅ HESSELBY STATION

Vår normalspåriga lokomotor håller på att plockas ned. Alla bra reservdelar till våra smalspåriga lokomotorerer tas till vara och läggs på lager. All övrigt metall säljer vi som skrot.
Hasses grävtjänst hjälpte oss med att på lyfta på pannan på Cementas underrede. Vi prövade i våras möjligheten att renovera det lokets panna, men vi kom fram till att den var i alldeles för dåligt skick. Cementa ställs nu av och vi lägger våra krafter på renoveringen av ångloket Klintehamn. Byggt 1897 för Klintehamn- Roma Jernväg.
I kaféet pågick förberedelser inför helgen. I Förrådet bortom kaféet pågår renovering/målning av kaféets fönster. Och de är många…
I Venavagnen sattes det upp trälister ovan fönstren och trappsteg monterades.
Förutom det har vi kikat på fönstren till MÅJ-motorvagnen och hur de ska kunna renoveras.
 
Det var nog allt vi hann med på två dagar på Hesselby! Välkommen du också och hjälp till! Bara en sådan sak som att höstlöven i Jernvägsparken och längs med banan behöver tas omhand 🙂 Foton: Cenita Hellgren

  8 nov: PLÅTBOKSTÄVERNA ÅTER PÅ MUSEIBYGGNADENS NORRA GAVEL

Igår kom de renoverade och fina plåtbokstäverna “GLC” och “CENTRALFÖRENINGEN” åter upp på Museibyggnadens norra gavel. Stuprören sattes också upp under gårdagen.GLC stod för Gotlands Lantmäns Centralförening. Sådana magasin fanns på många håll vid järnvägsstationerna på ön.
Att det i Dalhem bevarades berodde till stor del på att Mjölkcentralen använde det som ostlager. När Föreningen Gotlandståget köpte stationsområdet 1972 hyrdes ostlagret ut under några ytterligare år till Mjölkcentralen. Foto: Cenita Hellgren

  7 nov: ABBONERAT KVÄLLSTÅG<

Tågen rullade i novemberkvällen. Vi körde abonnerat tåg Roma – Hesselby t o r. Stämningsfullt!

  6 nov: BILDER FRÅN HESSELBY

Vi har fått hem en “ny” vagnskorg till Hesselby. Det är Klintehamn – Roma Jvg – KlRJ G 313. Byggd av Fole mekaniska verkstad 1898. Vagnskorgen har stått i Othem tills nu och föreningen har fått den som gåva. Vagnens historia är intressant eftersom den var betvagn från begynnelsen och som sådan rullade som sommarvagn, alltså provisorisk personvagn.
Vi har fått hem pivån till vändskivan i Roma. Den kommer från Anten-Gräfsnäs Järnväg. I Venavagnen pågår uppsättning av listverk. Prov av en träbänk pågår. GLC-magasinet har verkligen fått en uppfräschning med ny färg och utbyte av panel på gavlarna. Renovering av fönster till Jernvägskaféet pågår.

5 nov: JULMARKNADSTÅG 9- 10 DECEMBER

Föreningen kör Julmarknadståg till Roma kungsgård. Avgår lördagen 9 december och söndagen 10 december.

Ta tåget till julmarknaden på Roma kungsgård!

Kliv på tåget i Hesselby och åk till Roma kungsgårds station där man kan stiga av och promenera upp till marknaden. Eller komplettera besöket på marknaden med en utflykt från Roma kungsgård till Hesselby station. Vi eldar i kaminerna i vagnarna och tänder lamporna i väntsalar, vagnar och signaler.
Passa på att res med det sista tåget i mörker med lyktor och marshaller – Från Hesselby station kl. 15.30 – tillbaka från Roma kl. 16.05.

Avgångar från Hesselby station: 11:00, 12:30, 14:00, 15:30
Avgångar från Roma station: 11:35, 13:05, 14:35 och 16:05*   (*= Endast till Hesselby station)

Tomtetåget avgår lördagen den 30 december. För mer information och tidtabell, se denna länk:
https://forening.gotlandstaget.se/event/tomtetaget-30-dec-2017/

  4 nov: ALLHELGONATÅGET

215 resande åkte med Allhelgonatåget! Det är otroligt bra siffror och personalen log brett när dagen var till ända. Även Jernvägscaféet hade många besökare denna dag. Tack alla ni som kom och besökte oss! Det här gör vi om! Välkomna härnäst på Julmarknadståget 9-10 december!

  31 okt: NYTT INNERTAK I FRYSHUSET

Det har stormat och då är det bra med inomhusjobb. I det gamla fryshuset har vi nu isolerat taket och satt upp ett innertak i trä i huset. Vi kommer att använda det som snickarverkstad. Det blir en mycket bättre arbetsmiljö. I vinter kommer en dränering grävas runt huset för att göra grunden torrare.Foton: Cenita Hellgren.

  23 okt: EN STÖRRE FÖRÄNDRING AV HEMSIDAN HAR SKETT

Ett par av våra medlemmar som inte är Facebook-medlemmar har uppmärksammat oss på att Facebookbilderna på hemsidan inte längre går att klicka på. Dem har inte heller kunnat titta på bilderna på Facebook då en banner med Facebooks medlemsinformation har hovrat över bilderna.
Så kan vi ju inte ha det! Tack vare att vår webbmaster har en längre sjukskrivning, har alla gamla Facebookinlägg på hemsidan städats bort.
Alla bilder finns från juni 2016 och fram till nu som klickbara miniatyrer på hemsidan. När ni får upp den klickade bilden finns det en bild till ovanför den första, i full storlek. Givetvis finns det fördelar med hur vi hade tidigare, men nu är vår hemsida åter tillgänglig för alla, och du som besökare behöver inte heller skickas över till Facebook. Ett par facebook-länkar finns kvar. Men dessa består bara av en bild. All text och bilden kan ses på vår hemsida. De används oftast vid gamla evenemangsnotiser. Dessa har det inte bedömts värt att lägga tid på för att ändra. Lycka till med surfandet på hemsidan!

  19 okt: VENAVAGNEN – FÅGEL FENIX

Fågel Fenix: Venavagnen, alias SJ Cp 407, är ute och rör på sig. Montering av fönster och fotsteg pågår och nya Södertelgegrindar har kommit till Hesselby. Tack Järnvägsmuseum för grindarna!

 

  18 okt: SKÅNSKA JÄRNVÄGAR OM GHJ

I vår systerförening i Östra Skåne – Skånska järnvägars tidning Skånska Järnvägar, publicerades i höst denna trevliga artikel om vår gotländska museijärnväg.

Ett särskilt tack till Kenneth Larsson och Anders Lundquist för att vi får publicera artikel,de fina bilderna och kartan på vår Facebook och hemsida!
Ett stort tack också för ert beröm om vår miljö

GOTLÄNDSKA BANOR MED SKÅNSKT INSLAG

Att besöka andra museibanor är oftast inspirerande. Det kan ge nya idéer och impulser till hur vi kan göra det ännu bättre på Skånska Järnvägar.
Nyligen, i juli, besökte undertecknad med hustru Gotland för att titta närmare på Gotland s Hässelby Järnväg, den smalspåriga (891 mm) museibanan mellan Hesselby (Dalhem) och, sedan förra året, Roma. En järnväg som under många år trafikerats av ett äktskånskt ånglok, nämligen SCA nr 16, numera omdöpt till Cementa efter sitt förflutna på ”brottets bana” i Limhamn.

Första gången den gotländska museibanan besöktes var 1975 då vi togs emot av numera framlidne styrelsemedlemmen Gunnar T Ljungdahl. Han berättade då stolt om planerna på att bygga upp en del av den forna banan, SlRJ, Slite – Roma Järnväg, invigd 1902. Sedan den sista järnvägen på Gotland lagts ner 1960 hade ett tågsätt ställts upp vid Roma före detta station och sedan den första entusiasmen över det lagt sig började ånglok och vagnar förfalla.

Till sist tröttnade kommunen och ställde ett ultimatum, tåget skulle snyggas upp annars skulle det bort. I det läget samlades ett gäng entusiaster och bildade Föreningen Gotlandståget som började det långa och mödosamma arbetet med att bygga upp en gotländsk museijärnväg. Stationen i Dalhem (Hesselby) hade i den vevan blivit tillgänglig och kunde förvärvas genom generösa donationer. Med den som bas kunde sedan tågsättet från Roma flyttas dit och upprustning påbörjas, både av fordon, bangårdsmiljö och byggnader. Vid vårt besök 1975 bestod museibanan i stort sett endast av bangårdsspåren i Hesselby och det 970 meter långa spåret till Eken, en hållplats som utmärks av, just det, en urgammal ek.

Banan vidare österut var uppriven och delvis förvandlad till åker men drömmen om att nå nästa lilla station, Tule, och sedan vidare till Roma hölls levande. Roma var ju en av de allra största knutpunkterna i det på sin tid ganska omfattande gotländska järnvägsnätet vars första del invigdes redan 1878. I Roma finns även en spännande klosterruin som i sig kunde utgöra ett lämpligt turistmål för en kommande museijärnväg.
Det skulle emellertid dröja mycket länge innan museibanan kunde byggas ut. Inte förrän 2016 kunde det första ångtåget rulla in på den nyanlagda stationen i Roma. Efter många års kamp och böner hade markägaren gett med sig och spåret kunnat återuppbyggas, något som också underlättades av ett EU-stöd från Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Men museiföreningen har inte varit overksam under de långa åren fram till invigningen förra året. Mycket tidigt byggdes vagnhall och verkstad och i stort sett hela Gotland har dammsugits i jakten på vagnskorgar, underreden och övrig materiel från de gotländska järnvägarna. När vi tittade in i en av vagnhallarna pågick för fullt renovering av den så kallade Venavagnen, SJ Cp 407, som under några år stod uppställd vid Vena station på smalspåret i Småland. Där användes vagnen som postkontor eftersom det ordinarie försvann när stationshuset revs.

Resultatet av Föreningen Gotlandstågets omfattande arbete är minst sagt imponerande. Den gotländska museibanan är av allra högsta klass. Samtliga tre stationshus; Hesselby, Tule och Roma, är tidstypiskt renoverade på ett korrekt och pietetsfullt sätt och både exteriört och interiört utrustade med passande utrustning, inredning och tillbehör. I Roma har den nyanlagda stationen utrustats med den före detta hållplatskuren från Österport hållplats i Visby och längs linjen finns ytterligare några hållplatser med ”återanvända” kurar från Gotland. Ett kvitto på renoveringarnas höga klass är att både stationshusen i Hesselby och Tule är byggnadsminnesförklarade.

I Hesselby har man förutom renoveringen av stationshus och godsmagasin, byggandet av vagnhallar och verkstad även skapat ett fint museum över de gotländska järnvägarnas historia i lokalföreningens gamla magasin. Något för Skånska Järnvägar att ta efter när det gäller godsmagasinet i Brösarp?
Stationshuset i Tule administreras av en stiftelse och det är faktiskt möjligt för alla med genuint järnvägsintresse att hyra det. På GHJ:s hemsida finns en länk till hur man gör det.
När vi åkte med museitåget stannade det i Tule. Alla passagerare fick besked om att gå av och på perrongen framför det lilla stationshuset höll tågbefälhavaren, i det här fallet föreningens ordförande Staffan Beijer, ett litet föredrag om den gotländska järnvägshistorien i allmänhet och Tule station i synnerhet. Ett mycket trevligt och uppskattat inslag.

Fordonsparken innehåller i dag fyra ånglok (varav ett är körbart), tre lokomotorer, 17 person-, post och resgodsvagnar (varav 7 är enbart korgar) och ett betydande antal godsvagnar. Föreningen har tagit fram en intressant och pedagogisk bevarandeplan för vagnparken. På ånglokssidan är läget i dag att det är SlRJ nr 3 Dalhem, före detta SJ N5p 3073, byggt 1920 av Henschel & Sohn, som är det körbara trafikångloket. Det är ett vackert lok med fina proportioner och spetsnosig sotskåpslucka. Det är också det ånglok som föreningen först förvärvade.

Under ett antal år var driftsångloket SCA 16, av föreningen döpt till Cementa. Loket bygget av Orenstein & Koppel 1908 för banan mellan kalkbrottet i Limhamn (”brottets bana”) och Skånska Cementgjuteriets fabrik på samma ort. Det kom till Gotland 1981 tillsammans med en hästspårvagn från Limhamn och ett ellok som också hade trafikerat ”brottets bana” när den elektrifierades. Numera är loket avställt och delvis demonterat. Tuber och panna är dåliga och i dagsläget får det betraktas som högst osäker om grönmålade Cementa blir något annat än ett museilok.

Det tredje ångloket är en riktig raritet, GJ nr 3, byggt av Nydqvist och Holm 1878 för Gotlands första järnväg. Loket är inte körbart och det krävs en omfattande arbetsinsats för att det ska kunna bli det. Det kom tillbaka till Gotland och museibanan 1992, som en deposition från Järnvägsmuseum i Gävle. Det fjärde ångloket, KlRJ nr 1 Klintehamn, byggdes år 1897 av Karlstad Mekaniska Verkstads filial i Kristinehamn för Klintehamn – Roma Järnväg. Under många år stod loket uppställt i Målilla Hembygdspark men exakt 100 år gammalt flyttades det tillbaka till Gotland, som en deposition från Järnvägsmuseum. Planerna är att loket ska renoveras och bli trafiklok tillsammans med Dalhem och en insamling med det syftet pågår.

I dag slutar museijärnvägens spår i Roma, inte så långt från den ursprungliga stationen som finns kvar, numera ombyggt till bostadshus. I Hesselby finns tankar om en kort förlängning av spåret över en väg för att få ett bättre utdrag och antyda den forna fortsättningen.

För den järnvägsintresserade är ett besök på Gotland ett måste. Museibanan är en av de finaste i Sverige när det gäller skick och finish på fordon, bana och byggnader. Och på ön i övrigt finns massor av järnvägsreliker att studera, allt från det ståtliga stationshuset i Visby till de imponerande broarna Sjuströmmar vid Slite.

I museibanans souvenirshop i Hesselby hittade vi en utmärkt guide för fortsatta studier och järnvägsmuppande på Gotland – boken Gotlands järnvägsbroar, stationshus och perronger – en resa i spåren från järnvägsepoken, författad av Torsten Daun (ISBN-nr 978-91-86103-63-7).
Varenda linje, station, hållplats och bro som funnits/finns kvar på Gotland gås igenom i den här trevliga skriften och en hel del bilder illustrerar de handfasta lämningarna av en epok som varade åren 1878 – 1960. För den som kör runt och muppar på ön är det en perfekt guide och för alla oss som har en särskild faiblesse för öbanor ett måste…

Text & foto: Kenneth Larsson. Karta: Anders Lundquist

Klicka på miniatyrerna nedan för att se bilderna i större upplösning

 

  15 okt: LÖRDAG PÅ HESSELBY – ROMA KUNGSGÅRD

Idag hade vi det första järnvägsbyrå/aktivmötet. Vi var 21 deltagare! som gick igenom vad vi ska arbeta med under hösten/vintern/våren och diskuterade stort som smått. Föreningen bjöd deltagarna på god sopplunch i Jernvägskaféet. Några bilder på Venavagnen och de nytillverkade fönstrena. Även några bilder från sträckan Kambshagtorp-Roma kungsgård där vi har lejt Stefan Nilssons maskinstation i Dalhem för att med traktor ta bort sly och annan växtlighet längs med den ersättningsväg som vi byggde längs med banan. Vid Roma kungsgårds station hade några öldrickande herrar? slagit sönder en av dörrspeglarna till stationshuset… Så onödigt… Mycket vatten var det i Roma kanal, som en vårflod!

 

  13 okt: Fredag eftermiddag på Hesselby

Stationshustaket är snyggt och färdigmålat av Jannehags måleri AB. Vid Eken borrades ett hål under järnvägen på 270 cm djup! Geab gräver och borrar ned ledningarna. På Tomtevägen har någon snyggt asfalterat på båda sidor av järnvägsövergången!

  12 okt: RENOVERINGEN AV MUSEETS GAVLAR GÅR VIDARE

Arbetet med renoveringen av Museet/GLC-magasinet går vidare. Den södra gaveln är nästan klar. På den norra gaveln har skadade bjälkar reparerats. Ny isolering har lagts in. Den nya panelen håller på att monteras. Arbetena finansieras av Länsstyrelsen i Gotlands län och utförs av Katthammarsviks trä samt våra anställda och aktiva. Foton: Cenita Hellgren

  7 okt: ARBETSLÖRDAG PÅ GHJ

Det blev stor uppslutning på Arbetslördagen, 23 deltog! Vi kunde jobba med museet/GLC, vi strök plank och målade vindskivor.Vi började riva ned panelen på norrsidan av museibyggnaden. Där upptäcktes aktiva angrepp på bjälkarna av husbock… Dessa kommer att saneras. Vi jobbade vidare med Venavagnen. Vi lastade kolstybb i säck för vidare transport till Cementa som kommer att använda den i sina processer. Jernvägskaféet serverade sopplunch till alla som deltog i arbetslördagen, mycket gott! Om det här med våra arbetslördagar verkar spännande så har vi även som vanligt arbetslördag 3:e lördagen i oktober, 21/10. Välkommen då att prova på att vara aktiv i vår förening

  3 okt: VENAVAGNEN – TOALETTFÖNSTRET PÅ PLATS

Vi kan väl även visa Venavagnen med toalettfönstret på plats. Ena sidan börjar se riktigt bra ut.

 

  3 okt: MASKINAVDELNINGEN I SEPTEMBER

Några bilder från maskinavdelningens vedermödor. Sliden (de långa stängerna) i cylindrarna hade utslitna kolvringar. 16 nya behövs, så de har beställts från företaget Thonab, som nytillverkar dem efter Dalhems mått. Sliden med kolvringar fördelar ångan åt rätt håll och det gör att ångloket kan köras framåt/bakåt. Om tre veckor kommer de nya kolvringarna. Sedan ska de passas till och monteras. Går allt vägen finns hopp om ånglok i december ??
Även bild på vår Volvo Starke-motor som är tänkt till MÅJ-motorvagnen. Stefan håller på och bygger ett regnskyddande tak till vår oljetank.

  3 okt: MÅLNING AV MUSEET OCH STATIONSHUSTAKET

Sommaren har kommit tillbaka till Dalhem. Trots rejäl morgondagg, så är nu södersidan på lantmannamagasinet/museet färdigmålad. Vi har påbörjat målning av nederdelen av norra gaveln.Med stationshustaket jobbar Jannehags vidare på. Stationshuset kommer bli riktigt fint inom kort!

 

  3 okt: SKÄNK ÄPPLEN OCH PÄRON TILL TOMTETÅGET

  3 okt: FÖNSTER MONTERAS  VENAVAGNEN

Arbetet med att sätta in fönster i Venavagnen går vidare. Så här såg det ut i veckan.

 

  3 okt: RENOVERINGEN AV GLC-MAGASINET/MUSEUMET

Vi jobbar vidare med renoveringen av Museet/GLC-magasinets södra långsida. Den 20 sept. fick vi en skylift på plats så vi kan måla den lilla takkupan på södra sidan. Foton: Cenita Hellgren och Leif Smedberg

  3 okt: BILDER FRÅN SJK POSTVAGNEN – SOMMAR PÅ GHJ

  15 sept: TAKMÅLNING OCH GLC-RENOVERING

Föreningen sökte ekonomiska medel från Länsstyrelsen i Gotlands län för renovering av våra K-märkta byggnader hösten 2016. Vi beviljades medel för ommålning av stationshusets plåttak. Jannehags Måleri AB utför under september målningsarbetena på stationshuset.Vi beviljades också medel till renovering av gavlarna på vår museibyggnad, Lantmannamagasinet (GLC). Under hösten kommer delar av gavlarnas träpanel att bytas av Katthammarsviks trä. Stödet från Länsstyrelsen gör att vi kan låta utföra nödvändig renovering av våra byggnader utan att ta av våra egna ideella resurser. Dessa kan istället riktas mot våra lok, vagnar och bana

 

  15 sept: OPERATION SLYRÖJNING HAR INLETTS

Banavdelningen har påbörjat operation slyröjning längs med banan. Vi började vid Eken och jobbar oss söderut. 2006 röjdes och byggdes den sträckan. Det har nu gått elva år och en del sly har hunnit bli 6-7 meter höga. Nu ser det åter ut som för elva år sedan. Under hösten fortsätter vi och vi återkommer om när det sker. Du är varmt välkommen att hjälpa till då! Grensaxar är utmärkta.

  31 aug: SPÅRSTUMPEN 2/2017

Vår medlemstidning SPÅRSTUMPEN har i dagarna skickats ut till medlemmarna. I den kan du läsa om Gotlands Järnvägs (GJ) större tanklok från 1890-talet, den tyska järnvägstillverkaren i Görlitz, om resterna av järnvägsmiljön i Tingstäde samt text och bilder om vad som har hänt vid museijärnvägen sedan i våras.
För att bli medlem, klicka på länken: https://forening.gotlandstaget.se/2017/01/04/bli-medlem/
Som medlem stödjer du vår verksamhet, du får vår medlemstidning Spårstumpen med 4 nr/år, du får fria resor med alla tåg (utom Tomtetåget)
Mer om vår medlemstidning finns på: https://forening.gotlandstaget.se/sparstumpen/

 

  28 aug. HESSELBY JERNVÄGSKAFÉ – ÖPPET TILL 31/8 DÄREFTER HÖSTÖPPET FRÅN 15/9

27 aug: MUSEIJÄRNVÄGENS DAG – INLÄGG 3

  27 aug: MUSEIJÄRNVÄGENS DAG – INLÄGG 1

Sista tåget ut på Museijärnvägens dag och på vår sommarsäsong. Många bilder blev det från Roma kanal, Roma Kungsgårds och Roma stationer. Kambshagtorp, Munkebos och från Hesselby. Sommaren är över men höstens chartertåg rullar redan kommande vecka.
Senare i höst kör vi Halloweentåg lördagen 4 nov, julmarknadståg till Roma kungsgård 9-10 dec. samt Tomtetåget lördagen den 30 dec.

  27 aug: MUSEIJÄRNVÄGENS DAG – INLÄGG 1

Museijärnvägens dag blev lyckad, trots brist på ånglok och tidvis regn. 237 sålda biljetter och många som beskådade veteranbilar och lokomobil.

 

25 aug: VENAVAGNEN – FÖNSTER HAR MONTERATS

Montering av fönster på Venavagnen SJ Cp 407 pågår.

 

23 aug: EKENS BANVAKTSSTUGA – NYMÅLAD

Vid Eken har det hänt saker. Ja inte själva Eken, den är ju naturminne. Utan vid banvaktsstugan. Den har Klasse med vänner målat så fint!
Ikväll hade vi styrelsemöte och alla ledamöter och suppleanter fanns med på bilden!

20 aug: MUSEIJÄRNVÄGENS DAG – VÅR SÄSOMGSAVSLUTNING SÖNDAGEN 27 AUGUSTI

19 aug: T-FORDKLUBBEN BESÖKTE GHJ

Lördagen den 19/8 kom T-fordklubben på besök till museijärnvägen. Bilarna kunde ses vid Roma station mellan cirka 1100-1320. Foton från Tofta.

 

  15 aug: FÖLJ MED PÅ MEDLEMSRESAN TILL SMÅLAND & ÖSTERGÖTLAND

Vi planerar en ny medlemsresa i september. Denna gång åker vi mot Småland och Östergötland och ska bese ett antal intressanta museer och platser på vägen.

 Lördag 9 september:
Avresa från Visby med morgonbåt till Oskarshamn. Samling vid hamnterminalen i Visby senast 35 min före avgång.
Eftermiddagen spenderas hos Hultsfred – Västerviks Järnväg, HWJ. Vi åker rälsbuss Västervik – Hultsfred t o r. Därefter åker vi till Linköping där vi övernattar.

Söndag 10 september.
Vi besöker Risten – Lakviks Järnväg och Åssamuseet i Åtvidaberg. före lunch Vi återvänder sedan till Linköping och Flygmuseet och eventuellt även Järnvägsmuseet. Övernattning i Linköping.

Måndag 11 september
Ägnas åt bilmuseum i Motala på morgonen, innan vi åker till museibanan Wadstena – Fågelsta Järnväg och beskådar anläggningarna i Vadstena. Därefter åter Oskarshamn och hemfärd med kvällsbåt. Åter i Visby runt midnatt.

VI har en bekväm turistbuss, precis som förra året, och kan erbjuda plats till cirka 30 resande. Det går att ansluta på fastlandet, men då måste man samordna detta med oss.

Priset för hela resan blir 2 000 SEK. Då ingår resa, tågbiljetter, övernattning och måltider.

Detta är ett tillfälle att tillsammans med likasinnade bese olika järnvägsmuseer och andra, liknande verksamheter.

Anmälan till Rune Hallviden, tel: 070-402 27 06, eller Anders Svensson, tel: 073-622 01 56

  15 aug: VENAVAGNEN – VAGNSKORGENS MÅLNING BLEV FÄRDIG IDAG

Idag har Gary och Cenita målat Venavagnens vagnskorgs ytterväggar. Fint blir det! Nästa steg är att montera fönstren som nu är färdigrenoverade/ tillverkade. Foto: Cenita Hellgren

  10 aug: TRAFIKDAGEN

Några bilder från torsdagens trafik. Idag hade vi över 22 grader och ☀️ Vi hade 114 resenärer med våra tåg. Vid Eken höll Klasse på att måla banvaktsstugan. Den blir så fin!

  3 aug: SMAKLÖSAKONSERTEN

Kombinationen med tåg från Roma till konserten vid Hesselby station blev en succé, 180 resenärer och ett band medföljde tåget!På Hesselby station spelade Smaklösa i nära två timmar. En av låtarna var givetvis Dalhem desperado. Även grannsocknarna Hörsne och Ganthem besjöngs. Fantastiskt att järnvägsparken kan användas till detta! Hesselby Jernvägskafé höll öppet, Hotell Dalhem serverade hamburgare, Halfvede musteri serverade närproducerad äppelmust. Ett stort tack till Bosse Johansson som ställde upp med scen och takbygge! Ett stort tack till alla ni 517 som trotsade regnvädret! Att flytta in i vagnhallen med kort varsel bedömdes ta för lång tid. Efter konserten rullade Smaklösa-tåget tillbaka till Roma.

 

  3 aug: SMAKLÖSATÅGET

  3 aug: FÖRBEREDELSER FÖR SMAKLÖSA

Vi förbereder oss inför kvällens konsert med SMAKLÖSA. Idag har vi haft 439 resenärer med dagtågen!! Nu ser vi fram emot att lyssna på Smaklösa. Vi planerar för konsert ute i Jernvägsparken, men vid för mycket regn flyttar vi in i vagnhallen. Och definitivt när det regnar kor!
Varmt välkomna! Kassan öppnar 17:30. Tåg från Roma avgår 18:00

  24 juli: SMAKLÖSAKONSERT PÅ HESSELBY STATION – 3 AUG

  16 juli: LANTMÄTERIETS NYA KARTOR VISAR HELA MUSEIJÄRNVÄGEN – GHJ

www.lantmateriet.se finns nu en möjlighet att göra kartutskrifter. http://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Kartor-flygbilder-och-ortnamn/kartutskrift/ Förutom att det blir fina kartböcker i pdf-format så är kartan den första där hela museijärnvägen syns!
Den är enligt Lantmäteriet fri att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på kartan, även i kommersiella sammanhang, Källa: CC BY Lantmäteriet.

Klicka på kartbilden två gånger för att se den i större storlek!

 

  16 juli: INSTAGRAMBILDER FRÅN MUSEIJÄRNVÄGEN KAN NI NU SE PÅ HEMSIDAN

Instagrambilder som knyts till museijärnvägen, genom att användaren använder en så kallad hashtag, t.ex. #gotlandståget, kan ni nu se i den högra spalten. Ni kan rulla nedåt och klicka på bilder ni vill titta närmare på.

  14 juli: OM I SMÅTT SOM I STORT

Tjusningen med museijärnvägen är alla som i smått som stort drar sitt strå till stacken. Som exempelvis Klasse som i tisdags målade de nya portfodren till verkstaden. Idag hade han satt upp de och höll på att måla dem. Fint blir det!Du är också varmt välkommen att dra ditt strå till stacken. Alla dagar i veckan finns det någon på plats i sommar som du kan fråga om råd.Tänk om just du vill t.ex. rensa ogräs i banvall/bangård! Verktyg finns!

  12 juli: ARBETEN MED VENAVAGNEN OCH STOPPNING AV BANAN

Några bilder från arbetena igår med Venavagnens tak som ströks med tjära och från arbetena med stoppmaskinen längs med banan

 

  8 juli: SMÅ DETALJER PÅ GHJ

De små detaljerna gör helheten. Här följer några detaljerade bilder från våra vagnar och en av våra lokomotorer

  5 juli: TRAFIKDAGEN

Trots det vackra vädret hade vi ändå 178 resenärer! De järnvägsanställda från 50-talet på Gotland hade sin årliga träff vid Jernvägskaféet och reste med tåget. En mindre markbrand upptäcktes mellan Tule och Kambshagtorp. Den kunde dock släckas utan någon större skada. Vår butik i stationshuset har uppdaterats med nya varor bland annat gammalt godis! (gammaldags…) Vi har även fått två fina järnvägsgåvor från Wiggo Wetterberg. Se bilderna:

  3 juli: HELGMÅLSRINGNINGEN FRÅN HESSELBY

Åter till sidan med aktuelltsidor 2003- 2019
Åter till startsidan